SergeantRoos: netjes gesoept!

Janinevv: met welk programma bewerk je je foto's?
Weer eentje van mijn kant, al is het niet echt spectaculair

Before:

After:

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
SergeantRoos schreef:Ik weet precies wat je bedoeld met de waas inderdaad. Ik kan je niet precies uitleggen hoe het komt, maar het heeft volgens mij te maken met het bewerken van een foto als jpg. Het lichter maken van een foto in Gimp gebeurt eigenlijk door de hele foto (dus alle pixels) witter te maken. Dus de foto verliest diepte en kleur, en overal. Als je in een programma als lightroom of darktable (of misschien Photoshop, maar daar geen ervaring mee) werkt (en dan het liefst ook nog fotografeert in RAW ipv JPG) kun je eigenlijk op een veel "realistischer" manier licht toevoegen.
Om het effect in Gimp iets minder opvallend te maken zou je misschien kunnen proberen om na het lichter maken weer wat contrast toe te voegen.
Granoek schreef:Even een heel andere vraag.
Mijn macbook staat bijna bomvol met foto's, heb al wel een deel op een externe harde schijf gezet maar vroeg me af hoe jullie dit doen met foto's die je voor anderen maakte?
Bewaren jullie alles, origineel/bewerkt met logo/bewerkt zonder logo etc.. ?
Want ik heb praktisch alle foto's nu in drievoud op die laptop staan en dat neemt best veel plaats in.
Terwijl ik foto's van stalgenootjes bijvoorbeeld eigenlijk 'nooit' meer nodig denk te hebben. Ik stuur hun altijd gelijk alles door dus zij hebben dan de foto's zelf.