[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:16

HLP, weet jij trouwens een percentage te noemen qua error's in Canon body's ten opzichte van Nikon? Of daar veel verschil tussen zit? Ik hoor namelijk wat verhalen over dat Canon meer error's vertoont als Nikon of andere soortgelijke merken. Vraag me af wat hiervan waar is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:09

Foto's bij daglicht: niet op de manier van fotograveren letten, heb gewoon even snel foto's gemaakt
voor de kwaliteit.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Ben er nog niet mee terug geweest maar morgen ga ik samen met mijn moeder terug naar de Combi winkel. Want
deze kwaliteit vind ik echt té slecht. Niet normaal. Mijn Sony W30 van jaren oud en 7 megapixels maakt veel betere
foto's. En dit is een 12 pixel camera :? de jonge man in de winkel zei dat het wel een goeie was.

Alle foto's zijn op de automatische stand gemaakt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:42

Ik vind 'm nog niet zo slecht fotograferen eigenlijk. De foto rechtsboven is onderbelicht, maar dat valt wel te beredeneren (sterker nog: is precies waarom mijn camera nooit op de AUTO-stand staat).

Courses schreef:
HLP, weet jij trouwens een percentage te noemen qua error's in Canon body's ten opzichte van Nikon? Of daar veel verschil tussen zit? Ik hoor namelijk wat verhalen over dat Canon meer error's vertoont als Nikon of andere soortgelijke merken. Vraag me af wat hiervan waar is.

Onder spiegelreflexen is het in ieder geval zo dat Canon nog steeds fractioneel beter vertegenwoordigd is dan Nikon (als in: marktaandeel). Percentages zal geen enkel bedrijf vrij willen geven, ook geen handelaren die een goede band met zowel Canon als Nikon willen behouden.

Mijn ervaring is dat Nikon wel wat meer "attitude" heeft v.w.b. de service, terwijl ik situaties ken waarin men bij Canon toch nog wel weg komt met reparatie onder garantie bij een defect door eigen schuld. Bij Nikon kan dat ook gebeuren, maar mijn gevoel is dat ze het dan nog altijd zo brengen dat het gratis gerepareerd is, maar dat het wel je eigen schuld was :D

Conclusie: Eigenlijk geen touw aan vast te knopen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:50

Glossi, doet je ouder camera het nog? Zet dan eens een statief neer, of zet 'm op een doos ofzo, en maak een foto. Dan op precies dezelfde plek met je nieuwe, en dan wil ik de foto's wel eens zien. Wel een interessante vergelijking.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:49

Mischien springt Sony er dan bovenuit wat de kwaliteit van foto's betreft :?

De Sony is kapot dus weet niet of het lukt om daar nog een foto mee te maken. Dat draaidingetje waar de fotofuncies op staan (geen idee hoe dat heet) die springt van de ene op de andere stand waardoor het niet meer lukt fotos te maken. Hij is al terug geweest maar ik vrees dat hij gewoon aan vervanging toe is. Hij is namelijk al vaker gemaakt.

Uitprobeer foto's van de W30: (6 megapixels zag ik net)
http://img155.imageshack.us/img155/811/6pa0.jpg
http://img401.imageshack.us/img401/5314/1ot3.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/5144/3ew5.jpg
http://img246.imageshack.us/img246/277/ ... te2dx0.jpg
http://img166.imageshack.us/img166/7805/gllopoy5.jpg
die laatste is toen het al donker werd.
Vond ze nog in een oud toppic. De foto's die ik daarna maakte zijn alleen maar beter geworden.

De reden dat ik niet weer voor Sony heb gekozen is omdat ik ook de Sony H9 heb (ben ik ook heel tevreden over) maar met beide problemen heb met foto's die ik gemaakt heb die blauwe beelden worden. Het zijn er maar een paar maar het is toch vervelent als je daardoor een foto kwijt raakt. Ze zijn beide om die reden een paar keer terug gestuurd. Er werd dan gezegt dat hij gemaakt is maar heb er nog steeds last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:12

http://img166.imageshack.us/img166/7805/gllopoy5.jpg
Ziehier, een prachtige grauwe foto.

http://lh4.ggpht.com/_5zYSSdHPJt0/TMGlg ... /fine5.JPG
Ziehier, een prachtige grauwe foto.

Op dit formaat is er echt niks van te zeggen. Ik vind de foto's met je nieuwe camera niet slecht, maar op dit formaat zie je 't verschil echt niet tussen een mobiele telefoon of een willekeurige compactcamera.

Verder heb ik nogal het idee dat je je blindstaart op megapixels, megapixels zeggen helemaal *niets* over de kwaliteit van de camera. Twaalf megapixels maakt nog geen goede camera, daar is meer voor nodig dan puur een getalletje.

Dus kom met goed vergelijkingsmateriaal (maak met je nieuwe camera bijvoorbeeld foto 1 eens na), kijk 'ns goed naar de rest van de specs en/of beoordelingen op internet en houd alsjeblieft op over de hoeveelheid megapixels :)

Edit: oh ja, vwb die foto's 's avonds ergens binnen bij kunstlicht, met die hoeveelheid licht waren ook de foto's met mijn SLR's en prachtige objectieven bewogen geweest. Daar was het gewoon écht te donker, hoe je het ook went of keert. De foto die wél scherp was, was dat met dank aan de flits en een veel kortere sluitertijd.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:52

Waarom kun je op dat formaat niet verschil in kwaliteit zien als ik foto's van beide camera's verkleint heb?

Weet wel dat het niet alles van de megapixels af hangt maar als je een 6 pixel camera hebt en een 12 dan zou je daar
toch wel verschil in moeten zien? Bedoel het hengt ook van de lens en instellingen af maar toch. En de revieuws heb ik
gister al op gezocht die waren ook niet al te best (op een paar na)

Maar zal morgen nog een keer foto's maken. Maar we gaan er ook mee terug.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 20:55

Glossi, overigens zegt megapixel inderdaad helemaal niks.
Alleen met het uitvergroten zie je dit :D

Ik bedoel, mijn compactcamera die a-modern is kan soms nog nettere foto's schieten als mijn DSLR [toen ik m'n DSLR pas net had al helemaal] :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:07

Glossi schreef:
Weet wel dat het niet alles van de megapixels af hangt maar als je een 6 pixel camera hebt en een 12 dan zou je daar
toch wel verschil in moeten zien? Bedoel het hengt ook van de lens en instellingen af maar toch. En de revieuws heb ik
Toen ik ook nog met Nikon schoot heb ik weleens een klein concoursje geschoten met m'n D2h. Heb daar veel lof gehad over de foto's, men was er héél erg blij mee (en dat was dít jaar :D).

Een D2h heeft minder megapixels dan de gemiddelde smartphone, namelijk 4,1 megapixels. Hoe goed het ook verkoopt, megapixels vertellen je helemaal niks. Zou dat wel zo zijn, dan zou mijn spiegelreflex meer dan 100 megapixels moeten hebben om de prijs te rechtvaardigen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:58

Glossi schreef:
Waarom kun je op dat formaat niet verschil in kwaliteit zien als ik foto's van beide camera's verkleint heb?

Maar zal morgen nog een keer foto's maken. Maar we gaan er ook mee terug.

Om de kwaliteit van verschillende sensoren echt met elkaar te kunnen vergelijken moet je echt onder gelijke omstandigheden de foto's maken - dus niet zomaar een paar foto's maken en verkleinen.
Met gelijke omstandigheden wordt dan bedoeld: exact gelijke lichtomstandigheden - afstanden van het te fotograferen object - gelijke camera instellingen - vergelijkbare instellingen van de lens (want die is ook niet gelijk aan je oude camera).

De vergelijking wordt overigens meestal gemaakt door de foto's uit te vergroten zodat details met elkaar vergeleken kunnen worden. Nu is dit in jouw geval niet nodig daar je je volgens mij meer bekend moet worden met de mogelijke instellingen van camera's en de consequenties daarvan voor je foto's. Bovenal natuurlijk tests lezen voor dat je een camera of een lens koopt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:39

"Gelijke camera instellingen" is dus niet "allebei AUTO".
Een goede vergelijkende sensortest is heel moeilijk op te zetten.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:51

HLPhoto schreef:
"Gelijke camera instellingen" is dus niet "allebei AUTO".
Een goede vergelijkende sensortest is heel moeilijk op te zetten.

Dank voor de aanvulling - zal ook wel niet voor iedereen hier helder zijn :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:23

Op zich is dat wel een geschiktere test. Dan test je de camera, niet de sensor... en daar gaat 't om, toch? :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:49

Beide op auto bedoel je? Als je toch altijd op auto fotografeert wil je waarschijnlijk de camera met de beste auto-functie lijkt me :P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:52

Idd :) Neem dan vooral geen SLR :+ Het zit op de 5D, maar beetje aanfluiting voor wat eruit komt als je 'm zelf bedient :D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:36

Bedankt voor alle informatie! Wij zijn vandaag naar de Combi winkel gegaan en die meneer zei ook dat de foto's niet klopten. Wij waren de eerste die er mee terug kwamen. We konden een nieuwe dezelfde camera mee nemen of een andere. We hebben nu maar wat meer geld uit gegeven en zijn met een Panasonic DMC-TZ8 terug gekomen. Binnen een paar foto's gemaakt en deze foto's zijn gewoon echt top. Dus wij zijn nu erg tevreden :D Buitenfoto's kunnen alleen maar mooier worden 8-) En voor Combi echt top voor deze goeie sirves. Wij zijn altijd zo tevreden met die winkel :j

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:07

nou dat is mooi opgelost en een mooie camera met goede lens!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:53

Toppie! Panasonic maakt leuke dingen tegenwoordig :D

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:05

Hee, heeft er iemand ervaring met de olympus E450?
Met de zoekfunctie kon ik niet heel veel vinden.
Hij kost €429,- met een 14-42 en 40-150 lens erbij.
Wil hem vooral gebruiken voor huisdieren en de natuur etc.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:28

Wat is je reden om specifiek voor een Olympus te kiezen? Ga je in de toekomst nog uitbreiden of denk je van niet?

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:26

Weet ik nog niet het is mijn eerste spiegelreflex.
Dus als het me bevalt ga ik misschien wel uitbreiden.
Fotografie spreekt me wel al altijd aan.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:29

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:34

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:38

Ja zeker aan IS gedacht, maar nog niet goed naar gezocht :-). Ga je link eens even bekijken.
Voor 40 euries meer met IS. Dan maar 40 euries meer, heb ik wel gelijk een echt goede lens erbij.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:17

Ik wil misschien binnenkort een spiegelreflex gaan kopen. Zou alleen niet weten welke :D

Mijn budget is ongeveer 1000 euro, give or take. Ik hou vooral van macro- en natuurfotografie, dus ik denk dat een groothoek- en een macrolens er dan bij zouden moeten?

Ik ga natuurlijk ook wel naar een winkel om het toestel te zien en in handen te hebben, maar er zijn er best veel, en ik heb geen idee op welke modellen ik me het beste kan richten.

Iemand een ideetje?