[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:49

Of je voor de 2.8 of 4.0 gaat is volledig afhankelijk van je gebruiksdoel. Wil je er mee in een weiland staan en af en toe in donkere moeilijke omstandigheden schieten dan is de 2.8 een hele mooie lens.

Ga je veel op reis en moet je de lens veel meenemen, dan kan ik uit ervaring vertellen dat je de 2.8 het liefste in het eerste hotel achter wil laten. Dan wordt hij door zijn gewicht een loodzware last en dan is de f4 de betere optie.

Edit; ik ben in bezit van een 2.8 lens (50-150 mm) en ik denk dat 2% van de foto's die er mee zijn gemaakt onder de f4 zitten. Persoonlijk zou ik een uitgave van 2000 euro voor 2% van mijn foto's wel uit mijn hoofd laten. Ik denk dat met iedere lens die je wil kopen je eerst een goed beeld moet hebben van wat je nu eindelijk wil gaan doen met je lens.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:36

Stral schreef:
Stral schreef:
Ik heb de 55-250 besteld, en ipv de vaste kitlens deze:

Canon EF 50mm f/1.8 STM objectief

Ben erg benieuwd!

Ondertussen heb ik mijn body (Canon 750D) en lenzen ontvangen en ben er spelend mee aan de slag gegaan. De 55-250 doet wat hij moet doen op paardenfotografie-vlak, daar ben ik tevreden over.
De 50 geeft superknappe resultaten, maar het vaste brandpunt werkt voor 'snelle kiekjes' soms een beetje frustrerend, erg mooie resultaten bij moeilijke omstandigheden, qua compositie niet altijd evident om te kunnen shooten wat ik wil shooten...
Ik ben binnenkort jarig, was aan het overwegen geld te vragen om mijn bovenstaande aankopen te verantwoorden, maar misschien moet ik gewoon een leuke lens vragen ter aanvulling ;)
Iemand goede suggesties? Budget gelijkaardig aan bovenstaande lenzen... De vaste kitlens van 18-55 werd mij door iemand afgeraden, iets gelijkaardigs dus?
Bedankt!

Even hernemen ;)

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen volgende 3 lenzen zou moeten zijn, en het prijsverschil verklaren?
http://www.cameranu.nl/nl/p353054/canon ... ctief-bulk
http://www.cameranu.nl/nl/p707925/canon ... ctief-bulk
http://www.cameranu.nl/nl/p270314/canon ... -objectief
Zit daar nu echt zo'n verschil in door de verpakking???

Bovenstaande is volgens mij de vaste kitlens van mijn 750D. Ik lees goede reviews maar heb van iemand gehoord dat het niets is.
Is dit misschien iets? Ik heb gekeken in het topic maar vind niet direct iemand die hem heeft...
http://www.cameranu.nl/nl/p771245/canon ... tief-zwart

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:57

Stral schreef:
Stral schreef:
Ondertussen heb ik mijn body (Canon 750D) en lenzen ontvangen en ben er spelend mee aan de slag gegaan. De 55-250 doet wat hij moet doen op paardenfotografie-vlak, daar ben ik tevreden over.
De 50 geeft superknappe resultaten, maar het vaste brandpunt werkt voor 'snelle kiekjes' soms een beetje frustrerend, erg mooie resultaten bij moeilijke omstandigheden, qua compositie niet altijd evident om te kunnen shooten wat ik wil shooten...
Ik ben binnenkort jarig, was aan het overwegen geld te vragen om mijn bovenstaande aankopen te verantwoorden, maar misschien moet ik gewoon een leuke lens vragen ter aanvulling ;)
Iemand goede suggesties? Budget gelijkaardig aan bovenstaande lenzen... De vaste kitlens van 18-55 werd mij door iemand afgeraden, iets gelijkaardigs dus?
Bedankt!

Even hernemen ;)

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen volgende 3 lenzen zou moeten zijn, en het prijsverschil verklaren?
http://www.cameranu.nl/nl/p353054/canon ... ctief-bulk
http://www.cameranu.nl/nl/p707925/canon ... ctief-bulk
http://www.cameranu.nl/nl/p270314/canon ... -objectief
Zit daar nu echt zo'n verschil in door de verpakking???

Bovenstaande is volgens mij de vaste kitlens van mijn 750D. Ik lees goede reviews maar heb van iemand gehoord dat het niets is.
Is dit misschien iets? Ik heb gekeken in het topic maar vind niet direct iemand die hem heeft...
http://www.cameranu.nl/nl/p771245/canon ... tief-zwart

Ehm, EF-M lenzen passen niet zonder meer op de 750D!!

EF-M lenzen zijn voor de syteemcamera van Canon en zijn middels een adaptor ook bruikbaar op de EOS.

Stral

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:02

Oh volledig over gekeken, stom!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:46

Ik zou ook wel graag wat advies willen...

Ik heb nu de EOS 350D, met een 18-55 (standaard lens) en een tamron zoomlens tot 70mm maar weet even niet meer vanaf welke. Nou wilde ik op aanraden van mn schoonbroer een 50mm 1.8 lens kopen en misschien ook een andere body, dat zou de eos 5D worden

Is een full-frame echt veel fijner dan niet? Ik maak vooral foto's van paarden en honden, en landscapes op vakantie, puur alleen als eigen hobby.

Wat zou mn set kunnen helpen? Aanraders/afraders? T moet een beetje betaalbaar blijven wel

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:23

Sidera schreef:
Ik zou ook wel graag wat advies willen...

Ik heb nu de EOS 350D, met een 18-55 (standaard lens) en een tamron zoomlens tot 70mm maar weet even niet meer vanaf welke. Nou wilde ik op aanraden van mn schoonbroer een 50mm 1.8 lens kopen en misschien ook een andere body, dat zou de eos 5D worden

Is een full-frame echt veel fijner dan niet? Ik maak vooral foto's van paarden en honden, en landscapes op vakantie, puur alleen als eigen hobby.

Wat zou mn set kunnen helpen? Aanraders/afraders? T moet een beetje betaalbaar blijven wel

Tsja watis betaalbaar? Mijn definitie van betaalbare fotospullen is nogal opgeschoven de laatste paar jaren.

Zou je op kunnen zoeken welke lens dat exact is? Een telezoom lens is voor bij de paarden altijd wel erg prettig :)

Even in het algemeen ; het zou zeer prettig zijn om gewoon een richtprijs te noemen ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:13

Ik twijfel inmiddels zelf al een jaar of ik wil overstappen naar FF. Het geeft meer mogelijkheden, maar als het gaat om landschappen en reizen heeft ook de crop voordelen. Ze zijn lichter en je hebt meer bereik met je zoomlenzen (200mm op een FF is als een 150mm op een crop). Dit is een puntje om rekening mee te houden.

En verder, tja budget!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:38

Ik dacht eraan om de misschien tweedehands te kopen... Maar dan heb ik niet een vast budget. Een paar honderd euro, maar minder is beter :p

En ik denk de 18-200 tamron maar ik ben niet thuis nu dus kan het niet nagaan.

En bedankt maaike, dat is al iets om mee te nemen inderdaad

Misschien anders de vraag of de 5D met 50mm 1.8 (en mn zoomlens) volgens jullie een goede keuze of is er iets vergelijkbaars in prijs dan meer geschikt?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:37

Ik ben er nog niet uit... Allebei spreekt het me aan.

Maarreh, is het vervangen van die 18-200 Tamron niet een beter idee. Dat is nu niet echt best glas...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:56

Ik was er op zich wel tevreden mee behalve dat je wel echt een hele stille hand ervoor moet hebben of een statief. (maar dat zal bij alle tele lenzen zijn)

Beter de canon zoom lens? En dan de 70-200? Dan ga ik daar ook eens naar kijken.

En als je zegt het spreekt me allebei aan bedoel je dan mn crop body lens (350d) en de ff (5d) of iets anders?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:22

Nee, dat is niet bij alle telelenzen zo. Van de 18-200 range is de tamron by far de meest beroerde. Die lens is van zichzelf onscherp lijkt wel.

De Canon 70-200 moet je voor de grap eens proberen. Ik denk dat er een wereld voor je open gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:34

Wat is een nette prijs voor een paar maanden oude, nauwelijks gebruikte Canon 70-200 F4L IS? Gekocht voor m'n reis maar dat bereik zal ik voorlopig nauwelijks gebruiken.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:46

maaikemuis schreef:
Nee, dat is niet bij alle telelenzen zo. Van de 18-200 range is de tamron by far de meest beroerde. Die lens is van zichzelf onscherp lijkt wel.

De Canon 70-200 moet je voor de grap eens proberen. Ik denk dat er een wereld voor je open gaat!

Ah oké! Goed om te weten, dankjewel. :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:49

Als je van een 18-200mm wil overstappen naar een ander zoomobjectief van Canon raad ik persoonlijk de 55-250 aan als 'tussenstop' (tenzij je meteen de monies hebt liggen voor een 70-200 :+ ). De 18-200 staat helaas niet bekend om zijn kwaliteit, zeker die van Tamron is geen beste variant helaas! :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:13

Dank dank voor de goede adviezen

Mn ouders hebben nog wat oude lenzen liggen (fd) is dat het de moeite waard om daarvoor een converter te kopen of zijn over het algemeen die lenzen toch minder goed op de eos?

Ik put even schaamteloos uit jullie kennis, probeer mezelf een beetje te onderwijzen zo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:13

Sidera schreef:

Mn ouders hebben nog wat oude lenzen liggen (fd) is dat het de moeite waard om daarvoor een converter te kopen of zijn over het algemeen die lenzen toch minder goed op de eos?

Ik put even schaamteloos uit jullie kennis, probeer mezelf een beetje te onderwijzen zo

Die converters zijn niet zo duur, dus je kunt het overwegen. Als de lenzen van goede kwaliteit zijn, kan het een aardige tussenstap zijn.
Bedenk wel dat je dan handmatig moet gaan instellen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:45

Nou, ik heb eindelijk de canon EF 50 mm 1.8 II besteld en krijg hem van de week binnen. Dan heb ik de 18-55 kitlens, de 50mm 1.8 en de 55-200 F 4.5-5.6 telelens. Mijn body is de canon eos 500.

Nu zit ik nog te denken om mijn telelens wat op te schroeven naar een iets betere. De 70-200 valt helaas echt buiten mijn budget, dat is mooi voor over een poos. Ik dacht toch misschien de 55-250 als tussenstap? Die heeft net een lagere F-waarde volgens mij en zoomt iets verder. En hij heeft IS, maar heb ik dat nodig? Ik fotografeer vooral dieren, mensen en natuur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:09

Murosch schreef:
Nou, ik heb eindelijk de canon EF 50 mm 1.8 II besteld en krijg hem van de week binnen. Dan heb ik de 18-55 kitlens, de 50mm 1.8 en de 55-200 F 4.5-5.6 telelens. Mijn body is de canon eos 500.

Nu zit ik nog te denken om mijn telelens wat op te schroeven naar een iets betere. De 70-200 valt helaas echt buiten mijn budget, dat is mooi voor over een poos. Ik dacht toch misschien de 55-250 als tussenstap? Die heeft net een lagere F-waarde volgens mij en zoomt iets verder. En hij heeft IS, maar heb ik dat nodig? Ik fotografeer vooral dieren, mensen en natuur.

IS is nuttig bij langere sluitertijden en trillende handjes (of omgeving). Onderwerpen kunnen altijd, kwestie van instellingen. Ik vraag me alleen af hoe zinvol het is om van 200 naar 250mm te stappen. Ik heb een 70 - 300 naast de 70 - 200 maar om heel eerlijk te zijn, dat stapje mis ik niet echt. De 70 - 300 doet dus ook niet zo heel veel. Interesse? Mag voor een zacht prijsje weg.

Wie zocht er ook alweer een nikon 70 - 200 f4.0??
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0062

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:16

Ikke, maar ben inmiddels voorzien. Heb een prachtige op de kop kunnen tikken. En ben er blij mee!!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:57

Vlakbij mij in de buurt is een canon 80-200 te koop? Is die dan de moeite waard? Of moet ik doorzoeken naar de 70-200 of de 55-220?

Ik lees niet hele goede dingen over de 80-200

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 00:20

en p.s. Ik ben eindelijk thuis, en kon dus kijken.
Heb de tamron 70-300, dus niet de 18-200 wat ik eerder zei. Ik weet niet of die even erg niet zo fijn is alsnog?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:56

Sidera schreef:

Ik heb diverse FD lenzen voor mijn analoge camera en ben daar onwijs blij mee. Je moet inderdaad wel handmatig scherpstellen. Analoog moet je althans ook handmatig het diafragma instellen met die ring, ik weet niet of dat digitaal hetzelfde is.

Lynn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:03

Wat zijn jullie ervaringen met de 50mm varianten?
Ik heb nu de vorige versie van de 50mm 1.8. Is het de moeite om de nieuwe versie te kopen? Of zelfs de 1.4 versie? 1.2 zit niet in het budget :-)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:53

Kan iemand mij vertellen wat voor gevolgen het heeft als er op het front element aan de rand twee hele kleine puntjes/krasjes zitten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:50

Elin_ schreef:
Kan iemand mij vertellen wat voor gevolgen het heeft als er op het front element aan de rand twee hele kleine puntjes/krasjes zitten?

Koop? laten gaan; je kunt niet zien wat er intern bezig is stuk te gaan en/of hoe ermee omgegaan is.

Eigendom? Da's pech maar als je het niet (noemenswaardig) terug ziet in de foto's, lekker doorgaan.