[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:30

loulou schreef:
wat vinden jullie van de Canon Macro EF 100mm f2.8 voor macro foto's.

ik vind macro foto's helemaal geweldig. maar heb er eigenlijk zelf nog helemaal geen ervaring mee.
en zo'n lensje kost erg veel geld, dus wil dan wel zeker weten dat ik een goede heb....

Alle macro ohbjectieven van rond de 100mm zijn erg goed. Je zou dus ook een Sigma Tamron of Tokina kunnen nemen. Je kunt ze naast Macro ook erg goed als portretobjectief gebruiken. Ze zijn qua scherpte bijna beter dan alle zoomobjectieven. Wel is die Canon beter dan de andere. Bedenk wel dat je alleen bij 1:1 echte macro hebt. Het enige echte macro-objectief van Canon is de Canon MP-E 65mm F 2.8 Macro. Die kun je niet voor gewone fotografie gebruiken, maar vergroot van 1 tot 5x. De fotografie tot 1:1 heet eigenlijk close-up.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:43

oke bedankt voor je antwoord.

Canon MP-E 65mm F 2.8 Macro is veel duurder zie ik, dus die valt toch af....

ik ga er nog even over nadenken Lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:44

Ik ben er uit denk ik Ja

voor portret
50 1.8 mm van Canon
en voor zoomen ( paarden bewegingen vast leggen )
de 70-300 apo macro

goede keuzes?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:01

ik ga persoonlijk voor eht zoomen denk voor de 75-300 USM van canon...omdat mij verteld is dat die toch sneller is

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:30

luwaniej1 schreef:
Door gebruik te maken van een "Special Low Dispersion" lensdeel wordt de chromatische aberratie gecompenseerd. Chromatische aberratie is een optische fout van lenzen en lenzensystemen die ontstaat doordat licht van verschillende golflengten door de lens niet op dezelfde manier wordt afgebogen

wat is "Special Low Dispersion"?? en zie je dat heel erg Chromatische aberratie ? heeft iemand een voorbeeld?

Een voorbeeld en een kort uitleg van ca's vind je hier: http://www.300d.nl/forum/viewtopic.php? ... +aberratie
Elke lens heeft last van ca''s, alleen de een wat meer dan de andere.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:27

Nerootjeh schreef:
Ik ben er uit denk ik Ja

voor portret
50 1.8 mm van Canon
de 70-300 apo macro

goede keuzes?

Zeker verstandige keuzes.
Texas1 schreef:
ik ga persoonlijk voor eht zoomen denk voor de 75-300 USM van canon...omdat mij verteld is dat die toch sneller is

Dat klopt, maar die is ook duurder.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:45

Kokomo schreef:
Nerootjeh schreef:
Ik ben er uit denk ik Ja

voor portret
50 1.8 mm van Canon
de 70-300 apo macro

goede keuzes?

Zeker verstandige keuzes.
Texas1 schreef:

Dat klopt, maar die is ook duurder.

Maar niet zo heel erg toch??? Een paar posts eerder had ik verschillende site`s aangegeven waar die canon dus veel goedkoper is dan waar dan ook. Maar geen atnwoord...niemand ervaring emt di site`s?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:42

Canon maakt verschillende 70-300 en 75-300 objectieven. Met of zonder USM, met of zonder IS. En daar verschilt de prijs ook behoorlijk. Ook kun je met of zonder UD glas krijgen. Zonder dat alles is de prijs vrijwel gelijk aan de Sigma.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:02

Ik heb net een Tamron lens gekocht....heel raar.... Dat is raar.....die moet je precies de andere kant op draaien om in te zoomen dan Canonlenzen.....dat voelt echt onnatuurlijk en raar!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:52

manzano schreef:
Ik heb net een Tamron lens gekocht....heel raar.... Dat is raar.....die moet je precies de andere kant op draaien om in te zoomen dan Canonlenzen.....dat voelt echt onnatuurlijk en raar!

Zeker door een linkshandige ontworpen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:54

Haha, geen idee, maar het voelt echt onlogisch....
Maar dat is een kwestie van wennen natuurlijk Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:56

manzano schreef:
Haha, geen idee, maar het voelt echt onlogisch....
Maar dat is een kwestie van wennen natuurlijk Lachen

Zo heb je ook zoomobjectieven die een gecombineerde draai/schuif ring hebben. Met het draaien stel je de afstand in en met het schuiven kun je zoomen. Toen er nog geen AF op je toestel zat was dat erg handig.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:15

Nerootjeh schreef:
Ik ben er uit denk ik Ja

de 70-300 apo macro

goede keuzes?

Ik heb de Sigma 70-300 Apo Macro, een goede lens. Ik vind hem snel genoeg. Ik heb geen ervaring met de Canon, dus misschien is die inderdaad wel wat sneller.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:26

loulou schreef:

ik vind macro foto's helemaal geweldig. maar heb er eigenlijk zelf nog helemaal geen ervaring mee.
en zo'n lensje kost erg veel geld, dus wil dan wel zeker weten dat ik een goede heb....

heb hem ondertussen gekocht Vork

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:12

loulou schreef:
loulou schreef:

heb hem ondertussen gekocht Vork

mooi, kan ik hem 'n keer bij jouw uitproberen Haha! . Iemand had hem afgelopen week op de cursus bij en wat afgedrukte foto's. Zaten toch wel heel mooie plaatjes bij.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:27

ik heb hem alleen nog niet. was 2 uur rijden, dus mijn tante heeft hem opgehaald. (die was daar in de buurt op vakantie) krijg hem dus pas als zij terug komt van vakantie.... pff wachten duurt lang haha.

xjudithx

Re: [CENTRAAL] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:40

Hallo,
Ik heb dit topic doorgelezen, maar toch nog even een check: ik heb de Canon 400D met kitlens (18-55mm). Ik wil graag kunnen zoomen en daarbij goede bewegingsfoto's maken (buiten). Hiervoor denk ik aan de Canon EF 75-300mm f4.0-5.6 III USM. Voor IS heb ik helaas niet genoeg geld. Ik wil er een zonnekap bijkopen en een filter. Of is dat dubbelop?
Is dit een goede keuze voor wat ik wil?
En verder: is het voor het maken van portretten van mensen nodig om bijv. een Canon EF 50mm f1.8 erbij te kopen of heb ik genoeg aan mijn kitlens?
Alvast bedankt!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:58

En nog een andere vraag: ik heb hier nog filters liggen. O.a. een geelfilter. Ik zie dat deze het contrast verhoogt en waas vermindert. Gebruikt iemand een geelfilter en waarvoor?
Verder nog een filter en ik weet niet wat dat er voor een is. Er staat op: Kaiser 58 mm ND 4x Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:15

Ik heb vanmiddag de 75-300 lens van Canon gekocht. Iemand enig idee of dit ook onder de cash-back actie valt??

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:00

ls je deze: EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM hebt gekocht zou je kunnen vragen of ze de bon op 30 juni willen zetten. Dan kun je nog 50 euro terugvragen. Aktie is dus eigenlijk 30 juni afgelopen en je hebt tot 31 juli de tijd dat aan te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:08

Helaas die heb ik niet. Tong uitsteken

Ik zag hem al niet staan in een rijtje van Canon, maar wie weet had ik er overheen gelezen. Haha!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:29

xjudithx schreef:
Hallo,
Ik heb dit topic doorgelezen, maar toch nog even een check: ik heb de Canon 400D met kitlens (18-55mm). Ik wil graag kunnen zoomen en daarbij goede bewegingsfoto's maken (buiten). Hiervoor denk ik aan de Canon EF 75-300mm f4.0-5.6 III USM. Voor IS heb ik helaas niet genoeg geld. Ik wil er een zonnekap bijkopen en een filter. Of is dat dubbelop?
En verder: is het voor het maken van portretten van mensen nodig om bijv. een Canon EF 50mm f1.8 erbij te kopen of heb ik genoeg aan mijn kitlens?
Alvast bedankt!

Voor bewegingsfoto's is de canon geschikt of de sigma 70-300 apo. Iets minder snel, maar ik heb deze ook en ik vind hem snel genoeg. En goedkoper Haha!
Ik zou verder eerst de kitlens gebruiken om portretten te maken, lukt daar ook goed mee. De 50 mm kun je altijd er nog bij kopen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:09

xjudithx schreef:
En nog een andere vraag: ik heb hier nog filters liggen. O.a. een geelfilter. Ik zie dat deze het contrast verhoogt en waas vermindert. Gebruikt iemand een geelfilter en waarvoor?
Verder nog een filter en ik weet niet wat dat er voor een is. Er staat op: Kaiser 58 mm ND 4x Iemand een idee?

Kleurenfilters werden veel gebruikt bij zwart/wit fotografie. Bepaalde kleuren geven dan bepaalde efecten om iets extra uit te laten komen. De kleur van het filter wordt meer doorgelaten en de compplementaire kleur minder. Bv. een oranjefilter laat blauw slecht door. Dat kun je gebruiken om in zwart/wit een wolkenlucht (grotendeels blauwachtige kleuren) extra zwaar te laten doorkomen. Je kunt daat hele mooie dreigende luchten mee maken. Maar met de digitale fotografie kun je dat ook heel gemakkellijk achteraf. Een ND filter is een neutraal grijsfilter. Die wordt gebruikt als je een langzamere sluitertijd nodig hebt, terwijl er veel licht is. Je hebt ze in verschillende sterktes. Bv. je wilt in de natuur een waterval fotograferen en wilt dat het water er zo zijdeachtig uitziet door de waterstroom onscherp te krijgen door beweging. Nu kun je diafragmeren tot 22 en stel je hebt dan 1/30 sec er bij nodig. Dat kan dan een te snelle sluitertijd zijn. Filter 4x er op dan kun je 2 stops langzamere tijd nemen en dat wordt in het voorbeeld 1/8 sec.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:14

Esther_ schreef:
xjudithx schreef:
Hallo,
Alvast bedankt!

Voor bewegingsfoto's is de canon geschikt of de sigma 70-300 apo. Iets minder snel, maar ik heb deze ook en ik vind hem snel genoeg. En goedkoper Haha!
Ik zou verder eerst de kitlens gebruiken om portretten te maken, lukt daar ook goed mee. De 50 mm kun je altijd er nog bij kopen.

Een 75-300 met 4.0-5.6 is in de regel voor bewegingsfotografie best voldoende. Zeker als er ook nog eens zon schijnt. Het kan wat moeilijker worden als het donker bewolkt weer is. Maar dan kun je altijd nog de ISO 1 of 2 stapjes omhoog doen. Wel wat kans op ruis, maar als er genoeg lichte delen in de foto zitten valt dat ook best mee. Mooier is natuurlijk een 2.8 objectief, mar de centjes die je daarvoor nodig hebt zijn niet zo mooi. Je moet voor jezelf nagaan, wil ik dat echt en kan ik echt niet zonder. Dan zou je er voor kunnen sparen. Maar meestal heb je het niet echt nodig.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:50

Bedankt voor je duidelijke uitleg Kokomo, daar heb ik wat aan!