[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:03

Liselot schreef:
Marit schreef:
Klanten kiezen vaak foto's die ik zelf nooooit had uitgekozen. Daarom kies ik lekker zelf de eerste selectie :D vervolgens mogen ze pas daarna zelf kiezen.

Zet jij ze dan wel onbewerkt op een online galerij? Geen last van dat mensen hiervan printscreens gaan maken en die alsnog gaan gebruiken als facebook profielfoto oid?

Ze zijn amper 600 px groot en mega logo erdoor. Dus weinig kans :D

Liselot

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:14

Via welke gallery werk jij? Ik heb iig goede verhalen gehoord over shootproof, maar moet nog kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Merk je dat je meer verkoopt als de mensen zelf mogen kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:17

MyWishMax schreef:
Heb je alleen met zwart vinyl gewerkt Femke of ook met zwart papier? Ik heb nu doeken en papier, die doeken gaan er uit, maar met zwart ben ik nog aan het kijken wat ik wil. Andere kleuren wil ik gewoon papier. Ik gebruik heb nu bij wit ook nog als ondergrond, maar daar komt een andere oplossing voor. Mijn podium is zwart, dus daar zal ik het niet als ondergrond nodig hebben.

Met beide.
Ik vond het vinyl dan fijner werken. Dat was nog wat dieper zwart.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:05

Liselot schreef:
Via welke gallery werk jij? Ik heb iig goede verhalen gehoord over shootproof, maar moet nog kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Merk je dat je meer verkoopt als de mensen zelf mogen kiezen?

Ik werk met Paaz. En mensen bestellen in 90% van de gevallen minstens 5 foto's bij.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:07

@femke, We zitten inderdaad in een compleet andere sector. Dit is natuurlijk een groot verschil.

Wanneer ik fotografeer dan wil ik voor mij dat het voelt alsof ik een verhaal vertel. Ik ben dus de verteller, de personen in de foto's het verhaal dat ik er in zie. Hierom haal ik er dus ook geen beelden uit, en laat ik de mensen niet zelf kiezen. Ik wil ook niet dat er beelden online verschijnen waarvan ik denk, damn hadden ze er maar een andere genomen. Dus ik ben wel ook heel kieskeurig in mijn selectie natuurlijk.

Ik kan het bij dieren fotografie ook wel beter vatten dan bij mensen / gebeurtenissen. Ik werk momenteel voor stage ook bij een bekende pers fotograaf, en daar ligt het ook wéér anders. Daar worden er voor bv. een portret (voor de krant) max 5 beelden ingeleverd, en dat is al veel, normaal gezien 2 of 3. Dus ik denk vooral dat ik in een totaal ander circuit van fotografen zit, en daarom niet zo vertrouwd ben met het na bestellen.

Ik vind het gewoon geen fijn idee dat mensen onbewerkte beelden kunnen zien, voor mij is een beeld pas af wanneer de bewerking voltooid is, en ik wil ook liever niet dat de mensen weten hoe ik bijvoorbeeld de kleuren nog aanpas enz. tegenover het origineel. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk!

Net zoals Liselot heb ik voor meer 'standaard' dingen zoals bv een familieshoot, eerder standaard instellingen. Die pas ik dan toe op al mijn beelden, en dan ga ik één voor één nog wat selectieve dingen aanpassen, maar dit duurt ook niet veel langer dan 3 minuten per beeld als het goed is. (soms natuurlijk wel bij sommige beelden) Dus ik zie het ook niet als een enorm tijd verlies om grotere hoeveelheden te bewerken. Voor mij is dit mijn service, maar voor anderen is het nabestellen waarschijnlijk de service! Iedereen zijn manier van werken :)

edit: ik ben het er uiteraard compleet mee eens dat het vervelende in onze sector is dat hobbyisten veel aanbieden voor weinig geld. Sommige mensen zien het verschil ook gewoon niet tussen iets waar deftig tijd in is gestoken, of iets wat recht uit de camera komt. Maar ik geloof dat je je daar na een tijd wel omheen werkt. Ik wil niet arrogant klinken, maar ik mik niet op de groep mensen die niet zien of het bewerkt is of niet. Daarom denk ik ook dat het wel kan werken, omdat er effectief wel een grote groep mensen zijn die wél voor kwaliteit gaan. Het jammere is inderdaad dat sommige dat niet zien en dat op die manier veel mensen zich tot fotograaf bombarderen, zonder deftige vak kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:07

Mooi geschreven! :j _/-\o_
Helemaal mee eens.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:55

Ik weet niet of ik in dit topic goed zit met vragen over een externe flitser? Ik wil dus een externe flitser aanschaffen. Deze zal binnen gebruikt gaan worden, misschien ook voor het maken van foto's tijdens een feestje.

Ik heb een Canon EOS 1200D. Kan ik het beste een Canon flitser kopen of zijn andere merken ook prima?
En waar moet ik dan op letten bij het uitkiezen van de juiste flitser? Hebben jullie misschien een idee welke bij mij zou passen? Budget is denk ik max. €300,-
Zo kwam ik dus deze tegen, zou deze geschikt zijn?
https://www.bol.com/nl/p/flash-speedlit ... ype=browse

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:46

joeluna schreef:
Ik weet niet of ik in dit topic goed zit met vragen over een externe flitser? Ik wil dus een externe flitser aanschaffen. Deze zal binnen gebruikt gaan worden, misschien ook voor het maken van foto's tijdens een feestje.

Ik heb een Canon EOS 1200D. Kan ik het beste een Canon flitser kopen of zijn andere merken ook prima?
En waar moet ik dan op letten bij het uitkiezen van de juiste flitser? Hebben jullie misschien een idee welke bij mij zou passen? Budget is denk ik max. €300,-

Degene die je aan haalt is een prima flitser. Ik zou vooral er op letten dat hij TTL kan flitsen. Wanneer je feestjes fotografeert is er weinig tijd om de instellingen van de flitser te veranderen, de TTL is eigenlijk de automatische stand van de flitsers. Die werkt heel goed! Ik ben begonnen met een sterke maar goedkope yognuo, maar deze had geen TTL. Daar liep ik al heel snel tegenaan met feestjes. Ik gebruik deze nu eerder voor flitswerk waar ik rustig mijn tijd voor kan nemen, en zelf wil bepalen hoe krachtig ik flits. Degene die je aanhaalt kan ook gewoon op manueel dus dat lijkt me een goede keuze! :-)

Ik vind hem nieuw wel erg duur, ik heb dezelfde en ik heb deze 2de hands gekocht, alles zat nog in de plastiekjes en koste veel minder! Er zijn heel veel mensen die het aankopen, maar bijna nooit gebruiken en dan weer verkopen. Daar zou ik zeker eens naar kijken!

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:13

Ik kom even binnenvallen.
Ben vanplan om vanavond even rustig te zitten en lekker door te lezen

Sinds kort heb ik weer mijn camera er bij gepakt. Gisteren lens statief en nekband gekocht.

Nu vroeg ik me af hoe zijn jullie begonnen met fotos te maken? Op dit moment heb ik advertenties op markplaats staan. Maar vroeg me af hoe jullie begonnen zijn :o

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:21

Lekker met vriendinnen oefenenen en vooral heel veel meetings doen! Hier op Bokt worden er genoeg georganiseerd en ik zou je gewoon zoveel mogelijk inschrijven en zo lekker veel ervaring op doen :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:47

Ik heb veel via facebook gedaan; een pagina genaakt en via daar portfoliomodellen gevraagd. Veel mensen laten delen of desnoods een keer een promotie doen.

Gisteren weer een lief babytje op de foto gezet, hebben jullie nog op en/of aanmerkingen?
[FK] [FOTO] Newborn baby ♡

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:06

En ook ik kom weer even binnenvallen!

Mijn camera is al best een oudje aan het worden en nu was ik wel eens benieuwd hoeveel clicks hij nou heeft. Nu las ik op internet dat ik het kon vinden door een foto van m'n camera te openen in Photoshop en dan File > File Info > Raw Data en dan op ImageNumber zoeken. Nu heb ik dat wel gevonden, maar bij ImageNumber staat gewoon 0 ....

Weet iemand hoe ik dit moet doen? :)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:22

k_m schreef:
joeluna schreef:

Degene die je aan haalt is een prima flitser. Ik zou vooral er op letten dat hij TTL kan flitsen. Wanneer je feestjes fotografeert is er weinig tijd om de instellingen van de flitser te veranderen, de TTL is eigenlijk de automatische stand van de flitsers. Die werkt heel goed! Ik ben begonnen met een sterke maar goedkope yognuo, maar deze had geen TTL. Daar liep ik al heel snel tegenaan met feestjes. Ik gebruik deze nu eerder voor flitswerk waar ik rustig mijn tijd voor kan nemen, en zelf wil bepalen hoe krachtig ik flits. Degene die je aanhaalt kan ook gewoon op manueel dus dat lijkt me een goede keuze! :-)

Ik vind hem nieuw wel erg duur, ik heb dezelfde en ik heb deze 2de hands gekocht, alles zat nog in de plastiekjes en koste veel minder! Er zijn heel veel mensen die het aankopen, maar bijna nooit gebruiken en dan weer verkopen. Daar zou ik zeker eens naar kijken!

Dank je wel! Ik vind hem nieuw ook wel duur inderdaad. Ik zal eens gaan kijken naar een 2e hands flitser. Via welke website heb jij je tweede hands gekocht? Sites als Marktplaats vertrouw ik niet. En ik woon niet echt centraal dus waarschijnlijk zijn er weinig mensen in de buurt die zo'n flitser verkopen ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:12

Ik had hem via foto konijnenberg. Die verzenden ook gewoon! Heb je ook nog garantie

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:39

kirsten4 schreef:
En ook ik kom weer even binnenvallen!

Mijn camera is al best een oudje aan het worden en nu was ik wel eens benieuwd hoeveel clicks hij nou heeft. Nu las ik op internet dat ik het kon vinden door een foto van m'n camera te openen in Photoshop en dan File > File Info > Raw Data en dan op ImageNumber zoeken. Nu heb ik dat wel gevonden, maar bij ImageNumber staat gewoon 0 ....

Weet iemand hoe ik dit moet doen? :)

Foto maken, en uploaden naar onderstaande website :). Werkt overigens niet bij alle camera's... :\
https://www.camerashuttercount.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:01

Iemand aanraders voor een cursus in de buurt van Groningen?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:20

Vraag aan de fotografen!

Zelf ben ik in het bezit van een Canon EOS 550D. Hierbij heb ik een Tamron 55-200 mm 4.0-5.6 MACRO lens. Ik wil dit heel graag uitbreiden. Natuurlijk een betere camera, maar eerst een betere lens. :) De camera is een mooi plan voor de toekomst.

Ik was aan het rondkijken en kom veel de 70-300mm 4.0-5.6 tegen, zowel Canon als Tamron. Ik zit te overwegen om deze erbij te nemen aangezien ze voor een klein prijsje tweedehands te krijgen zijn. Enige jammere is natuurlijk dat het diafragma hetzelfde blijft. Hiernaast zou ik heeeeel graag een telelens willen met 2.8. Deze zijn helaas gelijk een heel stuk duurder.

Daarbij de vraag of jullie nog goede aanraders hebben qua aanschaf of lens? Merken jullie groot verschil tussen Tamron & Canon. Hoor verschillende meningen over Tamron. Heb er zelf totaal geen problemen mee en maakt mooie plaatjes naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:40

Ik zou dan eerder bijvoorbeeld voor een 2e hands 70-200mm f4 gaan, als het budget beperkt is.
Want ik verwacht dat je met die 70-300mm niet héél veel vooruit gaat.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:47

Femke schreef:
Ik zou dan eerder bijvoorbeeld voor een 2e hands 70-200mm f4 gaan, als het budget beperkt is.

Met 70-200 schiet ik denk ik minder op.. Ik heb zelf de 55-200. Met de 70-300 kom ik dan wel een stuk verder met zoomen. :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:50

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:51

Shauniraquel schreef:
Femke schreef:

Met 70-200 schiet ik denk ik minder op.. Ik heb zelf de 55-200. Met de 70-300 kom ik dan wel een stuk verder met zoomen. :)

Ik denk dat de kwaliteit tussen de 70-200 en 70-300 erg groot is. Veel onscherpte in de laatste. Daarnaast mis je dat laatste deel zoom veelal niet.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:51

Shauniraquel schreef:
Femke schreef:

Femke bedoelt volgens mij verder in kwaliteit, niet in zoombereik ;)

En met de 70-200 4.0 is dat inderdaad waar tegenover de 55-200.
Maar het is ook maar net wat je belangrijk vindt en hoe je ermee omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:53

Shauniraquel schreef:
Femke schreef:

Als je het puur voor het extra bereik doet, zou ik eerder voor een extender ofzo gaan.
Maar het verschil tussen 200mm en 300mm is maar heel klein.
En mocht je toch een keer iets wat dichterbij willen halen, dan kunnen we met die hoge megapixel camera's van tegenwoordig eigenlijk nét zo makkelijk gewoon iets croppen.

Het kwaliteitsverschil tussen de 70-300mm / 55-200mm en een 70-200mm f4 is gigantisch.
Veel scherper beeld, mooiere bokeh, snellere scherpstelling, etc.

En dát zijn stuk voor stuk dingen die je niet achteraf kunt doen met een eenvoudige bewerking.
Dus dat zijn weer de belangrijkere eigenschappen.

-edit- @Niobe: precies :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:55

Janinevv schreef:
https://www.bol.com/nl/p/canon-ef-75-30 ... tm_role=in

https://www.bol.com/nl/p/canon-ef-s-55- ... ypedsearch

kan iemand mij precies verschillen uitleggen? Die van 70-300 mm is stuk goedkoper?

Maar heeft die van 55-250 meer opties?
Heb nu een kitlens en wil graag voor actie foto's van paarden.
Kun je hiermee ook mooie portret foto's maken?

Of kunnen jullie mij nog meer aanraden voor onder de 200,- ??

Die duurdere heeft beeldstabilisatie. Handig als je op trage sluitertijden zonder statief zou willen fotograferen. Maar bij paarden gebruiken we toch al snellere sluitertijden, dus is beeldstabilisatie niet perse nodig.
De duurdere heeft ook STM, wat vooral bij VIDEO opnames een voordeel is. Maar bij video schiet je normaal gesproken toch met manual focus.

Je kunt dus prima voor die goedkopere gaan.
Portretten moet je er zeker ook goed mee kunnen maken. :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:59

Femke schreef:
Janinevv schreef:
https://www.bol.com/nl/p/canon-ef-75-30 ... tm_role=in

https://www.bol.com/nl/p/canon-ef-s-55- ... ypedsearch

kan iemand mij precies verschillen uitleggen? Die van 70-300 mm is stuk goedkoper?

Maar heeft die van 55-250 meer opties?
Heb nu een kitlens en wil graag voor actie foto's van paarden.
Kun je hiermee ook mooie portret foto's maken?

Of kunnen jullie mij nog meer aanraden voor onder de 200,- ??

Die duurdere heeft beeldstabilisatie. Handig als je op trage sluitertijden zonder statief zou willen fotograferen. Maar bij paarden gebruiken we toch al snellere sluitertijden, dus is beeldstabilisatie niet perse nodig.
De duurdere heeft ook STM, wat vooral bij VIDEO opnames een voordeel is. Maar bij video schiet je normaal gesproken toch met manual focus.

Je kunt dus prima voor die goedkopere gaan.
Portretten moet je er zeker ook goed mee kunnen maken. :j

Oke bedankt! Ik wil nog niet teveel uitgeven omdat ik nog zoveel moet ontdekken ik ga echt niet top fotos maken met een dure lens en ik zou nu liever iets willen dat makkelijk is en niet te duur als dan meer onder de knie krijg een andere lens kopen.

Wat houden eigenlijk die Uv filters in? Is dat handig? Want je krijgt wel wat ander kleur van toch?

En gebruiken jullie ook een zonnekap?