[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:02

Sony A7R2. <3

Wat zoek je precies voor systeem camera, wat wil je ermee doen en wat is jouw budget?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:05

Bunn schreef:
Heee! Geen vraag over spiegelreflexcamera's, maar over systeemcamera's. Heb werkelijk geen flauw idee welke merken en types 'n beetje goed in de markt liggen? Hebben jullie misschien suggesties, aanraders of ervaringen? :)

Ik heb veel reviews op YouTube bekeken, dat vind ik altijd wel heel erg informatief. Het voordeel van Panasonic en Olympus is een alsmaar groeiend assortiment aan lenzen die tussen deze twee merken uitwisselbaar zijn. Ik heb zelf de Olympus omd em10, waar nu net een nieuwe versie van uit is. Daar ben ik heeeel erg tevreden mee. Mijn moeder is weer helemaal verlekkerd om de Panasonic GX8.

Van andere merken heb ik niet zo heel erg veel verstand. Het ligt ook een beetje aan je budget.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:31

Olympus komt inderdaad steeds weer naar boven drijven, zowel de PEN's als de OMD's. Ik vond precies die OM-D E-M10 II erg goed klinken. Stomme vraag misschien: hebben die PEN's en OMD's dezelfde lensvatting, of verschilt dat ook nog onderling?

Okee, details: Pap zoekt een handzamere camera naast z'n spiegelreflex. Hij is het gezeul beu. Voornaamste eis: hij moet echt klein zijn. Als het even kan met 'n pancake erop en hij is in z'n nopjes. Het moet zo'n 'altijd op zak'-cameratje worden, dus wordt ook echt voor van alles gebruikt. Landschappen zijn wel echt favoriet. Compactcamera's zijn geen optie: hij wil graag lenzen kunnen verwisselen en technische functionaliteit en kwaliteit behouden. Dit vooral omdat, mocht de systeemcamera echt bevallen, de spiegelreflex wellicht de deur uit gaat. Het is voor nu nog voor erbij, dus hou het qua budget maar onder de 1000,- met 'n leuke (wijde) pancake of ander klein lensje erop. :)

Shiloh

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:46

De PEN's zou ik laten voor wat ze zijn. Die ontbreken volgens mij allemaal een zoeker, waardoor je enkel het schermpje hebt. Op zonnige dagen zie je daar echt niks door. Je kunt wel een zoeker erop zetten los, maar die losse dingen zijn stik duur. Dan zou ik echt voor de OMD's gaan. Waarin de EM5 nog weer beter is dan de EM10, maar natuurlijk ook duurder.

Ik ben met de EM10 echt super tevreden. Het ligt lekker in de hand en heeft op de camera voor de duim een soort "haakje" waarmee hij echt lekker stevig in de hand ligt. Met een pancake lens is het echt geen grote camera. Ik heb hem met gemak een hele dag mee op pad. Ik heb een kleine sling rugzak en die heb ik eigenlijk bijna elke lange wandeling met de hond mee. Het weegt niks en dan heb ik 3 lenzen bij me. Met een pancake lens zal het al helemaal niet veel voorstellen wat betreft formaat en gewicht. Ik zou zeggen kijk eens wat reviews op youtube, dan kun je echt goed zien hoe mensen hem in de handen hebben en hoe groot hij dan valt.

Lens vatting van alle olympus systeem en panasonic systeem zijn hetzelfde. Dus ook tussen de PEN en de OMD. Dat zijn allemaal micro four thirds lenzen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:04

Ik zit met een grote twijfel over de upgrade van mijn camera. Vermits hier veel wordt gesproken over de 7D en 70D momenteel, gooi ik er mijn situatie ook even bij!

Keuzes:
- 7D Mark II
- 70D
- 6D

Mijn lenzen: canon 70-200 f2.8, sigma 18-35 1.8

Mijn voorkeur gaat naar de 6D, MAAR ik heb nog een sigma 18-35 1.8 liggen, die ik deze zomer pas heb aangekocht. Ik kan deze wel op een FF gebruiken, maar pas vanaf 28mm. Ik vraag me af of dat wel de moeite is. Gaat de beeldkwaliteit slechter zijn of niet? Zijn er hier mensen op dit forum die als een sigma op een FF hebben geplaatst?
Op een fotografie forum heb ik eenzelfde vraag gesteld en daar zei de meerderheid dat het zeker doenbaar is om de sigma op een fullframe te plaatsen. Maar ik had graag nog een 2e opinie gehad.

Daarnaast zijn de 70D en de 7D MarkII ook zeer goede camera's met voldoende scherpstelpunten en hooge maximale isowaarde.

Voornaamste reden van upgrade zal ik ook even vermelden: Bij mijn huidige camera krijg ik bij een iso van 400/800 al zeer duidelijke ruis tegenwoordig. Vermits ik nogal vaak binnen fotografeer is dat niet zo handig.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:26

Als je voor de ruis gaat is de 6d de beste keuze. 7d II is voor sport dan weer de mooiste..

Ik zou eigenlijk als je voor full frame gaat, gewoon die lens verkopen en een andere er voor kopen, lijkt me totaal niet handig een niet full frame lens op een ff draaien..

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:05

Maar even in dit topic aangezien het te maken heeft met de camera.
Heeft iemand een idee wat een goede tas voor mij kan zijn? Heb al even zitten neuzen op diverse site's maar ben ik niet zo goed in en zie door de bomen het bos niet meer.

Dacht misschien heeft hier iemand suggestie's.

Criteria:
Laptopvak 13'
2 body's inclusief lens.
2 losse lenzen
flitser
statiefbevestiging

Ik wil graag een rugtas waarvan de sluiting op mijn rug zit, als die er zijn in mijn wensen.
Heeft iemand advies wat een goeie tas zou kunnen zijn?

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:39

Hallo allemaal! :D

Ik heb een vraagje, ik ben op dit moment aan het sparen voor de lens 70-200 mm, ik heb zelf een canon eos 1000D body. Later zal er ook een andere body komen, maar door eerder informeren hier weet ik dat ik beter eerst nieuwe lens kan aanschaffen.

Nu is mijn vraag als ik niet voor de canon lens ga maar voor of een sigma of een tamron? Voor welke ik dan het best kan gaan.

Mocht iemand de lens te koop hebben, mag ook van Canon dan mag je die opk aanbieden.

Ps ik zoek wel de variant met de f2.8 :)

Groetjes! :) :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:43

Likemaaike schreef:
Hallo allemaal! :D

Ik heb een vraagje, ik ben op dit moment aan het sparen voor de lens 70-200 mm, ik heb zelf een canon eos 1000D body. Later zal er ook een andere body komen, maar door eerder informeren hier weet ik dat ik beter eerst nieuwe lens kan aanschaffen.

Nu is mijn vraag als ik niet voor de canon lens ga maar voor of een sigma of een tamron? Voor welke ik dan het best kan gaan.

Mocht iemand de lens te koop hebben, mag ook van Canon dan mag je die opk aanbieden.

Ps ik zoek wel de variant met de f2.8 :)

Groetjes! :) :)

Voor een goed bod heb ik wel een 70-200 f2.8 IS mark I liggen :D :D

Maar neem gewoon de duurste Canon die je je kunt veroorloven. Goed zoeken levert je een 70-200 f2.8 IS mark I voor 1200 - 1400 euro, bij een winkel meestal inkl garantie.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:43

Zou van Sigma zoizo de 70-300 niet nemen. Erg slechte ervaringen mee

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:45

75-300 heb ik op dit moment van Canon maar wil meer :)

Dankjewel Ikke! Doe me eens een pb met je prijs! :D Als ik een lens wil kopen wil ook een goeie aanschaffen idd! :)

Past die mark 1 ook op alle canon body's?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:06

Likemaaike schreef:
75-300 heb ik op dit moment van Canon maar wil meer :)

Dankjewel Ikke! Doe me eens een pb met je prijs! :D Als ik een lens wil kopen wil ook een goeie aanschaffen idd! :)

Past die mark 1 ook op alle canon body's?

Yep, de EF lenzen passen op alle body's. De EF-s lenzen passen alleen op de APS-c (krop) body's.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:51

Dankjewel voor je uitleg! Ik doe eigenlijk vrij veel met fotografie, maar van de lenzen weet ik nog niet zoveel. Moet nog wat meer technisch worden 8)7

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:32

Nou net terug van de mediamarkt. Ik heb me de canon 50mm 1.8 lens gekocht voor mijn tripjes en ik merk dat mijn 70-200 lens soms niet zo praktisch is in een pretpark. En hij is te duur om kwijt te raken.

Maar ik vroeg aan de medewerker van mediamarkt welke body ik als beste kon nemen als mijn 1100D zou weg doen. Hij kwam aanmet de 700D, wat denken jullie?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:01

Hmmm ligt aan je budget en wat je wil, maar van de 1100 naar de 700 is een wel een stap voorwaarts. Maar als je kijkt naar de 70D ga je nog verder voorwaarts en richting semi pro, je kan ook nog voor bijvoorbeeld de 5d kijken maar die zijn dan wel weer flink aan de prijs. Is maar net wat je wil en er voor over hebt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:06

Ik wil toch niet hoger dan €600 gaan betalen voor een body. Dus zonder kitlens, want die gebruik ik toch niet.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:06

Ik ben overgestapt van 1100D naar 700D, ben er heel blij mee! Helaas had/heb ik niet het budget voor een meer professionele body en de 700D is voor mij al een hele stap. Ik heb hem voor een heel klein bedrag kunnen kopen. Het klapschermpje vind ik ook erg handig :P

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:09

Ghostattack, ah fijn dat iemand dezelfde gehad heeft die ik had. Wat vindt jij de grootste vooruitgangen toen je naar de 700D bent overgestapt?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:09

Dan zou een 700d denk ik inderdaad een hele mooie optie zijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:14

Kan aan mij liggen, maar hij werkt/voelt een stuk fijner en 'professioneler' als de 1100D. De 1100D vind ik in vergelijking toch al gauw een beetje plastic en simpel aanvoelen. De 700D heeft meer knopjes/instellingen en is een stuk logischer als je hem doorhebt. Kwalitatief is hij naar mijn idee ook gewoon een stuk beter.

Hier vind je foto's die ik heb gemaakt met de 700D en 50mm F1.8 :)
https://www.facebook.com/fotografiebritt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:20

Dat zijn erg nette foto's. :) en qua het gevoel klopt! De 1100D is toch nog altijd een instap model, en voelde ook al in de mediamarkt dat de 700D echt een stuk robuuster aanvoelt.

Dus dat wordt sparen. :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:13

Hee!
Ik wil graag wat meer gaan doen in de (paarden)fotografie. Ik heb momenteel voor wat ik wil doen een flut camera, Sony DSC H300, mijn ouders hebben een Canon 1200D maar die mag ik niet gebruiken buiten het huis, ik heb er wel mee gewerkt op school met fotocursus en was zeker tevreden over de kwaliteit.
Maar nu wil ik dus graag mijn eigen spiegelreflex, maar welke?
Ik heb niet een al te denderend budget maar sparen kan zeker :)
Graag er ook bij waarom je voor die camera hebt gekozen

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:28

Voor jezelf een Canon 1200D of anders een 700d? Beide prima instap camera's :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:52

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:19

Nu (al) een occasion? Zo snel had ik die niet verwacht haha. nouja..scheelt toch weer 200 euro ongeveer?

Richard..? :))