Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Denise_ schreef:Als ze de juiste vatting hebben vaak wel ja, volgens mij. En anders kan dat opgelost worden met een adapter. Je hebt alleen wel te maken met een cropfactor waardoor het middelste deel van de lens gebruikt wordt. Dat is even opletten als je een groothoeklens zoekt.
Sodeletuut schreef:Bedankt voor de reacties!
Het gaat om deze lens (nou hopen dat niet iemand hem voor mijn neus weg jat):
http://link.marktplaats.nl/477930756
Voor mijn Canon EOS 350D.
Citaat:Dat laatste geldt eerder andersom.
35mm analoge camera's zijn allemaal "full frame". Ze gebruiken allemaal het hele objectief.
De huidige instapmodellen hebben allemaal een kleiner formaat sensor. Ze maken dus geen gebruik van het hele objectief.
Wanneer je een objectief dat speciaal is gemaakt voor camera's met cropfactor (bijvoorbeeld EF-S objectieven van Canon) op een full frame digitale camera of op een 35mm analoge camera zet, dan krijg je inderdaad bijvoorbeeld last van vignettering.
_Denise_ schreef:Nouja, het ging hier toch over een 350D? Dan zit je iig niet met full frame.
En dan is 1.6x cropfactor nadeliger bij groothoek dan bij zoom lijkt mij.
Sodeletuut schreef:[***], wat je hier boven zegt is voor mij net als Chinees zo ongeveer, heb geen idee waar je het over hebt, maar is het positief of negatief?
Maar het gaat dus waarschijnlijk wel passen? Ik ben er nu 'in de buurt' dus ik zou er eventueel langs kunnen gaan om hem te proberen.
Bagheera_206 schreef:De Nikkor 17-55mm f/2.8 misschien? Niet ideaal voor portretten, maar wel ideaal voor veel andere allround onderwerpen.
NonaWen schreef:Hij focussed zo snel op één ding, maar, anderzijds kan dan ook wel eens heel goed aan mij liggenwaardoor je dus bijvoorbeeld alleen een hele scherpe neus hebt en de rest wat blurry uitloopt.
dan zou ik inderdaad voor een 24-70 gaanmar vertekening is ook wel weer leuk
Alwiene schreef:Het gaat om een 70-300 toch? Want heb hier een analoge 75-300 Sigma lens liggen en die functioneert niet op mijn digitale camera (iig niet op mijn 350d nooit op mijn 550d gehad, heb wel wat beters nu).
Die sigma 70-300 is een überbudgetlens dus wat je daarvan mag verwachten... niet veel gok ik. Maar passen zal hij wel, of hij ook correct gaat functioneren kan ik helaas nog nergens terugvinden. Heb inmiddels wel begrepen dat veel goedkope oude Sigma lenzen niet goed werken op digitaal en vaak ook niet omgechipt kunnen worden, kon het wel was het trouwens niet in verhouding met de aanschafprijs van deze lens