[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:47

Mag ik vragen wat je meer hebt aan een telelens bij het fotograferen van paarden? Wat is het verschil vergeleken met een IS lens?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:58

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:25

JolandaS schreef:
Makkie123, wil je een compactcamera of een spiegelreflex?

Mag allebei, als je er van allebei 1 weet?
ik vind spiegelreflex heel mooi, maar heb je die ook in het iets minder idioot groot? ;)
En mijn vader heeft het liefst een campactcamera. Dus misschien voor allebei tips?

Dankje! ;)

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:29

Nog even een vraag van mij:

Weet iemand een (spiegelreflex)camera, die van dichtbij en veraf mooie/scherpe foto's maakt, momentopnames kan maken, en geen bewogen foto's maak?
Ook binnen mooie foto's.

Liefst onder de 400,-

*spiegelreflex tussen haakjes omdat het ook een compactcamera mag zijn, als die maar aan de eisen voldoet :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:31

Je hebt vrij kleine spiegelreflexcamera's, bijvoorbeeld de Canon EOS 1000D. Een 1000D met kitlens is ongeveer net zo groot als een uitgebreide compactcamera (als bijvoorbeeld de Panasonic Lumix DMC FZ45).

Wil je nóg kleiner dan een 1000D en eigenlijk iets dat tussen een compactcamera en een spiegelreflexcamera zit, dan kun je kijken naar micro four thirds-camera's. Bijvoorbeeld de Sony NEX. Je hebt dan de sensor (en fotokwaliteit) van een spiegelreflexcamera, maar het is geen echte spiegelreflexcamera want er zit geen spiegel in. Door het ontbreken van de spiegel zijn ze ook compacter.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:23

Makkie123: loop eens binnen bij de plaatselijke fotowinkel om wat verschillende camera's te bekijken. Kijk wat er fijn in je handen ligt, of je de knoppen handig kunt bedienen. Je kunt dan meteen testen of het bereik van de (kit)lens voldoende is. Je vraagt om dichtbij en veraf maar het is nogal persoonlijk wat je dichtbij en veraf vindt.
Je hebt het ook over 'geen bewogen' foto's. Of je nu een spiegelreflex of een compactcamera koopt, je zult je moeten verdiepen in de instellingen om voorspelbare resultaten te krijgen. Op de automaat is het altijd een verrassing wat er uit komt en ook de sportstand is geen garantie voor scherpte foto's.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:12

Makkie123 schreef:
JolandaS schreef:
Makkie123, wil je een compactcamera of een spiegelreflex?

Mag allebei, als je er van allebei 1 weet?
ik vind spiegelreflex heel mooi, maar heb je die ook in het iets minder idioot groot? ;)
En mijn vader heeft het liefst een campactcamera. Dus misschien voor allebei tips?

Dankje! ;)

Ja, die heb je, Leica .. moet paps wel een goed gevulde portemonnee meebrengen :+

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:37

Moderatoropmerking:
Het is niet toegestaan te linken naar advertenties (binnen of buiten Bokt) met de intentie om via dit topic je camera of benodigdheden te verkopen. Je mag altijd een link plaatsen in je onderschrift natuurlijk, maar het is niet de bedoeling dit topic te gebruiken om je spullen te verkopen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:51

Mijn intentie was ook helemaal niet om iets te verkopen, of om iemand te helpen bij de verkoop van zijn camera; ik ken die aanbieder niet eens.
Mijn bedoeling was alleen maar om mensen in dit topic te attenderen op die camera.
Veel bezoekers van dit topic zijn geïnteresseerd in camera's; nieuw of 2e hands.
Zo'n advertentie kan een interessante discussie opleveren. Ik dacht dat het een leuke aanbieding was,
maar Nouks vond dat niet het geval. Dit zou een leerzame gedachtewisseling kunnen opleveren.
Verder kan het een leuke aanbieding zijn voor iemand die net op zoek is naar zo'n camera.
Je begrijpt; ik ben het niet eens met het verwijderen van de link 8-)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:26

Voor de beginners die een leuke SLR zoeken die erg krap zitten; 350D van Canon. Sinds 3 uur heb ik deze te leen omdat mijn 40D kapot is. Wat een heerlijke camera!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:47

goedemorgen. Ik ben op zoek naar een leuke Spiegel reflec camera waar ik goed bewegingsfoto's mee kan maken. Alleen ik raak door alle camera's het bos een beetje zoeke en kom er niet meer uit. Ik heb een budget tot ongeveer 600 euro. Misschien weten jullie nog leuke camera's

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:58

koop een redelijke tweedehands ... Canon 20D of 30D zijn hele goede camera's .. redelijk wat beelden per seconde en als je geluk hebt krijg je er nog een goede lens bij. Met jouw budget krijg je een body zonder objektief.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:08

Maar een body zonder objectief daar kun je niks mee. Lijkt me dat ze niet nog een extra budget heeft voor lenzen, of wel, momo_lover?

Voor 600 euro heb je hieraan een hele leuke set:
http://kamera-express.nl/ProductDetail. ... 2491&pc=29
Kun je waarschijnlijk een hele tijd mee vooruit :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 18:38

henkb schreef:
koop een redelijke tweedehands ... Canon 20D of 30D zijn hele goede camera's .. redelijk wat beelden per seconde en als je geluk hebt krijg je er nog een goede lens bij. Met jouw budget krijg je een body zonder objektief.

Objectief bedoel je? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:25

henkb schreef:

Onzin natuurlijk. Met een beetje goed zoeken heb je een 1000D met kitlens én 55-250 voor nog geen 550 euro, dat past uitstekend binnen het genoemde budget van 600 euro en dan houd je ook nog wat over voor een leuke tas en een geheugenkaartje. Een beginnend fotograaf een tweedehands 20D of 30D aanraden snap ik niet zo goed, het zijn inderdaad prima camera's maar wel met de nodige risico's (technische gebreken, sluiters die binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden, noem het maar). 1000D nieuw en je hebt er nog garantie en (afh van de winkel) goede service bij ook. Lijkt me een veel veiligere keuze.

Wat aantal frames per seconde betreft: leren timen is vaak de betere optie ;-)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:30

heel erg bedankt dan gaan we nog even zoeken naar een denk ik canon had daar al meer over gehoord de dixons had nu een leuke aanbieding van hem.

Met frames bedoel ik meer dat hij niet weer 10 seconden moet laden voor de volgende foto. (dat heb ik nu met een normale camera)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:34

Momo, daar hoef je je met geen enkele spiegelreflexcamera druk om te maken hoor, alleen als je al heel veel foto's achter elkaar hebt gemaakt kan het zijn dat de camera nog even druk is met het wegschrijven van de foto's. Sowieso zijn alle DSLR's een stuk sneller dan de gemiddelde compactcamera wat dat betreft :)

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:33

Nouks schreef:
Je hebt vrij kleine spiegelreflexcamera's, bijvoorbeeld de Canon EOS 1000D. Een 1000D met kitlens is ongeveer net zo groot als een uitgebreide compactcamera (als bijvoorbeeld de Panasonic Lumix DMC FZ45).

Wil je nóg kleiner dan een 1000D en eigenlijk iets dat tussen een compactcamera en een spiegelreflexcamera zit, dan kun je kijken naar micro four thirds-camera's. Bijvoorbeeld de Sony NEX. Je hebt dan de sensor (en fotokwaliteit) van een spiegelreflexcamera, maar het is geen echte spiegelreflexcamera want er zit geen spiegel in. Door het ontbreken van de spiegel zijn ze ook compacter.

Heel erg bedankt! :D

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:35

JolandaS schreef:
Makkie123: loop eens binnen bij de plaatselijke fotowinkel om wat verschillende camera's te bekijken. Kijk wat er fijn in je handen ligt, of je de knoppen handig kunt bedienen. Je kunt dan meteen testen of het bereik van de (kit)lens voldoende is. Je vraagt om dichtbij en veraf maar het is nogal persoonlijk wat je dichtbij en veraf vindt.
Je hebt het ook over 'geen bewogen' foto's. Of je nu een spiegelreflex of een compactcamera koopt, je zult je moeten verdiepen in de instellingen om voorspelbare resultaten te krijgen. Op de automaat is het altijd een verrassing wat er uit komt en ook de sportstand is geen garantie voor scherpte
foto's.

Bedankt, ik ben al even langsgeweest. Ze hebben alleen maar van die enorme dingen.
Maar ik weet nu wel welke kant ik op wil. :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:50

Nouks schreef:
henkb schreef:
Canon 20D of 30D zijn hele goede camera's .. redelijk wat beelden per seconde
Wat aantal frames per seconde betreft: leren timen is vaak de betere optie ;-)

Buiten dat is een 20D of 30D in JPEG niets sneller dan een 1000D. 3,5 of misschien 4 fps is dan wel het maximum, tenzij je het natuurlijk niet belangrijk vindt dat ie tussendoor scherpstelt.

Wil je genoeg beweging vastleggen d.m.v. bursts dan heb je voor paarden toch echt 9~10 fps nodig, zoals een 1D of D2h/D3 bijvoorbeeld doet.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:42

Hallo! Ik ben ook al een tijdje opzoek! Ik zoek een spiegel reflex die mooie macro kan en goede beweging foto's kan eigenlijk alles mooi en goed. Ik ben dus ook bereid een dure te kopen! Maar tot 1000. Alvast heel erg bedankt! :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:58

Ik ben een heel poos geleden hier geweest
wegens tijdsgebrek weinig gefotografeerd of eraan gedacht maar nu wil ik toch echt de stap nemen!

Ik zoek (voor de eerste keer) een spiegelreflex camera.
Ik wil er graag dieren/mensen fotografie mee doen.
Moet dus goede beweegfoto's en macro foto's kunnen maken.
Niet al te moeilijk te bedienen ,maar met wel veel mogelijkheden !
Oook 1 die wel tegen een (heel klein) stootje kan
Liefst zo veel mogelijk foto's per seconde (Vaak klik ik net te laat en is het mooie bok/ren moment al voorbij := )

Niet hoger dan 750 á 800 euro.

Ik hoop dat er iets is vor mij :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:59

Elin_ schreef:
Liefst zo veel mogelijk foto's per seconde (Vaak klik ik net te laat en is het mooie bok/ren moment al voorbij := )

Op basis van deze voorkeur wil je dus gewoon een willekeurige spiegelreflex. Te laat zijn is geen kwestie van veel foto's per seconde, maar een kwestie van reactietijd. Er zijn bijna geen spiegelreflexen meer te vinden die meer tijd nodig hebben dan 100ms (1/10e seconde) om te reageren op jouw druk op de knop mits ze al scherpgesteld waren.

Heb het eens even voor je opgezocht, shutterlag bij een 1000D/450D/500D/550D is 90 ms. 20D t/m 60D zit rond de 60 ms, 5D en 5DII aan 75 ms. Een 1D-serie "voelt" het allersnelst, en dat klopt ook: 40 ms.

Vergeleken met een compact voelt iedere spiegelreflex alsof er geen wachttijd is :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:01

Oké maar ik probeer het te begrijpen
Maar welke merken (BIJv Canon 500d ofso) passen bij mijn omschrijving

Bedankt voor de reactie en uitleg zowieso :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:06

Elin_ schreef:
Ik wil er graag dieren/mensen fotografie mee doen.
Moet dus goede beweegfoto's en macro foto's kunnen maken.
Dit is ook sterk afhankelijk van je objectief (en je eigen kennis!), de meeste spiegelreflexen kunnen prima foto's van bewegende objecten maken.
Elin_ schreef:
Niet al te moeilijk te bedienen ,maar met wel veel mogelijkheden !
Veel mogelijkheden.. hebben ze eigenlijk allemaal? Op details na dan.
Elin_ schreef:
Oook 1 die wel tegen een (heel klein) stootje kan
Dit is een dure hobby. Een Nikon D5000 of Canon 1000D/550D kan veel en is een prima body, maar supersupersuperstevig zijn ze nu ook weer niet. Een Canon EOS 50D of Nikon D300 heeft een grotendeels metalen behuizing en voelt dus een stuk zwaarder.. maar als je ze laat stuiteren zijn ze ongetwijfeld toch stuk.
Elin_ schreef:
Niet hoger dan 750 á 800 euro.
Qua budget zou ik zeggen: Kies een goedkope body (Nikon of Canon), kijk gewoon eens in de winkel wat lekker in je hand ligt en koop er zowel een goede telelens als een goede standaardlens bij. Houd je nog geld over.. zet dat dan even op de bank en kijk wat je door ervaring gaat missen. Vooral als je onervaren bent is het heel lastig om in één keer de juiste keuze te maken.