[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:39

Misschien kan iemand me hier helpen!
Ik ben op zoek naar een handige, kleine camera.
Ik wil er maximaal 150 euro aan uitgeven.
Het belangrijkste voor mij is dat er een sportstand op zit, omdat ik ook vaak foto's maak van het paardrijden.
Verder moet hij gebruiksvriendelijk zijn. En dus niet al te groot.

Wat raden jullie mij aan?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:11

Kiwipitje: je hebt wondermiddeltjes via Tell-Sell geloof ik :=

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:13

Haha wondermiddeltjes van TellSell ga ik maar niet aan beginnen denk ik, maar er zijn vast meer mensen met krassen op hun scherm en misschien wel mensen die succesvol iets geprobeerd hebben :j.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:17

Maar het werkt echt hoor! Zeggen ze :P
Ik heb verder geen ervaring met krassen wegwerken, ik hoop dat iemand dé tip voor je heeft :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:38

Ik heb dé tip voor je! Openmaken en ander glaasje ervoor monteren ;)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:43

Babel schreef:
Misschien kan iemand me hier helpen!
Ik ben op zoek naar een handige, kleine camera.
Ik wil er maximaal 150 euro aan uitgeven.
Het belangrijkste voor mij is dat er een sportstand op zit, omdat ik ook vaak foto's maak van het paardrijden.
Verder moet hij gebruiksvriendelijk zijn. En dus niet al te groot.

Wat raden jullie mij aan?

er nog eens goed over na te denken - geen enkele compactcamera is snel genoeg voor actie of sport - als je dan zelf ook nog op een klein budget gaat vraag je bijna het onmogelijke - of je moet de tweedehands markt op gaan.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:45

Er werd gevraagd om een actie/sportstand, niet om de mogelijkheid daar ook prolevel platen mee te schieten ;) Maar idd, goede foto's met een compact in sportstand is niet mogelijk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:53

Ik hoef geen geweldig prachtige foto´s te hebben, maar gewoon simpele foto´s tijdens het rijden. Weet dat er genoeg camera´s zijn die een sportstand hebben waar je redelijke foto´s mee kunt maken.
Echter, de type´s die ik ken zijn verouderd. Vandaar dus mijn vraag ;)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:11

Fuji F200 komt wellicht in de buurt - redelijke autofocus snelheid - goede lichtgevoeligheid - bijna in de buurt van je budget - 160 tot 170 Euri's.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:39

Bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken!
Had zelf ook al de Canon Ixus 130 gezien, iemand daar ervaringen mee?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:00

HLPhoto schreef:
Ik heb dé tip voor je! Openmaken en ander glaasje ervoor monteren ;)
Grappig. Mijn monteer skills zijn nog in embryonale fase.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:04

hai,
iedereen bedankt voor de tips, ga me even wat beter verdiepen.

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:32

ik krijg waarscheinlijk de canon ixus 210, vorige camera ( ook een ixus ) was kapot. Hij heeft een touchscream dus ben benieuwd! :D iemand ervaringen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:37

Touchscream? :oo touchscreen ;)

Ixussen schijnen wel goed te zijn, over 't algemeen :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:16

Killyenn schreef:
Bunga schreef:
Hallo!
Omdat ik morgen jarig ben ben ik opzoek naar een nieuwe camera (mijn oude is kapotgegaan afgelopen zomer)
Ik ben op zoek naar een spiegelreflex tegen een betaalbare prijs (is tweedehands iets?)
Mijn voorkeur gaat uit naar Canon. Welke modellen zijn goed?
Ik wil hem gaan gebruiken om natuur te fotograferen, dieren planten etc.
Alvast bedankt! :D

Wat is een betaalbare prijs voor jou? En heb je nog andere specifieke wensen?

Ik denk dat ik een 1000D wil, een betaalbare prijs is voor mij 300,- dus ik ben op zoek naar een tweedehands (maar in heel goede staat) camera.
Raden jullie dit model aan of af? Ik wil graag een gebruiksvriendelijke camera, die niet heel zwaar is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:15

De 1000D is toppie maar voor 300,- heb je 'm bijna nieuw.

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:22

imd schreef:
Touchscream? :oo touchscreen ;)

Ixussen schijnen wel goed te zijn, over 't algemeen :)

jaaa :D ik heb m btw nu, vindt m erg fijn! was canon wel gewend,
dus niet heeel veel nieuws. :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:05

Nou ik heb vanavond dan eindelijk gekocht, het is uiteindelijk de Nikon D90 geworden met de Tamron 18 - 270.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:22

Marinke, als ik eerlijk ben vind ik het wel jammer dat je onze goedbedoelde adviezen volledig in de wind hebt geslagen en dat je nu hebt geïnvesteerd in een prachtige camera met een minder briljant objectief. Met een instapmodel met fatsoenlijker glaswerk had je langer vooruit gekund, maar goed, jouw camera...

Hoe dan ook veel plezier ermee!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:06

Eens met Nouks. Tamron is een goedkoper merk, wat minder kwaliteit glaswerk gebruikt [alhoewel er sommige hele goeie lenzen tussen zitten] Een 18-270 is nou niet bepaald een 'geweldige' lens om het maar even uit te drukken. D3000 + een Nikkor lens o.i.d was verstandiger geweest gok ik.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:38

Met Tamron is niks mis en met de 18-270 al helemaal niet. Het is een heel goed objectief... in de juiste context. De 18-270 is een soort van bij-objectief, iets dat je mee moet nemen als je écht écht écht niet anders kan, c.q. weinig gewicht of ruimte kan gebruiken. In dat geval maakt de 18-270 van een D90 een soort van compactcamera, maar dan een stukje beter. Als je uit die D90 wil halen wat erin zit moet je dat zéker niet met een 18-270 willen doen.

Pak je een 17-50 non-VC van Tamron (of de 17-50OS van Sigma), dan heb je ineens geen 15x zoombereik meer, maar krijg je ineens razendscherpe plaatjes met veel meer contrast dan de 18-270 kan bieden, een hoop meer lowlight-mogelijkheden en vooral boven de 24mm zo goed als geen vervorming. Met zo'n objectief mis je je telebereik, maar ga je ineens zien wat zo'n D90 nu écht kan.

M'n vriendin leert nu stapje voor stapje fotograferen met een spiegelreflex, ik kies er daarbij heel bewust voor om haar dat te leren met een prime (dus zonder zoom). Erg lichtsterk, leren spelen met scherptediepte, op de harde manier leren composeren (omdat er geen zoommogelijkheid aan zit en het dus moeilijker is om je onderwerp op de juiste manier te isoleren), en vooral lekker verwend raken door de enorme berg detail die zo'n prime kan bieden als je 'm maar goed gebruikt.

Als ik je één tip mag geven Marinke: Koop er een 50mm 1.8 bij (kost net 100 euro, dus daar hoef je niet helemaal over te vallen.. de 35 1.8 zou ook een goed alternatief zijn voor ~170) en laat de 18-270 eens thuis. Durf te wedden dat het tussen jou en zo'n objectief een haat/liefde-verhouding gaat worden waar je veel van gaat leren.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:55

Nou ik was daar bij konijn, had helemaal in m'n hoofd zitten van adviezen etc. Wou eerst ook voor de tamron 18 - 50 gaan, en dan de 70 - 300 er ook bij. Echter werd mij dit bij konijnenberg helemaal afgeraden ivm het wisselen van lens, en ik toch wel vaak bij het stof / zand sta.

Hij gaf mij aan dat het voor mij juist handiger is om voor de 18-270 van tamron te kiezen. Ivm het niet hoeven wisselen e.d. ik twijfelde wel wat omdat dus op het Nikon club forum (waar ik ook veel gevraagd heb), deze lens eigenlijk ook een beetje werd afgeraden. Maar goed, de verkoper heeft mij eigenlijk min of meer plat gepraat, m'n vriend was er ook bij die heb ik het uitgebreide toppic op het Nikon club forum ook laten lezen en die zei mij ook om voor de tamron 18 - 270 te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:02

Als je niet wil wisselen had je beter een compactcamera met 20 keer zoom kunnen kopen... Daarvoor koop je geen SLR.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:15

Mijn eerste bericht hier gaf ik al aan dat het wisselen mijn zorgen maakte. Hier hebben jullie toen niks over gezegd....

Ik heb ook niet gezegd dat ik niet wil wisselen maar het maakt mij zorgen ivm het stof langs de bak e.d. Ik heb verder geen ervaring met de SLR's en het wisselen, en als dan bij Konijnenberg ook nog wordt gezegd dat het dan niet verstandig is om te gaan wisselen en ze met deze lens aankomen mag ik toch wel verwachten dat ze mij een goed advies geven?? :\

Ofwel ik heb gewoon een enorme miskoop gedaan nu... Terwijl ik (naar mijn mening) heel goed uit de voeten kon gister op boekelo.. Moet de foto's nog op de PC zetten (ben nu niet thuis), en echt bekijken maar heb behoorlijk wat uit zitten proberen.... Eigenlijk ook al direct op de manual gefotografeerd en zitten spelen met diafragma / sluitertijd etc. Ik heb het idee dat wanneer ik de camera een beetje beter ga leren kennen ik er meer uit kan halen, maar tot nu wel erg tevreden over het objectief. Ook de eerste foto's van vrijdagavond.. Vooral gespeeld met sterktes van kunstlicht i.c.m. sluitertijd / diafragma....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:25

_Marinke_ schreef:
Mijn eerste bericht hier gaf ik al aan dat het wisselen mijn zorgen maakte. Hier hebben jullie toen niks over gezegd....

Nou sorry hoor, dan heb je dus niet goed gelezen.

[***] schreef:
Voor zand hoef je niet zo bang te zijn, tenzij je lenzen gaat wisselen in een storm op het strand. Stof voorkom je toch niet en is niet zo dramatisch. Meeste camera's beschikken tegenwoordig over een functie die automatisch de stofjes van de sensor trilt.

Verder: we zeggen niet dat je een miskoop hebt gedaan, ik zeg alleen wel dat ik in jouw plaats een andere keuze had gemaakt en dat je aankoop uiteindelijk behoorlijk lijnrecht in gaat tegen de verschillende adviezen die je hier gekregen hebt. Met een mindere body en betere objectieven had je gewoonweg betere foto's kunnen maken dan met de combi die je nu hebt, waarin de kracht van de lens inderdaad het "niet hoeven wisselen" is en niet de kwaliteit van 't ding.