[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:53

@ lusixarab: Ik denk niet dat dat bestaat..

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:11

duurder dan?

( heb er geen verstand van)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:21

denk flink duurder idd..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:34

En denk dan ook wel eentje die alsnog niet in je jaszak past? Echter kon mijn Fujifilm Finepix s8000fd aardig goed binnen shot's maken, maar je mist een hoop kwaliteit..... (en heb heel wat na moeten bewerken (lichter maken o.i.d.) wat nog meer kwaliteitsverlies oplevert..)

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:38

nou ik vind het gewoon zo onhandig dat ik die lompe camera mee moet sleuren op stal, terwijl je ook kleine camera's hebt die best goeie foto's kunnen maken, maar er is dus niet één camera die in een binnenbak foto's kan maken, niet al te duur is en ook nog zakformaat...?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:59

_Marinke_ schreef:
En denk dan ook wel eentje die alsnog niet in je jaszak past? Echter kon mijn Fujifilm Finepix s8000fd aardig goed binnen shot's maken, maar je mist een hoop kwaliteit..... (en heb heel wat na moeten bewerken (lichter maken o.i.d.) wat nog meer kwaliteitsverlies oplevert..)

Er zijn tegenwoordig betere mogelijkheden. Digitale camera's zonder spiegel met verwisselbare lens. Die zijn echter NIET goedkoop.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:03

Deze 2 foto's zijn gemaakt in dec. 2005 met de Olympus C-370 Zoom, in de binnenbak. Er is dus best wat te zien op de foto's.. dus een compacte camera, niet al te duur die binnen foto's kan maken zijn echt niet onverkrijgbaar. Voor de Olmympus heb ik destijds 130 ofzo betaalt, tegenwoordig zijn er voor die prijs wel betere te krijgen als wat ik toen had denk ik zo.....

Foto 1 & Foto 2.

Maar ik denk wil je echt duidelijke binnenbakfoto's maken met zo'n compacte zakformaat camera je niet met 100 a 200 euro klaar bent. Ik heb me al enige tijd niet echt verdiept hierin, maar als ik graag meer wil weten over een camera dan stap ik een fotozaak binnen en vraag om informatie. Kijk wat ze me aanbevelen en ga dan zoeken en vragen op het net (o.a. bokt is een groot liefhebber van me!). Wellicht dat hier in het toppic mensen zijn die je hier een hoop informatie over kunnen geven. Succes!

HLPhoto, welke raad jij zoal aan dan? Ben dan wel benieuwd...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:05

Donker en sluitertijd 1/30... je kan inderdaad net iets zien, maar dat kan met mijn telefoon ook. Daarnaast heeft je olympus geflitst en dat is in de meeste binnenbakken niet echt wenselijk.

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:06

bedankt voor de reacties!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:34

Ik denk dat het erg afhankelijk is van wat je verstaat onder 'mooie duidelijke foto's'. Ikzelf reken bovenstaande voorbeelden daar echt niet onder :o
Maar dat is net als met de foto's die ik op het moment trek, gros daarvan vind ik matig tot slecht, maar laat ik ze aan anderen zien dan zijn ze er bijzonder blij mee. Dat snap ik niet, tót ik zie wat mensen dan verder hebben staan, zwaar over- of onderbelichte foto's, halve paarden, onthoofde mensen etc. etc. tja dan snap ik ineens dat in vergelijk mijn slechte foto's schitterend zijn :o "Mooi" is bij foto's dus duidelijk ook weer een héél subjectief begrip :=

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:41

Je hebt helemaal gelijk hoor, het ging mij erom te laten zien dat er met een erg oude camera (in een goedkopere prijsklasse) in een donkere binnenbak van een aantal jaar terug best wel 'zichtbare' foto's te maken waren. Ofwel je ziet wel wat er gebeurt, ze zijn niet extreem donker bv. Maar de kwaliteit is gewoon om te huilen.. ;)

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:00

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:22

NatassJa schreef:
Zou dit betrouwbaar zijn??
http://www.elecshop123.com/goods.php?id=534

Kan er weinig over vinden op internet, maar zijn leuke prijzen haha.

Komt ie weer...

Is het TE mooi om waar te zijn? Dan IS het ook niet waar.

Als jij graag van je geld af wil - ga vooral je gang. Mocht je meer thuisgestuurd krijgen dan een baksteen let me know :+

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:23

Haha dat wil niet zeggen dat ik hem gelijk ga bestellen hoor!
Maar dacht heeeeel misschien zijn er mensen die er wel eens besteld hebben of de site kennen, je weet het nooit :D

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:10

HLPhoto schreef:
Overigens vind ik de 50D qua ruis niet heel veel voor lopen op een 20D, en wil je iets met die 15,1 MP kunnen dan moet er héél goed glas voor. Liveview en het schermpje zijn wel echt voordelen van de 50D, evenals dat ie (in geval van een korte burst) véél sneller wegschrijft.

Dat speelt inderdaad ook mee, vind het schermpje op mijn 350D klein.
Ook vind ik de liveview ondanks alle mensen die het overbodig vinden toch in bepaalde omstandigheden erg handig.

Stel ik zou de 50D nemen, welk objectief zou dan een goede combinatie zijn voor studiofotografie? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:26

hangt er vanaf wat voor studiofotografie. Voor modellenwerk zou ik zeggen een 50mm (bijv. f/1.4 of f/2.5 Macro.. de f/1.2L is bagger, sorry dat ik 't zeg).

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:21

Hey,

Ik zoek een goede compact camera, heb alleen nog geen enkel idee wel goed is in de kwaliteit en kleur. Hij mag ongeveer 150/200 euro zijn. Niet te duur omdat ik hem niet ontzettend veel wil gebruiken, maar wanneer ik hem gebruik wel gewoon degelijke foto's kan maken. Welke raden jullie aan?

Ik heb namelijk al een spiegelreflex, maar loop nogal tegen het probleem dat ik die bijvoorbeeld niet naar een pretpark, schoolreisje ect. meeneem x)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:46

HLPhoto schreef:
hangt er vanaf wat voor studiofotografie. Voor modellenwerk zou ik zeggen een 50mm (bijv. f/1.4 of f/2.5 Macro.. de f/1.2L is bagger, sorry dat ik 't zeg).

Huisdierenfotografie, voornamelijk honden en katten. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:48

Het is kleiner dan een mens, zou zeggen dat 50mm daarvoor prettig werkt omdat je perspectiefvertekening sowieso nihil is bij een dergelijke brandpuntsafstand. Heb echter zo goed als geen ervaring met honden en katten in de studio, misschien dat Limoen oid hier iets meer over kan zeggen?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:52

Studiofotografie kun je prima met je kitlens doen ;)

Ik gebruik in de studio voornamelijk de 18-55 IS.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:31

Jeuj! Heb eindelijk m'n 500D!

Ga eens lekker uitproberen vandaag.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:04

Hoi hoi,

Sinds mijn compact camera kapot is zit ik er aan te denken om een digitale spiegelreflex camera te kopen. Voornaamste reden is dat ik, na twee compact camera's versleten te hebben, helemaal klaar ben met de compact camera's. Telkens wanneer ik wil dat de camera een foto maakt duurt het te lang en is het moment voorbij. Of de foto lijkt op het kleine beeldschermpje geweldig, en in het groot op de computer is hij verschrikkelijk mislukt (niet scherp, rare kleuren etc.). Daarnaast kon ik met deze twee camera's ook niet erg ver inzoomen, en hoe meer ik inzoomde hoe (drastisch) slechter de kwaliteit werd. Deze twee camera's waren overigens de Canon Ixus en de Sony Cybershot.

Wat voor mij het belangrijkste is in een camera is dat hij direct een foto maak wanneer ik klik, de kwaliteit van de foto's goed is en hij scherp inzoomt. En dat de camera natuurlijk makkelijk te gebruiken is (ik ben een anti-held in knopjes/standen etc). Ik heb al een beetje rondgekeken op internet, ben er alleen niet veel wijzer van geworden (ben echt een leek in camera wereld). Wat ik in ieder geval niet van plan ben is om €1000,- voor een camera uit te geven.

Ik gebruik de camera puur om foto's van de paarden te maken. Mooie, sfeervolle standfoto's in het bos, foto's tijdens het zwemmen met de paarden, maar ook actiefoto's in de wei of tijdens het rijden.

Heeft iemand een tip? Welke camera is het beste voor mij als beginner? Ik heb zelf, tijdens het surfen op internet, de CANON EOS 1000D EF 18-55 gevonden. Iemand hier ervaring mee? Voor- en nadelen?

P.S. Het maximum dat ik er aan uit wil geven is €400,-

Alvast bedankt! :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:10

Als je beginner bent en je wil er niet zoveel geld aan uitgeven, dan denk ik dat een Canon 1000D met kitlens inderdaad een goede optie voor je is. Ik ken veel beginners die 'm hebben en die vinden het een uitstekende instapcamera :)

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:32

Bedankt voor je informatie Yasmine!

Ik heb net nog even rondgekeken, en de Canon 1000D met de Sony A290 vergeleken: http://www.vergelijk.nl/compare/7881977/17273271/ . Daaruit blijkt o.a. dat de Sony A290 meer megapixels heeft en een optische beeldstabilisator heeft waar de Canon dat niet heeft. En dat terwijl ze in prijs niet veel van elkaar onder doen.

Heeft iemand ervaring met de Sony A290? Of kan iemand mij adviseren welke beter is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:08

Puur even wat random gedachten:

- 8 a 10 megapixels is voor 90% van de professionals meer dan genoeg, ook voor hobbyisten is 14 megapixels niet per se beter
- Voor het bewerken van grotere/zwaardere bestanden heb je ook een krachtigere computer nodig
- Kwaliteit van de sensor is belangrijker dan aantal megapixels (geen uitspraken richting Canon hoor, heb 1000D kwaliteit nooit vergeleken met desbetreffende Sony)
- Welk merk spreekt je meer aan? Heb je ze al eens vastgehouden/geprobeerd? Persoonlijke voorkeur is ook heel belangrijk.
- Canon biedt meer doorgroeimogelijkheden (weet niet of je die aspiraties hebt, maar wel handig om rekening mee te houden) en een groter tweedehands aanbod op Marktplaats en bij fotozaken
- Stabilisatie zit bij Sony idd in de body, bij Canon koop je objectieven met IS. De 1000D kun je ook kopen met de 18-55 IS, dan heb je direct een lens met stabilisatie. Mijn mening: stabilisatie in je kitlens is niet echt nodig, bij telelenzen kan het wel verrekte handig zijn (omdat je daar zonder stabilizer veel eerder last hebt van bewegingsonscherpte dan bij een standaardlens).