Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Makkie123 schreef:JolandaS schreef:Makkie123, wil je een compactcamera of een spiegelreflex?
Mag allebei, als je er van allebei 1 weet?
ik vind spiegelreflex heel mooi, maar heb je die ook in het iets minder idioot groot?
En mijn vader heeft het liefst een campactcamera. Dus misschien voor allebei tips?
Dankje!
henkb schreef:koop een redelijke tweedehands ... Canon 20D of 30D zijn hele goede camera's .. redelijk wat beelden per seconde en als je geluk hebt krijg je er nog een goede lens bij. Met jouw budget krijg je een body zonder objektief.
Nouks schreef:Je hebt vrij kleine spiegelreflexcamera's, bijvoorbeeld de Canon EOS 1000D. Een 1000D met kitlens is ongeveer net zo groot als een uitgebreide compactcamera (als bijvoorbeeld de Panasonic Lumix DMC FZ45).
Wil je nóg kleiner dan een 1000D en eigenlijk iets dat tussen een compactcamera en een spiegelreflexcamera zit, dan kun je kijken naar micro four thirds-camera's. Bijvoorbeeld de Sony NEX. Je hebt dan de sensor (en fotokwaliteit) van een spiegelreflexcamera, maar het is geen echte spiegelreflexcamera want er zit geen spiegel in. Door het ontbreken van de spiegel zijn ze ook compacter.
JolandaS schreef:Makkie123: loop eens binnen bij de plaatselijke fotowinkel om wat verschillende camera's te bekijken. Kijk wat er fijn in je handen ligt, of je de knoppen handig kunt bedienen. Je kunt dan meteen testen of het bereik van de (kit)lens voldoende is. Je vraagt om dichtbij en veraf maar het is nogal persoonlijk wat je dichtbij en veraf vindt.
Je hebt het ook over 'geen bewogen' foto's. Of je nu een spiegelreflex of een compactcamera koopt, je zult je moeten verdiepen in de instellingen om voorspelbare resultaten te krijgen. Op de automaat is het altijd een verrassing wat er uit komt en ook de sportstand is geen garantie voor scherpte
foto's.
Nouks schreef:henkb schreef:Canon 20D of 30D zijn hele goede camera's .. redelijk wat beelden per seconde
Wat aantal frames per seconde betreft: leren timen is vaak de betere optie
Elin_ schreef:Liefst zo veel mogelijk foto's per seconde (Vaak klik ik net te laat en is het mooie bok/ren moment al voorbij)
Elin_ schreef:Dit is ook sterk afhankelijk van je objectief (en je eigen kennis!), de meeste spiegelreflexen kunnen prima foto's van bewegende objecten maken.Ik wil er graag dieren/mensen fotografie mee doen.
Moet dus goede beweegfoto's en macro foto's kunnen maken.
Elin_ schreef:Veel mogelijkheden.. hebben ze eigenlijk allemaal? Op details na dan.Niet al te moeilijk te bedienen ,maar met wel veel mogelijkheden !
Elin_ schreef:Dit is een dure hobby. Een Nikon D5000 of Canon 1000D/550D kan veel en is een prima body, maar supersupersuperstevig zijn ze nu ook weer niet. Een Canon EOS 50D of Nikon D300 heeft een grotendeels metalen behuizing en voelt dus een stuk zwaarder.. maar als je ze laat stuiteren zijn ze ongetwijfeld toch stuk.Oook 1 die wel tegen een (heel klein) stootje kan
Elin_ schreef:Qua budget zou ik zeggen: Kies een goedkope body (Nikon of Canon), kijk gewoon eens in de winkel wat lekker in je hand ligt en koop er zowel een goede telelens als een goede standaardlens bij. Houd je nog geld over.. zet dat dan even op de bank en kijk wat je door ervaring gaat missen. Vooral als je onervaren bent is het heel lastig om in één keer de juiste keuze te maken.Niet hoger dan 750 á 800 euro.