Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:41

Marjoow schreef:
Rianne_ schreef:
Hier zeg je toch "is photoshop een groot deel van je fotografie" ?

En jij denkt dat "JE" gelijk is gericht op Femke?

Jep.. Je hele post ging nl over Femke ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:41

Lipydo schreef:
Thanks voor het openen van dit topic Bente, heb me vermaakt in de trein vandaag :+ Had niet verwacht dat het optimaliseer-werk zo gevoelig ligt bij mensen := Ben daar niet de enige in denk ik, aan de hand van de vele voorbeelden in het topic.

Graag gedaan :Y) , ik had ook niet verwacht dat er nog mensen zouden zijn die er zo van op zouden kijken. Want er komt hier (op een enkele foto na) niet eens zoveel extreems voorbij.

Mensen die denken dat er helemaal geen nabewerking aan fotograferen te pas komt zullen toch een keer hun ogen moeten openen.... het hoort er nu eenmaal bij.
En sorry, maar als je verwacht na een cursus meteen goed te kunnen fotograferen heb je echt een gigantisch bord voor je kop :D

Lipydo

Marjoow schreef:
Lipydo schreef:
Dat ligt er dus aan hoe er geadverteerd wordt :P Als er staat: "Wil jij ook zulke mooie foto's kunnen maken? Kom dan een workshop doen!" Dan kan je het interpreteren als dat je dan aan het eind van de workshop in staat bent om net zulke mooie plaatjes te schieten als diegene.

Mensen die logisch nadenken zullen ook wel begrijpen dat het enkel een opstapje is.

Maar dat is dus wél wat Ojajoh dus bedoelt. Je adverteert met foto's die jij gemaakt hebt, maar daar is dus overduidelijk photoshop aan te pas gekomen. Enkel, als jij net begint wil je ook zulke foto's gaan maken. Als je dan dus in de advertentie niet iets leest over dat er ook photoshop gebruikt word etc. dan is dat nogal een verassing als je dat op de workshop of pas achteraf hoort. Dan kan ik mij goed voorstellen dat mensen dat als oplichting zien.

Beetje naïf, niet? Alsof je een kunst/ ambacht in 1 workshop kan leren 8)7 Een workshop is bedoeld om kennis te laten maken met, of net wat meer basis bij te leren. De rest moetje toch echt zelf doen. Zou mooi zijn, straks al die keigoede fotografen. Dan heeft Femke geen werk meer :+

Oh, en, ik neem aan dat als je een workshop bij Femke doet je ook wel weet dat Photoshop erbij hoort, al dan niet vanzelfsprekend is.

Jiwa

Wat jammer dat dit topic een welles-nietes spelletje is geworden over of bewerken nou wel of niet bij fotograferen hoort en dat mensen persoonlijk worden aangevallen.
Kan dat niet per PB?
Ik vind het een mooi en leerzaam topic, handig om te zien op wat voor verschillende manieren allerlei foto's bewerkt kunnen worden. :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:42

Marjo, volgens mij heb je niet door dat de dingen die jij typt niet de zelfde boodschap over brengt als die jij bedoelt. Het komt namelijk best simpel en raar over op het moment....

_Michelleee

Even reageren op de mensen die het over het bewerkte oog hebben. Ten eerste, dat is de eerste keer dat ik dat heb gedaan en is dan ook voor mezelf. Ik heb al super een shoots gedaan met mijn pony waarbij prachtige resultaten zijn verkregen. Maar als fotograaf en eigenaar heb je zo een ideaal beeld van een foto die je op je kamer wil van je eigen knol. Dat was de foto.. Alleen had ze haar oogje toe. Dat oogje bewerken duurt minder lang dan een touwhalster wegwerken. Dus waarom niet.

Normaal gezien bewerk ik amper. Ik kan niet goed bewerken. Je ziet altijd het clonen.
Ik doe enkel wat contrast en verscherping. Thats it! :)

Oke heb het even rechtgezet.. Zal zo wel wat foto's laten zien waarbij je ziet dat er amper iets bewerkt is!

Verder ga ik mee met de discussie dat een foto gewoon net dat tikkeltje meer wordt door iets of wat te bewerken zodat de kleuren en de dofheid eruit halen. :)

Marjo

Rianne_ schreef:
Marjoow schreef:

En jij denkt dat "JE" gelijk is gericht op Femke?

Jep.. Je hele post ging nl over Femke ;)

Dat is dus niet waar, daarom ga ik hier dus niet verder op in ;)

Lipydo schreef:
Marjoow schreef:

Maar dat is dus wél wat Ojajoh dus bedoelt. Je adverteert met foto's die jij gemaakt hebt, maar daar is dus overduidelijk photoshop aan te pas gekomen. Enkel, als jij net begint wil je ook zulke foto's gaan maken. Als je dan dus in de advertentie niet iets leest over dat er ook photoshop gebruikt word etc. dan is dat nogal een verassing als je dat op de workshop of pas achteraf hoort. Dan kan ik mij goed voorstellen dat mensen dat als oplichting zien.

Beetje naïf, niet? Alsof je een kunst/ ambacht in 1 workshop kan leren 8)7 Een workshop is bedoeld om kennis te laten maken met, of net wat meer basis bij te leren. De rest moetje toch echt zelf doen. Zou mooi zijn, straks al die keigoede fotografen. Dan heeft Femke geen werk meer :+

Oh, en, ik neem aan dat als je een workshop bij Femke doet je ook wel weet dat Photoshop erbij hoort, al dan niet vanzelfsprekend is.

Als ik lees hoe verbaasd vele Bokkers zijn op het gebruik van photoshop? Nee dan is dat niet vanzelfsprekend dat je dat weet ;)

Fenrir

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:43

Dit topic draait niet om Femke en haar cursussen/werk dus laten we het gewoon weer hebben over foto's in het algemeen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:44

Ik kan niet een nieuwe post lezen, terwijl ik op de bestaande reactie reageer Marjoow.
Die post kwam pas na je aanvankelijke post, waar ik op reageerde... ;-)
Dus ik had prima gelezen... jij bent degene die later iets toegevoegd heeft...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:44

Snelle reactie.. wil me verder niet met de hevige discussie bemoeien.. :=

Marjoow snapt heus wel dat je na een cursus niet zulke prachtplaten schiet als Femke hoor..
Ik denk gewoon dat haar vraag simpel is: vertel je bij zo'n cursus dat je de laatste dingen ná de shoot doet, met een beetje nabewerken? Laat je dan ook een voorbeeld zien? (Zo lees ik de vraag)

Als ik bijvoorbeeld een cursus zou doen, zou ik het persoonlijk leuk vinden om een enkele foto achteraf dan door photoshop heen te halen met wat tips&tricks. En natuurlijk niet tig foto's.. nee, pak er gewoon even 1 en leg een paar basics uit. Hoef je ook geen uren aan te zitten. En als je er dan nog iets meer geld bovenop vraagt, prima. So be it. De mensen die echt willen leren, betalen er voor. Ik zou dat bijvoorbeeld wel doen.. :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:47

Marjoow schreef:
Als ik lees hoe verbaasd vele Bokkers zijn op het gebruik van photoshop? Nee dan is dat niet vanzelfsprekend dat je dat weet ;)

Die Bokkers waren voornamelijk 'klanten' ;)

De meeste fotografen reageren juist op dat ze nog genoeg moeten leren ghehe. Of sommigen hebben een keuze gemaakt om juist geen Photoshop te gebruiken, maar zijn er wel van op de hoogte.

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:48

SalliBalli schreef:
Frederieke_ schreef:
Ik sta ook wel een beetje versteld dat het niveau van sommige fotografen lager is dan wat ik aanvankelijk had gedacht als ik al die prachtige foto's op facebook voorbij zag komen, ik moet nog even oefenen met photoshop denk ik zo!

Haha juist.. ik "keek" ook erg op tegen die mooie foto's.. dacht ik moet me meer verdiepen in fotograferen etc maar het is echt puur photoshoppen!

...

Als het topic eens goed leest is het niet alleen puur photoshoppen.

Ik heb het over dat "wauw factor" .. ik vroeg me altijd al af hoe zulke mooie foto's gemaakt werden want mij lukt het niet zo mooi door alleen te fotograferen.
Ik dacht eerst misschien moet ik me toch meer verdiepen in fotograferen zelf of een betere lens kopen maar het is toch echt dat stukje nabewerking die dat "wauw"factor eraan geeft en niet hoe je de foto genomen hebt. Maar goed als de klant er super blij mee is dan heb je het toch goed gedaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:49

Ik zal nog 1 keer proberen om duidelijk uit te leggen wat ik nou precies bedoel, omdat ik inderdaad (Moonfight) verkeerd begrepen word ;)
Ik nam Femke even als voorbeeld, maar heb nergens geoordeeld over Femke haar workshops e.d. (hoe kan ik dat doen als ik nooit heb meegedaan aan een workshop oid?). Vergeet Femke in dit hele verhaal even, want dit is níet naar haar toe bedoeld.

Als ik dit topic lees, en de verbaasde reacties zie van vele (onervaren) fotografen, dan is het dus niet erg vanzelfsprekend dat er gesleuteld word aan foto's met behulp van Photoshop. Dan kun je zelf zeggen dat die mensen een plaat voor hun kop hebben (misschien is dat dan ook wel zo), maar dat is dan wel even de realiteit.

Op het moment dat een beginnende fotograaf gaat zoeken naar een workshop fotografie, gaat die zoeken naar datgene wat hem/haar aanspreekt. Deze persoon ziet een advertentie van Japie en deze foto's spreken hem/haar zeer aan. Zulke foto's wilt deze beginnende fotograaf ook gaan maken. In de advertentie staat uitgelegd wat er word gedaan tijdens de workshop, maar het woord "Photoshop" komt er niet in terug. Vervolgens gaat deze fotograaf naar de workshop van Japie, en het lukt maar niet om die foto's te maken. Vervolgens vraagt deze fotograaf zich af hoe die foto's dan gemaakt zijn? "Ja, die foto's zijn natuurlijk wel nabewerkt met Photoshop".
En dát is het hele verhaal. In dit geval begrijp ik heel goed dat deze fotograaf zich opgelicht voelt door Japie.

Gezien het vele gebruik van Photoshop (wat ik ook echt niet negatief vind, ik doe het zelf ook) door de fotografen, is het gewoon iets wat bij de fotografie hoort. Alleen, zoals ik al eerder zei, is dit voor veel mensen totaal NIET vanzelfsprekend ;) .

Verder denk ik dat het hierbij klaar moet zijn, ik hoop dat jullie mij zo goed begrijpen en anders is het jammer denk ik. Je mag best verder gaan op de PB, maar er is genoeg over gezegd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:50

Femke schreef:
Ik kan niet een nieuwe post lezen, terwijl ik op de bestaande reactie reageer Marjoow.
Die post kwam pas na je aanvankelijke post, waar ik op reageerde... ;-)
Dus ik had prima gelezen... jij bent degene die later iets toegevoegd heeft...

Als je pas veel later een reactie geeft nadat ik die post al lang had geplaatst (in een nieuw bericht, geen edit) ga ik er van uit dat je die hebt gelezen.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:52

SalliBalli schreef:
Ik heb het over dat "wauw factor" .. ik vroeg me altijd al af hoe zulke mooie foto's gemaakt werden want mij lukt het niet zo mooi door alleen te fotograferen.
Ik dacht eerst misschien moet ik me toch meer verdiepen in fotograferen zelf of een betere lens kopen maar het is toch echt dat stukje nabewerking die dat "wauw"factor eraan geeft en niet hoe je de foto genomen hebt. Maar goed als de klant er super blij mee is dan heb je het toch goed gedaan.

Je ziet het een beetje te zwart/wit. Die wauwfactor (wat is dat eigenlijk?) wordt ten eerste bepaald door een goede lens, dan het oog en kunde van de fotograaf die camera als middel gebruikt. Dan heb je een ruwe foto, waar je tevreden mee bent. Die optimaliseer je. Dat maakt de wauw-factor. Niet Photoshop. Het hele proces.

XiiaaooNaa

Is deze foto te nabewerkt? :Y)
Ik vind het nog net kunnen namelijk..misschien het rechteroog wat..maar het kan denk ik nog net...
(veel andere vonden het ook nog net kunnen en een 'sprookjes' achtige sfeer hebben...)

VOOR
Afbeelding

NA
Afbeelding

Cynn
Fotograaf

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Vind hem heel netjes zo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:54

Kan prima volgens mij. Maar ik vind jou foto's ook altijd een 'wauw' factor hebben, en dan ook een beetje in de zin van sprookjesachtig of speciaal. Zoals ik toen die foto's zag van met Sanne was het toch weer geheel anders. _O-

nenahdm

Prachtig <3

_Michelleee

Afbeelding
Afbeelding

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:55

@_Michelleee, wat een leuke hond! mooie foto!

@Deetjeeuh, ja klopt! zag het zelf ook ja!
had me dag echt niet ;(

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:56

Wat voor effecten halen jullie er allemaal overheen?
Ik speel alleen met contrast, maar mis iets wat ik bij jullie wel zie, en zo graag bij mijzelf ook zou zien :')
Ben dus benieuwd wat ik mis in mijn nabewerkingen :j

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:58

Tigress schreef:
Wat voor effecten halen jullie er allemaal overheen?
Ik speel alleen met contrast, maar mis iets wat ik bij jullie wel zie, en zo graag bij mijzelf ook zou zien :')
Ben dus benieuwd wat ik mis in mijn nabewerkingen :j

Ik doe niet veel, constrast/wegwerken/oogjes ... en miss de hoekjes donkerder maken

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:59

Zo, ik lees al vanaf het begin mee en vind het interessant om te zien en lezen hoe mensen hun foto nabewerken (waar dit topic in eerste instantie ook voor bedoeld was neem ik aan).
Zo kan iedereen van elkaar leren, echter de laatste pagina's is er een soort discussie/aanval losgebarsten over wat mensen wel en niet oke vinden blijkbaar. Prima, maar ik zou graag weer terug willen naar de basis van dit topic wat zo leuk begon!

Dus even in het algemeen, je wordt er zelf niet beter van als je een ander neerhaalt ;)

Ah ik kom er niet tussen haha, fijn dat we weer verder gaan!

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:01

Deetjeeuh schreef:
Kan prima volgens mij. Maar ik vind jou foto's ook altijd een 'wauw' factor hebben, en dan ook een beetje in de zin van sprookjesachtig of speciaal. Zoals ik toen die foto's zag van met Sanne was het toch weer geheel anders. _O-

Voor de mensen die het niet snappen, ik had mn dag niet bij een fotoshoot bij Sanne en haar fries...
I show you ...
(het weer; bewolkt enzo ... )

VOOR
Afbeelding

NA
Afbeelding