[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:06

@Nouks: ok dankje! :D
zijn ze nou allemaal ongeveer even goed dan? want ze verschillen nogal in prijs ;)

@xDramaQueen: ja ik weet dat ze goedkoper te krijgen zijn maar dit is van een winkel in de buurt en ik vind het altijd wel fijn als er iets mee is dat je dan niet naar de andere kant van NL hoeft ;) daar heb ik best een paar euro's meer voor over :)

oja, dit vond ik wel handig, misschien dat er meer mensen zijn die er wat aan hebben! :D
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=22036

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:38

Riannhuh er zullen vast onderlinge verschillen zijn, maar ik heb zelf te weinig ervaring met de specifieke lenzen om te kunnen zeggen "die is beter dan die want". Over het algemeen hoor je wel klachten over lenzen in die hoek op 't gebied van traag scherpstellen, lawaaiig scherpstellen, niet zo mooi scherp zijn en veel chromatische aberratie (paarse/blauwe randjes langs randen met veel contrast). Welke van de door jou genoemde lenzen daar meer of minder last van hebben, weet ik alleen niet.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:49

Ik heb een Sigma 55-200mm F4-5.6 in de aanbieding.
Interesse? Pb ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:13

Ik was van plan om morgen te gaan kijken naar een 50 mm objectief van canon ( de 1.8 versie, gewoon nieuw in de winkel)..

nu zie ik net op internet ook de 1.4 versie staan..
- Canon EF 50mm F 1.4 USM
en de 1.8:
- Canon EF 50mm F 1.8 II .

De 1.8 heeft dus geen USM motor derin zitten.. Maar zou je dit heel erg merken?
Mijn kitlens heeft (geloof ik) ook geen usm, mn 55-200 lens wel. Hier merk ik niet heel erg veel verschil in.
(behalve dat ik de kitlens eigenlijk niet zo'n fijne lens vind en ik nu voornamelijk de 55-200 gebruik en nu dus die 50mm voor portretten wil gaan gebruiken (gebruik ik nu ook de 55-200 voor).).
maar de prijs van de 1.8 vind ik toch een beetje 'eng' (ik bedoel..voor nog geen 100 euro..stelt het wel iets voor? of heb ik straks een lens die bijv vreselijk sloom is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:18

Dat verschil merk je wel. De 50mm F1.8 is behoorlijk traag en lawaaiig, de 50mm F1.4 heeft een erg stille en snelle autofocus.

De 50mm F1.8 is z'n geld absoluut waard. Geeft uitstekende kwaliteit. Maar het blijft een budgetlens, dus errug plastic, traag en lawaaiig :+

De 50mm F1.4 is beter gebouwd, stiller en sneller dan de F1.8-variant, maar optisch niet aanzienlijk beter. Het blijven allebei budget-objectieven.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:27

hmm ja..echt moeilijk.. de een verklaart de 1.8 zowat heilig.. ergens anders lees je weer dat het een slome enz lens is.

ik wil echt al vanaf t begin dat ik mn camera heb (sinds..januari?) een 50mm lensje..
en heb nu toch de beslissing genomen dat ik m maar eens moet gaan kopen (ik wil hem 'voor' de zomervakantie en eigenlijk is dat al heel dichtbij).
maar gewoon niet bij stil gestaan dat er nog meer verschil met de 1.4 variant is dan alleen de lichtsterkte..
(totdat net ineens de 'naam' van beide lenzen opvalt)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:34

Zoals ik je net al pb'de, Nouks kan best gelijk hebben over dat hij lawaaig en traag is, maar aangezien bij mij alleen het handmatig scherpstellen het doet, heb ik er geen last van. Hij is idd bij mij heel heilig. Ben er zó blij mee. :+:
Ik wil ook wel graag nog een 1.4, maar die ligt nog even niet in mn budget.

Nouks, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd. Welk apparatuur heb jij eigenlijk? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:54

Zwitsal, hij ís traag en lawaaiig, daar kun je niet omheen. Dat 'ie zowat heilig verklaard wordt, heeft vooral te maken met wat men gewend is en het feit dat 'ie z'n geld kwalitatief echt wel waard is. Het is gewoon een betaalbare lichtsterke lens die het voor z'n geld heel netjes doet, maar daarvoor lever je wel in op bouwkwaliteit/snelheid. En zeker beginnend fotografen zijn al gauw onder de indruk van de zeer kleine scherptediepte die je kunt verkrijgen met een F1.8-lens ;)

Er is inderdaad verschil in lichtsterkte met de F1.4-lens, 2/3 stop. Kan in sommige gevallen heel veel zijn, maar voor de meeste foto's zijn zowel F1.4 als F1.8 absoluut niet noodzakelijk. Zelf fotografeer ik veel concerten, dan merk je het verschil absoluut ;)

@naamgenootje: ik heb een 1D mark II, 20D, 16-35 F2.8L, 28-70 F2.8L, 70-200 F2.8L (IS + USM), 85mm F1.8, 50mm F1.4 én 50mm F1.8. Die laatste is onwijs werkloos, dus als er iemand interesse heeft... Kom maar langs :+

Oh en ik heb nog een 24-70 F2.8 liggen die onlangs total loss is verklaard, moet nog geregeld worden met de verzekering. En momenteel een 28-105 van een vriend, ivm cursussen. Komende week/weken komen er nog 2 350D/400D's met kitlens bij voor diezelfde cursussen...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:59

*Knip*
Was een pbtje bedoelt, maar ging niet helemaal goed. :o

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:01

tja feit blijft ook..ik BEN een beginnende fotograaf..
(fotograaf klinkt ook veeeeel te heftig.. ik heb gewoon een camera.. en ik pruts er wat mee aan :P).
maar ik heb dus geen idee of de 1.8 naar mjin maatstaven ook traag is.. dat ie lawaai is maakt me minder uit, als t verder gewoon werkt..

waar woon je trouwens?aangezien je een werkloze 1.8 hebt liggen :P (en je met queensday op t leidseplein stond te fotograferen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:16

Haha, [***]. Niet in de buurt van Amsterdam dus... Maar kom wel vrij geregeld elders in 't land dus meestal zal er wel wat af te spreken zijn denk ik...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:08

ik heb net de sigma 55-200 besteld :D
na veel gedoe in de stad heb ik hem gewoon besteld bij kamera express. :D hoop dat ie morgen binnenkomt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:09

@ DQ, leveren ze dan op zaterdag? (nja, tnt levert wel..maar je krijgt m toch altijd 'de volgende werkdag'?)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:12

Zwitsal schreef:
@ DQ, leveren ze dan op zaterdag? (nja, tnt levert wel..maar je krijgt m toch altijd 'de volgende werkdag'?)

daarom twijfel ik tussen zaterdag en maandag maar sinds een hele tijd geld bij post (ook bij dhl etc) zaterdag ook als werkdag :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:14

ah oke..
t is dat mn vorige ervaring met KE niet zo goed was ^^ anders had ik mn 50 mm lens daar ook besteld ..
nu ga ik morgen gewoon kijken bij Cameraland. prijs is daar misschien 10 euro hoger, maar ik bespaar mezelf de verzendkosten.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:18

ik ben niet zo'n actieve besteller wat betreft lenzen (student he) en mn stiefvader zei dat ik hem gewoon daar kon bestellen, altijd als er iets is regeld hij het voor me :j dus dat komt wel goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:22

Zwitsal, je kunt ook Konijnenberg eens proberen... Is de lens zo te zien 5 euro duurder dan bij K-E, goedkoper dan bij Cameraland en bedrijf heeft absoluut een goede naam.

Mijn naamgenootje wil m'n 50mm overkopen :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:27

ja klopt, maar bij cameraland kan ik langsgaan, andere 2 zijn vrij ver weg voor mij..
bij KE heb ik een heel gezeur gehad over dingen die niet op voorraad waren (die uberhaubt niet meer geleverd werden) en dat dat niet doorgegeven werd enz.heb toen 3 of 4 weken voor niets zitten wachten omdat de communicatie zo slecht was. (en volgens mij werd mn bestelling behandeld door een oen eersteklas).
vandaar dat ik nu liever langs ga. dan koop ik die lens daar, neem hem gelijk mee. geen gezeur of emails of telefoontjes over en weer. en tja, als t prijsverschil nou echt groot was geweest dan bestel ik wel via internet ^^.

ps, wie is je naamgenootje?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:31

mn lens is al verstuurd :D en komt dus idd morgen binnen :D heb een T&T code, ben alleen niet zo gechameerd van tnt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:32

absque_dubio :+

Ik kan me het gedoe met K-E nog herinneren inderdaad...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:34

@ Nouks, ik heb altijd een 18-55 gebruikt, zal denk ik wel heel anders zijn nu zo een 55-200, heb je nog tips qua gebruik etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:41

Tips waarvoor? :+

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:44

of t misschien handiger is om een statief te nemen oid? heb t gevoel dat ik zo ga wiebelen :')

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:51

pfoe ben voor een batterygrip aan t kijken, toch nog best pittig prijsje _O- maar aan de andere kant ook weer niet (het is toch een batterij)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:15

Ik (en Zwitsal trouwens ook :+ ) hebben ook de 55-200.
Ik heb in ieder geval geen statief nodig hoor. :+
Voorbeeldfoto's zijn in mn profiel te zien, van de pony's. ;)

Haha ja Nouks, ik zal je zo nog even een pbtje sturen. Vriendin van mij wil voor een klein prijsje mijn 50mm f1.8 'overkopen'.
Maak ik er ook nog iemand gelukkig mee. :Y)