Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
winerieke schreef:Hoi!
Ik heb een vraag. Ik ben van plan om een spiegelreflex aan te schaffen. Maar nu is het punt met wat voor een lens. Ik wil graag thuis gewone plaatjes van de dieren schieten de paarden (onder het zadel en los). Dan kom je op de kitlens wat tekort, maar om nou meteen een zoomlens erbij te kopen zonder echt te weten hoe en wat vind ik wat veel. Nu heb je bij de mediamarkt een paar aanbiedingen, maar dan zit er ook weer verschil in lenzen.
Canon 1100D MG met 18-55 1 S2 voor 449:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/E ... 80703.html
Canon 1100D BK met 18-55 1 S2 voor 439:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/E ... 67599.html
Het zal wel een domme vraag zijn maar wat is het verschil in BK en MG?
Dan heb je nog de
Canon 1100D met 18-55 en 75-300 lens (zonder achtervoegsels bij de lens) voor 555:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/E ... 78169.html
Maar dat verschil is dan weer heel klein met de Canon 500D met 18-55 en 75-300 lens voor 579:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/E ... 73539.html
Wat zijn de verschillen tussen de achtervoegsels bij de lenzen en wat is wijsheid om voor mij te kopen. Soms staat er ook weer IS achter en ik wil wel meteen 'goed' kopen ipv minder kwaliteit zodat ik wel alle 2 de lenzen in 1 keer heb.
Ik hoop dat jullie mij wat duidelijker kunnen makenAlvast bedankt!
Edit: Dit betekent niet dat het 1 van deze word, maar ik ben me aan het oriënteren en hier liep ik tegen aan. Advies is dus zeker welkom!
Nouks schreef:@LHS: hoewel de portretten meestal buiten worden gedaan, is bijvoorbeeld de ceremonie toch een zeer belangrijk onderdeel van een bruiloft. Een beetje lichtsterkte kan dan geen kwaad
Babeth schreef:Ik ben nu inderdaad naar primes aan het kijken.
Ik heb wel de 50mm f1.8 en die gebruik ik veel voor de reportage zelf.
Verder werk ik nog met goedkope "beginnerslensjes" en daar wil ik nu echt vanaf.
Ik huur voor trouwreportages nu steeds lenzen, maar het is makkelijker en op den duur goedkoper om ze zelf te hebben.
Mijn overige lenzen zijn kitlens, 55-200mm nikkor en 70-300mm nikkor.
Die 3 wil ik eruit gooien en vervangen voor wat professioneler spul.
Babeth schreef:17-55 van Nikon is nieuw nogal overpriced als je het mij vraagt, gezien Sigma's 17-50 EX OS HSM voor veel minder geld kwalitatief dicht in de buurt komt.Oef de 17-55 f2.8 is ook flink aan de prijs! Van Nikon tenminste.
Is de sigma redelijk?
Nouks schreef:Babeth schreef:Ik ben nu inderdaad naar primes aan het kijken.
Ik heb wel de 50mm f1.8 en die gebruik ik veel voor de reportage zelf.
Verder werk ik nog met goedkope "beginnerslensjes" en daar wil ik nu echt vanaf.
Ik huur voor trouwreportages nu steeds lenzen, maar het is makkelijker en op den duur goedkoper om ze zelf te hebben.
Mijn overige lenzen zijn kitlens, 55-200mm nikkor en 70-300mm nikkor.
Die 3 wil ik eruit gooien en vervangen voor wat professioneler spul.
Voor de ceremonie, wellicht foto's thuis/bij de kapper etc etc wil je natuurlijk graag de beschikking hebben over enigszins groothoekbereik. Voor de portretten juist over wat telebereik. De standaardzooms waar we nu naar aan het kijken zijn, zijn daarvoor eigenlijk minder geschikt. Ben je tevreden met de kwaliteit van (één van) je zoomobjectieven?
Ik neig er een beetje naar je het volgende aan te raden:
- Kitlens behouden, later evt upgraden naar 17-55 F2.8
- Eén van de tele-objectieven aanhouden, later evt upgraden naar bijv een 70-200 F2.8
- 50mm F1.8 aanhouden, later evt upgraden naar 50 F1.4
- Aanschaffen een 24mm F2.8 oid
- Aanschaffen een 85mm F1.8 oid
Je kunt dan in principe binnen je primes gebruiken, en voldoet 24mm niet dan heb je je kitlens nog achter de hand. Voor de portretten heb je dan de 50mm en 85mm.
Moet je zelf maar eens kijken of je hier wat in ziet en of het prijskaartje te doen is voor je. Ben ook benieuwd wat HLPhoto van mijn suggestie vindt, hij heeft meer ervaring met Nikon
Babeth schreef:Ik heb de Nikon AF-S 17-55 f/2.8, maar ik geloof niet in voorbeeldfoto's. Wel in zelf uitproberen in de winkelOke, de bokeh bij de 17-50 sigma, hoe is die? Heb je een voorbeeldfoto met de 17-50 sigma? Of heb je zelf de nikon variant?