[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:15

Ook heel fijn om te doen, je kleurruimte op ADOBE RGB zetten, zo heb je veel meer speling in tinten. Waarschijnlijk staat deze nu op sRGB, ik zoek even een kleurendriehoek om het verschil te laten zien. Moet je wel in lightroom ook je instellingen op adobe RGB zetten. :)

Afbeelding

Edit: en kijken op wat je metingen staan, de beste instelling hiervoor is meervlaksmeting :-)

MilesNF

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:26

Er is al een hoop gezegd en ik heb niet alles gezien, maar de vraag die bij mij naar voren komt is: waarom twee fotografen. Ik dacht ergens te lezen omdat het dan uit verschillende ooghoeken wordt genomen, maar ik zie dat nergens terug. Als je met zijn tweeën komt heeft dat imo ook een meerwaarde nodig, anders zou ik bang zijn dat ik 2x 15 foto's krijg die min of meer hetzelfde zijn.

Verder denk ik dat het antwoord ligt in groot aanbod, weinig vraag. Je moet echt uitblinken om mee te kunnen doen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:33

Ik denk inderdaad dat het bij een fotoshoot weinig zin heeft om met z'n tweeën te schieten. Bij bijvoorbeeld evenementen of bruiloften heb je mega voordeel als je met z'n tweeën bent, omdat tje dan gewoon veel meer vast kunt leggen. Maar bij paarden-/portret-/dierenfotografie is er vaak toch maar 1 mooi standpunt per pose, en daar sta je dan allebei :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:36

K_m, bedankt voor de tip!
Ik heb die optie inderdaad zien staan, die ga ik zeker eens proberen! :j

Lieke, dat komt omdat we ook nog maar een paar keer echt samen gefotografeerd hebben.
Zodra we een nieuwe shoot hebben gedaan, komen daar foto's van op de site te staan. :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:51

Lipydo schreef:
@ Jaimy_: ben nog nooit iemand tegengekomen die mij niets inruil gaf voor mijn foto's. Het is dan wel een (inmiddels uit de hand gelopen) hobby, maar je krijgt een product van iemand. Waarom geen vergoeding? Is heel normaal gebleken binnen mijn ervaring, ookal hoefde het echt niet altijd).

Maar als het nou kosteloos is, dan kunnen mensen als blijk van waardering altijd er nog voor kiezen om een vergoeding te geven omdat ze blij zijn met het resultaat. Maar dan kan je veel vrijblijvender oefenen en je hobby uitvoeren om beter te worden zodat je misschien ooit met je hobby geld kan generen. (Beetje ideaalplaatje, van je hobby je werk maken, bijna niemand lukt dat..) Dan kan je eerst zorgen dat je écht goed word, dan zijn de wederzijdse verwachtingen ook niet zo hoog. Pas als je een constante goede kwaliteit kan leveren kan je naar mijn mening geld gaan vragen. Eventueel kan je er wel voor kiezen een klein bedrag te vragen wanneer mensen je foto's op groot formaat zonder logo willen.

En als mensen écht blij zijn met je foto's dan krijg je heus wel een vergoeding, de ene keer is dat in de vorm van mondelinge reclame, via FB e.d. de andere keer is dat een doosje Merci chocola, misschien drukken ze jullie beide een keer €10,- in de hand maar houd er ook rekening mee dat er een keer zou zijn dat je geen tastbare vergoeding krijgt, wat je wel elke keer krijgt is de kans om je hobby uit te oefenen en jezelf te ontwikkelen tot een kwaliteitsvolle fotograaf.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:35

Ik ben pas geld gaan vragen toen ik het niveau had wat ik nu nogsteeds heb denk ik.
Eerder deed ik gewoon alles gratis. Maar dan krijg je echt niks hoor ... alleen een 'super bedankt' etc.

Maar sowieso ben ik er gewoon tegen, geld vragen terwijl je nog geen vaste kwaliteit kan garanderen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:46

Je fotografeert dus in jpg... Wil je enigszins vooruit gaan dan zal je ten eerste in RAW moeten gaan schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:49

[naam] schreef:
ik heb net mijn eerste foto's in Raw gemaakt en dezelfde in niet-Raw, ze zijn grooooot! _O-
Kan niet wachten om die stand uit te proberen met betere omstandigheden dan binnenshuis!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:46

cp112 schreef:
Je fotografeert dus in jpg... Wil je enigszins vooruit gaan dan zal je ten eerste in RAW moeten gaan schieten.

Waarom per sé? (ik begrijp het wel, daar niet van) maar ik trek nu nog altijd in JPEG (soms RAW+JPEG) maar ik sta ook waar ik nu sta hé.. dus dat is niet zo een must ;)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:48

Ik fotografeer eigenlijk altijd gewoon in JPG, en met slechte omstandigheden in RAW + JPG.
Heb er zelf veel van geleerd, niet in RAW schieten, zo ging ik beter mijn instellingenkennis beheersen.
(zodat je niet als je terugkijk denkt 'sh*t mijn instellingen stonden verkeerd')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:52

Ik fotografeer altijd jpeg en RAW. Jpeg enkel zodat ik kan zien welke foto het is en voor de kleine bestanden voor klant. Ik bewerk altijd in RAW

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:25

cp112 schreef:

Onzin, vind ik :D Ik schiet mijn hele leven al JPG :+ Geen enkele shoot in RAW gedaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:26

Marit schreef:
cp112 schreef:

Onzin, vind ik :D Ik schiet mijn hele leven al JPG :+ Geen enkele shoot in RAW gedaan.

Shame on you! Is een hele uitvinding dat RAW!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:31

Ik fotografeer ook niet in RAW. Gewoon JPG.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:33

Marit schreef:
cp112 schreef:

Hé, ben ik niet de enige :D
Ik fotografeer nog geen jaar in RAW.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:34

Ernstig haha. Er gaat een hele wereld open als je in RAW fotografeerd! Overbelichting en onderbelichtend kan netjes aangepast worden zonder rare vlekken en ruis kan je veeeeel beter verwijderen.

Maar dit is off-topic. Ik denk persoonlijk dat TS nu ook wel genoeg tips etc heeft gekregen om te kijken wat ze nu het beste kunnen doen voor hun 'onderneming'

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:52

XiiaaooNaa schreef:
Ik ben pas geld gaan vragen toen ik het niveau had wat ik nu nogsteeds heb denk ik.
Eerder deed ik gewoon alles gratis. Maar dan krijg je echt niks hoor ... alleen een 'super bedankt' etc.

Maar sowieso ben ik er gewoon tegen, geld vragen terwijl je nog geen vaste kwaliteit kan garanderen.

Precies dit is wat ik al de hele tijd probeer te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:59

Als je voor JPG+Raw kiest, krijg je dan van elke foto 2 bestanden? Eén in JPG en één in RAW?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:01

Jep, je krijgt dan 2 foto's: de JP(E)G- en RAW-versie :j Vreet wel ruimte op je geheugenkaart, dus daar moet je rekening mee houden.
Laatst bijgewerkt door Szan op 10-12-14 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:02

KoudbloedKim schreef:
Als je voor JPG+Raw kiest, krijg je dan van elke foto 2 bestanden? Eén in JPG en één in RAW?

Ja dat klopt! Je krijgt het bestand dubbel maar verschillende formaten. Ik begon ook JPG + RAW te schieten maar ik deed niks met de JPG. Ben overgestapt naar alleen RAW, dat werkt voor mij het fijnst en je kunt meer foto's maken op je geheugenkaart dan dat je beide bestanden schiet

Edit: Maar ik raad zeker in RAW schieten aan

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:04

lifaya schreef:
Ernstig haha. Er gaat een hele wereld open als je in RAW fotografeerd! Overbelichting en onderbelichtend kan netjes aangepast worden zonder rare vlekken en ruis kan je veeeeel beter verwijderen.

Maar dit is off-topic. Ik denk persoonlijk dat TS nu ook wel genoeg tips etc heeft gekregen om te kijken wat ze nu het beste kunnen doen voor hun 'onderneming'

Meh ik heb het een paar keer geprobeerd maar vind het vooral irritant omdat je veel minder ruimte hebt en als je je foto's goed maakt heb je het niet nodig :D Bij landschappen doe ik het wel. Het gaat in elk geval bij shoots helemaal prima zo in JPG dus ik blijf het ook lekker zo houden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:07

Ik heb genoeg geheugenkaartjes dus ik ga dan eerst kiezen voor JPG+Raw, dan kan ik kijken wat ik beter vind werken voor mezelf. :j
Heb nu ook Adobe Photoshop gedownload en er gaat een wereld voor me open.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:10

Ik ben gewoon gelijk van JPG naar Raw over gestapt. Ik bewerk toch wel na en zet ze toch weer (handmatig) over naar JPG dus vond het een beetje dubbel werk + het nam heel veel ruimte in beslag :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:02

Ohhh met raw kan je zooooo veel meer uit je foto halen! Je foto is in jpeg plat en in raw zit er letterlijk zoveel diepte in qua kleur e.d. Je kan er zo veel meer uithalen! Ik schiet alleen in raw. Geen raw + jpeg. Vreet extra geheugen en die Jpegs zou ik toch weggooien :')

Edit: mocht je bij bepaalde lenzen ook last hebben van chronische abberatie (schrijf ik t goed?) kan je t in raw makkelijk weghalen :j (die paarse randen om je onderwerp, vooral als je tegenlicht hebt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:18

Volgens mij had ik dat bij de kitlens inderdaad. :j

Ik heb een foto gemaakt van de Mac en de Laptop, maar die is natuurlijk niet helemaal realistisch qua donkerheid.
Boven de Mac, onder de laptop:
Afbeelding

De afbeelding zelf:
Afbeelding