[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:26

Kunnen jullie me verder helpen?

Ik zou graag een goede spiegelreflexcamera kopen... maar met al die verschillende merken en types weet ik gewoon niet welke het beste bij mij past Scheve mond

Ik heb op dit ogenblik een compact camera. De Nikon coolpix 7600. Super ding, zo lang je buiten wil fotograferen en er voldoende zon is. Zodra je binnen in huis een foto wil nemen, bijvoorbeeld tijdens een familiefeestje, dan krijg je absoluut geen scherp beeld meer... allé... ik toch niet.
En daar begin ik me stilletjes aan dood aan te ergeren.

Aangezien het dus mijn eerste spiegelreflex wordt, heb ik nood aan eentje die geschikt is voor beginners... aan de andere kant wil ik ook niet dat ik er binnen een jaar op uitgekeken ben, en wil overschakelen op een geavanceerder type.

Persoonlijk... ik wil er eentje die volledig automatisch is, maar aan de andere kant wil ik zelf mijn witbalans kunnen instellen en sleutelen aan de sluitertijd indien nodig.

Waar ik me ook aan dood erger... als ik een foto neem met mijn huidige camera, dan zit er altijd een eeuwigheid tussen het moment dat ik op het knopje duw, en het moment dat de camera daadwerkelijk de foto neemt. Kortgezegd, als ik een foto wil nemen, bijvoorbeeld van mijn kat die door de woonkamer loopt, dan heb ik meestal enkel een staart en een stuk achterpoot (als ik de camera stil hou) of een volledig wazig iets (als ik de camera mee beweeg) en de sportstand is altijd extreem donker... dus... het zou handig zijn als mijn toekomstige spiegelreflex camera werkelijk de foto neemt op het ogenblik dat ik op het knopje duw.

Welke zouden jullie me aanraden?
Ik denk... nee, ik hoop, dat ik qua kostprijs onder de 1000 euro kan blijven. Iets rond de 600 à 800 euro zou ideaal zijn voor mijn bankrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:42

Denk eens aan een Nikon D70s of een Canon 350D, dat zijn goede instapmodellen, waar je later ook nog prima mee vooruit kunt.
Een Nikon D40 of D50 of een Canon 300D zijn qua prijs wat goedkoper, maar wel wat minder geschikt, omdat die een aantal belangrijke functies missen, die handig zijn voor paardenfotografie.

Het allerbelangrijkste is dat je vooral een goede lens koopt, want het verschil in kwaliteit tussen een budget lens en een duurdere lens kan echt enorm zijn.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:13

Ashkerlon schreef:
Kunnen jullie me verder helpen?

Ik zou graag een goede spiegelreflexcamera kopen... maar met al die verschillende merken en types weet ik gewoon niet welke het beste bij mij past Scheve mond

Ik heb op dit ogenblik een compact camera. De Nikon coolpix 7600. Super ding, zo lang je buiten wil fotograferen en er voldoende zon is. Zodra je binnen in huis een foto wil nemen, bijvoorbeeld tijdens een familiefeestje, dan krijg je absoluut geen scherp beeld meer... allé... ik toch niet.
En daar begin ik me stilletjes aan dood aan te ergeren.

Aangezien het dus mijn eerste spiegelreflex wordt, heb ik nood aan eentje die geschikt is voor beginners... aan de andere kant wil ik ook niet dat ik er binnen een jaar op uitgekeken ben, en wil overschakelen op een geavanceerder type.

Persoonlijk... ik wil er eentje die volledig automatisch is, maar aan de andere kant wil ik zelf mijn witbalans kunnen instellen en sleutelen aan de sluitertijd indien nodig.

Waar ik me ook aan dood erger... als ik een foto neem met mijn huidige camera, dan zit er altijd een eeuwigheid tussen het moment dat ik op het knopje duw, en het moment dat de camera daadwerkelijk de foto neemt. Kortgezegd, als ik een foto wil nemen, bijvoorbeeld van mijn kat die door de woonkamer loopt, dan heb ik meestal enkel een staart en een stuk achterpoot (als ik de camera stil hou) of een volledig wazig iets (als ik de camera mee beweeg) en de sportstand is altijd extreem donker... dus... het zou handig zijn als mijn toekomstige spiegelreflex camera werkelijk de foto neemt op het ogenblik dat ik op het knopje duw.

Welke zouden jullie me aanraden?
Ik denk... nee, ik hoop, dat ik qua kostprijs onder de 1000 euro kan blijven. Iets rond de 600 à 800 euro zou ideaal zijn voor mijn bankrekening.

Het bedrag wat je noemt is te doen voor een DSLR met kitobjectief. Er is al een Canon 400D voor € 729,00. Voor € 990,00 kun je zelfs al een 400D kopen met een 18-55 en een 55-200 objectief met een extra handgreep onder de camera. Je moet wel bedenken dat dat natuurlijk geen topobjectieven zijn, maar onder de 1000 euro krijg je nu eenmaal geen topobjectief en een DSLR. Zeker de aanbieding van € 729,00 is erg voordelig want voor dat objectief betaal je dan eigenlijk slechts € 63,00. Je kunt dan later altijd gaan kijken en sparen voor een beter objectief. Een objectief koop je meestal ook voor een langere tijd als een camera-body. Objectieven gaan nu eenmaal veel langer mee ook wat techniek betreft. Het is ook niet zo dat je met dat objectief slechte foto's maakt. Ze zijn altijd beter dan wat je nu gewend bent. Voordeel is ook als je later een objectief er bij neemt dat je dan wat beter weet wat je er bij wilt hebben. Voordeel van de 400D is dat dat een camera is met de nieuwste techniek aan boord zodat je daar een hele tijd mee vooruit kunt. Met iedere DSLR kun je eerst beginnen op de volledig automatische stand en dan langszamerhand expirimenteren met andere instellingen. Je hebt nog een tussenstap, nl. de voorgeprogrameerde instellingen zoals een sportstand en portretstand ed. en dan daarvan leren wat je camera anders doet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:26

Zit er veel verschil tussen de Canon 350D en de 400D?
Wat bedoel je trouwens met DSLR? SLR = spiegelreflex... maar waarvoor staat de D?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:34

Zie canon site en vergelijk de 400D en 350 D Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:37

De D staat voor digitaal, zonder D is het analoog.
Natuurlijk gaat iedere keer als er een nieuwe camera komt als opvolger, de specificaties omhoog. Weet niet hoe je engels is, maar dit heb ik even gekopieerd, staan alle verschillen op.:

10.1 megapixel CMOS sensor with improved microlens array, fill factor and lower noise
EOS Integrated Cleaning System
Anti-static coatings on sensor surfaces plus anti-dust materials in the camera body
Separate low pass filter with ultra-sonic vibration
Software based dust mapping / removal
Nine point Auto Focus sensor (same as EOS 30D) with F2.8 support
Continuous shooting burst up to 27 JPEG and 10 RAW images
Single large, bright, 2.5" LCD monitor with 160° viewing angles (horizontal and vertical)
Camera settings and adjustment on LCD monitor
Proximity sensor below viewfinder eyepiece to disable the LCD during composition
New viewfinder view includes 9 AF points as well as EOS 30D style status bar
Picture Styles, larger range of image parameter adjustment (same as EOS 30D)
Improved user interface
Image magnification available in record review
Histogram available as brightness (Luminance) or RGB (Red, Green, Blue)
Three settings for long exposure noise reduction (adds Auto option)
Auto rotation with three options (not recorded, record don't rotate, record and rotate)
Additional custom functions (magnified view in record review, LCD display at power on)
Up to 9999 images per folder on storage card
Automatic storage of setting adjustments (no longer requires a press of the SET button)
Improved print / share / direct print features
Lower introductory list price ($100 lower)

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:48

PrinCessRomy schreef:
ambie schreef:
Ik zit net even op internet te kijken en ik zie nu ook de Fujifilm Finepix S9500! Heeft iemand met deze camera ervaringen?

Ik heb hem in me handen gehad, fijne camera Ja wel erg veel megapixel, me broer zegt altijd dat je er niets aan hebt als je geen prof bent.

Oke!
Weet je misschien ook of die mooie bewegingsfoto's maakt van paarden? Daar gaat het eigenlijk wel om bij mij! En of die mooie clos upjes maakt?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:56

Kokomo schreef:
De D staat voor digitaal, zonder D is het analoog.

Dat had ik moeten weten Vork

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:02

ambie schreef:
Oke!
Weet je misschien ook of die mooie bewegingsfoto's maakt van paarden? Daar gaat het eigenlijk wel om bij mij! En of die mooie clos upjes maakt?

De camera kan beide, nu jij nog Haha! Haha!

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:59

Ach ik hou er wel van om met camera's te prutsen! Clown Hahaha dus uiteindelijk zou het mij ook wel lukken Haha!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:07

ambie schreef:
Oke!

Ik had hem, net door verkocht aan me vader Knipoog Maar maakt wel mooie fotos!
voorbeeld fotos zijn er zat te vinden als je even op me naam zoekt hier of op http://www.sb-foto.tk

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:15

Oke bedankt!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:37

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:44

De Panasonic Lumix DMC-FZ8 is het kleinere broertje van de FZ50 en FZ30. Bijna dezelfde mogelijkheden, maar net even eenkleinere sensor, maar ook een kleinere prijs. Een goed alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:40

Hwb vandaag de canon EOS 400D gekregen en hij is in één woord GEWELDIG. Haha! Haha!

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:52

woei die ga ik ook nemen Haha!

Amsterdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:43

Wie is er bekend met de Fuji F31 of de Canon A550?

Om niet alle 174 pagina's te hoeven doorspitten: welke compact camera raden jullie me aan die het dichtst in de buurt komt van een SLR? Kunnen jullie dat advies ook toelichten aan de hand van snelheid, ISO, optische zoom etc?
Wil eigenlijk een klein en handzaam apparaatje, welke geen bruine vegen als resultaat heeft bij bewegingsfoto's (ook binnen zonder flits)! Of toch maar richting (semi-)SLR?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:13

Wat is nou de allerbeste camera, mét spiegelreflex? Kosten maakt niet uit (is voor m'n verjaardag). Wil serieus door gaan met fotografie (misschien studie), dus moet echt een goede hebben, mét lens.

Shoot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:21

Wat voor jou de allerbeste is, hangt af van je eigen kunnen. Als je nog helemaal niets over fotografie (diafragma, sluitertijd, iso) af weet, kun je wel de allerbeste camera kopen, maar dan weet je niet hoe je ermee om moet gaan.

De kosten kunnen ook verschillen. Voor een Nikon D70s betaal je ongeveer 400,- euro, voor een Nikon D2Xs ongeveer 4.000,- euro.

Voor Canon is de 5D als ik me niet vergis het beste, voor Nikon is de D2Xs het beste.
Koop er ook een zeer goede lichtsterke lens bij, dat is minstens zo belangrijk. Die goede lenzen zijn rond de 1750,- euro verkrijgbaar.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:09

Saskiaatje schreef:
Wat is nou de allerbeste camera, mét spiegelreflex? Kosten maakt niet uit (is voor m'n verjaardag). Wil serieus door gaan met fotografie (misschien studie), dus moet echt een goede hebben, mét lens.

Shoot!

De allerbeste DSLR in het kleinbeeldformaat is de Canon Eos 1Ds Mkll. Prijs € 6.699,00
De allerbeste spiegelreflex überhaupt is de Mamiya 645 AFD ll met een Phase One P45 digiback. Prijs € 32.940,00

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:44

Amsterdame schreef:
Wie is er bekend met de Fuji F31 of de Canon A550?

Om niet alle 174 pagina's te hoeven doorspitten: welke compact camera raden jullie me aan die het dichtst in de buurt komt van een SLR? Kunnen jullie dat advies ook toelichten aan de hand van snelheid, ISO, optische zoom etc?
Wil eigenlijk een klein en handzaam apparaatje, welke geen bruine vegen als resultaat heeft bij bewegingsfoto's (ook binnen zonder flits)! Of toch maar richting (semi-)SLR?

De beste DSLR's hebben al moeite met bewegingsfoto's in een manege, laat staan een compact, vooral als die ook nog eens klein en handzaam moet zijn. Kortom wat jij wilt bestaat (nog) niet.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:12

Kokomo schreef:
Saskiaatje schreef:

Shoot!

De allerbeste DSLR in het kleinbeeldformaat is de Canon Eos 1Ds Mkll. Prijs € 6.699,00
De allerbeste spiegelreflex überhaupt is de Mamiya 645 AFD ll met een Phase One P45 digiback. Prijs € 32.940,00

Die zijn allebei best lelijk. Clown
Als we het over zulke prijzen gaan hebben maken de kosten wel uit. Tong uitsteken
Het moet wel onder de €1.000,- blijven.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:16

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:27

Saskiaatje schreef:
Als we het over zulke prijzen gaan hebben maken de kosten wel uit. Tong uitsteken

Een fototoestel koop je niet, tenminste ik niet, omdat hij mooi is maar omdat hij mooie foto's kan maken.
Een Canon 400D met kitobjectief 18-55+55-200 kun je voor 990 euro kopen. De 400D is op dit moment de camera in deze prijsklasse met de beste prijs/kwaliteit/prestatie verhouding. Je koopt dus een camera die de nieuwste stand van de techniek heeft samen met 2 objectieven waar je een hele tijd mee uit de voeten kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:53

Saskiaatje schreef:

Ach, moet een prof. camera er uit zien alsof deze gedesigned is door Viktor & Rolf ofzo? Lijkt me niet. Het moet wérken. En goed in de hand liggen etc. Het moet voldoen.