Janinevv schreef:Handige site!
Ik denk dat voornamelijk probleem zat in de AF modus volgens mij had ik hem op one shot of AI focus terwijl Servo beste is voor bewegend onderwerp.
Maar ik snap niet zo goed met de bokah (achtergrond onscherp) moet ik die hoog zetten in actie fotos? Want je moet dan toch ook letten op de mm's?
Maar tijdens het fotos maken haal ik ook vaak dichtbij en verderweg en schiet dan veel achter elkaar.
Servo is inderdaad "de" instelling bij actiefoto's.
En het is dan ook handig om zelf handmatig je scherpstelpunt te selecteren waarop de camera de scherpte legt (dus niet de camera laten kiezen).
Met Bokah bedoel je waarschijnlijk Bokeh. Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in je foto uit.
Je kunt met de bokeh zien in de onscherpe delen hoe goed of slecht een objectief omgaat met die onscherpte. Zo zijn er objectieven die een wat rommelig beeld geven en objectieven die juist een super smooth patroon hebben, heel mooi zacht in de onscherpte. Die hebben dan een mooie bokeh.
Bij de hoeveelheid scherpte en onscherpte in je foto praten we over "scherptediepte".
Die kun je o.a. beïnvloeden door inderdaad met een teleobjectief te werken (bijv. 200mm) en door je diafragma opening heel groot te maken (= klein f-getal).
En zet het paard dan liefst zo ver mogelijk af van de achtergrond om het effect te versterken.
De foto met het stuivende zand...
Je had 'm daar inderdaad op ONE SHOT staan en met Multi Point AF aan.
Waardoor hij dus maar 1x zal scherpstellen (zodra het paard of jij beweegt, is de foto dus niet op de juiste plek scherp) en daarbij kiest de camera zelf een plek in de foto om op scherp te stellen.
Dat is vaak een hek of een bosje, omdat die veel contrast hebben. En dat is makkelijker voor je camera om op scherp te stellen dan een vrijwel egaal gekleurde paardenvacht.
Verder stond je diafragma hier op f10 zie ik in de EXIF. Om zo'n mooie beperkte scherptediepte te krijgen, zou je juist een zo laag mogelijk f-getal moeten kiezen. En liever ook een andere lens. Want met een 18-55mm objectief is het heel erg lastig om met een groot dier als een paard toch een beperkte DOF (Depth Of Field = scherptediepte) te krijgen.