[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:35

ja konijnenberg enzo (online winkels dus) heb ik m genoeg gezien maar gewone winkels verkopen die ze ook?

Mediamarkt ofzo?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:42

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:47

Kan iemand mij vertelken of het een groot probleem is als 70-200 geen is heeft?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:09

_Daniella schreef:
ja konijnenberg enzo (online winkels dus) heb ik m genoeg gezien maar gewone winkels verkopen die ze ook?

Mediamarkt ofzo?

Ben al eeuwen niet meer bij de MM geweest, maar toen ik er wel nog kwam vorig jaar ofzo lag hij altijd gewoon in de winkel :j

colette_007 schreef:
Kan iemand mij vertelken of het een groot probleem is als 70-200 geen is heeft?

Vooropgesteld dat de 70-200 mét en zonder IS niet dezelfde lens zijn buiten het IS systeem, maar de versie mét IS optisch ook gewoon beter is.

Je kan zelf het beste bepalen of je IS nodig hebt, maar onmisbaar is het natuurlijk niet. Sterker nog IS is alleen interessant als je met zulke lange sluitertijden gaat werken dat jouw eigen trillingen voor bewogen foto's zouden zorgen. Om met zulke sluitertijden te werken mag je onderwerp dus niet/nauwelijks bewegen. Ga jij dus vooral bewegingsfoto's van paarden maken, dan is die IS eigenlijk helemaal niet interessant :)

Samenvattend: IS zorgt ervoor dat je tot meestal ca. 3 stops langere sluitertijden kan gebruiken zonder dat jouw éigen beweging zorgt voor bewegingsonscherpte in de foto. Bepaal zelf of je dat kunt missen of niet :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:37

daarnaast zijn IS objectieven wel weathersealed en de non-IS objectieven niet (de 70-200 serie iig).
verderrr gebruik ook de zoekfunctie. over alle 70-200's is al veel gezegd.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:42

Wat betekend weathersealed? :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:39

Houdt in dat zo'n objectief in principe spatwaterdicht zou moeten zijn. Ook fotograferen in vochtige ruimtes zou niet direct problemen op moeten leveren.. maar hoe ver je precies mag/kan gaan zegt geen enkele fabrikant :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:04

HLPhoto schreef:
Houdt in dat zo'n objectief in principe spatwaterdicht zou moeten zijn. Ook fotograferen in vochtige ruimtes zou niet direct problemen op moeten leveren.. maar hoe ver je precies mag/kan gaan zegt geen enkele fabrikant :=

Dat vind ik niet echt een lekkere reden om zo'n soort duur objectief niet te kopen haha :+ Mijn body is ook 'weathersealed' maar tot hoever ga ik niet uittesten. Heb de afgelopen 2 jaar met slecht weer prima volstaan met een plastic zak :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:14

@Courses: De IS-versies zijn beter dan de non-IS versies. Als je weathersealing wegstreept blijven er 3 redenen over om voor IS-is versie te gaan ipv non-IS. :+

1. Je hebt echt IS nodig ivm langere sluitertijden
2. Je eisen liggen zo hoog dat je scherpte/contrast/AF-focus/etc van non-IS niet goed genoeg vindt
3. Je hebt geld zat :+

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:43

hmz, misschien dat ik de 7-200 f4 non-is ga kopen, kan hem van iemand overnemen voor echt een hele leuke prijs :D

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:50

Ik heb sinds een jaar een Olympus e-450 aangeschaft met lenzen 14-42mm en een 40-150mm.
Ik wil me nu vooral in de paardensport foto's maken en hieronder vooral jumping. De 40-15mm heb hiervoor altijd al gebruikt, maar ik krijg er niet voldoende kwaliteit mee. Nu denk ik eraan de volgende lens hiervoor aan te schaffen: een Zuiko 70-300mm
http://www.fotokonijnenberg.be/product/36706/olympus-zuiko-digital-ed-70-300mm.html

Kunnen jullie mij deze aanraden? Of heb ik voor jumping een ander soort lens nodig?
Alvast bedankt!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:01

Bagheera_206 schreef:
@Courses: De IS-versies zijn beter dan de non-IS versies. Als je weathersealing wegstreept blijven er 3 redenen over om voor IS-is versie te gaan ipv non-IS. :+

2. Je eisen liggen zo hoog dat je scherpte/contrast/AF-focus/etc van non-IS niet goed genoeg vindt

Vooral dat laatste :j :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:02

AngelofLove schreef:
hmz, misschien dat ik de 7-200 f4 non-is ga kopen, kan hem van iemand overnemen voor echt een hele leuke prijs :D

Mocht jij 'm niet doen heb ik ook belangstelling ... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:11

Courses schreef:
Bagheera_206 schreef:

Vooral dat laatste :j :')

:D

Geen geld zat hier, wel een 70-200 F2.8 met IS. Keuze gemaakt niet ivm paarden/sportfotografie, wel ivm concerten waarbij het soms verrekte handig is om op 200mm nog op 1/30 te kunnen fototgraferen (mits muzikant op het specifieke moment niet echt beweegt natuurlijk). En vanwege de optische kwaliteiten natuurlijk. Mij was 't de meerprijs wel waard.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:17

Nja, maar ik denk dat jij ook een vaste baan hebt en toch net even ietsjes meer als mij verdient :')
Voor mij is de non IS 4.0 al een rib uit m'n lijf. Ik heb 't er wel voor over maar dan heb ik liever eerst de non IS 4.0 een tijdje :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:34

Ik heb om dezelfde reden als Anouk voor een 70-200m met IS gekozen. Ik had hiervoor de Sigma 70-200mm f/2.8 en vond hem wijd open toch wel wat soft en miste de IS. Dus op het moment dat ik vrijwilliger zou gaan worden bij 3VOOR12NH had ik een smoes :+ gevonden om die Sigma te verpatsen en een witte teletoeter te halen. := Tot op heden nog steeds meer dan blij met dat monsterlijke ding! :D Ik mag van geluk spreken dat ik hem in december heb ingeruild. Toen lagen de prijzen van de 70-200mm op hun laagste punt. :D Als snel werden ze honderden euro's duurder en langzaam begin het weer een beetje te zakken richting het niveau van december 2010. Daarnaast is de lens bijna perfect voor bij de paardjes. :) De 2 grootste nadelen van de lens is dat hij loodzwaar is en dus topzwaar op mijn 550D en z'n prijs... :(

@Courses: Ik heb idd vaste baan voor 40u. :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:37

Dat bedoel ik dus haha :')

Dat is voor mij nog een reden nog niet meteen voor de 2.8 met IS te gaan; mijn arm kan dat echt NIET hebben. Heb namelijk een arm een dikke blessure gehad ( 1mm onder m'n schouder gebroken ) en dat is nog steeds niet helemaal genezen. Dat gaat niet werken met die lens in 1x erop :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:39

Courses schreef:
Nja, maar ik denk dat jij ook een vaste baan hebt en toch net even ietsjes meer als mij verdient :')
Voor mij is de non IS 4.0 al een rib uit m'n lijf. Ik heb 't er wel voor over maar dan heb ik liever eerst de non IS 4.0 een tijdje :)

Vaste baan? Al jaren zelfstandig ondernemer en sterk afhankelijk van de grillen van de huidige economie :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:51

Alsnog verdien je waarschijnlijk iets meer dan mij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:14

Heb denk ik ook iets meer uitgaven dan jij.... Ik ben echt niet rijk hoor :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:23

@Courses: Dan maar op zoek naar rijke prins op een wit paard? Of heb je die al aan de haak geslagen? :P Ach als jij straks klaar bent met school en full-time werkt past je uitgave patroon zich ook vanzelf aan aan je inkomsten. :P

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:41

Vraagje: Wie heeft een goede ervaring met een bepaald objectief (portret/standaard zoom) is voor studiofotografie voornamelijk op een 50D. ik zat te denken aan een bereik ergens tussen 17-70... Sigma of canon... en goede kwaliteit!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:43

17-55 werd goed aangeschreven hier volgens mij :)

Bagheera, prins op het 'witte' paard heb ik al gevonden ( hij vind alleen Tjits niet zo leuk, de zwarte variant vind ie leuker :+ ) maar die heeft ook niet even centjes voor een 2.8 IS klaarliggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:59

Texas1 schreef:
Vraagje: Wie heeft een goede ervaring met een bepaald objectief (portret/standaard zoom) is voor studiofotografie voornamelijk op een 50D. ik zat te denken aan een bereik ergens tussen 17-70... Sigma of canon... en goede kwaliteit!

Zou je voor studio niet iets minder groothoekigs willen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:30

@Texas: Wat is je budget? Ga je het alleen voor portretten gebruiken? Heb al een kitlens en telezoom? Telezoom kun je ook prima gebruiken voor portretten. Als je beide hebt en je zoekt "studiolenzen" in het standaardzoom bereik zou je ook eens naar die 50mm f/1.4 en 85mm f/1.4 van Sigma kunnen kijken. Alternatief zijn de 50mm f/1.4 en 85mm f/1.8 van Canon zelf. Ik gebruik zelf vooral een combi van 50mm, 85mm en 70-200mm voor de paar foto's die ik doe voor studiofotografie. In hoeverre je de paar foto's kunt noemen die met mijn flitssetje heb gemaakt. :=