Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SarahLynn schreef:Hoe is de CANON EOS 1000D?
Ik ben een beginner, en wil nu wel een keer een wat betere camera, dus is deze goed om mee te beginnen?
Heb de voorbeeldfoto's al gezien, en ze spreken me wel aan.
Welke lens is fijn voor het fotograferen van schilderijen?
En voor de rest wil ik graag natuur en dieren fotograferen, waaronder mijn zeer beweeglijke gerbils
Courses schreef:Die zou ik in de context die je schetst juist afraden. De 50 F/1.8 is idd lichtsterk en erg scherp, maar hij is een stuk minder scherp als je ook idd gebruik gaat maken van dat lichtsterke. Als je zaken met veel detail (zoals een schilderij) vast wil leggen is dat tenzij je een fikse budgetbeperking hebt niet de beste keus. Met een moderne scherpe lichtsterke zoom (bijv. Tamron 17-50 F/2.8 non-VC of 28-75 F/2.8 als je het standaardbereik niet zo hard nodig hebt) kan je dan beter uit de voeten (lees: een in goede staat verkerende Tamron 17-50 of 28-75 is @ F/2.8 scherper dan een Canon 50 1.8 @ F/2.8), en vooral tweedehands zijn die erg betaalbaar. Een Canon 50mm of 60mm Macro zou ik wel weer een optie vinden (die zijn allebei ongelofelijk scherp...zoals de meeste macrolenzen zijn).SarahLynn schreef:Fotograferen van schilderijen in welke situatie? Donkere zalen o.i.d? Dan zou ik zelf zeggen lichtsterk, een 50mm F/1,8 denk ik [rond de 100€]Hoe is de CANON EOS 1000D?
Ik ben een beginner, en wil nu wel een keer een wat betere camera, dus is deze goed om mee te beginnen?
Heb de voorbeeldfoto's al gezien, en ze spreken me wel aan.
Welke lens is fijn voor het fotograferen van schilderijen?
En voor de rest wil ik graag natuur en dieren fotograferen, waaronder mijn zeer beweeglijke gerbils
Erg leuke lens, heb ik zelf ook. Kan je leuk mee experimenteren.
HLPhoto schreef:Wil je een standaardzoom met beeldstabilisatie, dan zou ik in eerste instantie Canon 17-55IS USM zeggen (maar die is ERG duur), in tweede instantie Sigma 17-50EX HSM OS (scherper dan de Canon in het midden, maar minder naar de randen toe).
HLPhoto schreef:http://tweakers.net/pricewatch/239313/c ... -55mm.html
Mocht je voor een lichtsterke standaardzoom als waar ik over vertelde willen gaan, investeer dan in een losse body. Scheelt je weer zo'n 50,-.
SarahLynn schreef:Nou, ik wil niet alleen schilderijen gaat fotograferen, dus ik wil een soort "basislens"