[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:19

Ik dacht het wel, maar zeker weten doe ik het niet. :=

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:46

hoihoi,

wat is het verschil tussen een

canon eos 700D en een canon (eos )rebel t5i 700D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:57

Het stickertje aan de buitenkant. In sommige landen heet hij namelijk Rebel t5i en hier in Nederland heet hij gewoon 700D. Verder is de body helemaal identiek.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:32

Hoi allemaal!
Ik kom even binnenvallen, omdat ik graag mijn eerste spiegelreflex camera wil gaan kopen. Nu heb ik wat camera's en lenzen bekeken, maar ik vind het behoorlijk ingewikkeld :') Ik zou graag jullie advies willen bij deze dingen:
Is het verstandig om een tweedehandse te kopen? Ik heb namelijk niet een budget van €1000, en weet ook nog niet hoeveel ik de camera ga gebruiken, dus dat leek mij een goede optie. Als het verstandig is, waar moet ik dan op letten? Of is er iemand die mij wilt helpen zoeken naar een goede tweedehands camera?

Welke body en lens zijn geschikt voor paarden/dieren fotografie? Dat zijn de voornaamste dingen waar ik mij op wil focussen. Verder zou ik het wel leuk vinden als ik de mogelijkheid heb om na een tijdje een luxere/betere lens te kopen als het bevalt.

Mijn budget weet ik nog niet precies. Het zal rond de €250/300 uitkomen denk ik. Is dat genoeg om een leuke camera met lens te kopen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:51

De instapmodellen van Nikon met een kitlens komen op zijn goedkoopst uit rond de 350 euro (voor een D3200). Ik denk dat Canon ongeveer hetzelfde doet. Nog een beetje doorsparen en je kunt iets meer doen. Of je moet het niet eng vinden om tweedehands te gaan en te leren op een wat ouder model met wat oudere lens (mijn oude zou bijvoorbeeld binnen je budget vallen).

Voor dieren fotografie heb je bij voorkeur voor Nikon de Nikkor 55-200 lens erbij. Nadeel, hij is niet duur maar zit zelden erbij in als kitlens.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:07

Heb jij er een te koop staan Maaike?
Ik wil, als ik een goede vind, het liefst tweedehands. Omdat je dan een wat beter (denk ik) duurder model hebt. Heb jij bepaalde (duurdere en tweedehands te koop) camera's die je zou aanraden?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:11

Persoonlijk zou ik geen tweedehands aanraden, puur omdat er nog al wat mis kan gaan bij oudere of veel gebruikte toestellen, en er vaak dan hele hoge reparatiekosten aan zitten, en vaak is het dan niet meer in verhouding.

Instapmodellen van canon (en andere merken zitten ook rond die prijs) heb je vanaf 300 euro (dit is dan met 18-55mm lens), dan heb je dus een leuke set om mee te beginnen, spaar je wat verder en kun je daarna een leuke (telezoom) lens aanschaffen voor paarden te fotograferen :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:25

Ik had al gezien dat je in Gelderland woont en ik stuur niet op (daar is het me net even te dierbaar voor). Ik heb een D90 in de verkoop staan met 18-200 lens incl. toebehoren als filters en afstandsbediening. Verkoopreden is heel simpel; ik heb een betere body en wil de lens upgraden en gebruik deze combi niet meer.

Ik struin als ik nieuw spul wil altijd eerst marktplaats af. Wanneer je weet waar op te letten dan heb je er prima spul vandaan voor vaak minder dan de helft van de nieuwprijs. Ik heb nog nooit een miskoop gehad, gewoon langsgaan (met iemand die er verstand van heeft wanneer je dit zelf niet hebt) en het spul in je handen nemen. Een aantal dingen waar ik op let:

- Klopt het verkoopverhaal (mijn D300s heb ik voor een koopje kunnen krijgen, eigenaar was overgegaan op fullframe en liet mij vol trots zijn nieuwe speeltje zien. Verhaal klopt)
- Klopt hetgeen je in je handen krijgt met de staat zoals jij verwacht vanuit de advertentie?
- Kloppen het aantal clicks met het aantal vermeld in de advertentie? Ik zeg altijd eerlijk dat ik het aantal clicks ter plekke wil checken. Ik word altijd enthousiast wanneer het aantal clicks niet boven de 2500 uitkomt.
- Stelt de lens goed scherp? Werkt de autofocus zoals je mag verwachten van de lens (sommige lenzen staan bekend om hunten, dan vergeef ik het ze)?
- Hoe klinkt de lens tijdens het scherpstellen?

Wanneer alles klopt met wat ik ervan verwacht van te voren, dan neem ik het mee. Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, maar het heeft me op deze manier al duizenden euro's gescheeld (want het is een verslaving, de collectie breidt steeds verder uit).

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:33

Verzenden wil ik ook liever niet :o Ik ga marktplaats even bekijken! Verder bedankt voor je tips :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:31

Camerawinkels (online) hebben ook wel eens open box toestellen. Dan is het toestel enkel uit de doos gehaald maar toch niet naar wens. Die zijn dus nog nieuw en worden vaak verkocht tegen een flinke korting. Is ook het kijken waard :)
Verder zou ik niet graag occasions van marktplaats halen, ookal kun je alles testen, in camerawinkels heb je vaak ook garantie op occasions, dus daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:43

Het is iets heel persoonlijks denk ik. Voor de prijzen die voor occasions gevraagd wordt bij camerawinkels koop ik een hele set. De prijzen zijn particulier voor mij persoonlijk zo interessant dat ik een eventuele miskoop daaruit kan financieren. Wanneer je niet helemaal goed weet waar op te letten binnen de tweedehands markt dan zijn occasions afkomstig van fotobedrijven helemaal prima. Wanneer je het aandurft om zelf te gaan struinen dan is marktplaats je grootste vriend.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:18

@joysieee Heb je bepaalde websites die je aanraad of juist afraad?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:30

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:39

Ooh @Ikke Dat wordt 'm! En nog korting erbij ook, ik ga hem meteen bestellen!
:+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:41

Ik klik de link niet eens aan.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:51

MarijeR schreef:
Ik klik de link niet eens aan.

_O- _O-

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:57

Courses schreef:
[***] schreef:
Hee!
Ik ben me een heel klein beetje aan het oriënteren op camera's (heb eigenlijk niet bepaald geld over, maar het lijkt me wel gaaf :p).
Het enige wat ik ooit gehad heb is een compact camera dus ik heb totaal 0 ervaring.
Wat zouden jullie aanbevelen voor een beginner met laag budget?
Wat ik het leukst vind om te fotograferen is macro (insecten, planten etc.)
Als er al eerder zo'n vraag langs is gekomen, kunnen jullie me het paginanummer geven waar dit is besproken?

1200D/750D/D5200 (denk ik XD). Instapmodellen.

Ik vind de 1200D wel schappelijk betaalbaar, maar vind het lastig te zien wat voor kwaliteit foto's hij maakt met de kitlens. Want zoals ik zei, ik vind het leuk om insecten e.d. te fotograferen, maar er gelijk een macrolens voor 800eu bij kopen is me wat te veel van het goede. Heeft er iemand een 1200D die foto's als voorbeeld heeft? :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:09

Voorbeeld foto's zegt weinig. Je kan niks vergelijken qua kennis, geef mij een 1200D en ik schiet compleet andere foto's dan een andere Bokker enzovoort. Macro foto's zou ik lekker als 2de leerschool doen, eerst je camera leren kennen met een kitlens.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:21

En in plaats van een macrolens kopen zou je natuurlijk ook later eens kunnen kijken naar een paar tussenringetjes waar je ook hele leuke macro dingetjes mee kunt doen.

De kwaliteit van een foto hangt niet alleen van een body af, maar ook heel erg van het objectief af wat erop zit. Daarom zijn sommige objectieven ook zo belachelijk duur. Het is in ieder geval beter om in goed glas te investeren dan in een goede body. Een body verouderd heel snel en objectieven zijn veel waardervaster om later weer door te kunnen verkopen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:16

Ik heb een 1200d met de standaard kitlens (iets van arme student en zo :o). Ik vind het een hele fijne camera om mee te beginnen :) Mijn focus ligt vooral op macro, voor zover kan met deze lens. Ik heb wel een paar foto's mocht je een 'voorbeeld' willen, al wil ik wel zeggen dat ik niet 's werelds beste fotograaf ben :=

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:55

Hallo! Ik ben al een hele tijd bezig met het idee dat ik een nieuwe camera wil.. Nou is mijn trouwe maatje het echt aan het begeven en met de mediamarkt actie ben ik wat aan het rondkijken maar ik vind het erg lastig.. Ik heb sinds 2008 de pentax K10d met kitlens en de sigma 18-200. Elke nieuwe camera is nu dus eigenlijk een enorme vooruitgang haha, hoewel ik altijd foto's van prachtige kwaliteit heb gemaakt. Ik wil graag wifi en film functie en ze hebben allemaal veel meer iso mogelijkheden wat in een bak fotograferen (doe ik niet vaak dus een speciale lens ervoor ga ik niet doen) ook iets beter mogelijk maakt. Wat voor camera zouden jullie me aanraden..? Ik fotografeer met name natuurlijk veel paarden en op vakantie natuur etc. Het budget, tjah ik ben een student dus het moet wel enigszins betaalbaar blijven en het is voor mij ook echt puur hobby. Tweedehands durf ik overigens niet goed aan. Ik ben benieuwd! :)

(edit; ik was aan het kijken naar een nieuwe body met nieuwe lens en nikon of canon lijkt mij het handigst ivm vele mogelijkheden lenzen)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:12

Volgens mij is de 'goedkoopste' uit de Canon optie met wifi een 70D. Tenzij je een systeemcamera wilt en geen spiegelreflex?

Van Nikon weet ik het niet goed, Nikon D5500 geloof ik? :+

Een 70D is nu 808 euro. Dus met de actie dan 667 als ik het goed heb en dan nog Canon cashback van 80 euro dus dan hou je ongeveer 587 euro over. Maar dan heb je alleen de body.

Ik had misschien ook wel moeten wachten tot de mediamarkt dagen :+

Met kitlens is hij 909 euro.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:26

De Nikon 5300 en hoger hebben tegenwoordig ook WiFi ingebouwd bij de instapmodellen, maar je kunt ook eventueel een WiFi adapter bij een model zonder WiFi kopen. Werkt wel prima geloof ik. Deze modellen worden vaak verkocht met kittens 18-55 en dan kun je er eventueel voor de paarden nog de 55-200 bij doen.

De 5500 komt met kitlens op ongeveer 730 uit, de 55-200 komt op ongeveer 250 uit.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:29

Haha net een nieuwe gekocht sicayes..? Maar bedankt, ik ga er naar kijken! Wifi is trouwens geen must als ik daardoor een hoop fijne camera's links laat liggen.. Maar het leek me erg handig en leuk voor op wedstrijd en vakantie etc

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:34

Tja, de meest goedkope instapper op dit moment met kitlens van Nikon is de D3300, zou je moeten reden voor 400 euro. Dan kun je er eventueel een externe WiFi adapter bij kopen.