[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:46

Mijn ouders hebben die Sony Cybershot. Leuk design, maar verder vind ik het een vreselijke camera. Ontzettend traag en onhandige bediening. Ik zou hem zelf niet hoeven.
Maar goed, dat is iets persoonlijks. Er zullen vast wel mensen zijn die heel blij zijn met die camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:24

xjudithx schreef:
Bedankt Fairytail en Kokomo!
Ik heb het al vaker gevraagd, maar volgens mij nog geen antwoord op gekregen:
Zouden jullie extra verzekering bij de camera kopen? Waarom wel en waarom niet? En zo ja, hoeveel jaar?

Of en voor hoeveel je een verzekering af wil sluiten, is een keuze die je zelf moet maken.

Veel verzekeringen hebben zo'n lage dekking, dat ze misschien niet eens de moeite waard zijn.
Er zijn veel reisverzekeringen bijvoorbeeld, die electrische apparatuur (incl. foto app. en laptops) maar tot 1500 euro verzekeren. Daar kun je nog geen D200 voor kopen, laat staan en 70-200mm 2.8 objectief en een laptop van 900,- euro Huilen

Heel erg veel alternatieven zijn er niet.
Je kunt een aanvullende kostbaarheden verzekering afsluiten, bij een inboedelverzekering. Maar ja, dan moet je dus eerst ook een inboedelverzekering afsluiten.

De optie die Kokomo gaf kan natuurlijk ook!

Ik heb zelf alleen een doorlopende reisverzekering met zakenreis en werelddekking.
Die vergoed naast ziektekosten, etc. ook fotoapparatuur tot 2500,- euro. Da's niet genoeg om alles opnieuw te kopen, maar het is beter dan niets.

Maar als je zuinig bent op je spulletjes, en gewoon je hoofd gebruikt en luisterd naar je instinct, dan zal er niet zomaar iets met je spullen gebeuren. Gewoon niet laten vallen, en bijv. niet onbeheerd in je auto achterlaten, etc.

Er is van mij in mijn hele leven nog nooit wat gestolen of kapot gegaan door bijv. een val of schop van een paard; als je zuinig en voorzichtig bent, en gewoon goed oplet en bewust bent van wat je doet met je dure spullen, dan HOEFT het niet fout te gaan.

Natuurlijk is het rot als er ingebroken wordt, etc. Maar daar is je inboedelverzekering dan weer voor Knipoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:08

Dank je Hypofocus. Ik houd het bij mijn inboelverzekering en doorlopende reisverzekening. Moet wel een beetje uit gaan kijken: mijn andere analoge spiegelreflex heb ik laten vallen: lens kapot (nikon, 28-80 mm). Ik was 'm in mijn cameratasje aan het doen, cameratasje draait om, camera valt eruit... Recht op de lens. Verdrietig
Zit nog wel te denken of ik extra garantie erbij moet kopen of niet. Wat denken jullie?

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:15

Leonie_M schreef:
Wat is een leuke camera voor ongeveer 150 euro ?

Maisie schreef:
ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. een leuke camera voor een prijs rond de 150 max 250 euro.

Om gewoon leuke foto's mee te maken van de paarden enz. gewoon voor prive gebruik.

Makkelijk in te stellen en makkelijk in gebruik.

graag reactie.

Fuji S5600! Ja

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:07

Hypofocus schreef:
Maar als je zuinig bent op je spulletjes, en gewoon je hoofd gebruikt en luisterd naar je instinct, dan zal er niet zomaar iets met je spullen gebeuren. Gewoon niet laten vallen, en bijv. niet onbeheerd in je auto achterlaten, etc.

Meestal gebeuren dat soort dingen dan ook in situaties waar je niet alles zelf in de hand hebt. Je kunt bv. altijd in de situatie komen dat je in een menigte staat en toch foto's wilt maken. Dan kan een ander een onverwachte beweging maken waardoor je je toestel laat vallen. Of een tafel of stoel die er toevallig staat blijkt toch niet zo stevig als die zou moeten zijn. Overkomen kan het iedereen. Je moet voor jezelf bekijken hoe vaak jezelf in dat soort situaties verkeerd. Een portretfotograaf loopt bv minder risico dan een oorlogsfotograaf, om maar een extreem voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:27

Ik zelf heb mijn spullen niet EXTRA verzekerd. Heb een doorlopende reisverzekering en een inboedelverzekering.

Ik heb een lading camera's en lenzen waar je u tegen zegt en ik fotografeer in redelijk "gevaarlijke" omstandigheden (lees: véél mensen, concerten, bier, pit, beukende armen, stof, daarnaast ook paarden en bijbehorende weersomstandigheden, stof etc). Desondanks is er nog nooit iets gebeurt met mijn spullen. Misschien denk ik er wel heel anders over op het moment dat er iets gigantisch mis gaat, maar ik heb tot nu toe altijd zoiets gehad van "al gaat er eens iets mis, dan vervang ik het wel weer".

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:55

Nouks schreef:
Ik zelf heb mijn spullen niet EXTRA verzekerd. Heb een doorlopende reisverzekering en een inboedelverzekering.

Ik heb een lading camera's en lenzen waar je u tegen zegt en ik fotografeer in redelijk "gevaarlijke" omstandigheden (lees: véél mensen, concerten, bier, pit, beukende armen, stof, daarnaast ook paarden en bijbehorende weersomstandigheden, stof etc). Desondanks is er nog nooit iets gebeurt met mijn spullen. Misschien denk ik er wel heel anders over op het moment dat er iets gigantisch mis gaat, maar ik heb tot nu toe altijd zoiets gehad van "al gaat er eens iets mis, dan vervang ik het wel weer".

Hebben jullie er wel extra garantie bijgekocht? Of is dat onzin om te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:02

Heb ik ook niet gedaan. Moet ook zeggen dat ik vooral qua lenzen vrijwel alles tweedehands heb gekocht.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:04

Citaat:
Fuji S5600! Ja

Dit is inderdaad een mooie camera. Wel is hij wat groot.
Zijn er nog andere die een leuke compact camera weten van rond de 150 euro ?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:03

Ik heb jullie raad opgevolgd en ben sinds een uurtje de trotse bezitter van een Canon EOS 400D Haha! *doet een vreugdedansje* bedankt voor jullie advies!

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:18

Oeii, me geluk kan niet meer op ook ben ik morgen de trotse bezitter van de Canon EOS400d met kitlens!! *helemaal hyper*

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:30

De S5600 hadden ze niet meer en toen had ik mams even lief aangekeken *LOL*
Heb nu de fuji S5700!!! Leuk ding hoor, zondag ff uitproberen bij de poonies Hyper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:50

Kokomo schreef:
Meestal gebeuren dat soort dingen dan ook in situaties waar je niet alles zelf in de hand hebt. Je kunt bv. altijd in de situatie komen dat je in een menigte staat en toch foto's wilt maken. Dan kan een ander een onverwachte beweging maken waardoor je je toestel laat vallen. Of een tafel of stoel die er toevallig staat blijkt toch niet zo stevig als die zou moeten zijn. Overkomen kan het iedereen. Je moet voor jezelf bekijken hoe vaak jezelf in dat soort situaties verkeerd. Een portretfotograaf loopt bv minder risico dan een oorlogsfotograaf, om maar een extreem voorbeeld te noemen.

Tja, toch zijn ook dat soort situaties wel enigszins in de hand te houden Knipoog
Je zal mijn camera NOOIT los op een tafel zien liggen, juist vanwege dat risico.
En ik heb altijd een neckstrap om m'n neck hangen, zodat als IK de camera laat vallen, hij nog steeds veilig om m'n nekje bungelt in plaats van in scherven op de grond.

Als je er maar bewust genoeg mee om gaat, hoef je jezelf niet in situaties te brengen waarin je apparatuur gevaar loopt. Het enige dat ik me zou kunnen bedenken hoe mijn camera of lens kapot zou kunnen gaan is als ik bij een ongeluk betrokken raak (bijv. auto ongeluk op reis, vliegtuigcrash, of directe trap naar achteren van een paard (wat me gelukkig nog niet gebeurd is, want ook daar kijk ik donders goed voor uit. ik zorg meestal voor iemand die bij me staat om de paarden weg te houden als ze vrij rondlopen terwijl ik in dezelfde ruimte fotografeer, veiligheid voorop!)).

Oorlogsfotografie is inderdaad een extreme, maar er is geen enkele verzekeringspartij die in oorlogsituatie dekking geeft. Geef ze eens ongelijk Sigaar Knipoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:16

En ook ik ben sinds vanavond de trotse bezitter van een Canon 400D met kitlens! Voor 629,- bij de MediaMarkt (cashback er al af). Heb besloten om toch maar eerst de camera goed uit te gaan proberen voordat ik besluit welke lens ik er nog bij ga kopen.
Helaas heb ik mijn CF kaartje nog niet in huis, die is besteld. Dus ik kan m'n camera nog niet uitproberen...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:31

Alles is te verzekeren, alleen zit in risicovolle situaties er wel een prijskaartje bij. Oorlogsfotografen werken in de regel bij een persbureau oid. en lopen daar niet met eigen apparatuur.

Ik heb geleerd om nooit nooit te zeggen. Van dat overkomt mij nooit. Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat ik in Pamplona in Spanje liep en op een trap waar een plasje water lag van het schoonmaken ten val kwam. Mooi het objectief van m'n Mamiya naar de Kl**ten. Ik liep niet hard, ik liep niet onbedachtzaam en toch gleed ik een stukje uit. Kan iedereen gebeuren. Gewoon een gladde trap ondanks goed schoeisel. Dan ben je maar wat blij als een verzekering de schade, in dit geval 1800 euro, dekt. Dus zeg nooit, nooit.

Men probeerd inderdaad vaak een garantie uitbreiding er bij te verkopen. Er wordt gezegd dat de garantie in Nederland slechts een jaar is, maar dat is onzin. Volgens de Europese wetgeving moet dat 2 jaar zijn. Als je de fabrikant daarop aanspreekt en er op wijst dat de garantie volgens de europese wet 2 jaar moet zijn gaan ze er dan ook onmiddellijk mee akkoord.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:00

Kokomo schreef:
Men probeerd inderdaad vaak een garantie uitbreiding er bij te verkopen. Er wordt gezegd dat de garantie in Nederland slechts een jaar is, maar dat is onzin. Volgens de Europese wetgeving moet dat 2 jaar zijn. Als je de fabrikant daarop aanspreekt en er op wijst dat de garantie volgens de europese wet 2 jaar moet zijn gaan ze er dan ook onmiddellijk mee akkoord.

Bedankt voor de info Kokomo. Ik heb er geen garantie uitbreiding bij gekocht.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:45

heyhey
ik wilde het toch even kwijd!
ik heb gister samen met mijn ouders de Canon 400D gekocht! jeej
ik wilde hem heel graag en toevallig stond deze week een super aanbieding in een krantje!
ik krijg er een dag fotocursus bij, ontwikkelingstegoed en een korting van canon.
ik heb er gelijk een beter lensop laten zetten en die geruild voor de kitlens. een Canon EFS 18-55 mm
ook heb ik een 4G kaart van hoge snelheid en een UVfilter gekocht
jeej
helemaal happy! ben hem al vollop aant uittesten, maar al die knoppen en functies... damnz....
ik vind het in ider geval een super ding
en misschien een handige tip :
http://www.kieskeurig.nl

kan je zien wat de rest van nederland vind van camera's!
-x-

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:07

Ik ben nu in bezit van een Canon PowerShot S2 IS, maar zag dat veel het hadden over een Fuji S5600. Is deze camera beter dan die ik nu heb dat iemand weet?

Ik wil/heb het geld nu (nog) niet voor een SLR, die komt over een paar jaar vast nog wel.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:18

Maaik schreef:
Ik ben nu in bezit van een Canon PowerShot S2 IS, maar zag dat veel het hadden over een Fuji S5600. Is deze camera beter dan die ik nu heb dat iemand weet?

Ik wil/heb het geld nu (nog) niet voor een SLR, die komt over een paar jaar vast nog wel.

Met een overstap naar de Fuji S5600 ga je er niet echt op vooruit, ik denk zelfs een beetje achteruit. Ze zijn ongeveer even oud en de jouwe was destijds ook duurder. Blijf gewoon je Canon gebruiken en spaar door voor een DSLR.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:25

Oke, dus mijn Canon is dus wel 'beter' dan die Fuji?

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:45

Ik heb hem gisteren binnen gekregen Haha! Haha! Haha!
mijn Canon 400D !!!!

Iedereen bedankt voor de adviesen en commetaar. Ik ben echt super blij dat ik ipv de 350 toch de 400D heb gekozen en hij werkt perfect. Thnx allemaal

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:14

@Maaik De S2 is sowieso vergelijkbaar, zoniet beter dan de s5600.

@cinderella, gefeliciteerd.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:36

hehe, ben er uit, naar de winkel geweest, en van de olympus sp-500uz overgegaan naar de fujifinepix 6500fd.
Mooie camera, en ben al aan het uitzoeken geweest, hoe en wat.
Denk dat ik een goede koop heb gedaan.

(ik zou voor de 9600, maar werdt me iets te gortig qua prijs)

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:50

Ik ben deze ook 2 weken, ik ben er erg blij mee.
Zal straks wat voorbeeld foto's plaatsen.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:02

@x_Lys: Van de fujifinepix S6500? Dat zou wel fijn zijn want die wil ik ook graag kopen!