Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Neverland schreef:Ik wil de overstap maken van de Canon 550d naar de 5d mark 2. Nu zie ik best veel aanbiedingen van camera's die al 100.000 clicks er op hebben zitten. En daar vragen ze zich nog redelijk veel voor (700). Nu weet ik wel dat de mark 2 redelijk veel clicks kan hebben.
Zou het beter zijn om door te sparen voor een 5d mark 2 met minder clicks of is de canon betrouwbaar genoeg om er nu eentje te kopen. Ik zit op de fotografie opleiding dus het zou handig zijn als ik hem al snel had.
Femke schreef:Hoe je het diafragma (f-getal) kunt aanpassen, kun je lezen in de handleiding van je camera.
Dat scheelt nogal eens per camera. Bij de ene camera hoef je alleen aan een draai-schrijf te draaien, terwijl je bij andere camera's nog eerst een Av knop in moet drukken voordat je aan die functie kunt komen.
Neverland schreef:Ik wil de overstap maken van de Canon 550d naar de 5d mark 2. Nu zie ik best veel aanbiedingen van camera's die al 100.000 clicks er op hebben zitten. En daar vragen ze zich nog redelijk veel voor (700). Nu weet ik wel dat de mark 2 redelijk veel clicks kan hebben.
Zou het beter zijn om door te sparen voor een 5d mark 2 met minder clicks of is de canon betrouwbaar genoeg om er nu eentje te kopen. Ik zit op de fotografie opleiding dus het zou handig zijn als ik hem al snel had.
Femke schreef:mariekeoo schreef:Hallo
Sinds deze week een nieuwe body. Canon eos 7d. Voor het eerst gebruikt op de neonatolgie. Weinig ligt dus. Ik fotografeerde met de 550d en merk dat ik met deze camera meer ruis heb dan daarvoor. Ik moest op vrij hoge iso schieten anders had ik niet voldoende ligt. Flitsen vond ik eigenlijk geen optie.
[ [url=m/EALKdN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto is geschoten met een canon eos 7d in combinatie met een canon 50mm f/1.4 USM.
Iso 6400
F/1.4
1/1600
Iemand tips voor een volgende keer?
Ik zou de sluitertijd heel veel lager houden.
Zo lang er geen of weinig beweging in je foto is, heb je meer dan genoeg aan zo'n 1/200e seconde.
Je hebt dan 8x zoveel licht ter beschikking als op 1/1600e. Dus je had bij deze foto je ISO ook makkelijk op 800 kunnen houden. En dan had je waarschijnlijk amper zichtbare ruis in de foto gehad.
Femke schreef:Voor scherpte is het heel erg belangrijk dat je zelf 1 scherpstel punt kiest.
Dus niet de camera een aantal plekken laten selecteren. Maar kies zelf het punt dat precies op het oog van het paard ligt.
Deze foto is inderdaad niet scherp gewordenop het hoofd, omdat je ook niet op het hoofd hebt scherpgesteld.
Probeer daar volgende keer dus heel kritisch op te zijn.
Verder heb je nu een superzoom lens gebruikt op een maximaal open diafragma. Dat geeft vaak ook minder goede prestaties. Je krijgt dan een softe waas over je foto, wat ook voor een gevoel van onscherpte geeft.
Bij een maximale opening van F5.6 kun je het diafragma voor de kwaliteit beter tot F8 of F11 dicht zetten. Maar dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de scherptediepte en je sluitertijd.
Een lichtsterkere lens heeft mede daarom echt de voorkeur. Je hebt dan wat meer opties en sowieso ook betere beeldkwaliteit.
Femke schreef:Neverland schreef:Ik wil de overstap maken van de Canon 550d naar de 5d mark 2. Nu zie ik best veel aanbiedingen van camera's die al 100.000 clicks er op hebben zitten. En daar vragen ze zich nog redelijk veel voor (700). Nu weet ik wel dat de mark 2 redelijk veel clicks kan hebben.
Wie zijn "ze"...
Kijk je dan op marktplaats of zit je te snuffelen op occasions bij een fotowinkel?
Want dat kan qua prijs ook nogal uiteenlopen.
Een vraagprijs hoeft ook lang niet altijd een uiteindelijke verkoop prijs te zijn.
Zo heb ik zelf eens een product via marktplaats gekocht dat voor € 1500,- online stond.
Er naartoe gegaan om te kijken en € 1.000,- geboden. Dat werd afgewezen.
Twee weken later stond het nog steeds onverkocht online, toen heb ik geschreven dat ik het product voor € 750,- alsnog wel wilde. Dat werd toen ineens toch nog geaccepteerd.
Bijna altijd is er wel ruimte voor onderhandeling. Zeker als je met een goed argument komt (zoals de 100.000 clicks) en niet perse direct een beslissing hoeft te maken ("weg kunnen lopen" als de deal niet mooi genoeg is).
magriet schreef:Iemand ervaring met de canon eos d80? Dit lijkt me wel een fijne camera maar hoor graag ervaringen
quintenvo schreef:Is een fotografie achtergronddoek van 90 x 150 cm groot genoeg voor dierenfotografie?