[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:08

Femke schreef:
kirsten4 schreef:
Canon 1100D! Staat ook niet tussen het 'lijstje' op de site

Verschillende Canon modellen slaan de shuttercount niet op in de JPG.
En dan kun je het inderdaad niet met die online tools doen.

In dit topic (engels) staan nog een paar opties (waaronder die bijna helemaal onderin):
http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread22595.htm

Zelf niet getest, de opties die ze daar noemen... Want ik heb Nikon.

Thanks! Ik kan het in ieder geval uittesten :D

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:34

Wie van de fotografen hier heeft ook een weebly site ? En weet iemand dan misschien hoe je die helemaal uit de luch haalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:18

annikeee19 schreef:
Wie van de fotografen hier heeft ook een weebly site ? En weet iemand dan misschien hoe je die helemaal uit de luch haalt

Heb je al even op google gezocht?
De pagina van weebly met uitleg daarover is heel snel en makkelijk te vinden.

Liselot

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:56

Hoe pakken jullie het aan met wanbetalers? Heb zojuist de eerste betalingsherrinnering gestuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:26

Consumenten of bedrijven?

Want daar zijn aparte regels voor. Bij consumenten is het allemaal wat strikter en strenger geregeld en moet je volgens bepaalde stappen werken.
Bij bedrijven zijn er veel minder regels.

Als je herinneringen stuurt, zet er dan in ieder geval nooit op "eerste, tweede, derde, etc." herinnering.
Want dan wachten ze gewoon vrolijk tot je bij de "laatste aanmaning" bent en betalen ze dán pas.

Het beste dat vaak werkt is gewoon even bellen. Dat is direct en persoonlijk. En vaak kom je er ook gelijk achter wáárom ze niet hebben betaald.

En voorkomen is beter dan genezen; vraag bij voorkeur altijd een aanbetaling van het bedrag.
Ik heb zelf ook al een paar keer m'n neus gestoten met wanbetalers. Als ze achteraf willen betalen (consumenten moeten dat namelijk als optie hebben), dan kunnen ze de producten die ze willen hebben komen ophalen. Ze ontvangen het dan aan de deur en kunnen dírect daarna contant of met de pin afrekenen.
Dat scheelt ook een hoop gedoe.

Verder is mijn eigen ervaring met bijvoorbeeld boekhandels, dat zij gewend zijn om pas na 60 dagen te betalen. Maar voor mij als kleine ondernemer is het helemaal niet gunstig om zo'n lange betaal termijn af te spreken. Dus die is standaard zoals wettelijk is geregeld: 30 dagen.
Toch zijn er heél veel die niet op tijd betalen. En daar moet je dan steeds achteraan zitten. Kost meer tijd en werk dan die 2 tientjes die ze moesten betalen.
Dus die betalen tegenwoordig ook gewoon vooraf. Heb ik geen gedoe en hebben zij 't boek de dag na betaling dírect in de winkel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:44

Consument; ik heb een fotoshoot gedaan op factuur. Na betaling worden de foto's pas geleverd, dus ze hebben ook nog niets ontvangen.
Had van de week al een mailtje gestuurd met "goh, ik heb nog geen betaling ontvangen wil je het even nakijken". Nu een week later (betalingstermijn is inmiddels verstreken) nog geen geld ontvangen. Heb nu dus een betalingsherrinnering gestuurd.
Denk dat ik hierna een laatste aanmaning doe en het dan naar een incassobureau gooi.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:55

Krijg net een mailtje dat ze zojuist betaald heeft, alleen een herinnering was al dreigend genoeg denk ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:35

Dat is goed nieuws!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 01:03

Even vraagje morgen ga ik eerste "fotoshoot" doen wil graag kennis opdoen.

Maar nu zat ik hoe stellen jullie scherpstel punt in en waar? Als meisje naast haar paard staat stel ik dan scherp op haar ogen of dat van haar paard? Is het dan ook verstandig om het diafgrama groter te maken dus een F.8?

Oh en zelfde vraag voor als ze aan het rijden is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:18

Je stelt scherp op de ogen van je model. Bij voorkeur doe je dat door zélf 1 scherpstelpunt te selecteren. Want als je de camera laat selecteren of je laat hem uit meerdere punten kiezen, zal je zien dat het vaak fout gaat. De camera weet namelijk niet dat je paardenfotograaf bent en geen bosjes fotograaf. Bosjes zijn makkelijker op te focussen, vanwege de textuur. Dus als je het aan de camera overlaat, pakt hij sneller een bosje in focus dan een egaal vlak zoals de vacht van het paard.

Zo lang het meisje op dezelfde afstand van jou staat als dat het paard staat, komen van beide modellen de ogen scherp op de foto. Maar als ze verder naar voren of achteren staat, dan moet je inderdaad je scherptediepte wat vergroten door een grotere f-getal te kiezen. En dan is f8 inderdaad een goed uitgangspunt.

Bij rijden zit de ruiter een flink stuk áchter de ogen van het paard. Dus als je ze beide scherp wilt hebben, moet je daar inderdaad maatregelen voor nemen. Dat kan door je diafragma aan te passen, maar is ook afhankelijk van je camera, gebruikte lens en de afstanden tot het model.

Heel veel plezier morgen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:38

Femke schreef:
Je stelt scherp op de ogen van je model. Bij voorkeur doe je dat door zélf 1 scherpstelpunt te selecteren. Want als je de camera laat selecteren of je laat hem uit meerdere punten kiezen, zal je zien dat het vaak fout gaat. De camera weet namelijk niet dat je paardenfotograaf bent en geen bosjes fotograaf. Bosjes zijn makkelijker op te focussen, vanwege de textuur. Dus als je het aan de camera overlaat, pakt hij sneller een bosje in focus dan een egaal vlak zoals de vacht van het paard.

Zo lang het meisje op dezelfde afstand van jou staat als dat het paard staat, komen van beide modellen de ogen scherp op de foto. Maar als ze verder naar voren of achteren staat, dan moet je inderdaad je scherptediepte wat vergroten door een grotere f-getal te kiezen. En dan is f8 inderdaad een goed uitgangspunt.

Bij rijden zit de ruiter een flink stuk áchter de ogen van het paard. Dus als je ze beide scherp wilt hebben, moet je daar inderdaad maatregelen voor nemen. Dat kan door je diafragma aan te passen, maar is ook afhankelijk van je camera, gebruikte lens en de afstanden tot het model.

Dankjewel ik snap het! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:53

Femke schreef:

Ik lees al een tijdje mee hier maar bedankt, wat een super fijne uitleg dit!
Afgelopen weekend heb ik foto's gemaakt van een vriendin met haar paard maar wist toen ook niet goed hoe ik dat moest aanpakken, hun samen op de foto.
Zelf scherpstellen vind ik ook nog erg lastig, ik zie door de zoeker niet goed waar ie nou precies scherp is, heb je daar nog tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:56

Als het goed is, zou je de scherpte goed moeten kunnen zien via de zoeker.
Het kan zijn dat de dioptrie instelling verkeerd staat, waardoor alles een beetje wazig is.
Er zit een schuifje vlakbij je zoeker waar je aan kunt schuiven/draaien. Dat is voor brildragers, zodat zij zonder bril door de zoeker kunnen kijken op hun oogsterkte.
Maar soms verschuift die wel eens als je de camera in/uit de tas haalt.

Misschien is dat het bij jou Believe?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:58

Femke schreef:
Het kan zijn dat de dioptrie instelling verkeerd staat, waardoor alles een beetje wazig is.
Er zit een schuifje vlakbij je zoeker waar je aan kunt schuiven/draaien. Dat is voor brildragers, zodat zij zonder bril door de zoeker kunnen kijken op hun oogsterkte.

Ik ben bril drager maar zie alles er wel scherp doorheen of bedoel je dat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:16

Femke schreef:

Ik zie inderdaad alles een beetje wazig, dit zou het heel goed kunnen zijn!

Heb even mijn camera erbij gepakt, maar hoe zet ik hem nu weer gewoon op zoals het hoort? Ik draai er wel aan en dan zie ik het scherper en minder scherp worden maar hoe zorg ik er voor dat hij gewoon goed staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:22

@Janinevv: je ziet het er scherp doorheen, juist omdat je je eigen dioptrie kunt instellen in de zoeker.
Je kunt 'm vaak van -2 naar 0 naar + 2 instellen. Verschilt een beetje per camera type.
Je kunt kiezen om 'm op 0 te zetten en dan MET bril door je zoeker te kijken. Of je zet je bril af en stelt je zoeker af op de sterkte van je ogen, zodat je ook zonder bril perfect scherp door de zoeker kunt zien.

@Believe: zorg dat je de camera scherpstelt op iets (liefst vanaf statief). En draai er dan aan tot je het zo perfect mogelijk scherp ziet via je zoeker. Soms heeft ie dan inderdaad net een tikkie meer of minder nodig om ideaal te zetten voor je. Je kunt die dioptrie meestal niet "vast" zetten. Als je 'm per ongeluk aanraakt, moet je 'm weer even zelf terug zetten zoals je denkt dat hij 't scherpste is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:16

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:06

ik wil vandaag in de binnepiste fotograferen maar de benen van het paard zijn altijd wazig hoe kan ik dit voorkomen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:07

d4rkhorse schreef:
ik wil vandaag in de binnepiste fotograferen maar de benen van het paard zijn altijd wazig hoe kan ik dit voorkomen?

Sluitertijd sneller zetten.
1/500 of 1/800

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 08:18

Ik vraag me af of ik goed bezig ben. Probeer vaak op d M stand te fotograferen. Probeer dan het belichtingstreepje in het midden te krijgen. Is dit een juiste manier om de belichting goed te krijgen?
Speel wel met iso-slutiertijd en diafragma

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:10

Hallo allemaal,

Ik las laatst een artikel over de back button auto focus maar de uitleg hoe je dit in kunt stellen is alleen voor een nikon of canon en laat ik nou net een sony hebben.
Heb op internet gezocht of er artikelen zijn waar het uitgelegd wordt voor een sony maar die zijn er niet specifiek voor de sony a58 en bij andere sony's zijn de knoppen weer anders helaas
Is er hier iemand met een sony a58 die weet of dit uberhaupt gaat met deze camera en zo ja hoe?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:59

Hey allemaal,

Mischien dat iemand hier mij kan helpen. Net foto's gemaakt, en AL mijn foto's met deze lens zijn wazig. Heel raar effect hebben ze. Nog niet eerder gehad zo.. echt vreemd, en ik baal als een stekker.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Afbeelding
Exif: 1/800 f5 ISO 250 en genomen op 170 mm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:50

@Dohoshots: Ik weet helaas niet direct het antwoord.
Waarschijnlijk kun je het beste de gebruiksaanwijzing van je camera erop naslaan om te kijken welke instellingen je voor jouw camera precies moet gebruiken.

@Miracle_:
Wat vervelend dat er wat fout is gegaan!
1. Welke camera gebruik je?
2. Welk objectief gebruik je?
3. Wil je de foto ook op volle resolutie plaatsen (in linkje)? Want op klein formaat is inderdaad te zien dat alles wazig is, maar er is te weinig detail om te kijken of er in de foto een oplossing te vinden is.
4. Welke instellingen heb je precies gebruikt voor je scherpte en hoe heb je scherpgesteld?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:52

@Femke, dankje voor je reactie!;

Mijn camera is een Canon 70D, objectief was mijn 75-300 (canon) wel toe aan vervanging, maar tot voor kort deed hij het altijd prima voor wat ik er mee wilde.

Qua instellingen AF, en begin ik nu toch te twijfelen tussen AI servo of One Shot. Volgens mij stond hij op AI Servo.
Linkje:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5967E77E
zo'n gekke blur hadden 9/10 foto's Alsof de camera gewoon nergens op scherp gesteld had..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:20

AI servo zou inderdaad de juiste stand moeten zijn...
Ik vind het een vreemde onscherpte die ik niet zo 1,2,3 kan verklaren.

De EXIF stond niet meer in je grote bestand, dus ik kan daar geen aanvullende informatie uit halen.

Maar het zou bijv. niet aan de sluitertijd kunnen liggen; die was echt snel genoeg.
Het lijkt erop dat het objectief gewoon helemaal geen goede focus op je onderwerp heeft kunnen leggen.

En dan zou ik normaal gesproken zeggen: "Goh, zat je misschien te dichtbij?"
Maar omdat de heide struiken vóór de honden scherper zijn dan de honden zelf, zou dat suggereren dat daar het scherptegebied zou hebben gelegen als hij wel goed scherp was. En dat je er dus ver genoeg vanaf zou zitten.

Dit is in ieder geval niet zoals het hoort te zijn inderdaad. En ik kan aan de hand van de foto en de gegevens niet direct een user-error vinden. Dus ik neig om te zeggen dat het in dit geval waarschijnlijk aan je lens of camera ligt. Heb je nog een ander objectief waar je mee kunt testen?