[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:47

Iemand enig idee wat een Fuji Finepix uit 2006 nog ongeveer moet opleveren? Hij is gebruikt, maar doet het nog prima. Destijds gekocht voor rond de €250,-

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:42

TopLadyI schreef:
Bedankt voor je informatie Yasmine!

Ik heb net nog even rondgekeken, en de Canon 1000D met de Sony A290 vergeleken: http://www.vergelijk.nl/compare/7881977/17273271/ . Daaruit blijkt o.a. dat de Sony A290 meer megapixels heeft en een optische beeldstabilisator heeft waar de Canon dat niet heeft. En dat terwijl ze in prijs niet veel van elkaar onder doen.

Heeft iemand ervaring met de Sony A290? Of kan iemand mij adviseren welke beter is?

Nouks haar uitgebreide reactie hierboven zegt het allemaal. Persoonlijk zou ik ook voor Canon gaan. Je zegt nu dat je een camera wil voor redelijk basisdingen, maar wie weet wordt je wel gebeten door de fotomicrobe en wil je later verder gaan. Dan heb je met Canon een groter aanbod aan lenzen.

Canon heeft inderdaad lenzen met beeldstabilisator (dat zijn de lenzen waar IS (afkorting van Image Stabilizer) achter staan). Jij had het over de Canon 1000D met 18-55 lens. Dat is een kitlens zonder IS. Maar als je even rondkijkt, vind je vast een pakket met 1000D + 18-55 IS lens. Ik heb even rondgekeken en in deze (weliswaar Belgische) webshop hebben ze dat pakket voor 429 euro: http://www.digicamshop.be/product/75276 ... s-kit.html . Dat is iets boven je genoemde budget, maar ik denk dat het zeker de moeite waard is om die paar tientjes meer neer te tellen voor een lens met IS. Ik heb 'm zelf ook bij mijn Canon 500D gekregen en ben er echt ontzettend tevreden van.

Fnanne

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:38

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik meerdere offtopic berichten verwijderd.
Bij deze het verzoek om enkel ontopic te posten in dit topic.
Dankjewel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:18

Fnanne, mag ik vragen wat plusminus de strekking was van de verwijderde berichten? Ik kan me zo niet herinneren wat er nu verdwenen is en ben wel benieuwd wat er nu eigenlijk wel en niet offtopic is. Ik meende me te herinneren dat jullie minder hulks zouden plaatsen op FK, maar heb de indruk dat jullie in dit topic strenger zijn gaan modereren. Ben benieuwd of dat klopt en zo ja, waarom dat dan is? Ik begrijp dat er soms wel eens iets anders langs komt dan een aanschafvraag, maar doorgaans blijft dit een zeer leerzaam en interessant topic. Bovendien was het topic naar mijn idee altijd grotendeels zelfregulerend, terwijl dat nu niet meer zo is, maar er is inhoudelijk volgens mij niets veranderd?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 07:58

@ Nouks; dit ging over berichten die niets te maken hadden met de aanschaf van een nieuwe camera :)

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:17

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn voorkeur gaat gevoelsmatig uit naar de Canon, heb in de winkel beide camera's in de hand gehad en had een beter gevoel bij de Canon. Dit is alleen nergens op gebaseerd, aangezien ik er niet echt verstand van heb. Overigens was dit een Canon 1000D 18-55 mm lens, zonder IS. Als ik er voor kies om hem met IS aan te schaffen, komt er dan nog iets bij op? Een lens ofzo? (sorry, heb er echt geen verstand van)

En wanneer ik niet voor een IS kies, wat mis ik dan precies op het gebied van foto's maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:08

Fnanne schreef:
@ [***]; dit ging over berichten die niets te maken hadden met de aanschaf van een nieuwe camera :)

Zoiets dacht ik al, maar vind dit wel een beetje een karige reactie...

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:02

Iemand ervaring met een Sony A230?
Ken niet erg veel van camera's, dus welke lens neem ik er best bij?
Is vooral om beweging te fotograferen.
Iemand met voorbeeldfoto's?

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:59

hai,

misschien kan iemand mij hier helpen. Ik ben momenteel in het bezit van een simpel samsung cameraatje. Nu wordt het tijd voor een nieuwe en ben ik me een beetje aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden. Wat vinden jullie een reden om een spiegelreflexcamera te kopen? Mijn toekomstige fotocamera gaat gebruikt worden voor mijn paard en mijn kind en de standaard vakantiekiekjes. Waar ik me bij mijn huidige camera aan irriteer is de scherpte, deze is vrij beroerd. Ook is de snelheid te traag, je kent het wel, staat je paard precies zoals je hem hebben wilt is je camera te traag en 2 tellen later is het leuke moment alweer weg.

Ik zoek dus een gebruiksvriendelijke, snelle, en scherpmakende foto's camera.

Wie heeft er voor mij tips.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:44

anonymous1 schreef:
hai,

misschien kan iemand mij hier helpen. Ik ben momenteel in het bezit van een simpel samsung cameraatje. Nu wordt het tijd voor een nieuwe en ben ik me een beetje aan het verdiepen in de verschillende mogelijkheden. Wat vinden jullie een reden om een spiegelreflexcamera te kopen? Mijn toekomstige fotocamera gaat gebruikt worden voor mijn paard en mijn kind en de standaard vakantiekiekjes. Waar ik me bij mijn huidige camera aan irriteer is de scherpte, deze is vrij beroerd. Ook is de snelheid te traag, je kent het wel, staat je paard precies zoals je hem hebben wilt is je camera te traag en 2 tellen later is het leuke moment alweer weg.

Ik zoek dus een gebruiksvriendelijke, snelle, en scherpmakende foto's camera.

Wie heeft er voor mij tips.

Ik zou dan absoluut niet voor een spiegelreflex gaan. Ze zijn groot, zwaar, kwetsbaar en op de automatische stand niet veel beter dan een semi-spiegelreflex. Een goede semi is bijvoorbeeld de Lumix DMC-FZ38, die enorm makkelijk te gebruiken is, een vaste lens met enorm bereik heeft (een zogenaamde superzoom). UIteraard is het beeld gewoon goed scherp, maar dat is met vrijwel elke camera waar je wat meer voor betaald zo.
Ik fotografeer zelf alweer enkele jaren met dezelfde camera, maar dan twee versies eerder. Zelfs daar ben ik nog enorm over te spreken, zeker qua gebruiksgemak en beeldkwaliteit, en de nieuwere versie's schijnen alleen maar vooruit gegaan te zijn!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:51

Hallo!
Omdat ik morgen jarig ben ben ik opzoek naar een nieuwe camera (mijn oude is kapotgegaan afgelopen zomer)
Ik ben op zoek naar een spiegelreflex tegen een betaalbare prijs (is tweedehands iets?)
Mijn voorkeur gaat uit naar Canon. Welke modellen zijn goed?
Ik wil hem gaan gebruiken om natuur te fotograferen, dieren planten etc.
Alvast bedankt! :D

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:25

Bunga schreef:
Hallo!
Omdat ik morgen jarig ben ben ik opzoek naar een nieuwe camera (mijn oude is kapotgegaan afgelopen zomer)
Ik ben op zoek naar een spiegelreflex tegen een betaalbare prijs (is tweedehands iets?)
Mijn voorkeur gaat uit naar Canon. Welke modellen zijn goed?
Ik wil hem gaan gebruiken om natuur te fotograferen, dieren planten etc.
Alvast bedankt! :D

Wat is een betaalbare prijs voor jou? En heb je nog andere specifieke wensen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:27

anonymous1, ik heb zelf een beste poos met de fujifilm finepix s8000fd gefotografeerd. Ben er heel erg tevreden over, hij koste mij toen iets meer als 200 euro. Dus een stukje goedkoper als de hele aanschaf van een SLR (vergeet de verschillende objectieven etc. niet). Ik was in 1 keer klaar, had een fijne camera uitgezocht en ik was gewoon klaar. Hij is altijd makkelijk mee te nemen, licht, en ik kan er prachtige foto's mee schieten. ;)

Ook een SLR moet je goed instellen en weten wat je doet om een mooie foto te maken, ik denk dat je met een fijne compact camera sneller een mooie foto maakt dan met een SLR in een volgende situatie:

Je loopt langs de weilanden, kijkt om je heen naar de paarden die heerlijk aan het genieten zijn van de herfstzon en eentje kijkt heel lief, nieuwsgierig, jou kant op. De perfecte plaat! Je wilt snel een plaatje schietne voor een onvergetelijke mooie foto, maar je hebt je camera niet 1,2,3 in de aanslag. Een compacte die haal je uit de tas, zet hem aan draait snel naar de gewenste stand, en klikt. Foto gelukt, wellicht heeft je SLR een snellere reactietijd maar di emoet je eerst helemaal uit de tas halen, juist instellen (als je een betere kwaliteit wil dan je compacte, en dat is wat je wil bij een slr dan zou je de instellingen handmatig moeten doen en daar zijn d emeesten niet heel vluchtig in die het gewoon puur voor wat leuke kliekjes hebben), en het moment is alweer voorbij...

Ofwel dan heb je dus aan die compacte meer, die hoef je niet volledig handmatig in te stellen (oké een SLR kun je ook gewoon op de auto stand schieten, maar dan heb je eigenlijk vaak de zelfde kwaliteit als een iets duurdere compact camera), is licht, makkelijk mee te nemen etc. Als jij echt tijd wilt steken in je camera te leren kennen, je wilt je verdiepen in de mogelijkheden die het bied en je wil er bij wijze van alles uithalen wat erin zit dan heb je wellicht meer aan de SLR. ;)

Bunga, ik heb ondertussen zelf voor Nikon gekozen en me daarin verdiept, en had eigenlijk een beetje dezelfde vraag als jou. Op pagina 171 kun je dit eens nalezen (enkele berichten voor mijn vraag zijn ook wel interessant om door te lezen!). Het heeft mij wel een richting in geholpen! Het is allemaal zo breed...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:21

@ Marinke: Als ik langs de weilanden wandel heb ik de SLR vaak in de hand.. en de mijne staat waarschijnlijk meer aan dan uit ;)

Als je je camera nog uit je tas moet trekken en aan moet zetten ben je sowieso te laat voor een echte strakke plaat. Om er meer dan een kiekje van te maken moet je sowieso geluk hebben.
De definitie van een kiekje is in mijn ogen het onderstaande:

Afbeelding

Wel scherp (op wat bewegingsonscherpte na), niet perfect gecomposeerd.. hondje stoof achter een ander hondje aan, hoefde alleen m'n cam op te tillen te klikken voor ie voorbij was.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:58

Het ging mij meer om aan te geven dat je met een compacte eigenlijk sneller bent dan met een SLR.. (of je moet vaak al bezig zijn met een shoot of hem al goed ingesteld hebben en idd aan hebben staan....)

Ik ben ook wel eens een dag @ stal bezig geweest, dan staat de camera ook de hele dag aan en ga ik ook echt voor de mooie foto's. Maar ook wel eens gehad dat ik hem nog uit de tas moet halen, en ja dan schiet je wel kiekjes maar heb je wel een leuk kiekje! Met een SLR was ik volgens mij toch echt te laat geweest, terwijl ik met m'n compacte toen een leuke foto heb kunnen maken. :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:03

@HLPhoto Just curious. Maar heb je de lensdop er dan gewoon af? Heb het idee dat mijn lens dan zo snel smerig wordt namelijk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:09

Ik zet echt niet tussen iedere foto de dop weer op de lens hoor.. Voor smerige lenzen heb je lensdoekjes :P

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:11

Ja die neem ik niet mee als ik ga wandelen :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:22

Kiwipitje schreef:
@HLPhoto Just curious. Maar heb je de lensdop er dan gewoon af? Heb het idee dat mijn lens dan zo snel smerig wordt namelijk.

Ik heb ze er dan idd af.. en als het erg vies wordt maak ik ze schoon. Maar dit was met de 70-200, die hangt gewoon aan statiefgondel aan m'n broekriem en met zonnekap erop. Dan komt er niet zoveel stof in hoor.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:51

Bij mij zou het dan de 17-85 zijn ook met zonnekap erop dus ga het maar een keertje proberen. Een statiefgondel heb ik niet en een broekriem ook niet :'), maar bij mij hangt ie meestal aan de band, maar dan niet aan mijn voorkant maar aan de zijkant.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:05

Kiwipitje schreef:
Een statiefgondel heb ik niet
Die zit meestal ook alleen aan de wat forsere telelenzen :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:11

HLPhoto schreef:
Kiwipitje schreef:
Een statiefgondel heb ik niet
Die zit meestal ook alleen aan de wat forsere telelenzen :)
Zie :') smiley. Ik bedoelde meer.. die van mij hangt dan wel anders, maar ga het toch een keertje proberen zo :j.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:57

En nog een vraagje.. kan helaas mijn vorige post niet meer aanpassen. Als er eenmaal een kras in je LCD scherm zit is daar dan nog iets aan te doen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 11:40

Schermbeveiliger erover heen doen voor het voorkomen dat het nog erger word denk ik, maar verder niet veel. Repareren word een duur grapje ben ik bang.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:44

Schermbeveiliger ga ik er niet op doen dat vind ik irritante dingen. Het gaat om een compactcamera waar een krasje op het scherm zit. Vraag me af of er iets is om dat minder te maken / weg te poetsen.