[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:24

Liselot schreef:
Hier ook even een vraagje:

Ik fotografeer met een canon 7D en tamron 28-75 F2.8 in de studio. Instellingen doorgaans op 1/200 (sneller kan niet door mijn lampen) F2.8 en iso 100.
Nu merk ik toch regelmatig iets onscherpte en ruis op een 100% beeld, iemand een idee hoe dit kan komen?

[ [url=m/jSWVm8.png]Afbeelding[/url] ]

Een lens functioneert nooit op zijn best op een uiterste diafragma. Heb je het ook als je diafragma getal hoger zet?

Liselot

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:42

hmmmm, dat durf ik niet te zeggen. Maar ik wil (vooral met de newborns) wel graag op 2.8 kunnen blijven. Bij kindjes vind ik dat minder belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:45

Liselot schreef:
Hier ook even een vraagje:

Ik fotografeer met een canon 7D en tamron 28-75 F2.8 in de studio. Instellingen doorgaans op 1/200 (sneller kan niet door mijn lampen) F2.8 en iso 100.
Nu merk ik toch regelmatig iets onscherpte en ruis op een 100% beeld, iemand een idee hoe dit kan komen?

[ [url=m/jSWVm8.png]Afbeelding[/url] ]

Als je scherpte wil laten beoordelen, hebben we echt het originele bestand nodig.
Een verkleinde printscreen van je scherm met de foto op 100% laat alsnog (te) weinig zien om goed te kunnen beoordelen.

Op ISO 100 kun je ook ruis in je foto's krijgen en dat kan van verschillende zaken afhangen.
Zo komt ruis ook sneller voor in donkere delen in je foto. En als je bijvoorbeeld een foto in .JPG schiet met instellingen voor verscherping best ver omhoog, dan zal je ook sneller ruis krijgen omdat de sharpening in je camera daar al voor zorgt.

Onscherpte kan door meerdere oorzaken tevoorschijn komen.
Wellicht zit je te dicht op je onderwerp en kan de camera niet meer scherpstellen omdat je vóór de minimale scherpstelafstand zit.
Misschien gaat er met het scherpstellen zelf iets mis. Kies je zelf het vakje of laat je de camera kiezen?
En is de camera en lens accuraat of is er misschien sprake van front- of backfocus in al je shots.
En tot slot kan inderdaad de prestatie van je objectief ook meewegen... Wijd open en volledig dicht zal hij niet zo goed presteren als in de middelste regionen van het bereik.
Wil je dat voorkomen en toch op f2.8 schieten, dan zou een lichtsterker objectief wellicht een betere keuze zijn. Met een 50mm f1.4 of 85mm f1.4 kun je op f2.8 je diafragma al een stuk verder sluiten en hij zal dan echt beter presteren dan een f2.8 objectief op f2.8.

Kortom; beide problemen kunnen nogal verschillende oorzaken hebben...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:59

Bedankt voor je reactie Femke, ik zal even kijken waar ik de foto op ware grootte kan uploaden.

Ik schiet in RAW en bewerk na in lightroom en evt photoshop. Bij exporteren in lightroom laat ik de beelden nog verscherpen voor scherm. Scherpstelpunt kies ik altijd zelf en zit ongeveer 1,5e meter bij mijn onderwerp vandaan bij deze foto. Camera is ingesteld op Ai Focus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:07

Ik zie dat je een eigen domein hebt, daar kun je natuurlijk gemakkelijk even een plaatje mee uploaden.
Laat 't liefst een onbewerkte zien. Dus zonder de verscherping bij het opslaan.

Probeer ook eens AI Servo...
Met AI Focus zal de camera beginnen op de "one shot" modus. Waarbij hij dus 1x zal scherpstellen op je onderwerp en die scherpte vast legt. ALS de camera daarna beweging ziet, zal hij overschakelen naar een continu scherpstelmodus (AI Servo). Maar in de praktijk werkt dat niet altijd perfect.

Zodra jij of het kindje ietsje beweegt, kan de camera er dan al iets naast zitten qua scherpte.
In principe heeft AI Servo geen nadelen, tenzij je bijv. een goedkoper segment objectief gebruikt dat niet lekker wil scherpstellen en gaat 'hunten'. Maar met die 28-75 verwacht ik niet dat je daar veel problemen mee zal hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:17

Heb hem al op flickr gezet :D
AI Servo ga ik eens proberen. Zit ook uit te kijken naar een andere flitsset waarbij mijn sluitertijd omhoog kan zodat ik inderdaad geen (of minder) kans heb op bewegingsonscherpte. Heb jij nog tips voor betaalbare flitsers?

https://www.flickr.com/photos/147824213 ... ed-public/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:44

Ik zou sneller zoeken naar flitsers met een kortere flitsduur.
Dan heb je hetzelfde effect, maar het kost je waarschijnlijk een stuk minder.

Want als je flitsers neemt waarbij je een kortere sluitertijd neemt, dan moet je high speed gaan flitsen. Dat moeten niet alleen je flitsers ondersteunen, maar ook je camera en je triggerset.

Als je een flitser neemt met een kortere flitsduur, dan werkt dat eigenlijk hetzelfde als een korte sluitertijd. Want doordat de flits korter is, "bevriest" hij je onderwerp. Want voor en na de flits is je beeld als het goed is zwart en krijg je dus geen belichting op je onderwerp. Waardoor beweging niet wordt vastgelegd in je foto.

Er zijn verschillende flitsers te koop met een korte flitsduur (bijv. 1/1000e of korter). Altijd in de specificaties kijken. En vaak is die tijd voor de zwakste output. Als je 'm op volle power schiet, gaat de flitsduur vaak omhoog.

Bij de foto zie ik hier op volle resolutie dat de scherpte vóór het kindje ligt. Kijk maar eens naar het schapenvachtje. Daar is dus iets mis gegaan met de scherpstelling zelf.

Ik zie trouwens in de EXIF van de foto dat de witbalans op automatisch stond. Probeer die in de studio steeds in te stellen op de output van je flitsers (vaak rond de 5000K). Dan hoef je niet iedere foto individueel te corrigeren, maar heb je ze allemaal gelijk goed :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:49

Tnx voor je tips!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 18:45

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:39

Heeft iemand ervaring met een lens huren voor een dagje (bij Cameranu bijvoorbeeld)? Ik zou het met de zomer graag willen doen :)

Edit: of de pro-lease van Cameranu:
https://www.cameranu.nl/nl/canon-pro-lease

Ik wil heel graag een bepaald objectief, maar die is heel duur voor mij. Dus zoiets zou een mooie optie kunnen zijn! Alleen als iemand ervaringen heeft zou dat fijn zijn :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:44

Ja! Ik heb het al meerdere keren gedaan bij Budgetcam! Wat wil je weten? :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:03

Niemand tips voor mij?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:13

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:01

Marit schreef:
Janinevv schreef:
Niemand tips voor mij?

Misschien heb je iets aan dit artikeltje!
http://mhilariustutorials.nl/fotografie ... et-scherp/

Handige site!

Ik denk dat voornamelijk probleem zat in de AF modus volgens mij had ik hem op one shot of AI focus terwijl Servo beste is voor bewegend onderwerp.

Maar ik snap niet zo goed met de bokah (achtergrond onscherp) moet ik die hoog zetten in actie fotos? Want je moet dan toch ook letten op de mm's?

Maar tijdens het fotos maken haal ik ook vaak dichtbij en verderweg en schiet dan veel achter elkaar.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:05

"Maar ik snap niet zo goed met de bokah (achtergrond onscherp) moet ik die hoog zetten in actie fotos? Want je moet dan toch ook letten op de mm's?"

Wat bedoel je precies?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:07

Marit schreef:
"Maar ik snap niet zo goed met de bokah (achtergrond onscherp) moet ik die hoog zetten in actie fotos? Want je moet dan toch ook letten op de mm's?"

Wat bedoel je precies?

Nou als je een portret foto maakt kun je instellen dat de persoon scherp is en de achtergrond onscherp, moet dit ook bij actie fotos? Of is dan verstandig om dat hoger te zetten dus bijna alles scherp?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:09

Hallo

Sinds deze week een nieuwe body. Canon eos 7d. Voor het eerst gebruikt op de neonatolgie. Weinig ligt dus. Ik fotografeerde met de 550d en merk dat ik met deze camera meer ruis heb dan daarvoor. Ik moest op vrij hoge iso schieten anders had ik niet voldoende ligt. Flitsen vond ik eigenlijk geen optie.

Afbeelding

Foto is geschoten met een canon eos 7d in combinatie met een canon 50mm f/1.4 USM.
Iso 6400
F/1.4
1/1600

Iemand tips voor een volgende keer?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:12

Janinevv schreef:
Marit schreef:

Wat bedoel je precies?

Nou als je een portret foto maakt kun je instellen dat de persoon scherp is en de achtergrond onscherp, moet dit ook bij actie fotos? Of is dan verstandig om dat hoger te zetten dus bijna alles scherp?

Dat is helemaal wat je zelf wilt! Het is vaak wel het mooiste. Maar hoe groter je diafragma is, hoe groter de kans is dat je scherpte inderdaad verkeerd ligt. Maar aan de andere kant, hoe groter je diafragma, hoe sneller je sluitertijd is, en dat maakt het weer makkelijker om de actie te bevriezen. Dus ik zou lekker bij je grote diafragma blijven :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:41

Marit schreef:

Ah tof! Dan gaat het om het huren denk ik?

Ik heb geen idee eigenlijk wat ik wil weten, gewoon of het bevalt, hoe lang je zoiets kan lenen etc :)
Want dat moet je dan allemaal terugsturen via de post toch?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:09

Mariett schreef:
Marit schreef:

Ah tof! Dan gaat het om het huren denk ik?

Ik heb geen idee eigenlijk wat ik wil weten, gewoon of het bevalt, hoe lang je zoiets kan lenen etc :)
Want dat moet je dan allemaal terugsturen via de post toch?

Dat wisselt helemaal waar je huurt. Maar met de post sturen lijkt me toch niet, haha.

Budgetcam heeft een aantal ophaal en aflever locaties. Je kiest dan gewoon vooraf online welke lens of camera je wilt huren en dan reserveer je die. De dag ervoor of dezelfde dag haal je hem dan op en dan lever je hem daarna weer af. Als je maandagavond haalt, dinsdag gebruikt en woensdagochtend weer terug brengt geldt het daar als één dag. Het werkt verder super simpel en ik vond het helemaal niet duur. Ik had destijds een Canon 24-70mm f/2.8 en ik betaalde iets van €35,- geloof ik.

Ik vind het alleen vreselijk irritant dat die locaties op de meest onmogelijke punten zijn dus een auto is wel heel handig.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:57

mariekeoo schreef:
Hallo

Sinds deze week een nieuwe body. Canon eos 7d. Voor het eerst gebruikt op de neonatolgie. Weinig ligt dus. Ik fotografeerde met de 550d en merk dat ik met deze camera meer ruis heb dan daarvoor. Ik moest op vrij hoge iso schieten anders had ik niet voldoende ligt. Flitsen vond ik eigenlijk geen optie.

[ [url=m/EALKdN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto is geschoten met een canon eos 7d in combinatie met een canon 50mm f/1.4 USM.
Iso 6400
F/1.4
1/1600

Vanwaar de snelle sluitertijd? Met dit soort portretjes kan je denk ik makkelijk met iets van 1/500 toe. Dan komt er een stuk meer licht op je sensor, en kan je iso omlaag en evt diafragma kleiner. Qua ruis kan t ook nog meespelen dat je m op 1.4 gebruikt, zoals eerder al werd aangegeven in dit topic presteert een Lens vaak wat minder op de uiterste waarden die ze hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:56

Janinevv schreef:
Handige site!

Ik denk dat voornamelijk probleem zat in de AF modus volgens mij had ik hem op one shot of AI focus terwijl Servo beste is voor bewegend onderwerp.

Maar ik snap niet zo goed met de bokah (achtergrond onscherp) moet ik die hoog zetten in actie fotos? Want je moet dan toch ook letten op de mm's?

Maar tijdens het fotos maken haal ik ook vaak dichtbij en verderweg en schiet dan veel achter elkaar.

Servo is inderdaad "de" instelling bij actiefoto's.
En het is dan ook handig om zelf handmatig je scherpstelpunt te selecteren waarop de camera de scherpte legt (dus niet de camera laten kiezen).

Met Bokah bedoel je waarschijnlijk Bokeh. Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in je foto uit.
Je kunt met de bokeh zien in de onscherpe delen hoe goed of slecht een objectief omgaat met die onscherpte. Zo zijn er objectieven die een wat rommelig beeld geven en objectieven die juist een super smooth patroon hebben, heel mooi zacht in de onscherpte. Die hebben dan een mooie bokeh.

Bij de hoeveelheid scherpte en onscherpte in je foto praten we over "scherptediepte".
Die kun je o.a. beïnvloeden door inderdaad met een teleobjectief te werken (bijv. 200mm) en door je diafragma opening heel groot te maken (= klein f-getal).

En zet het paard dan liefst zo ver mogelijk af van de achtergrond om het effect te versterken.

De foto met het stuivende zand...
Je had 'm daar inderdaad op ONE SHOT staan en met Multi Point AF aan.
Waardoor hij dus maar 1x zal scherpstellen (zodra het paard of jij beweegt, is de foto dus niet op de juiste plek scherp) en daarbij kiest de camera zelf een plek in de foto om op scherp te stellen.
Dat is vaak een hek of een bosje, omdat die veel contrast hebben. En dat is makkelijker voor je camera om op scherp te stellen dan een vrijwel egaal gekleurde paardenvacht.

Verder stond je diafragma hier op f10 zie ik in de EXIF. Om zo'n mooie beperkte scherptediepte te krijgen, zou je juist een zo laag mogelijk f-getal moeten kiezen. En liever ook een andere lens. Want met een 18-55mm objectief is het heel erg lastig om met een groot dier als een paard toch een beperkte DOF (Depth Of Field = scherptediepte) te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:58

mariekeoo schreef:
Hallo

Iso 6400
F/1.4
1/1600

Ik zou de sluitertijd heel veel lager houden.
Zo lang er geen of weinig beweging in je foto is, heb je meer dan genoeg aan zo'n 1/200e seconde.
Je hebt dan 8x zoveel licht ter beschikking als op 1/1600e. Dus je had bij deze foto je ISO ook makkelijk op 800 kunnen houden. En dan had je waarschijnlijk amper zichtbare ruis in de foto gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:22

mariekeoo schreef:
Hallo

Iso 6400
F/1.4
1/1600

Ik ga nog wat verder: 1/125 moet prima kunnen in dit soort omstandigheden en met enig beleid zelfs nog op 1/60.

7D is een heel fijn ding, maar ISO 6400 is inderdaad niet z'n sterkste kant.
Ik heb mijn body standaard op handselectie ISO staan want die camera heeft soms van die achterlijke ideeën.
Moest laatst ook in lastige omstandigheden fotograferen, komt de body met tijden van 1 - 1,5 sec! En slechte foto's. Op de hand genomen (1/60) en toen kon het opeens wel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:23

Femke schreef:
Janinevv schreef:
Handige site!

Servo is inderdaad "de" instelling bij actiefoto's.
En het is dan ook handig om zelf handmatig je scherpstelpunt te selecteren waarop de camera de scherpte legt (dus niet de camera laten kiezen).

Met Bokah bedoel je waarschijnlijk Bokeh. Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in je foto uit.
Je kunt met de bokeh zien in de onscherpe delen hoe goed of slecht een objectief omgaat met die onscherpte. Zo zijn er objectieven die een wat rommelig beeld geven en objectieven die juist een super smooth patroon hebben, heel mooi zacht in de onscherpte. Die hebben dan een mooie bokeh.

Bij de hoeveelheid scherpte en onscherpte in je foto praten we over "scherptediepte".
Die kun je o.a. beïnvloeden door inderdaad met een teleobjectief te werken (bijv. 200mm) en door je diafragma opening heel groot te maken (= klein f-getal).

En zet het paard dan liefst zo ver mogelijk af van de achtergrond om het effect te versterken.

De foto met het stuivende zand...
Je had 'm daar inderdaad op ONE SHOT staan en met Multi Point AF aan.
Waardoor hij dus maar 1x zal scherpstellen (zodra het paard of jij beweegt, is de foto dus niet op de juiste plek scherp) en daarbij kiest de camera zelf een plek in de foto om op scherp te stellen.
Dat is vaak een hek of een bosje, omdat die veel contrast hebben. En dat is makkelijker voor je camera om op scherp te stellen dan een vrijwel egaal gekleurde paardenvacht.

Verder stond je diafragma hier op f10 zie ik in de EXIF. Om zo'n mooie beperkte scherptediepte te krijgen, zou je juist een zo laag mogelijk f-getal moeten kiezen. En liever ook een andere lens. Want met een 18-55mm objectief is het heel erg lastig om met een groot dier als een paard toch een beperkte DOF (Depth Of Field = scherptediepte) te krijgen.

Bedankt voor je tips!
Ik wil ook graag een andere lens :)

Maar hoe stel je dat F-10 naar lager toe?