[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:12

Neej ik hoef niet zo hele zware := Ik laat ze natuurlijk niet vallen maar ik bedoel bijv 1 á 3 spatjes regen.
(Daarna gaat ie vlug in mijn tas!) Canon ben ik qua ehm hoe heette die dingen nou ... niet spiegelreflex maar ''normale'' zegmaar
O ja compact! Die heb er ik 2 van waarvan ze erg scherp zijn maar ik mis het zelf helemaal scherp stellen , Bewegings foto's zijn niet goed scherp etc

Canon word het denk zowieso :o Wat voor lens precies?
lens 75-300 mm (ofso :P) hoorde ik goede dingen over.
En groothoek telelens voor paardenfotografie ofso :=
En zowieso goede macrolens

Macro + tele lens lijkt me fijn ? Of gewoon begin ik met de lens die je erbij krijgt (Vaak , tenminste in de winkel waar ik meestal kijk ,, dan krijg je zo camera + 75-300mm lens bij)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:31

De lens waar je veel goeds over hoort is de 70-300 niet de 75-300 een behoorlijk verschil, ook in prijs. Bij een camera zit meestal een kitlens iets als 18-55, soms in combinatiepakket met een eenvoudige zoomlens.

Besef alsjeblieft wel dat het ook met de spiegelreflex niet vanzelf gaat! Je zal er behalve geld ook vooral veel tijd in moeten stoppen om ermee om te leren gaan!

Waarin mis jij het zelf scherp stellen? Kan aan mij liggen maar ik moet er niet aan denken om bewegingsfoto's ook nog zonder AF te moeten doen := Ik gebruik de MF eigenlijk alleen als ik semi-macro foto's wil doen en de AF niet lekker pakt wat ik wil :j
Maar ik heb nog héél héél héél veel te leren dus misschien kan het wel hoor bewegingsfoto's op MF :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 05:23

Alwiene schreef:
Maar ik heb nog héél héél héél veel te leren dus misschien kan het wel hoor bewegingsfoto's op MF :j
Het kan zeker! Vroeger deden ze niet anders :) Heb zelf ook al ooit een concertje en een partijtje basketbal geschoten zonder AF... lastig is het zeker, dat kan ik je wel vertellen :) Dat het vooral ook niet nodig is is denk ik de voornaamste reden om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:51

Vroeger deden ze niet anders, maar toen was het scherpteverloop heel anders dan nu (ongeveer was goed genoeg) en had je bovendien een matglas in je camera zitten waarmee dat ook wel even gemakkelijker ging dan nu...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:12

Klopt. Die matglazen zijn overigens - ook voor de 1000D - nog prima te verkrijgen. Bekende van me heeft er één in een 5D zitten, een Ee-A meen ik. Beeld wordt wel iets donkerder, handmatig scherpstellen gaat makkelijker.

Partijtje basketbal en concert heb ik beide geschoten met de Canon AE-1 met 50mm f/1.2 L

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:39

Alwiene schreef:
De lens waar je veel goeds over hoort is de 70-300 niet de 75-300 een behoorlijk verschil, ook in prijs. Bij een camera zit meestal een kitlens iets als 18-55, soms in combinatiepakket met een eenvoudige zoomlens.

Besef alsjeblieft wel dat het ook met de spiegelreflex niet vanzelf gaat! Je zal er behalve geld ook vooral veel tijd in moeten stoppen om ermee om te leren gaan!

Waarin mis jij het zelf scherp stellen? Kan aan mij liggen maar ik moet er niet aan denken om bewegingsfoto's ook nog zonder AF te moeten doen := Ik gebruik de MF eigenlijk alleen als ik semi-macro foto's wil doen en de AF niet lekker pakt wat ik wil :j

Ach ik haal ze altijd door mekaar :(:) :7 Nee dat besef ik !
Ik wil er ook alles aaan doen om goed te worden!
Ik mis dat in compact
Die kan ik niet helemaal naar wens scherp stellen.
Die doet dat uit zichzelf en dat wil ik nou net niet :+ dat wil ik zelf kunnen.

Iemand zei dat Canon 500d of 550d wel leuk voor mij zou zijn :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:36

Dan denk ik dat er eerst nog een stukje leerweg aan vooraf gaat. Het betreft het correct instellen van je autofocus ;)

Hoe het met je compact zit weet ik niet, maar op een spiegelreflex is dit zo waanzinnig nauwkeurig in te stellen dat je niet eens aan MF wil denken (tenzij je aan het filmen bent).

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:34

Hoi!

Ik fotografeer momenteel met de Canon EOS 400D van mijn moeder, maar voor kerst/verjaardag krijg ik mijn eigen spiegelreflex en ik dacht dat ik wel wat advies kon gebruiken over de camera keuze :).

Ik wil wel graag een Canon, omdat ik dan ook de lenzen etc. van m'n moeder kan gebruiken.
Zelf dacht ik aan de Canon EOS 500D of de nieuwe Canon EOS 550D

Ik hoor het wel :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:13

je vergeet te vertellen wat je ermee doet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:25

Zo dan, das nog eens een kerstcadeau... Ik zou een 1000D voor kerst al errug lief vinden :+

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:51

Haha waarschijnlijk wordt het een combinatie van kerst/verjaardag.

Oja wat ik er mee doe, vooral hobbymatig fotograferen maar sinds kort doe ik ook fotoshoots en daar wil ik ook mee doorgaan en verbeteren :).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:56

Ik bedoelde het meer in de zin van: waarvoor ga je 'm gebruiken? Alleen dan is te bepalen of het een juiste keus is of niet.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:02

Alles eigenlijk. Paarden, mensen, beweging, portret..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:06

allround.. kleine tip: investeer in glas niet in een dure body. als je ziet wat er uit een oude 20D komt met goed glas ervoor.. waanzinnig. Als je ziet wat er uit een nieuwe 5D komt met slecht glas ervoor.. lachwekkend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:25

Ben blij dat de 20D bevalt, Kevin :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:26

Haha, heeft 'ie de jouwe Nouks? :D Die gaat heel Bokt langs geloof ik. Inderdaad een heerlijke camera, ik kan het (ook) weten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:36

Nu is het de zijne :+ Ik wilde hem wel verkopen, een vriend/kennis/weetikveel van Kevin had wel interesse, uiteindelijk is die afgehaakt en heeft Kevin 'm dus zelf maar genomen. :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:40

Wise decision!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:44

Haha, jep! Waarschijnlijk soon opereren :+ Zal voorzichtig zijn Nouks! :D

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:52

Ik zit al een tijdje na te denken over het aanschaffen van een nieuwe camera.
Nu zit ik dus met een vraag..

Welke camera is geschikt voor voornamelijk studiofotografie van huisdieren?

Ik heb nu een 350D, een oudje maar werkt nog prima en ben er eigenlijk altijd tevreden mee geweest, maar merk wel de beperkingen van de MP en de snelle ruis.
Ik zou dus het liefst wel bij Canon willen blijven, ook omdat ik hier al lenzen van heb en omdat ik Canon persoonlijk erg fijn vind. ;)

Zelf zat ik al een beetje te denken aan de 50D en de 550D, maar iets heel anders is ook prima.
Wel heb ik gelezen dat de 50D niet consequent belicht. Wat is hier het nadeel van (bij studiofotografie)?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:17

Beperkingen van de MP en snelle ruis? Wat doe je ermee dan?

>> Ik heb een 20D met dezelfde sensor en merk dit alleen onder heel specifieke omstandigheden (bruidsfoto's bijvoorbeeld, of studiofoto's die groot geprint moeten worden)..

Met studiofotografie belicht je als het goed is alles handmatig en meet je na op histogram of in met een lichtmeter. Dan heb je er dus geen last van. Lichtmeting van een 350D is minder stabiel trouwens.

Overigens vind ik de 50D qua ruis niet heel veel voor lopen op een 20D, en wil je iets met die 15,1 MP kunnen dan moet er héél goed glas voor. Liveview en het schermpje zijn wel echt voordelen van de 50D, evenals dat ie (in geval van een korte burst) véél sneller wegschrijft.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:04

Nou ik zit nu weer op de fiets naar huis, kom net bij konijnenberg vandaan heb daar aangegeven informatie te willen over de nikon slr's. Netjes en naar mijn idee proffesioneel geholpen! Hij adviseerde mij de D5000 omdat het een camera is waar je nog even mee door kan, en het een mooie 'instapper' voir mij is.. Heb dan de keuze deze in combi met een 18-55 lens te doen, of 100 euro meer betalen en dan met een 18-105(?), die laatste lijkt me t meest handige.. ivm dierenfotografie.. Of is het beter om er later eentje bij te kopen die tot 200 of 300 gaat? Wat is voor nu de handigste combi met oog op later?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:08

Aan een 18-105 heb je denk ik voor dierenfotografie minder dan je nu misschien denkt. Het is qua bereik een leuke allround lens, maar voor paardenfotografie gebruik je echt tele. Heb zelf nul verstand van Nikon-objectieven, maar ik denk dat er anderen in dit topic te vinden zijn die je misschien een mooie telelens kunnen aanraden naast de kitlens...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:39

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:48

Ik heb ook eev vraagje,

we hebben zelf een nikon D60, best een leuk ding,maakt mooie foto's maar is lomp groot, past niet in m'n jaszak!
Nu wil ik voor op stal en onder het rijden en zo een kleine camera erbij, maar wel een die in het donker mooie duidelijke foto's kan maken, o.a. in de binnenbak, niet al te duur dus tussen de 100 en 150 euro zeg maar.

alvast bedankt!