[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:05

Alwiene: Zelfs de overstap van een 350D naar een 400D of 450D is de moeite waard, dus tel uit je winst. Techniek heeft niet stilgestaan de laatste jaren.

JolandaS schreef:
Ik heb gisteren mijn 20D verkocht. Daar heb ik begin 2005 € 1.469,= voor betaald! Alleen voor de body, zonder lens.....

Ik ga de mijne binnenkort uiteindelijk ook maar eens verkopen. Wat heb je er nog voor gekregen, als je dat vertellen wil?

HLPhoto schreef:
Wat betreft hoge ISO.. vind ik het verschil tussen de 350D (oftewel de 30D die ik hiervoor meer gebruikt heb, en zelfs inschaal boven de 40D en 50D) en de 550D niet gigantisch groot. De 550D wint dat "wedstrijdje" wel, vooral op en boven ISO 3200.

...al was het alleen maar omdat ISO 3200 niet eens mogelijk is op de 350D :P

...Had trouwens niet verwacht ooit te zien dat je 't eens met me zou worden op het punt van de te veel pixels en kwaliteitsverlies van de 7D en 550D...

Verder ben ik 't in grote lijnen absoluut eens met je betoog. Vooral van Canon word ik nogal moe; Nikon is nog bezig met camera's bouwen waar Canon puur de megapixel-race aanhoudt en van "mijn" centen (indirect) 120 megapixel sensors bouwt ipv de prestatie van hun camera's te verbeteren...

HLPhoto schreef:
Dat kan met iedere spiegelreflexcamera.. maar maakt Panasonic spiegelreflexen?

In ieder geval Micro 4/3:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/P ... dmcg10.asp

ramboe schreef:
Is De Panasonic Lumix DMC-G10 een goed camera?

Ah kijk, daar ging je vraag dus ook over :)

Micro 4/3 is een soort van spiegelreflexcamera met soortgelijke kwaliteit als een SLR je kan bieden, maar dan zonder de spiegel die de "spiegelreflex" zijn naam geeft :)

Kiwipitje

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:07

Heb mijn Canon nog niet eens zoooooo lang en afgezien van de besturing had ik gewild dat ik Nikon had gekozen. Vooral ivm betere ISO prestaties die bij Canon gewoon niet evenredig verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:15

Qua prestatie zou ik ook een Nikon willen, ware 't niet dat ik echt niet met Nikon overweg kan :=

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:16

Ik vind ze gewoon niet zo handig, maar dat ligt vast aan mij :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:36

Nouks schreef:
...Had trouwens niet verwacht ooit te zien dat je 't eens met me zou worden op het punt van de te veel pixels en kwaliteitsverlies van de 7D en 550D...

Verder ben ik 't in grote lijnen absoluut eens met je betoog. Vooral van Canon word ik nogal moe; Nikon is nog bezig met camera's bouwen waar Canon puur de megapixel-race aanhoudt en van "mijn" centen (indirect) 120 megapixel sensors bouwt ipv de prestatie van hun camera's te verbeteren...

Hoho, nu lees je me even verkeerd. Ik vind het jammer dat er zóveel tijd in de megapixelrace gestoken wordt, ik vind dat de 7D en 550D voor een 18 megapixel cropcamera zeer bruikbaar presteren, zelfs bij ISO 6400. Kwaliteitsverlíes? Nee, dat ben ik niet met je eens. Ruimte voor verbetering? Dat zeker. Het nút van die megapixels zie ik niet, maar dat zag ik al niet meer toen we met z'n allen 10mp+ gingen. Ik heb nog steeds een speciaal plekje in m'n hart voor de 30D met z'n 8,2mp sensor. ISO 3200 en een klant laat er 2 bij 3 (METER!) print van maken, dat is me daarna niet meer gelukt :+

Vraag me wel af wat er gebeurd was als de 50D 10,1 mp was geworden, net als de 40D, maar dan met meer tijd en energie in de sensor. Had die 550D/60D/7D dan 12mp laten worden... de 7D is gemaakt voor sport. Eigenlijk hebben we het zelf gedaan als fotografen zijnde - iedereen klaagde om het hardst dat de 1D MkIII maar 10,1 mp was, en niet 12 zoals de D3.

Op hoog niveau vind ik het nog meer jammer. De 1DsIII is gemaakt voor in de studio en dus vind ik die 3200 ISO max heel logisch, als het goed is gebruik je dat nóóit. 21,1 mp is ook handig voor een studiobody... maar de 5DII? De opvolger van een body die met open armen ontvangen is door bruidsfotografen?

De D700 doet hetzelfde op ISO 10000 als de 5DII op 6400, en dan heb ik het niet over pixelpeepen op 100% maar over afdrukken. Dan hebben we het nog niet over de D3s gehad...

Megapixels. Die horen thuis in de studio, en veul ook. Gaarne gecombineerd met detail :D De Leica S2 icm Apo Macro 120mm - ik zeg ja en amen. Bijna 38 megapixels en als je er 800x533 uitknipt zou je zeggen dat iemand een close-up heeft gemaakt. Je ziet de pukkels erop voordat ze er zitten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:35

Ja, die S2 is geweldig inderdaad. Wel trage AF.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:37

Tsja, dat is met al die middenformaatbeesten.
Heeft - buiten dat ze er gewoon minder ver mee zijn dan Canon/Nikon/Pentax/Sony - nog een andere reden:

Weleens een 85mm f/1.2L USM II voor je 1DII gehad? Die is ook niet snel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:38

Snap ik ook wel, alleen heb je (heb ik) soms een beetje de neiging even te vergeten dat het middenformaat is :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:38

...tot je de foto's ziet waarschijnlijk? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:39

Jij snapt 'm :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:43

Heheh, te goed helaas. Mag soms met modelletjes spelen met middenformaat... zelfs terugstappen naar een 5DII doet dan pijn :+

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 01:09

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een SLR. Nu is mijn oog gevallen op de Canon 500D. Waar ik hem voornamelijk voor wil gaan gebruiken is Sportfotografie, Macro en Landschappen.
Is deze hiervoor geschikt? En zoja, welke len(s)(zen) erbij?
Je ziet hem voornamelijk te koop staan met de 18-55mm.

Ik heb nog niet zoveel ervaring qua lenzen enz.
Graag tips en/of ervaringen?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:38

Lees dit topic eerst eens een deel door net zoals het topic van de objectieven. Dan weet je er al snel wat meer van.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 16:03

Ik ben het met je eens hoor HLP. Ik heb laatst op een ander forum al een hevige discussie gehad wat betreft Canon en Nikon en hun strijd tegen elkaar. Begin er zelf ook een beetje moe van te worden.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:52

HLPhoto schreef:
Dat kan met iedere spiegelreflexcamera.. maar maakt Panasonic spiegelreflexen?

Is ja lumix maakt ze wel. Lumix is toch ofzo van Panasonic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:11

Lumix is gewoon een serie van Panasonic. Maar dat zijn dus strikt genomen geen spiegelreflexcamera's, maar uitgebreide compactcamera's (met kleine sensor) en micro four thirds (met grotere sensor maar zonder spiegel).

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:56

Lumix maken wel superscherpe foto's hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:04

Ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is? :\

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:11

Kiwipitje schreef:
Courses schreef:
Ik vind de LiveVieuw op mijn 40D ook echt een lopende ramp. Wat een pleurisinstelling zeg :+

Ah lotgenoot :+

En ik maar denken dat het fijn was (mocht ik ooit een andere willen) :')

Ik blijf braaf door de lens kijken :')

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:37

Jolandaa_ schreef:
En ik maar denken dat het fijn was (mocht ik ooit een andere willen) :')

Ik blijf braaf door de lens kijken :')
Tsja, het is ook fijn, maar simpelweg niet waarvoor iedereen denkt dat het is. I would say RTFM ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:42

Kiwipitje schreef:
Lees dit topic eerst eens een deel door net zoals het topic van de objectieven. Dan weet je er al snel wat meer van.

Hmm mijn camera is dus ook kapot gegaan, heb al vaker pogingen gedaan tot het doorlezen van en je erin te verdiepen. Echter blijft het voor mij een wirwar, ik wil gewoon een fijne, goede camera.

Ik ben begonnen met de olympus C-370, een hele simpele camera dus. Toen kreeg ik de Fujifilm Finepix S8000fd, ook een fijne camera. Maar nu het geval, die is dus onverwacht vrij snel kapot gegaan (lens), reparatiekosten gaan erg hoog uitvallen, en heb nu dus bedacht dat ik dan liever overga op een slr. Alleen mijn god, welke? Wat ik hier dan zo op de laatste pagina opvang is canon vooral een megapixel race aan het houden, maar gebruiksvriendelijker. Nikon levert betere prestaties.

Ik ben gewoon op zoek naar een fijne {niet al te dure, desnoods 2e hands maar moet nog wel een aantal jaar door kunnen, gebruikssporen maken niet uit als de camera nog maar wel helemaal goed is verder maar liever niet dat die al dik 5 jaar intensief is gebruikt.. :o } slr camera. Voornamelijk om paarden, honden en 'architectuur' te fotograveren. Evt. ook macro en portretten maar daar hou ik me eigenlijk totaal niet mee bezig. Althans, ik kan mezelf ook echt geen fotograve noemen, ik vind het leuk maar echt helemaal verdieping red ik dus niet.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:49

Marinke, vergeet niet dat HLP en ik absoluut het uiterste van onze apparatuur eisen. Doe je dat niet, dan zal je niet zo veel verschil merken tussen Canon en Nikon.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:56

Dat kan ik me voorstellen, heb t ook over wat ik dan op de laatste pagina zo lees en opvang.

Ik zou ook echt niet weten wat voor mij geschikt zou zijn, ik kon zowel met die eerste olympus als toen daarna met de fuji goed overweg. De Nikon (althans volgens mij is het een Nikon SLR die m'n vriend heeft) kan ik {als ik er echt mee zou oefenen en me eigen maak} ook geen problemen mee hebben...

Ik wil gewoon nette foto's kunnen maken, van zowel beweging (paarden/honden), als architectuur.. Macro en portret bemoei ik me weinig mee tot doe ik zelden. Ik zou echt niet weten waar ik het zoeken moet, door al die bomen zie ik het bos niet meer zegma. :+

En het nadeel van naar een fotovaklab te gaan en daar dan te vragen etc, je ze direct altijd iets proberen te verkopen. Van hun kant snap ik het wel, maar hier in de omgeving (maakt niet uit welke zaak ik in stap) willen ze je altijd wat verkopen en daardoor vind ik de informatie niet helemaal betrouwbaar vraag me af of ze wel altijd helemaal eerlijk zijn. Als ik dus ook vragen ga stellen. Soms heb je zelfs het idee dat degene er gewoon nauwelijks verstand van heeft (nu heb ik er al helemaal weinig verstand van, maar als je dan manier van praten etc. vergelijkt en 'zekerheid' qua praten. Het antwoorden op vragen etc.)

Het voordeel hier vind ik dan weer, jullie hebben er verstand van en kunnen mij gewoon 'eerlijk' advies geven, en misschien bepaalde camera's aanraden of juist compleet afraden.

{Is er niet toevallig iemand die een leuke 2e hands voor mij te koop heeft?}

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:58

Ik vind Nikon juist gebruiksvriendelijker. De bediening.. klopt gewoon. Stelwieltje onder je duim, stelwieltje onder je middelvinger, afdrukknopje onder je wijsvinger, witbalans/iso onder je linkerhand en AF-mode/belichtingscompensatie onder je rechterhand (bij de D90 iig, maar met name de duurdere bodies houden sterk vast aan dat principe. De goedkopere hebben minder knoppen). Denk dat als ik over gemakkelijke bediening een discussie met Nouks zou beginnen dat we niet gauw klaar zijn, want zij is weer meer van Canon :)
Bediening en vooral ook hoe zo'n ding in je hand ligt is heel persoonlijk: Ik zelf heb kolenschoppen en zit stevig in elkaar, dus een Canon 1D- of Nikon D3-body die veel mensen te zwaar vinden vind ik geen probleem en ligt perfect in m'n hand. Een D3000, 550D of 1000D is voor mij eigenlijk gewoon te klein.

Als je daarna de "basis" gaat vergelijken, dan vind ik de Canon 1000D net wél bruikbaar voor licht professioneel werk: Hij presteert simpelweg beter dan de Nikon D3000.
Ga je één stapje hoger, dan is het ineens belangrijk waar je mee bezig bent. Wil je de studio induiken of architectuur schieten, dan ben je met een 550D beter af. Er zit een waanzinnig resolutiepotentieel in die body, heb er zelf weleens een panorama mee geschoten die ik héél groot af kan laten drukken. Let wel: Het komt er alleen uit als je a) weet wat je doet en b) er een GOED objectief voor hebt. Ook voor full HD video is dat dé camera.
De Nikon D5000 daarentegen heeft een sensor die op andere gebieden onwijs sterk is: bij weinig licht blijven de foto's erg lang mooi, iets langer dan bij de 550D.
Daarboven zit nog veel meer interessants, maar ik gok er even op dat je geen 1000,-+ voor een body alleen wil uitgeven.

Nu ik m'n post zo eens teruglees mis ik wat belangrijks: Een conclusie :)
Zoals Nouks ook al schrijft: Ik ben buiten een enthousiaste fotograaf ook nog eens een gadgetfreak, wil gewoon dat de techniek die ik in handen heb doet en kan wat ik wil, meer mag minder niet... en wat ik wil is véél :+
Wat jij wil heb je zojuist min of meer beschreven, en dat kan met iedere moderne spiegelreflexcamera. Zou je aanraden om gewoon eens een mediamarkt binnen te wandelen en eens wat camera's die in je prijsklasse liggen vast te pakken, even kijken hoe het "voelt". Als het niet zoveel uitmaakt... zou ik als ik jou was hetzelfde merk kiezen als je vriend heeft (tenzij jullie relatie niet zo stabiel is :+ ). Mijn vriendin gaat binnenkort ook aan de spiegelreflex, en kiest hetzelfde merk als ik. Buiten dat je dan makkelijk van elkaar kan leren kan je ook lenzen uitwisselen. Als je eenmaal een beetje verslaafd bent aan fotograferen met een spiegelreflex houden de kosten niet meer op, kan je ze beter delen ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:08

1000,- + gaat inderdaad een beetje te ver, het moet wel leuk blijven zegma. :)

Als ik het dus even goed begrijp dan raad je mij aan om te kijken naar de Canon 1000D of een Nikon D3000 ? Gezien die het dichts bij de basis liggen, en je er eigenlijk alle kanten mee op kunt?

Ga je dan vervolgens dus hoger, en kies je voor betere kwaliteit e.d. (lijkt me dan) dan is het belangrijk dat je echt bewust bent wat je precies fotografeert e.d. Maar met een 550D zou je dus ook perfect een rennende hond of een bokkend paard mooi scherp op de foto kunnen zetten? Daarbij kun je ook architectuur goed op beeld krijgen. Let op, dit gaat bv. om steden of een mooie boerderij in een groot landschap. Of juist detail van een eeuwenoude kerk.