Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:27

Voor fotobewerking zou ik altijd voor een macbook gaan als je er het geld voor hebt. Een game laptop is natuurlijk heel krachtig, maar dat heb je helemaal niet nodig als je gewoon foto’s uit je camera bewerkt. Een game laptop is nodig voor zware games, 3d tekenen, videobewerking of digitaal tekenen of zware bewerkingen met tig lagen in giga formaat. Voor gewone fotobewerking heb je niet enorm veel geheugen nodig, maar wél een goed scherm in hoge kwaliteit met perfecte kleurweergave, en daarin blinkt Apple echt uit :j
Dat zie je ook hierboven; iedereen ziet andere kleuren in dezelfde foto. En om je beeldscherm echt goed te laten kalibreren heb je weer een apparaatje nodig, en zelfs dan kreeg ik mijn oude windows laptop niet goed ingesteld :=
Macbooks worden in de fabriek al goed gekalibreerd en staan normaal gesproken direct perfect ingesteld.
Maar ze zijn natuurlijk wel vrij duur.. daarom heb ik zelf een refurbished macbook aangeschaft. Ik geef liever iets meer geld uit voor een laptop die ontzettend waardevast is en een enorm lange levensduur heeft.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:41

8nnemiek schreef:
Voor fotobewerking zou ik altijd voor een macbook gaan als je er het geld voor hebt. Een game laptop is natuurlijk heel krachtig, maar dat heb je helemaal niet nodig als je gewoon foto’s uit je camera bewerkt. Een game laptop is nodig voor zware games, 3d tekenen, videobewerking of digitaal tekenen of zware bewerkingen met tig lagen in giga formaat. Voor gewone fotobewerking heb je niet enorm veel geheugen nodig, maar wél een goed scherm in hoge kwaliteit met perfecte kleurweergave, en daarin blinkt Apple echt uit :j
Dat zie je ook hierboven; iedereen ziet andere kleuren in dezelfde foto. En om je beeldscherm echt goed te laten kalibreren heb je weer een apparaatje nodig, en zelfs dan kreeg ik mijn oude windows laptop niet goed ingesteld :=
Macbooks worden in de fabriek al goed gekalibreerd en staan normaal gesproken direct perfect ingesteld.
Maar ze zijn natuurlijk wel vrij duur.. daarom heb ik zelf een refurbished macbook aangeschaft. Ik geef liever iets meer geld uit voor een laptop die ontzettend waardevast is en een enorm lange levensduur heeft.

Dat is ook zeker zo! Maar vindt het voor nu wel een smak geld. Zou dan eerst weer wat willen sparen.

Maar je kan lightroom wel downloaden op een 8gb laptop?
Kalibreren van windows computers kan toch automatsich en zelf doen ofzo?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:12

Voor hetzelfde geld van een Apple kan je veel betere Windows laptop vinden...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:16

Ik ga t wel voorleggen bij onze computer man :D

Weer een before en after van mij.
Afbeelding

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:17

Quir schreef:

Na jaren moet ik toch zeggen dat ik overstag ben gegaan en ik nu zoiets heb van ‘had ik jaren eerder moeten doen’. Ik heb nu sinds een jaar een MacBook pro en ik werk nu zoveel lekkerder. Geen systeemfouten, geen vastlopers, snel, geluidsloos, ik kan alles naast elkaar draaien en het beeldscherm is fenomenaal (eerste laptop die ik zonder extern scherm kan gebruiken). Ik heb wel winst behaald uit mijn aanschaf (al zit dat hem meer in zonder ergernissen kunnen werken). Maar ze zijn een stuk duurder in aanschaf.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:18

Ik heb geinvesteerd in een goed scherm ernaast, en een Spyder 5 pro (dat kalibreer dingetje :P)
De computer komt er later nog wel eens bij, als mijn laptop het niet meer overleefd. Voor een 1000 euro heb ik eentje die op maat voor mij is gemaakt, helemaal klaar voor mijn fotografie en digitaal tekenen etc. :') Maar op die manier heb ik in ieder geval al wel foto's waarvan de kleuren goed zijn :j Daarbij hoef ik die niet zo vaak te kalibreren, omdat hij op een vaste plek staat en daarmee de kleuren altijd hetzelfde blijven.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:32

Tigress schreef:
Ik heb geinvesteerd in een goed scherm ernaast, en een Spyder 5 pro (dat kalibreer dingetje :P)
De computer komt er later nog wel eens bij, als mijn laptop het niet meer overleefd. Voor een 1000 euro heb ik eentje die op maat voor mij is gemaakt, helemaal klaar voor mijn fotografie en digitaal tekenen etc. :') Maar op die manier heb ik in ieder geval al wel foto's waarvan de kleuren goed zijn :j Daarbij hoef ik die niet zo vaak te kalibreren, omdat hij op een vaste plek staat en daarmee de kleuren altijd hetzelfde blijven.

Dat is sowieso bijna een pre. Op die manier lever je altijd consistent werk af. En die spider is een fijn ding!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:38

Klopt :j
Ik merk het verschil met mijn laptop heel erg. Als ik de ene dag een foto klaar heb, kan ik hem de volgende dag weer te donker vinden. Net weer hoe ik het scherm heb, lichtinval etc.
Als ik met mijn vaste scherm werk is het klaar zoals ik het graag zie, en de volgende dag nog net zo :D

Jaaaa, joh, ik heb met de spider ontdekt dat mijn scherm al die tijd veel te blauw stond _O-
Een spider kan ik iedereen aanraden. Het is even een investering, maar dan heb je ook wat! :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:43

Ik heb Apple er echt direct weer uit gesmeten, wat een ondingen. :+
Daarentegen heb ik echt nooit vastlopers of wat dan ook op mijn Windows, kan alles draaien wat ik wil, tegelijk ook geen enkel probleem. Terwijl ding ondertussen 5 jaar oud is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:19

Oh zo'n spyder pro is aan te sluiten op elk soort laptop/computer? En die zorgt voor een juist gekalibriseert scherm?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:23

Jup :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:28

Oh dat lijkt me ideaal! Is wel weer investering maar dan heb je wel echt wat.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:31

Hier weer een keer een foto van mij! Sinds lange tijd laatst mijn camera uit het stof gehaald en het eerste veulen van mijn vriendin op de foto gezet. <3

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:41

Janinevv schreef:
Oh zo'n spyder pro is aan te sluiten op elk soort laptop/computer? En die zorgt voor een juist gekalibriseert scherm?

Ik heb een Spyder gehad en 1 van mijn 2 beeldschermen ermee gecalibreerd. Na meerdere keren proberen zag het wit er nog steeds veeeel te geel uit, kleuren waren dus absoluut niet zoals het hoorde.
Gelukkig had in het oude kleurprofiel nog dus ik kon zo terug :o

Ik heb het maar gelaten voor wat het is en de Spyder gauw teruggestuurd (wat een dure dingen waren het ook!)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:42

Oh dat is raar zeg!!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:59

Spyder bevalt hier super. Goedkoop kunnen overnemen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:18

Ik zie ze rond de 100,- tekoop staan online.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:26

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de hond zijn prutjes weggewerkt en het roze minder vel gemaakt. Wat denken jullie? :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:39

Quir schreef:

Maar de kracht van Apple zit em niet in de specs maar oa in het stabiele foolproof besturingssysteem en de degelijke en mooi afgewerkte behuizing.
Een laptop met osx zal krachtiger en soepeler draaien dan een windows computer met dezelfde specs, simpelweg omdat osx zo efficient werkt.

Mijn imac is van 2010, maar daar bewerk ik nog zware video mee. Ze gaan gewoon zo heerlijk lang mee dat ik het geld er al lang uit heb.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:44

8nnemiek schreef:
Quir schreef:

Maar de kracht van Apple zit em niet in de specs maar oa in het stabiele foolproof besturingssysteem en de degelijke en mooi afgewerkte behuizing.
Een laptop met osx zal krachtiger en soepeler draaien dan een windows computer met dezelfde specs, simpelweg omdat osx zo efficient werkt.

Ik heb met Windows echt nog nooit problemen gehad, nog nooit vast gelopen, niet traag, etc en kan heel veel tegelijk doen (wat ik ook altijd doe met tig programma's open). Apple daarentegen... En ik vind ze ook gewoon afgrijselijke lelijk haha. Nee, ik vind het echt veel te veel geld voor zo'n appel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:46

Stille meelezer, ik werk met zowel Windows als Apple, en mijn voorkeur gaat toch echt zeker naar Apple!
Window wordt na lang gebruik enorm langzaam, loopt vast, gaat gewoon uit zichzelf updaten zonder enige aankondiging en zonder m'n laatste werk op te slaan, moet snel aan de oplader met zwaardere programma's...
Nee, mijn ook niet gezien ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:56

Wellicht laptop afhankelijk, maar mijn laptop is ruim 5, bijna 6 jaar, oud nu. Gaat nog steeds 10 uur mee zonder oplader, absoluut niet traag, sneller dan Apple zelfs, loopt nooit vast of iets. Updaten doet ie ook echt niet zonder te vragen. Maar dat moet je instellen.

Grootste issue trouwens was, dat het ding echt nergens compatibel mee is. Of met halve programma's. Niet handig voor bedrijf...

xAmbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:03

Ik werk met een macbook pro en ben er suuuper blij mee :j .
Heb ik ooit voor mijn studie moeten aanschaffen, en nog steeds zeer tevreden over.

Ik had even een vraagje, ik ben een logo aan het maken via ps alleen als ik tekst in typ is dit super wazig.. weten jullie waardoor dit komt? Heb al op verschillende manieren opgeslagen dit werkt helaas niet.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:07

xAmbertje schreef:
Ik werk met een macbook pro en ben er suuuper blij mee :j .
Heb ik ooit voor mijn studie moeten aanschaffen, en nog steeds zeer tevreden over.

Ik had even een vraagje, ik ben een logo aan het maken via ps alleen als ik tekst in typ is dit super wazig.. weten jullie waardoor dit komt? Heb al op verschillende manieren opgeslagen dit werkt helaas niet.

Hoe sla je het bestand op? Staat je DPI op 300?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:10

Een logo zou ik altijd via illustrator maken, en dan ook in vectoren. Dat is nu mss even meer werk maar daar heb je later echt profijt van, en hij is dan altijd scherp, hoeveel je ook vergroot.