Pinici schreef:Hoi! Ik ben gevraagd om te fotograferen op een schoolfeest. Ik fotografeer altijd met natuurlijk licht, vaak buiten (met paarden) en portretfoto's van mensen maak ik ook binnen, maar dan ook met natuurlijk licht en een reflectiescherm. Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor flitsers of ander materiaal wat handig is als je binnen foto's gaat maken op zo'n feest. Het is totaal donker binnen en er is verlichting in allerlei kleuren, zoals meestal op zo'n schoolfeest is. Ik denk dat ik met de D300 of D7000 ga fotograferen, met 50mm 1.8, 18-70mm 3,5-4,5 of 18-135mm 3,5-5.6 lens. Welke lens raden jullie aan en zou ik nog een extra flitser moeten aanschaffen of zou de ingebouwde flitser in de camera genoeg zijn en ook prima voor simpele foto's van de personen op het feest? Er hoeft geen sfeer vastgelegd te worden, echt simpel de gezichten van de personen die het naar hun zin hebben en een leuke foto willen als herinnering.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken
Ik zou eerlijk gezegd "nee" hebben gezegd op dat verzoek, als ik in jouw schoenen stond.
Je hebt het nog nooit gedaan en je weet niet wat je voor apparatuur & instellingen nodig hebt om het te laten slagen. Dan ben je er nog niet aan toe.
Het is heel goed om eens te oefenen in dat soort situaties. Zeker voordat je het in opdracht gaat doen.
Fotograferen in het donker is echt iets waar je wat vaker mee aan de slag moet voordat je dat goed in de vingers hebt. Zelfs als je precies weet in theorie wat voor apparatuur je ervoor nodig hebt en welke instellingen je het beste zou kunnen gebruiken, dan nog zou ik "nee" zeggen als het je eerste keer fotograferen in die situatie is.
Laat in ieder geval je opdrachtgever weten dat je dit nog nooit hebt gedaan en dat de kans groot is dat foto's kunnen mislukken. Dan kan de opdrachtgever zelf beslissen om voor jou te kiezen of iemand met meer ervaring.