[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bloempje1

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:27

zo maakt die ze buiten ook.
Ja de lens staat goed,en ja stel eerst goed in voor ik klik.
Zal vanavond even nog een foto plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:28

Stel je wel goed scherp op een onderwerp dan? Of druk je de opname knop direct helemaal in?

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:46

Nee eerst half hoe het in het boekje staat,zodat die nog zelf kan scherpstellen.En als je foto wilt maken dan pas helemaal indrukken.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:48

bloempje1 schreef:
Nee eerst half hoe het in het boekje staat,zodat die nog zelf kan scherpstellen.En als je foto wilt maken dan pas helemaal indrukken.

En hoor je dan ook dat ie scherpstelt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:48

Op je camera zit als het goed is ook een knopje waar je handmatig of automatisch scherp stelt (iig op mijn nikon wel, maar canon heeft het ook vasdt wel) Staat deze op automatisch?

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:50

kokomo,ja ik hoor dat,je ziet dan soms ook zelf de lens in en uit een klein beetje.Soort zoemend geluid is het.

Cap,ja die staat goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:56

Hmmm bloempje1, het is dat je zo ver weg woont anders kwam ik nu nog langs... Nagelbijten / Gniffelen

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:58

hihi ja we wonen niet dicht bij elkaar..zal het maar zo moeten doen met tips via de comp..

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:13

x_Lys schreef:
Ik heb ook sinds kort de Fuji S6500 ben er erg blij mee! Alleen met beweging is het nog erg oefenen, heeft iemand hier misschien goede instellingen voor die ik kan instellen? Dat ze ook lekker scherp worden?

Nog maar een keerje deze vraag Lachen
En ook wou ik nog weten of het aan de kaart lag hoe snel je fotocamera foto's maakt?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:16

Zie je ook een vierkantje in je zoeker rood oplichten?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:20

x_Lys schreef:
x_Lys schreef:
Ik heb ook sinds kort de Fuji S6500 ben er erg blij mee! Alleen met beweging is het nog erg oefenen, heeft iemand hier misschien goede instellingen voor die ik kan instellen? Dat ze ook lekker scherp worden?

En ook wou ik nog weten of het aan de kaart lag hoe snel je fotocamera foto's maakt?

Je kunt het beste in de stand AV fotograferen en dan een zo klein mogelijk getal instellen.
Ja het kan er toe doen hoe snel je kaart is. Als je een hele langszame kaart hebt, kan je toestel zijn foto's niet zo snel kwijt. Het is wel zo dat de meeste compactcamera's niet zulke grote fotobestanden hebben waardoor de meeste kaarten je toestel wel kunnen bijbenen. Maar het kan.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:27

Thnks Haha!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:26

x_Lys schreef:

Had ik al behoorlijk uitgebreid op gereageerd Knipoog

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:32

Loutjelou schreef:
Ik wil graag een goede camera, maar eigenlijk niet met zo'n groot ding lopen. Dus wil ik liever een écht goede compact camera. Iemand suggesties?

Je kan de kodak easyshare Z740 of de Z710 nemen.
Die zijn erg goed. Ik zelf heb de Z740 en iemand die ik ken de Z710.
Tis een compact camera, niet al te duur. Voor de foto's die ik er mee maak moet je maar even in mijn profiel kijken. Grotendeels is met die camera gemaakt.

Hij past kwa oppervlakte zo in mijn hand dus groot is hij niet. Je moet wel even alles door krijgen en wel even oefenen maar dan krijg je er steeds betere foto's uit Knipoog.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:18

Kokomo schreef:
x_Lys schreef:

Je kunt het beste in de stand AV fotograferen en dan een zo klein mogelijk getal instellen.

Ben ik nu helemaal abuis, of stel je -zeker bij beweging- juist een wat hoger getal in, zodat je sluitertijd wel klein blijft maar je ook een grotere scherptediepte krijgt?

Een groot diafragma (=klein getal) = een kleine scherptediepte. Dan krijg je beweging toch helemaal niet meer scherp op de foto?

Mijn advies zou juist zijn om de sluitertijd klein in te stellen en de camera de diafragma te laten bepalen. Dan zou je vanuit de TV stand fotograferen. Of eenvoudigweg vanuit de sportstand fotograferen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:31

Sportstand zou ik sowieso niet doen, die kiest veel te lange sluitertijden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:34

x_Lys schreef:

Zoiezo de camera op CF instellen. Dat gaat dan over het scherpstellen, knopje linksbovenop, met het kleine schakeldingetje, waarmee je heb op 'lock' kunt zetten. Handmatig scherpstellen gaat haast niet met de s5600 als je dan ook nog een bewegend onderwerp hebt. Automatisch scherpstellen doet hij maar één keer, en dan moet je dus steeds opnieuw de knop half indrukken, en dat is ook niet handig.
Daarom zou ik dus gaan voor continu scherpstellen (CF), dan blijft hij automatisch scherpstellen op het onderwerp als jij meebeweegt, en blijft het paard dus scherp Lachen

Nouja, dat zou ík doen, iig.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:46

kay27 schreef:
Kokomo schreef:

Ben ik nu helemaal abuis, of stel je -zeker bij beweging- juist een wat hoger getal in, zodat je sluitertijd wel klein blijft maar je ook een grotere scherptediepte krijgt?

Een groot diafragma (=klein getal) = een kleine scherptediepte. Dan krijg je beweging toch helemaal niet meer scherp op de foto?

Mijn advies zou juist zijn om de sluitertijd klein in te stellen en de camera de diafragma te laten bepalen. Dan zou je vanuit de TV stand fotograferen. Of eenvoudigweg vanuit de sportstand fotograferen.

Om beweging scherp op foto te zetten moet je een snelle sluitertijd gebruiken. Dit bereik je door het diafragma zo groot mogelijk te kiezen (klein getal). Vaak denkt men dat je dat het beste bereikt door de sluitertijd zelf in te stellen en het toestel het diafragma te laten bepalen. En dat is juist niet zo. Als jij het grootst mogelijke diafragma kiest dan kiest het toestel automatisch de bijbehorende tijd. Dat is dan dus de snelst mogelijke tijd op dat moment. Want als je bv. 1/250 sec instelt en je toestel kiest daar automatisch diafragma 8 bij, heb je niet de snelst mogelijke tijd, want had je 5,6 ingesteld had je met 1/500 sec de foto gemaakt.
Dus diafragma zo groot mogelijk ( het kleinste getal) geeft een zo snel mogelijke tijd ( grootste getal). Dat grootste getal moet je zien als een breuk. Als er 500 staat, wordt er bedoelt 1/500 sec.

En zoals Myukii schrijft kun je het beste op CF fotograferen. De zoeker is zo klein dat je daar zelf niet goed op kunt scherpstellen. Je toestel kan dat wel.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:49

Renza schreef:

De sportstand kiest juist korte belichtingstijden. Het getal wordt wel groter maar is eigenlijk een breuk. 500= 1/500 sec. De sportstand doet zelfs nog meer om een zo snel mogelijke sluitertijd te krijgen, nl. de ISO verhogen. Omdat ik daar niet blij mee ben, want de kwaliteit wordt dan slechter, fotografeer ik zelf nooit in een sportstand. Natuurlijk zeker niet als je op het toestel ook alles zelf kunt instellen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:03

Als er genoeg licht is wel, maar als er weinig licht kiest de sportstand vaak sluitertijden die mij te lang zijn. Heb dan liever een scherpe donkere foto dan een lichte wazige.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:13

Renza schreef:
Als er genoeg licht is wel, maar als er weinig licht kiest de sportstand vaak sluitertijden die mij te lang zijn. Heb dan liever een scherpe donkere foto dan een lichte wazige.

Dat is logisch. De camera zal ten alle tijde een goed belichte foto proberen te maken. Wat je dan ook kunt doen is de belichtingscompensatie toe te passen. Weet niet of dat bij deze camera in de sportstand wil, maar is een snelle mogelijkheid de sluitertijd aan te passen.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:08

@Kokomo, duidelijk verhaal over het diafragma en de sluitertijden, dank je wel, daar heb ik ook wat aan.

Kokomo schreef:
Renza schreef:

De sportstand kiest juist korte belichtingstijden.

Mijn ervaring met de Kyocera (vorige camera) is dat die camera juist ontzettend goede foto's maakte in de sportstand. Daarmee kon ik maar doorklikken en alle foto's waren scherp (wel in de caf stand). De Kyocera is vergelijkbaar met de Fujifilm Finepix. Ik ga er dus vanuit dat ook bij die camera de sportstand prima te gebruiken is. Wél met voldoende licht inderdaad, dus echt overdag en het liefst nog een zonnetje erbij. In de schemer holt de kwaliteit afschuwelijk achteruit. Verdrietig

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:47

Jullie negeren mijn vraag Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 00:00

Nerootjeh schreef:
Jullie negeren mijn vraag Vork

Nou, aangezien hier niet anders wordt gedaaan dan praten over goede compacts of instap-SLR's van rond de 500 euro, zou je ieder ander advies ook op jouw vraag kunnen betrekken in plaats van nog maar eens precies dezelfde vraag te stellen OK dan! Vork

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 00:02

Ik ben niet zo into camera's, ik snap het meeste wat er gezegt worden niet zo goed Knipoog!

Dus vandaar Ja