Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:28

NynkeMarit: ik vind je after foto de beste. Je witbalans maakt dat het fijner kijkt imo.

SergeantRoos: netjes gesoept! :j knap staaltje knip en plak werk!

Janinevv: met welk programma bewerk je je foto's?

Weer eentje van mijn kant, al is het niet echt spectaculair :)

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Janinevv

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:41

Ik doe met Gimp!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:36

Eentje van mijn ex pony.
Op bokt upload veranderd er "amper" wat.. of de kwaliteit daalt flink. Even kijken via flickr.
Afbeelding

Afbeelding

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:41

Ik vind van deze en je vorige de eerste toch wat lekkerder kijken Janinevv :o. Ik zie ze zelf liever wat frisser en lichter, maar dat is persoonlijke smaak. Vind je na-foto's wat donker overkomen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:52

Snap je goed hoor! Maar als ik "lichter" ga werken lijkt de foto alleen maar waziger of kleur lozer te worden.. Als iemand goeie tips daar voor heeft in Gimp?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:18

Ik deel de mening van Jikkeee.
Ik ken alleen PS en LR dus daar kan ik je niet mee helpen helaas.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:42

Probeer te spelen met oplichten, zwarte tinten en contrast.
Ik heb zelf ook geen ervaring met gimp, maar volgens mij hebben ze wel een menu ingebouwd zoals hieronder.
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:44

Jikke jullie overzicht is wel stuk overzichtelijker maar met die knopjes speel ik op Gimp ook ja! Vind alleen nog lastig om realistisch te krijgen.

Hele mooie foto's!
Onderste lijkt haar haren wat groenig ja.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:48

Haha heb mijn foto's even verwijderd, kwaliteit was om te huilen :+. Post het strakjes even opnieuw.
Echt gewoon spelen en doen! Oefening baart kunst, ik heb tijden bijna zwarte foto's afgeleverd toen ik net begon met fotograferen -O-. Dus komt wel. Dit is trouwens in Lightroom, Photoshop heeft een vergelijkbare maar die gebruik ik nooit :=.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:56

Wauw super tof gedaan dat met die bloesem !!

Van mij ook maar een is voor mijn doen extreem hah :P
before
Afbeelding
after
Afbeelding

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:00

Ik gebruik zelf zowel Lightroom als Gimp, en de belichting/contrast ed knopjes in Gimp zijn van beduidend mindere kwaliteit dan die van Lightroom (of Photoshop). Gimp is prima voor dingen wegwerken en af en toe een effect toevoegen. Maar echt kleuren of licht aanpassen op een nette manier, is (in ieder geval in de versie die ik heb van Gimp) erg lastig.
Als je geen Lightroom wil betalen (wat ik me kan voorstellen), is er ook een programma genaamd Darktable. Is vergelijkbaar met Lightroom maar gratis, en is goed te gebruiken (wel ietsje minder uitgebreid). Dat is naar mijn mening makkelijker voor foto's nabewerken dan Gimp :j
Weet alleen niet zeker of Darktable ook beschikbaar is voor windows...

Edit: de bewerking hierboven is echt leuk gelukt! Bewerking is een stuk interessanter dan het origineel!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:11

Bedankt SergeantRoos!
Zou eens naar moeten kijken of dat ook voor Windows kan. Eventueel zou ik ook lightroom kunnen proberen maar dan wil ik eerst het een beetje onder de knie hebben. :D

Mooi R_emkee!

Nu heb ik de foto lichter gemaakt, maar dan lijkt er zo "waas" over te komen. Wel lastig bokt ziet er anders uit dan op de computer zelf?
Afbeelding

Afbeelding

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:18

Ik weet precies wat je bedoeld met de waas inderdaad. Ik kan je niet precies uitleggen hoe het komt, maar het heeft volgens mij te maken met het bewerken van een foto als jpg. Het lichter maken van een foto in Gimp gebeurt eigenlijk door de hele foto (dus alle pixels) witter te maken. Dus de foto verliest diepte en kleur, en overal. Als je in een programma als lightroom of darktable (of misschien Photoshop, maar daar geen ervaring mee) werkt (en dan het liefst ook nog fotografeert in RAW ipv JPG) kun je eigenlijk op een veel "realistischer" manier licht toevoegen.

Om het effect in Gimp iets minder opvallend te maken zou je misschien kunnen proberen om na het lichter maken weer wat contrast toe te voegen.

Edit: en wat je ook nog zou kunnem proberen is het origineel nemen (dus de donkere versie). Dan maak je een nieuwe laag aan, die je vult met een oranje of gelige tint (even uit proberen welke je het mooiste vindt). Dan zet je de functie van de laag op "overheen leggen" of "overlay" en dan de dekking verminderen tot je het mooi vindt. Het kan zijn dat dat helpt om lichter te maken op een manier die iets minder waas creeërt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:21

SergeantRoos schreef:
Ik weet precies wat je bedoeld met de waas inderdaad. Ik kan je niet precies uitleggen hoe het komt, maar het heeft volgens mij te maken met het bewerken van een foto als jpg. Het lichter maken van een foto in Gimp gebeurt eigenlijk door de hele foto (dus alle pixels) witter te maken. Dus de foto verliest diepte en kleur, en overal. Als je in een programma als lightroom of darktable (of misschien Photoshop, maar daar geen ervaring mee) werkt (en dan het liefst ook nog fotografeert in RAW ipv JPG) kun je eigenlijk op een veel "realistischer" manier licht toevoegen.

Om het effect in Gimp iets minder opvallend te maken zou je misschien kunnen proberen om na het lichter maken weer wat contrast toe te voegen.

Bedankt! Ik fotografeer beiden ja alleen kan ik RAW niet openen in GIMP.

Het oplichten lukt wel maar de kwaliteit/scherpte gaat er op achteruit. Contrast zou ik dan mee moeten spelen, dankje!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:23

Afbeelding

Zo al stukken beter :D ?
Afbeelding

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:29

Thankss :D

De bovenste is je laatste bewerking toch ? ;) want daar zie ik geen tot bijna geen waas ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:30

Oh sorry omgedraaid!
Jaa bovenste zit meer contrast is :)

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:30

Ik zit op telefoon dus moet bekennen dat ik het allemaal maar halfwat zie :')

Klopt het dat je in de bovenste contrast hebt toegevoegd? Daar lijkt de waas een stuk mind er namelijk :j

Oh te vroeg gedrukt :+ Ja zie duidelijk verschil!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:33

Haha ja klopt :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:46

Even een heel andere vraag.
Mijn macbook staat bijna bomvol met foto's, heb al wel een deel op een externe harde schijf gezet maar vroeg me af hoe jullie dit doen met foto's die je voor anderen maakte?
Bewaren jullie alles, origineel/bewerkt met logo/bewerkt zonder logo etc.. ?
Want ik heb praktisch alle foto's nu in drievoud op die laptop staan en dat neemt best veel plaats in.
Terwijl ik foto's van stalgenootjes bijvoorbeeld eigenlijk 'nooit' meer nodig denk te hebben. Ik stuur hun altijd gelijk alles door dus zij hebben dan de foto's zelf.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:26

Granoek schreef:
Even een heel andere vraag.
Mijn macbook staat bijna bomvol met foto's, heb al wel een deel op een externe harde schijf gezet maar vroeg me af hoe jullie dit doen met foto's die je voor anderen maakte?
Bewaren jullie alles, origineel/bewerkt met logo/bewerkt zonder logo etc.. ?
Want ik heb praktisch alle foto's nu in drievoud op die laptop staan en dat neemt best veel plaats in.
Terwijl ik foto's van stalgenootjes bijvoorbeeld eigenlijk 'nooit' meer nodig denk te hebben. Ik stuur hun altijd gelijk alles door dus zij hebben dan de foto's zelf.

Ik heb al mijn foto’s op een externe harde schijf met 1tb ruimte. Binnenkort komt er een reserve voor mocht deze kapot gaan. Verder sla ik alleen het origineel natuurlijk op, de PSD met alle lagen. En de JPEG met logo. Mocht de klant na willen bestellen zonder logo pak ik het PSD bestand en haal ik het logo er weer af

Edit: ik heb dus ook van alle uiteindelijke foto’s 3 versies! :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:57

Ik bewaar van mijn shoots alleen de grote bewerkte bestanden, deze staan op 2 externe schijven waarvan er één in de studio ligt en eentje thuis.
Foto’s van klanten blijven een jaar bewaard en huwelijken bewaar ik 2 jaar

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:22

Wat is nu precies het verschil in PDS bestand en JPEG?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:24

PSD is geen foto maar dan open je de foto terug in photoshop inclusief de lagen dus, je kunt dus nog verder aanpassen enzo.

Thanks voor de tips allemaal, ik ga inderdaad maar eens wat foto's verwijderen van lang geleden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:45

Oh op die manier! Bedankt! :D