Wie heeft er tips voor een goede macro lens die ook betaalbaar is? Ik ben op zoek naar Canon. Het gaat om bijvoorbeeld het fotograferen van insecten en andere kleine dingetjes zoals mossen, paddenstoeltjes etc.
Ik heb een 50mm f/1.8 en dat vind ik een heel fijn dingetje voor dingen die jij op noemt. Ik gebruik hem vooral bij bloemen etc. Vind vooral de DOF netjes.
Apostrof
Geplaatst: 22-08-11 22:30
50mm f/1.8 is wel alles behalve macro... daar heb je echt tussenringen bij nodig. De DOF is heel klein te krijgen doordat ie een groot diafragma heeft, maar dat wil je juist niet bij macro: bij 50mm 1:1 fotograferen doe je op ongeveer vijftien centimeter.. van de sensor! Bij een afstand van 15cm tussen beeldsensor en onderwerp en een diafragma van f/1.8 is je scherptediepte 0.4 mm. Dan heb je de kop van een vliegje nog niet eens helemaal scherp... stop je terug naar f/11, dan kom je op 2.6 mm. De bokeh van een 50 1.8 bij f/11 is niet zo florissant (eigenlijk is ie sowieso niet zo florissant, alleen vol open ).
@ Hipar: Kies een willekeurig macro-objectief, je kan er echt niet fout mee gaan. Ze zijn allemaal bijzonder scherp en hebben bijzonder nauwkeurige AF. De enige verschillen zitten in hoe traag ze zijn m.b.t. AF (er is er geen 1 echt snel). Als je beestjes wil fotograferen -> kies het langste brandpunt dat je kan betalen.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 22-08-11 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Nou, ik heb zitten zoeken en die macro-objectieven zijn behoorlijk prijzig! Ook de sigma's Dus voorlopig even helemaal geen objectief erbij..... Ook heb ik nog een landschapslens nodig (een kitlens) en die zal wel betaalbaar zijn dus dan eerst die maar eens zien te bemachtigen voor leuk geld
Ik ga vanmiddag de 17-50mm f2.8 uittesten in de winkel. Ik ben benieuwd, maar ik denk wel dat ik hem meteen meeneem.
Apostrof
Geplaatst: 23-08-11 15:24
Test ook even op front-/backfocus (goed op letten), dat achteraf oplossen met twee fabrikanten die elkaar niet altijd even lief vinden werkt nooit zo super
Ik ga hem uitgebreid overal op testen. Want het is wel even een smak geld. Bedankt voor je tip voor front en back focus. Zal er extra op letten. Is dat een kwaaltje bij die lens?
Apostrof
Geplaatst: 23-08-11 15:43
Nee, geen kwaaltje. Wel typisch zoiets wat bij alle objectieven en bodies in principe voor kan komen en wat - omdat het probleem bij één van beide fabrikanten kan liggen (en in sommige gevallen ook in beide apparaten opgelost moet worden) - een kastje-naar-muur verhaal zou kunnen worden.
Babeth
Geplaatst: 23-08-11 17:37
De lens is binnen!! En ik ben verkocht!! Beetje soft af en toe in de hoekjes, maar absoluut niet storend!! Geweldige scherpte, echt haarscherp ook op 100%, heel mooi contrast en super snel. Front en backfocus is meer dan prima, met een klein draadje die hangt heeft hij een klein beetje moeite met focussen, maar dat is echt het enige. Een echt aanwinst! De nikon ook nog in mijn hand gehad, maar de sigma vond ik persoonlijk net iets beter. Zeker als je naar prijs kwaliteit kijkt. Kortom reuze blij met mijn aanwinst!!
Dank jullie wel!! Ik merk in minder goed licht dat hij wel af en toe front en backfocus problemen heeft. Ook de scherpte is dan minder. Hij is niet wazig ofzo maar een stuk softer op 100%. Alleen tot f5.6. Daarna is het weer goed. Met goed licht overdag heb ik nog geen probleem ontdekt.
Front- of backfocus is doorgaans niet iets dat zich soms voordoet, en al helemaal niet allebei. Een objectief met dat probleem is óf te ver naar voren, óf te ver naar achteren gekalibreerd, maar nooit allebei.
Babeth
Geplaatst: 24-08-11 11:35
Hij staat bij minder goed licht iets te ver front focussed. Ik ga vandaag nogmaals een test doen om te kijken hoever hij naar voor staat afgesteld en dan calibreren via mijn D300. Toen ik hem testte in de winkel (met testkaart) had ik goed licht erop staan en toen leek hij op f2.8 gewoon goed. (op 50mm) Op 17 mm heb ik niet uitgetest. Maar dat zou toch niet uit moeten maken of hij nou op 17mm staat op 50mm?
Klopt, maar het gaat mij nu om de 2.8. Dat de focusissue minder zichtbaar wordt met een kleiner diafragma is logisch. Kan dan nog wel sprake zijn van front focus, maar dat is minder zichtbaar doordat het scherptevlak groter is. Ik zal hem eens op 17mm, 30mm en 50mm testen. En dan tot f5.6. Vanaf f5.6 is hij zowiezo haarscherp, misschien wel iets uit focus, maar dat valt dan al niet meer op.
Dat zou ik niet al te hard roepen. Het is net zo goed zichtbaar waar de scherptediepte precies ligt bij f/5.6 als bij f/2.8, alleen wordt die scherptediepte bij f/5.6 wat groter dan bij f/2.8.
Dat diafragma kan schelen heeft een andere oorzaak maar wordt een nogal lang en technisch verhaal. De Canon EF 50mm f/1.2 L USM is een goed voorbeeld van dat het inderdaad een probleem kan vormen:
die is vol open in het midden vrij scherp, bij f/2.8 lijkt ie softer dan de EF 50mm f/1.8. Hij is 't niet, veel exemplaren focusen echter op het verkeerde punt bij dat diafragma de oudere EF 50mm f/1.0 L USM had hier geen last van omdat een element dat hier invloed op heeft bij dat objectief nog mee verplaatste, bij de f/1.2 is dat niet meer zo. Het in de goede richting mee kunnen verplaatsen van betreffend element verdrievoudigt de prijs zo ongeveer.
Bij mijn lens valt het echt niet meer op na f5.6. Misschien wel op de testkaart, maar in praktijk ondervind ik hier geen enkel probleem mee. Overigens op 50mm en f2.8 bij portret gefocussed op het oog was deze perfect scherp op het oog. Het is voornamelijk met 17mm met f2.8 dat deze uit focus lijkt, maar ik kan dan geen enkel scherp (focus)punt op de foto vinden. Maar alleen zichtbaar op 100%. Iets minder dan 100% ziet er al scherp uit. Ik denk dat de front focus wel mee zal vallen, ik denk echt dat het komt doordat ik het niet met statief heb gedaan (behalve test in de winkel dan) en beperkt licht
Babeth
Geplaatst: 24-08-11 21:54
Heb de test uitgebreid gedaan. Gekke is, met de testkaart heb ik flinke front focus. Maar in praktijk als ik 2 objecten praktisch naast elkaar (1 er super vlakbij, maar iets erachter heb) en dan focus op 1 van de 2 objecten, pakt hij precies het punt waar ik op focus. Al staat het uiterste gedeelte van mijn scherpstelblokje een klein beetje in het object dat ik niet gefocussed wil hebben. Ik denk dat mijn lens goed is. Ik heb van 2.8 tot 8 getest op 17 en 50 mm. Op beide hetzelfde resultaat. Dof uiteraard wat groter en op 50 dan op 17, maar dat komt door het afstandsverschil. Lensje is goedgekeurd, ik ga hem niet omruilen. In praktijk presteerd hij zoalw het hoort ookal isndat op de test niet. Heel apart!
Ook op 17mm was hij heel scherp. Uiteraard wat softer dan op 50mm. Vind het alleen zo raar dat hij op de kaart test flinke front focus geeft (lees minimaal 20!!!), terwijl hij in praktijk precies het object pakt dat ik wil dat hij scherp steld. (al staat het ene object maar een halve centimeter verder naar achteren.) dan pakt hij alsnog degene die ik wil dat hij op scherp steld. Terwijl je na die test juist zou verwachten dat dan de voorste in focus zou staan. Zegt die kaart test dus niet altijd alles.