[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleey_

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:17

Zooo.. de prijzen gaan tegenwoordig echt omlaag zeg van de Spiegelreflex! Wow!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:19

heeee mensen.. Donderdag zijn alle winkels gesloten hè in Eindhoven (hemelvaart)

Maar de terrasjes zijn dan toch wel open? Nagelbijten / Gniffelen

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:37

Ligt het aan de kaart hoe snel je foto's kan maken?

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:38

Mijn Fuji is aangekomen thuis en ik moet 22 dagen Londen-en Verdrietig

Ik wil nu!!!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:40

Ik heb ook sinds kort de Fuji S6500 ben er erg blij mee! Alleen met beweging is het nog erg oefenen, heeft iemand hier misschien goede instellingen voor die ik kan instellen? Dat ze ook lekker scherp worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:31

Wuis schreef:
Canon EOS 400D is zojuist besteld!!!!!! *LOL* Hyper!

Wat voor geheugenkaart hebben jullie erin? Een snelle of een gewone (ik neem een 1GB)?

Nou ja, ik heb er een stuk of 10, "gewone" en snelle en megasnelle en één nogal langzame... Als je gewoon foto's aan het maken bent, merk je weinig van de snelheid van het wegschrijven. Als je meerdere foto's heel snel achter elkaar maakt, merk je het vooral aan hoe lang het duurt voor hij daarna klaar is met wegschrijven. Maar ja, in de praktijk maak je toch niet zo veel foto's zo snel achter elkaar.

Ik geef wel de voorkeur aan snelle kaarten, ook omdat ik standaard in RAW en soms RAW+jpg grootste formaat schiet. Zijn gewoon grote bestanden. Wel lekker als dat nog een keer op die kaart staat zeg maar. Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:42

Ciinderella schreef:
Omdat ik heb afgezien van de tweedehands camera was ik verder aan het zoeken en heeft iemand mij geadviseerd op een Olympus E330. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Een Olympus E330 is op zich een goede camera. Echter heeft Olympus ook een schaduwkant. Hij werkt volgens het fourthirds systeem. Erg technisch om dat allemaal uit te leggen. Een goed systeem, maar door dat afwijkende systeem is de keuze aan objectieven erg beperkt. Olympus heeft zelf wat objectieven en Sima heeft er enkele, en daarmee houdt het op. Dus de keuze is erg beperkt, vooral waar het goedkopere objectieven betreft. Alhoewel Olympus in zijn reklame zegt dat objectieven kleiner en eenvoudiger zijn te fabriceren en daardoor ook goedkoper, blijkt daar in de praktijk nog niets van. Een top zoomobjectief bv. de 35-100mm 2.0 kost ruim over de 2000 euro terwijl de top zoom van de vergelijkbare Canon, de 70-200 2,8 rond de 1700 euro kost. Die van Olympus is lichtsterkernl. diafragma 2,0 tov 2,8 van Canon, maar doordat de Olympus op hogere ISO meer ruis produceert dan de Canon (komt hoofdzakelijk door de kleine sensor) valt dat voordeel weer weg.
Weinig objectieven te koop dus en zeker weinig goedkopere.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:35

Dankjulliewel voor de reacties. De 300D was vanwege de mogelijkheid om een alles-in-een koop te kunnen doen, voor relatief weinig geld, maar ik denk dat ik dan liever voor de 400D ga, ook omdat ik zeker weet dat ik hiermee door wil gaan en dus echt een camera moet hebben die technisch nog lang mee kan draaien. Eigenlijk vind ik dat canon veel meer in de publiciteit is, ook vaker geliefd is bij fotografen. Is er iemand die hier een heel sterk argument tegenin kan brengen, iemand die mij kan vertellen waarom ik een Nikon MOET kopen? Knipoog

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:38

Gerbenfroh schreef:
Mijn Fuji is aangekomen thuis en ik moet 22 dagen Londen-en Verdrietig

Ik wil nu!!!

Jeeej! Dan kun je straks thuis meteen aan de slag Haha!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:16

ik ben er nog steets niet achter welke ik wil...
poe wat moerlijk ze kiezen

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:28

hallo hallo !! ik meld mij ook weer even !! na heel veel denken zoeken op het web en tips van bokt!! heb ik gister een cam gekocht!!
het is geworden de Panasonic dmc fz 50!
ik ben er nu al blij mee!! ga van de week meteen oefenen! en dan zal ik wat foto;s in mijn profiel plaatsen!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:13

Nou, ik heb eindelijk mijn camera gekregen voor mijn verjaardag! Een Olympus E500! Nu maar snel gaan oefenen Pling. Toch nog heel erg bedankt voor al jullie adviesjes Ja.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:27

WildChild schreef:
Dankjulliewel voor de reacties. De 300D was vanwege de mogelijkheid om een alles-in-een koop te kunnen doen, voor relatief weinig geld, maar ik denk dat ik dan liever voor de 400D ga, ook omdat ik zeker weet dat ik hiermee door wil gaan en dus echt een camera moet hebben die technisch nog lang mee kan draaien. Eigenlijk vind ik dat canon veel meer in de publiciteit is, ook vaker geliefd is bij fotografen. Is er iemand die hier een heel sterk argument tegenin kan brengen, iemand die mij kan vertellen waarom ik een Nikon MOET kopen? Knipoog

Ik heb geen argument om een Nikon te kopen, integendeel.
Proffotografen zijn minder gevoelig voor alle publiciteit die een bepaalt merk maakt. Die kijkt veel meer welke camera hij het beste voor zijn werk kan kopen, die dus het beste op zijn eisen aansluit. En dat is nu eenmaal ook de Canon. Dus ook bij proffotografen is de Canon de meest gebruikte, en dat zegt genoeg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:14

Dat valt denk ik wel mee. Ik heb het in de tijd aan een aantal fotograven gevraagd welke ze mij aan konden raden een nikon of een Canon en ze zeiden allebei dat er niet veel verschil in de merken zit, en dat het puur persoonlijk is waarom ze een nikon of een canon hadden aangeschaft. En kijk eens naar de foto's van hypofocus, super mooie foto's vind ik en gemaakt met een nikon Lachen Uiteindelijk bepaalt de lens en de fotograaf de foto natuurlijk.

Het is mss te raden maar ik ben een nikon gebruiker en als ik ooit een andere camera koop word het zeker weer een nikon Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:17

WildChild schreef:
Is er iemand die hier een heel sterk argument tegenin kan brengen, iemand die mij kan vertellen waarom ik een Nikon MOET kopen? Knipoog

Nee, ik kan je geen argument geven waarom je Nikon moet kopen. Enige reden die ik kan bedenken is dat je misschien Nikon fijner zou vinden in de bediening of fijner in de hand vindt liggen ofzo. In dat geval: gewoon gaan voor Nikon. Helemaal bij de instapmodellen en semi-profmodellen is er kwalitatief weinig verschil tussen Canon en Nikon.

Prijzen van Nikon zijn wel leuk gestegen de laatste tijd overigens.

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:28

ik krijg met mijn camera canon eos 400d al me fotos over belicht of wazig..help..wat zijn jullie instellingen en welke stand fotografeer je?welk bepaald knopje dan he.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:00

bloempje1 schreef:
ik krijg met mijn camera canon eos 400d al me fotos over belicht of wazig..help..wat zijn jullie instellingen en welke stand fotografeer je?welk bepaald knopje dan he.

Plaats eens een foto, dan kan ik misschien zien wat je fout doet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:05

bloempje1 schreef:

Dat zou niet horen, met zo'n fijne camera Lachen
Als ze allemaal écht wazig worden, zo wazig dat je haast niets meer kan herkennen, staat waarschijnlijk het knopje van je objectief op Mf, terwijl hij voor automatische scherpstelling op Af moet staan. Als je handmatig wilt scherpstellen, kan hij wel op Mf blijven staan, maar moet je aan de scherpstelring draaien als hij niet scherp staat.
En overbelichtte foto's kunnen meerdere redenen hebben. Gebeurt dat ook als hij in de automatische stand staat?

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:10

onderanderen deze dit doet die ook met buiten fotos.
Afbeelding

nee hj doet het in alle standen.En de lens staat hoe jij het beschrijft gewoon goed.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:20

WildChild schreef:
Is er iemand die hier een heel sterk argument tegenin kan brengen, iemand die mij kan vertellen waarom ik een Nikon MOET kopen? Knipoog

Omdat ík zelfs met een nikon mooie foto's kan maken Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:31

capopjekop schreef:
Dat valt denk ik wel mee. Ik heb het in de tijd aan een aantal fotograven gevraagd welke ze mij aan konden raden een nikon of een Canon en ze zeiden allebei dat er niet veel verschil in de merken zit, en dat het puur persoonlijk is waarom ze een nikon of een canon hadden aangeschaft. En kijk eens naar de foto's van hypofocus, super mooie foto's vind ik en gemaakt met een nikon Lachen Uiteindelijk bepaalt de lens en de fotograaf de foto natuurlijk.

Het is mss te raden maar ik ben een nikon gebruiker en als ik ooit een andere camera koop word het zeker weer een nikon Lachen

Het probleem met het vergelijken van Nikon en Canon is, dat er geen enkel model volledig met elkaar te vergelijken is. De modellenreeks loopt niet helemaal synchroon. Je kunt dus eigenlijk niet direkt het ene model Canon vergelijken met het andere model van Nikon.

De reeks begint met de Nikon D40 en D50. Absolute instapmodellen en eigenlijk alleen lokkertjes. Deze 2 modellen zijn uitgeklede D70 camera's waar ze een aantal mogelijkheden hebben afgehaald. De techniek en de sensor zijn van 3 jaar of meer terug.

Direkt daarboven zitten de Canon Eos 350D en 400D.Dit zij de instapmodellen van Canon, duurder dan de nikon D40 en D50, maar wel helemaal kompleet en vooral de 400D met de nieuwste techniek.

Daarboven weer de Nikon D80, de eerste nieuwe camera van Nikon die dus ook de nieuwste techniek van Nikon in zich heeft. Wat meer mogelijkheden dan de Canon 400D, maar ook duidelijk duurder. Dit is de eerste camera die semiprof kan worden genoemd.

Daarboven de Canon D30 die iets meer mogelijkheden heeft maar erg dicht zit bij zijn concurent de Nikon D80. De prijs is momenteel wel ruim boven de D80 doordat Nikon toch een volwaardige camera tegenover de Canon 400D wil zetten.

Daarboven de Nikon D200 die professionele mogelijkheden heeft voor een redelijke prijs.

Dan komen we bij de Canon Eos 5D, de eerste full-frame camera van Canon. Voordeel van full-frame is dat je betere groothoek-objectieven tot je beschikking hebt, de scherptediepte is mooier door bij dezelfde afstand een groter brandpunt en natuurlijk door minder pixels per mm. een veel betere ruisverhouding heeft dan welke cropfactor camera dan ook.

Nikon heeft daarboven de D2H, maar die eigenlijk alleen in prijs boven de Canon 5D, want het is een camera met slechts 4,2 Mp. Dit is eigenlijk alleen een camera voor de sportfotograaf die een snelle burst nodig heeft. Door het kleine bestand heeft een burst van 8 bps. Eigenlijk niet echt meer een serieuze concurent.

Wel is dat de Nikon D2X die met zijn 12 Mp de topcamera van Nikon is. Hij kan 8 beelden per seconde schieten, maar dan moet je de resolutie verlagen naar 6,8 Mp. Voor de mogelijkheden die hij biedt is die voordelig geprijst tov de concurentie.

Boven deze camera staat de Canon 1D Mklll. Een absolute topper wat burst betreft, bij 10 Mp een burst van 10 beeldjes per seconde, en dat alles in de oerdegelijke body van de Canon Eos 1 serie. Erg goed in low light met als enige een maximale ISO van 6400. De cropfactor zit tussen de andere cropfactor camera's en de full-frame, nl. 1,3x.

En dan natuurlijk nog de Canon Eos 1Ds Mkll die met zijn 16,7 Mp boven iedereen uitsteekt. Een absolute topcamera die als enige kleinbeeld wordt vergeleken met de veel duurdere middenformaat camera's met hun digi-back, zoals Hasselblad en Mamiya.
Enige nadeel van deze camera is zijn hoge prijs alhoewel tegenover de directe concurentie, nl. de middenformaat camera's het eigenlijk een koopje is.

Zo zie je dat je bij het overstappen tussen Nikon en Canon eigenlijk iedere keer een stapje omhoog of omlaag maakt. Moeilijk om dan objectief te vergelijken. Objectieven Van Canon en Nikon zijn enigzins te vergelijken waarbij Nikon de betere groothoek-objectieven heeft en Canon de betere tele's.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:35

bloempje1 schreef:
Afbeelding

nee hj doet het in alle standen.En de lens staat hoe jij het beschrijft gewoon goed.

Ik hoopte dat je een foto zou plaatsen met daarin de Exif. De Exif zijn de gegevens die door je camera bij de foto wordt opgeslagen. Daarin staan dus alle instellingen die je gebruikt hebt. Bij deze foto staat dat er niet in. Denk dat dat door Mijn-Album komt. Zou je dezelfde foto kunnen plaatsen, en dan alleen kleiner maken en uploaden naar Imageshack of fotobucket.

Loutjelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:38

Ik wil graag een goede camera, maar eigenlijk niet met zo'n groot ding lopen. Dus wil ik liever een écht goede compact camera. Iemand suggesties?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:50

Loutjelou schreef:
Ik wil graag een goede camera, maar eigenlijk niet met zo'n groot ding lopen. Dus wil ik liever een écht goede compact camera. Iemand suggesties?

Wat wil je er maximaal aan uitgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:58

bloempje1 schreef:
Afbeelding

Heb je de lens wel op AF staan? Stel je wel scherp voor het klikken? En dat het paard zo licht is en de rest zo donker... Tsja, donkere stal en volle flits erop, lijkt me.