[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:48

Och, voor die 100 euro is de 50mm 1.8 iets wat je eigenlijk altijd in je tas wilt hebben :P

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:46

maaikemuis schreef:
Ik ga er ook eens een vraag tegenaan gooien. Mijn trouwe metgezel, de 18-200 Nikkor is verkocht en ik ben op zoek naar een waardige vervanger. De eisen: geschikt voor FF, goed glas, zoomlens tot min 200mm en bij voorkeur niet te zwaar omdat hij mee moet op rugzaktrekkings. De 70-200 f2.8 valt daardoor af.

Ik hang nu op 3 lenzen:
-de Nikkor 70-200 f4. Voor mij een voorkeur, waanzinnig glas.
- de Nikkor 70-300 f4.5-5.6. Schijnt redelijk goed glas te hebben en kost een veel minder en weegt veel minder. Reistechnisch een goede keuze, maar is hij echt goed.
- de Nikkor 28-300 3.5-5.6. Kost minder dan de 70-200, is lichter en heeft veel bereik. Hetgeen voor reizen ook weer voordelen heeft.

Wat is handig? Allemaal zijn ze FF-compatibel, maar allemaal hebben ze voordelen en nadelen.

Ik heb de 70-300 f4.5-5.6 toen ik begon met buiten sportfotografie. En heb er echt hele mooie foto's mee geschoten. Nu ben ik wel aan t sparen voor een lens die een betere lichtsterkte heeft.
Kwa gewicht valt hij me erg mee

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:52

Courses schreef:
Och, voor die 100 euro is de 50mm 1.8 iets wat je eigenlijk altijd in je tas wilt hebben :P

Dat was ook mijn idee. :Y)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:29

Hallo, even een vraagje.
Ik heb op dit moment een Sony Alpha 200 met 18-55 kitlens en 70-300 1:4-5,6 Tamron lens.
Mijn foto's zijn het altijd net niet en het bereik is het ook net niet, ik mis net dat stukje tussen de twee lenzen en ik sta om de haverklap tussen de lenzen te wisselen.

Ik heb nu een Sony SLT A58 camera op het oog met een 18-200 Tamron lens. Zou dit een juiste volgende camera met lens zijn?
Waar het mij het meeste om gaat is dat ik een kortere sluitertijd krijg en betere foto's bij beweging (rennende honden).
(Ik fotografeer overigens eigenlijk altijd op automatisch.. ben nog niet kundig genoeg om dit handmatig te doen)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:35

hmz wie kan mij even van info voorzien, ik wil mijn macro lens de deur uit gooien omdat ik eigenlijk bijna niet meer macro..
en wil daarvoor dus een groothoek om te gaan urbexen en om meer natuur/omgeving te gaan vast leggen maja dan dus de vraag welke lens ga ik halen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:37

De 18-200 is een compromis waar je m.i. alleen voor moet kiezen wanneer je hier echt gebruik van gaat maken. Hij heeft als voordeel dat je niet hoeft te wisselen, maar dat is ook het enige voordeel. Hij heeft een behoorlijke distortie op 18-24 mm en boven de 150 mm wordt hij zacht en minder scherp. Ik heb jaren een Nikkor 18-200 gehad en voor mij was hij goed omdat ik nogal fotografeer op plekken waar wisselen een risico inhoudt voor het binnenwerk van je camera. Recentelijk heb ik hem van de hand gedaan omdat de beeldkwaliteit niet meer voldoende was.

Dat gezegd hebbende.... De 18-200 Tamron is een verschrikking. Het glaswerk is dermate goedkoop in verhouding met het zoombereik dat fatsoenlijke foto's een hele kunst worde. De sigma is iets beter maar heb moeite met de af

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:39

NathalietjeB schreef:
hmz wie kan mij even van info voorzien, ik wil mijn macro lens de deur uit gooien omdat ik eigenlijk bijna niet meer macro..
en wil daarvoor dus een groothoek om te gaan urbexen en om meer natuur/omgeving te gaan vast leggen maja dan dus de vraag welke lens ga ik halen.

Wanneer je met een Nikon fotografeert en een cropcamera hebt, dan gaat de Nikkor 12-24 je allerbeste vriend zijn. Geen dag uit op trekking zonder dat die meegaat.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:59

een tele hoef ik niet want heb hier naast mijn trouwe bigfoot 150-600mm tamron, en zoek dus een groothoek voor mijn canon maar ben er nog niet helemaal over uit.

zat zelf beetje met de 10-22mm van canon in mijn hoofd of de 17-50 2.8 van tamron..

of anders de plastic fantastic 50mm die schijnt ook nog wel redelijk te voldoen om natuur etc mee vast te leggen

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:40

Bedankt voor je reactie maaike_muis, hier heb ik echt wat aan.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:18

Ik weet dat er hier al wat over gezegd is, maar ik vind het niet meteen terug bij deze.

Ik zou graag voor een project met ND - filters werken. En vroeg me af of er degelijke alternatieven zijn op de Lee - filters, aangezien deze veel kosten en ik momenteel ze enkel nodig zou hebben voor één project. Dan vind ik een paar honderd euro een beetje te veel van het goede.

Iemand die me hier mee kan helpen? :)

Zou bv dit setje de moeite zijn? http://www.fotokonijnenberg.be/cokin-h270-full-nd-kit

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:48

k_m schreef:
Ik weet dat er hier al wat over gezegd is, maar ik vind het niet meteen terug bij deze.

Ik zou graag voor een project met ND - filters werken. En vroeg me af of er degelijke alternatieven zijn op de Lee - filters, aangezien deze veel kosten en ik momenteel ze enkel nodig zou hebben voor één project. Dan vind ik een paar honderd euro een beetje te veel van het goede.

Iemand die me hier mee kan helpen? :)

Zou bv dit setje de moeite zijn? http://www.fotokonijnenberg.be/cokin-h270-full-nd-kit

Volgens mij zijn alle alternatieven in onderstaand topic besproken met alle voorbeelden erbij:
[FK] ND filter

What you pay is what you get. Grootste nadeel van de goedkopere versies is de kleurzweem. Bij gewone grijsfilters valt dat er wel uit te photoshoppen, maar bij grijsverloopfilters is dat echt niet leuk om het eruit te moeten shoppen. -O- Maar als het voor 1 projectje is is het mss helemaal niet erg om voor wat goedkopers te gaan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:49

Wat wil je er eigenlijk mee doen en op welke objectieven wil je de filterset gebruiken? Je hebt verschillende maten en weet niet of P op jouw objectief past en of je dan geen last hebt van vignetting. :=

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:22

Ik heb een circulaire bigstopper van Hoya. Vanuit Hongkong laten verschepen en was voor 80 euro klaar. Ik heb geen last van kleurzweem, doet het prima!

(Ik heb altijd goedkope filters, er stuitert er nog wel eens 1 van de berg)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:05

Ik zou hem dit weekend al willen gebruiken dus hongkong is jammer genoeg geen optie.

Ik werk met een 6d met een 24-70 f4, hierop zou ik hem willen gebruiken.
Het is een project gebaseerd op een gedicht, ik ga hiervoor naar de kust en wil (evt licht onscherpe) beelden maken met bv de beweging van de lucht er in vastgelegd, het water, de wind in de duinen,.... Beelden zullen een 'eenzaamheid' moeten uitstralen. Ben er nog niet uit zwart wit of kleur. Conceptuele en dus iets meer artistieke beelden, evt kleurzweem is misschien dus niet desastreus.

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden heb er echt wat aan! Ik hoor graag jullie verdere uitleg :) interessant! Ga het topic ook eens doorlezen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:47

Ik heb dan toch een goede keuze weten te maken voor de Boktreis naar IJsland vorig jaar. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:48

k_m schreef:
Ik zou hem dit weekend al willen gebruiken dus hongkong is jammer genoeg geen optie.

Het is een project gebaseerd op een gedicht, ik ga hiervoor naar de kust en wil (evt licht onscherpe) beelden maken met bv de beweging van de lucht er in vastgelegd, het water, de wind in de duinen,.... Beelden zullen een 'eenzaamheid' moeten uitstralen. Ben er nog niet uit zwart wit of kleur. Conceptuele en dus iets meer artistieke beelden, evt kleurzweem is misschien dus niet desastreus.

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden heb er echt wat aan! Ik hoor graag jullie verdere uitleg :) interessant! Ga het topic ook eens doorlezen.

En via MP? Vast wel iemand die upgrade van Cokin oid doet naar LEE en je voor een prikkie wat kunt kopen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:01

Bagheera_206 schreef:
k_m schreef:

En via MP? Vast wel iemand die upgrade van Cokin oid doet naar LEE en je voor een prikkie wat kunt kopen.

Welke cokin zou je dan aanraden? Ik heb nog een cadeaubon van 50 euro en was aan het denken van dus dat setje van 50 euro maar aan te schaffen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:08

Ik zou even Googlen of je met de 82mm van je 24-70mm op Cokin P geen vignetting hebt op 24mm op je 6D. Anders zit er niets anders op dan voor Cokin Z te gaan. -O-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:11

Bagheera_206 schreef:
Ik zou even Googlen of je met de 82mm van je 24-70mm op Cokin P geen vignetting hebt op 24mm op je 6D. Anders zit er niets anders op dan voor Cokin Z te gaan. -O-

Ga ik doen, maar aangezien het wat artistiek mag zijn zou de vignettering geen ramp zijn

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:12

Daar heb je gelijk in en wellicht valt een lichte vignetting er nog wel uit te shoppen. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:14

Wellicht dat je pas vignetting zult krijgen als je de filterset op een UWA op je voelvreempje zet. := Daar heb ik die van mij op uitgezocht dat ik op 16mm zelfs met 2 grijsfilters en polarisatiefilter dan geen vignetting heb. :D

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:17

Op een UWA?? :+

Vroeg me ook af of ik dan nog zo een ring moet kopen waar je de filter houder op schroeft of niet? Gaat nog altijd over dat zelfde basis setje :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:18

Is er iemand bekend met de 15mm 2.8 van Canon? Gister geprobeerd en was er best over te spreken eigenlijk!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:02

k_m schreef:
Op een UWA?? :+

Een Ultra Wide Angle, ook wel een groothoeklens/groothoekje. Bijvoorbeeld een 17-40mm of 16-35mm.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:56

Goedemiddag!

Ik ben inmiddels al een tijdje op zoek naar een vervangen voor mijn overleden Tamron zoomlens. Ik kan maar niet kiezen. Wat ik zoek is een degelijke lens (ik ben amateur en doe het puur voor de hobby) die snel scherp stelt, geschikt is voor natuurfotografie en paardenfotografie. Ik heb een Sony a58.

Ik zit nu met deze lenzen: http://www.foka.nl/catalog/product_compare/index/
De Tamron 70-300mm vind ik erg interessant, maar daar lees ik steeds weer over dat de bokeh tegenvalt. En laat ik daar nu net erg van houden :+

Welke lens zouden jullie kiezen en waarom? Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik nu weer over het hoofd zie? Kan bijna niet na uren googlen :D