[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:31

Ik wilde vragen wat de beste instellingen zijn voor een absolute amateur, mijn moeder dus. Ze heeft (zoals Myukii heel goed weet Clown) de Nytech-6360.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:51

Ik had even een vraagje, Hoe stel is handmatig scherp met mijn Fujifinepix S5600? Bloos
want heb vaak dat de achtergrond scherp word Scheve mond

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:04

Ehm, handmatig scherpstellen vond ik wat lastig gaan bij de fuji finepix. Er zit linksbovenaan (dus links van je flitser zeg maar.. Een knopje waar AF ofzo op staat, met een draaidingetje, waarop je hem op 'vrij' en 'lock' kunt zetten. Gevonden? Knipoog
Als die op rij staat, kun je dat knopje indrukken, en dan komen er 3 verschillende keuzes. Je hebt Cf, dat is continu focus, dan blijft hij steeds uit zichzelf scherpstellen. Je hebt Af, dat is autofocus waar ie normaal op staat. En je hebt Mf, dat is dus manual focus, en die wil je hebben. Dan kun je het scherpstelpunt dichterbij of verderweg leggen, met de zoomknopjes. Maar volgens mij moet je daar nog een ander knopje bij ingedrukt houden, maar weet het niet zeker meer, en weet ook niet welk knopje dat is Clown
Maar de handleiding doet meestal wonderen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:19

Dankje! Lachen
Handleiding heb ik helemaal doorgelezen maa rstond niets overin

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:36

Ik zie steeds meer van die mooie foto's waarbij de achtergrond wazig is en het 'iets' op de voorgrond scherp.
Ik heb weleens gehoord dat het ding op de voorgrond in ieder geval los moet staan van de achtergrond maar verder kom ik niet
Wie kan mij vertellen hoe je dat nou precies doet ?
Bedankt Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:57

@Harvest_moon; dit bereik je idd door ten eerste een grote afstand tussen voorwerp - achtergrond te realiseren. Ten tweede kies je voor een klein F-getal, dat betekent dus een gróót diafragma-opening. Hierdoor vervaagt de achtergrond nog meer. Lachen

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:14

Dankjewel ! Ik ga het binnenkort eens proberen Ja
Is dit te berijken met een Kodak Easyshare C300 ? Zo nee dan kan ik het nog met de camera van mijn opa proberen maar met mijn eigen zou natuurlijk beter zijn. Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:17

Harvest_Moon schreef:
Is dit te berijken met een Kodak Easyshare C300 ?

Dat kan je zelf bekijken. Even de specificaties van de camera opzoeken. Als je een A stand hebt, zit je goed. Lachen

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:22

Elessar schreef:
Harvest_Moon schreef:
Is dit te berijken met een Kodak Easyshare C300 ?

Dat kan je zelf bekijken. Even de specificaties van de camera opzoeken. Als je een A stand hebt, zit je goed. Lachen

Bedankt Lachen Ik ga het opzoeken, het resultaat komt op bokt ! Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:23

Leuk! Heel veel succes en veel plezier! Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:11

*spuit 11 heeft weer een fototopic gevonden* Knipoog

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:09

Bedankt Elessar Haha!
ik heb al mijn best gedaan, het lukt nog niet helemaal maar het begint toch wel te komen, met pasen ga ik naar iemand uit de familie die fotograaf is en ik denk dat die me zeker verder kan helpen Ja

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:13

Sander_ schreef:
@Harvest_moon; dit bereik je idd door ten eerste een grote afstand tussen voorwerp - achtergrond te realiseren. Ten tweede kies je voor een klein F-getal, dat betekent dus een gróót diafragma-opening. Hierdoor vervaagt de achtergrond nog meer. Lachen

Als ik kied voor een klein F getal worden mijn foto's vaak bewogen, komt dit, omdat je dan automatisch een langere sluitertijd hebt?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:17

Nevony schreef:
Als ik kied voor een klein F getal worden mijn foto's vaak bewogen, komt dit, omdat je dan automatisch een langere sluitertijd hebt?

Juist niet. Knipoog Het principe van een klein F-getal, is dat het diafragma dan zo ver mogelijk open staat. Logisch gevolg dus dat er bij zo'n klein F-getal het meeste licht inkomt. Bij veel licht hoort een korte sluitertijd om de grote mate van licht te compenseren. Knipoog

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:32

Ik heb vandaag geoefend met de Av stand en ik vind persoonlijk de foto's echt erg goed gelukt (voor topic zie Cb Knipoog )
Nu ik buiten fotografeerde lukte het meteen een stuk beter en de foto's zijn niet bewogen Haha!

Bovendien heb ik nog een handige site gevonden, misscjhien hebben jullie er wat aan, ik vind het iig leuk om te lezen Lachen

http://www.bestshot-photography.com/fototips.htm

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:37

wat kan je nu eigenlijk meer met een spiegelreflex dan met een gwone compacte camera?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:18

Lenzen verwisselen en je instellingen veranderen.. Daarom word voor echte beginners gewoon een góéde compact (of superzoom) camera aangeraden, omdat je met een echte goede compact dan nog een beter resultaat kan krijgen dan met een SLR.. Lachen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:44

Hebben jullie nog tips voor het fotograferen van een paardenoog?
Ik heb al wel de tip gekregen om zwart gekleed te gaan om zo min mogelijk zichtbaar te zijn in het oog zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:47

SmeeJ schreef:
Dankje! Lachen

Onzin, want ik heb het ook gewoon uit de handleiding gehaald. 't Is jammer dat ik die niet meer heb, dan had ik 't even voor je opgezocht Knipoog

Je moet, als je 'm op MF hebt gezet, het knopje waar een plusje en een minnetje op staan ingeduwd houden en dan met de zoomknopjes het scherptepunt dichterbij of verderweg leggen geloof ik.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:00

he ik heb de tamron 28-300 lens F/3.5-6.5 besteld iemand hier ervaringen mee?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:54

Myukii schreef:
Lenzen verwisselen en je instellingen veranderen.. Daarom word voor echte beginners gewoon een góéde compact (of superzoom) camera aangeraden, omdat je met een echte goede compact dan nog een beter resultaat kan krijgen dan met een SLR.. Lachen

Tegenwoordig hebben alle D-SLR's de ó zo handige stand 'Automatic', dus wat dat betreft kan een beginner met een SLR foto's schieten die minimaal vergelijkbaar zijn met een goede compact. Feit is gewoon dat SLR's veel betere apparatuur in zich hebben, waardoor je in veel situaties al een voorsprong hebt, en dan hoeft je kennis van fotografie verder nog niet erg uitgebreid zijn om een goede scherpe foto te maken.

Instap-SLR's zijn op dit moment helemaal niet meer zo duur, dus als je echt verder wilt kun je denk ik beter naar de toekomst kijken met het oog op een SLR, maar verder is het uiteraard verstandig om "klein" te beginnen. Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:45

Sander_ schreef:
Instap-SLR's zijn op dit moment helemaal niet meer zo duur, dus als je echt verder wilt kun je denk ik beter naar de toekomst kijken met het oog op een SLR, maar verder is het uiteraard verstandig om "klein" te beginnen. Haha!

Niet zo duur, Sander? Koop me alsjeblieft een leuke SLR. Schijnheilig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:10

WildWings schreef:
SmeeJ schreef:
Dankje! Lachen

Onzin, want ik heb het ook gewoon uit de handleiding gehaald. 't Is jammer dat ik die niet meer heb, dan had ik 't even voor je opgezocht Knipoog

Je moet, als je 'm op MF hebt gezet, het knopje waar een plusje en een minnetje op staan ingeduwd houden en dan met de zoomknopjes het scherptepunt dichterbij of verderweg leggen geloof ik.

Idd ik het het nog eens doorgespit Bloos! Staat er wel in Ja

senriejetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:06

wij hebben sinds kort de Canon EOS 400D met een 55 200 lens ofzo?? maar hoe kan je zo'n toestel ergens op scherpstellen dat de achtergrond wazig is? of is hier een speciaal topic voor ofzo? Dit is de 1e x dat wij zo'n camera hebben hiervoor hadden we altijd zo'n simpele digitale..

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:18

Elessar schreef:
Niet zo duur, Sander? Koop me alsjeblieft een leuke SLR. Schijnheilig Haha!

Je moet het uiteraard een beetje in verhouding tot vroeger zien. Schijnheilig
Maar van Nikon heb je er voor 500,- eentje in huis, da's toch een prikkie. Clown

@senriejetto; bokeh (= hele wazige achtergrond e.d.) krijg je vaak bij telelenzen, jouw zoomlens die tot 200mm gaat zal aardig wat bokeh hebben als je 'm vol open draait. Uiteraard helpt het om je diafragma vol open te gooien en ervoor te zorgen dat afstand onderwerp - achtergrond groot is, zoals bij macro's. Knipoog