[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mylo

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:37

zoals ik al eerder gezegd heb hebben wij uiteinedelijk niet voor dsrl gekozen maar voor de panasonic dmc fz 50 zit daar net onder de afgelopen dagen flink aan het schieten geweest op alles wat los en vast zit en voor ons zit hier voorlopig voor de komende jaren nog genoeg te ontdekken aan! zoveel hand instelbare mogenlijkheden!! bij haw heb ik een topic met rij foto's buiten het topic heet tyler weer eens @ work deze zijn uiteraard gemaakt met de nieuwe cam!!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:33

Nerootjeh schreef:
ONTOPIC!

Handel het via pb oid af!
Dit is een camera topic, geen website topic!

Moderatoropmerking:
Ik wil dit nog even naar voren halen. Werk bespreken is prima, maar daar hebben we persoonlijke topics op UK/CB voor. Probeer dit topic echt te houden voor het willen aanschaffen van een nieuwe camera. Dat daar enige voorbeeldfoto's bij komen kijken mag natuurlijk, maar probeer dit dan zonder een discussie over wel of niet goed werk. Wil je toch wat kwijt; stuur dan even een email of een pb.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:22

mylo schreef:
zoals ik al eerder gezegd heb hebben wij uiteinedelijk niet voor dsrl gekozen maar voor de panasonic dmc fz 50 zit daar net onder de afgelopen dagen flink aan het schieten geweest op alles wat los en vast zit en voor ons zit hier voorlopig voor de komende jaren nog genoeg te ontdekken aan! zoveel hand instelbare mogenlijkheden!! bij haw heb ik een topic met rij foto's buiten het topic heet tyler weer eens @ work deze zijn uiteraard gemaakt met de nieuwe cam!!

Oooh ben heeel benieuwd naar je foto's!! Zal meteen eens kijken!

Ladynaath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:39

Hier meld zich een TROTSE bezitter van de Canon EOS 350 D,
vandaag gehaald bij de mediamarkt en is nu súper blij Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:39

Renza schreef:
Nikon D40 zou ik iig niet doen omdat je dan nogal beperkt wordt in je lenskeuze.

De D40 zou ik in ieder geval niet kopen. Nikon is er zelf ook achter gekomen dat die D40 niet goed was en hebben hem na een paar maanden alweer vervangen door de D40x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:39

Ik heb de Fujifilm Finepix S5600 tk Lachen

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:44

Kokomo schreef:
De D40 zou ik in ieder geval niet kopen. Nikon is er zelf ook achter gekomen dat die D40 niet goed was en hebben hem na een paar maanden alweer vervangen door de D40x.

Daar zeg je inderdaad iets... Niet voor niets nee..

Maar vind niet dat ze de D40x zo sterk veranderd hebben.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:47

Ciinderella schreef:
Na veel gemopperd en nagedacht (me vriend helemaal gek gemaakt van mijn gezeur) heb ik vanochtend via ebay geboden op een Canon 400D zonder ergen wou ik kijken of er ook garantie opzat en zag ik dat ik de hoogste bieder was en hem dus had gekocht!

Heel toevallig heb ik dus nu een canon 400D met 1 jaar garantie Haha! Haha! Haha! Haha! EINDELIJK!!!

Maar omdat ik hem dus niet al te duur heb weten te bemachtigen hoef ik minder lang door te sparen voor een lens. Dus bij deze, welke lens raden jullie mij aan. Ik wil wel een goede kopen, ipv een minder goeden en dan weer eens een ietsje betere omdat het geld op is. Ik wil vooral in de portret en macro verder.

Heb je al wel gedacht aan een macro-objectief?
Als je een hele scherpe wilt die erg goed geschikt is voor portretten en ook macrofotgrafie kan tot 1:1 moet je eens kijken naar een Macro-objectief van Canon/Sigma/Tamron of Vivitar van 100mm met diafragma 2,8. Enige nadeel is dat het dus geen zoom is, maar wat schrpte betreft is er geen enkel zoomlens die daar tegenaan kan. De kwaliteit van alle vier merken ontloopt elkaar niet veel en ze zitten zo ongeveer rond de 400 euro.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:51

Ashleey_ schreef:
Kokomo schreef:

Daar zeg je inderdaad iets... Niet voor niets nee..

Maar vind niet dat ze de D40x zo sterk veranderd hebben.

Ik weet ook niet precies wat ze er aan veranderd hebben maar neem maar van mij aan dat die vervanging niet voor niets geweest is. Normaal wordt een model pas vervangen na meer dan 1 1/2 jaar. Trouwens de hele serie van D40 D40x D50 en D70 moet je met enige reserve bekijken. Nikon heeft de D40 en D50 alleen in de markt gezet om een zo goedkoop mogelijke instap spiegelreflex te hebben, goedkoper dan Canon. Dit hebben ze gedaan door de oude D70 aan te passen door er funkties af te halen. Je hebt dan dus een oud concept, de D70 is tenslotte al weer enige jaren oud.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:52

Ahaa! Nou dan zijn ze wel slim bezig bij Canon met de 400D Ja

Want die prijzen komen al heeeel dicht in de buurt bij de D40/D50! Als ie al niet goedkoper is Nagelbijten / Gniffelen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:54

Ik ga denk ik sparen voor een 400D

Ga nu even flink extra werken dus als het goed is zo bij elkaar Haha!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:02

En op de D40X passen nog steeds niet alle objectieven op dus dat vind ik ook niks, vind dan de D50/D70s nog beter die zijn dan weliswaar oud maar past tenminste wel alles op en zijn nu als je ze nog ergens kan vinden vaak wel flink afgeprijsd.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:43

Renza schreef:
En op de D40X passen nog steeds niet alle objectieven op dus dat vind ik ook niks, vind dan de D50/D70s nog beter die zijn dan weliswaar oud maar past tenminste wel alles op en zijn nu als je ze nog ergens kan vinden vaak wel flink afgeprijsd.

Er passen alleen de AF-S objectieven op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:20

AF-S en AF-I objectieven zijn volledig compatible. Alle andere Nikkor CPU objectieven PASSEN ook, maar de autofocus werkt dan niet.

De Nikon D40(x) en D50 zijn inderdaad instapmodellen die eenvoudiger zijn dan de D70(s). Er is een grote markt met mensen die wel een DSLR willen, maar niet bereid zijn om daar honderden euro's meer voor uit te geven dan een digitale compactcamera, en ook niet perse alle features van de D70 willen hebben.

Een belangrijk verschil tussen de D50 en de D70 is bijvoorbeeld dat je bij de D70 de ISO in 1/2 en 1/3 stops kunt instellen, bij de D50 heb je alleen keuze tussen 200, 400, 800, 1600.

Tja, met analoge fotografie had de gemiddelde consument ook keuze tussen 200 en 400 ASA fotorolletjes, dus voor mensen die toch niet anders willen, en niet meer willen betalen is zo'n D50 die veel goedkoper is dan de D70, ook een enorme uitkomst.

Slimme zet van Nikon, als je 't mij vraagt. Er is blijkbaar veel markt voor, en daar hebben ze op ingespeeld.

Voor paardenfotografie is zo'n D40 of D50 weer wat minder handig, want het is (zeker als je niet beschikt over een lichtsterk objectief) toch wel handig als je niet van 400 naar 800 iso hoeft te springen (vanwege ruis) als je je sluitertijden net niet haalt. Een tussenstapje van 640 iso is dan wel handig Lachen

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:23

Bij aankoop van een Canon EOS 400D, Kun je dan direct beginnen of moet je er eerst nog meer dingen bij kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:24

Je moet er een objectief bij kopen, anders kun je geen foto's maken. En je moet zorgen voor een geheugenkaart die in de camera past ('k weet zo niet uit m'n hoofd welk type kaart de 400D gebruikt).

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:25

ok, de objectief heb ik gezien dat die er meestal bij zit..
En dus een geheugenkaart. Ok bedankt! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:27

Let er wel op dat het type objectief dat je erbij neemt geschikt is voor het type fotografie dat je wil gaan doen.

De meeste standaard erbij geleverde objectieven hebben een groothoek tot standaard zoombereik (rond de 18-55mm). Dat is niet zo geschikt voor paardenfotografie, omdat het groothoekbereik het perspectief uit rekt, wat er voor zorgt dat paarden een hele bolle kop krijgen op de foto Knipoog

Je hebt voor paardenfotografie dus in ieder geval een tele lens nodig met een bereik rond de 70 (of 80) - 200 (of 300) mm

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:30

ok, dat komt later dan wel, aangezien ik op dit moment bijna blut ben en de camera van mn ouders krijg als ik voor mn diploma slaag. Hoe duur is zo'n telelens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:48

Zo'n telelens hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Canon heeft een best goede (niet erg lichtsterk, maar als je de paarden buiten op de foto zet is het genoeg) goedkope 75-300mm. Die heb je al voor 200-300 euro.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:49

de canon 400 d is nu in de aanbieding met 2 lensen en een grip voor 919,-
alles los kom je wel wat hoger de bijgeleverde telelens is al 299,- en de grip is 139,-

de aanbieding trekt mij wel maar dan gaat er geld af wat ik spaar voor een eigen paardje (als ik het dan al kan onderhouden later Knipoog)

heb nog niets voor mijn eindexamen van vorige jaar gehad, misschien mijn ouders eens vragen Vork

De nikon d40 gaat denk ik toch maar afvallen hij is dan wel 666,- met 18x55 en 55x200 maar met alle ervaring van hier lijkt het mij een slechte beslissing om die te kopen..

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:55

Nouks schreef:
Zo'n telelens hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Canon heeft een best goede (niet erg lichtsterk, maar als je de paarden buiten op de foto zet is het genoeg) goedkope 75-300mm. Die heb je al voor 200-300 euro.

ok bedankt, dan weet ik waar ik moet voor gaan sparen, want zoveel geld heb ik op dit moment niet. Bloos
En met een gewone lens is het eerst toch ook wel te doen? Gewoon normale foto's.
Ik zal eerst toch wel moeten wennen, word mn eerste spiegelreflex dus, we zien wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:10

Er zijn ook geregeld aantrekkelijke acties met een 18-55 kitlens en een cheap-ass zoomert, dus daar zou je evt ook op kunnen wachten.

En inderdaad, met zo'n kitlensje kan je best al wat beginnen en oefenen enzo, maar als je vooral paarden wilt gaan doen, ga je er toch echt te weinig aan hebben.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:41

Voordeel van de 400D van Canon tov. de D40 en D50 van Nikon is ook nog een keer dat de Canon wel 10 Mp heeft tegenover de Nikon 6 Mp. Dat heeft als voordeel dat, als je in het begin nog geen grote telezoom hebt, je de foto's al een eind kunt croppen, voordat je op de resolutie zit van de beide Nikon's. Als je 60% van de foto van de 400D gebruikt zit je op 6 Mp. Dat heeft hetzelfde effect als dat je met een 90mm fotografeerd.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:07

Nu fotografeer ik met de camera van mijn vader, een Minolta BP-400.
Ik vind dit zelf een fijne camera, maar ik wil toch graag een eigen camera.
Nou kwam ik dus op marktplaats een Canon S1 IS tegen, voor 200 euro.

Dit krijg je er bij:
Incl. Samsonite tas, originele verpakking, gebruiksaanwijzing, software, kabels, 1 Gb Sandisk EXTREME III Card (De card voor snellere verwerking en grote temp. verschillen!). De Sandisk is ook met originele verpakking, tasje en rescuesoftware, mochten je beelden ooit van de kaart hersteld moeten worden. Extra, ook nog een 512 Mb card en de originele Canon 32 Mb card.

Is dit duur? En heeft iemand ervaring met deze camera, of voorbeeld foto's?

Verder staat er nog veel informatie in de advertentie, zoals:

- krachtig objectief
- Optical Image Stabilizer
- Echte filmkwaliteit
- Autofocus en lichtmeting
- Gemakkelijk beelden bekijken en flitsen
- Speciaal gebouwde processor
- Avontuurlijke onderwater-opnamen
- Software en toegang tot de CANON iMAGEGATEWAY

Mijn vader wil misschien meebetalen aan deze camera, dus als dit het waard is, kan ik deze camera kopen of hij betaald gewoon mee zodat hij zijn eigen camera weer kan gebruiken, haha