[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:18

Jaime_, dat vind ik een beetje kort door de bocht.
Dat zou dan hetzelfde zijn als mensen die bijrijders laten betalen of mensen die in opdracht tekenen/schilderen.
Je betaald voor de moeite en het resultaat en aan het eind is het het allerbelangrijkste dat de eigenaar er tevreden mee is.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:45

Ik snap Jaime_ wel. Ik fotografeer ook voor de hobby en het heeft mij ook best wel wat geld gekost.
Het zijn geen goedkope spullen die ik in de loopt van de tijd heb aangeschaft. Maar het voordeel ten opzichte van een paard. Het zijn maar eenmalige uitgaven en het komt niet als voer en stallingskosten elke keer terug.

Afhankelijk van de vraag vind ik het realistisch of er voor betaald wordt of niet.

Komt iemand concreet met een vraag bij jou om de fotograferen omdat ze dat zelf niet kunnen of wat voor reden dan ook, dan vind ik het logisch dat daar een vergoeding tegenover staat. (natura of in geld) Maar dan ligt de vraag ook anders dan dat ik mijn hobby uit wil oefenen en daarvoor modellen zoek. Waarbij ik het in het 2e geval het logisch vind dat er niet betaald wordt.

En begrijp mij niet verkeerd. Ik heb ook een website en ook ik fotografeer graag, maar heb er wel een fatsoenlijke prijs voor die ik vraag. Dat is de kwestie van vraag en aanbod. Ik heb het niet nodig om rond te komen om te fotograferen. Ik vind het een erg leuke hobby en doe het dan ook met veel plezier. Maar als iemand een dienst van mij af wil nemen en de vraag bij de klant ligt, dan mag daar ook een reële vergoeding tegenover staan in mijn ogen. Ze kopen op dat moment mijn tijd en kennis en aan het eind een product in de vorm van een foto.

edit: en aan aanvulling.

Bovenstaande mbt vraag en aanbod gaat voor mij ook op voor verzorgpaarden en tekenen in opdracht.
Wie is de grootste belanghebbende.

Als ik niet een bijrijder nodig heb, maar iemand wil wel heel graag mijn paard bijrijden, dan kan daar imo best geld voor gevraagd worden. Echter, heb ik de vraag naar een bijrijder en is er iemand die dat voor mij wil doen, is het maar de vraag of ik daar niet een vergoeding tegenover moet zetten.
Meestal gaat de belangen hierin redelijk gelijk op waardoor er geen vergoedingen in geld tegenover staan vanuit beide partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:34

De reden dat mijn vriend en ik een camera aangeschaft hebben, was gewoon om foto's van onze paarden te kunnen maken, niet in het vooruitzicht deze terug te verdienen en dat moet je, tenzij je echt heel goed bent, zoals bijv. Hypofocus, ook niet willen, denk ik.
Ik heb het ook zeker niet nodig om rond te komen, vandaar dat we er ook geen hoog bedrag voor hoeven.

Over bijrijders; ik heb nooit geld gevraagd, terwijl ik het in de meeste gevallen echt geen bijrijder nodig had.
Ik wil graag mensen de kans geven die bijv. zelf geen paard kunnen betalen om ook te genieten van mijn paard.
Dat heb ik eigenlijk al met mijn eerste pony gedaan en als ik zie hoeveel kindertjes op haar hebben leren rijden en plezier met haar hebben gehad.
Dat is voor mij het belangrijkste.

Ik ben op het moment weer aan het oefenen met Lightroom.
Deze foto komt uit mijn allereerste Shoot en ik zal mijn commentaar er per foto bij zetten. :)

Deze foto vind ik geslaagder dan de zwartwit-foto die ik gisteren plaatste.
Er zit meer contrast in, minder grijze vlekken zoals sommigen zeiden, maar nog steeds teveel.
Afbeelding

Hier heb ik alleen voor iets meer HDR gekozen en deze foto heeft naar mijn mening te weinig kleur, maar ik denk dat veel andere mensen dit juist mooier vinden dan de volgende die ik ga plaatsen.
Het schuim op het mondje ben ik vergeten te desatureren, die ik nu.
Afbeelding

Deze vind ik persoonlijk mooier dan de vorige, meer kleur, maar ik heb een vermoeden dat dat over het algemeen minder wordt gewaardeerd?
Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:52

KoudbloedKim schreef:
De reden dat mijn vriend en ik een camera aangeschaft hebben, was gewoon om foto's van onze paarden te kunnen maken, niet in het vooruitzicht deze terug te verdienen en dat moet je, tenzij je echt heel goed bent, zoals bijv. Hypofocus, ook niet willen, denk ik.
Ik heb het ook zeker niet nodig om rond te komen, vandaar dat we er ook geen hoog bedrag voor hoeven.

Over bijrijders; ik heb nooit geld gevraagd, terwijl ik het in de meeste gevallen echt geen bijrijder nodig had.
Ik wil graag mensen de kans geven die bijv. zelf geen paard kunnen betalen om ook te genieten van mijn paard.
Dat heb ik eigenlijk al met mijn eerste pony gedaan en als ik zie hoeveel kindertjes op haar hebben leren rijden en plezier met haar hebben gehad.
Dat is voor mij het belangrijkste.

Even een deel van je bericht gepakt om op te reageren.
Fototechnisch commentaar geven vind ik hier niet aan de orde. Daar is FK voor.

Op het eerste punt. Als je de camera met je vriend hebt gekocht om mooie foto's van je eigen paarden te kunnen maken. Dan snap ik het hele probleem waarom het topic geopend is niet heel eerlijk gezegd. Dan is het aanbieden van fotoshoots waarvoor je betaald wil worden totaal ondergeschikt. Dan moet het ook geen probleem zijn als er geen mensen zijn die jullie in willen huren. Dat is immers niet het doel waarom je fotografeert. Zo begrijp ik het tenminste.

Dat je geld voor jullie fotoshoots vraagt is je goed recht. Je wilt een vergoeding voor de tijd die je erin steekt en de foto's die je vervolgens aflevert. En dat snap ik prima. Ik zie alleen niet waarom je dan meer klanten zou willen hebben.

Wat betreft de bijrijders. Je hebt wel degelijk een vergoeding gekregen voor het aanbieden van je paard aan je bijrijders. De vergoeding is in jou geval alleen geen geld. Het is een vergoeding in natura. Een goed gevoel dat je andere iets kan bieden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:56

Oh, jeetje..
Vind je dit echt mooie, goede foto's? Ik bedoel het niet gemeen maar ik vind ze echt niet zo goed. :n Heel veel ruis, te verscherpt, geen geweldige uitsnede, te weinig contrast, te verzadigde kleuren. Je hebt het ook over HDR, maar dat is iets heel anders dan wat jij in je bewerking laat zien. En is dit ook een foto van die fotomeeting of niet? Zoveel ruis is echt zonde, als je daar regelmatig last van hebt zou ik toch eens kijken hoe je dat kan verminderen.

Als klant zou ik hier niet tevreden mee zijn. Ook niet voor een laag bedrag. Misschien is een cursus fotobewerking wel een goede investering, ik denk dat je daar veel van kan leren. En ik zou zeker in RAW gaan fotograferen, dat vind ik zelf veel fijner en gemakkelijker werken. En ook veel feedback vragen op je foto's, maak regelmatig topics op FK. Daar kunnen ook hele leerzame tips uitkomen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:15

Jaime_ schreef:
Weetje wat ik eigenlijk altijd denk met al die 1000en uit de grond schietende paardenfotografen die shoots aanbieden.. "Een ander hoeft toch niet jouw hobby te betalen?!"
Klinkt hard, maar waarom wil iedereen toch graag geld verdienen aan z'n fotografie hobby? Een hobby kost nou eenmaal geld, een fotografiehobby ook.

++++++1

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:25

Foto's hierboven zijn idd niet geweldig. Ruis , maar vooral veel te veel met de kleuren gestoeid in de nabewerking.
Heb jij je scherm wel goed afgesteld/gekalibreerd?

En fotografeer je in jpg?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:28

Bewerken maakt een foto vaak niet veel beter. Een foto moet al goed uit je camera komen rollen. Hooguit wat contrast en iets storends wegwerken. Vind de foto's niet geweldig en de bewerkingen veel te overdreven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:32

[quote="Wilawander"]Bewerken maakt een foto vaak niet veel beter. Een foto moet al goed uit je camera komen rollen. Hooguit wat contrast en iets storends wegwerken. quote]

mee eens!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:43

KoudbloedKim schreef:
Jaime_, dat vind ik een beetje kort door de bocht.
Dat zou dan hetzelfde zijn als mensen die bijrijders laten betalen of mensen die in opdracht tekenen/schilderen.
Je betaald voor de moeite en het resultaat en aan het eind is het het allerbelangrijkste dat de eigenaar er tevreden mee is.

Maar als de eigenaar het resultaat (nog) niet goed vindt?
Als je iets niet professioneel doet vind ik dat je daar een hoofdprijs voor kan vragen. Het is niet dat jullie een hoofdprijs vragen, zeker niet. Maar het is een te hoge prijs voor de kwaliteit foto's die jullie op dit moment 'verkopen'. Maar ik vind dat wanneer het om je hobby (waar je wat geld mee verdient) gaat, je het woord uurloon niet mag gebruiken.
Omdat het je hobby is en je vind het leuk om te doen is het logisch dat je er uren in stopt. En dan is het een leuke bijkomst dat je er wat geld voor krijgt om je hobby uit te voeren.

Let maar eens op, de meeste amateuristische tekenaars en schilderaars (dus jullie niveau van fotograferen) vragen een symbolisch (laag!) bedrag voor hun werk. En je voorbeeld over bijrijdpaarden, daar ga ik maar niet op in. Want dat is gewoon wat anders.

Ik denk dat je het beste gewoon nog een hele tijd kan oefenen. Af en toe een portfolio shoot (alleen tegen je reiskosten) aanbieden en mee doen aan fotomeetings. Maar daar dan wel aangeven dat je nog aan het oefenen bent en dat de foto's dus nog niet geweldig zijn.
Zo beland je wat in het fotografie circuit en kun je zonder druk van een betalende klant oefenen!
Ik wens je succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:46

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:51

Konstantine schreef:
Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar ik heb het in het verleden echt meer dan eens langs zien komen. :j
"Ik doe weer gratis portfolioshoots! Heb jij een paard dat *vul hier een paar bizarre eisen in* is, pb me dan en voeg de volgende dingen bij *vul nog wat meer eisen in*
Ik pb alleen terug als je paard voldoet, geen antwoord betekent dus geen interesse."

Brrrr, de rillingen lopen nog over mijn rug :=
Dan betaal ik liever een gepassioneerde hobbyfotograaf dan dat ik zo'n arrogante semiprofessional gratis laat langskomen. :P

Jaa ik heb ook zo iemand gehad, mijn paardje vond ze erg mooi en ze wilde die graag fotograferen (ze had een advertentie geplaatst dat ze paarden zocht voor portfolio uitbreiding). Woonde bij mij om de hoek. Maar ze bleef maar doorgaan over "of ik echt zeker wist dat mijn paard 100% stil kon blijven staan voor langere tijd, want anders kon zij geen fotos maken". |o Maar aan de andere kant wou ze wel weer een pittig paardje dat er kwiek op zou staan. Keuzes, keuzes..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:07

De discussie van wel en niet bewerken gaat hier natuurlijk niet zo op, het gaat om het eigen product wat Double Shot levert. Er zijn zoveel meningen en smaken, ze moeten er zelf uitkomen met welk 'handschrift' ze gaan schrijven of schieten in dit geval. Ik denk dat jullie wel kunnen concluderen dat er nog even wat tijd gegund moet worden voor ontwikkeling maar ook naamsbekendheid (er zijn al een aantal goede tips voorbij gekomen voor dat unieke handschrift op papier binnen Double Shoot). Maar het vooral leuk voor jullie zelf houden. Geen hoge verwachtingen hebben maar kleine doelen stellen (experimenteer!).

Zoals meerdere al hebben gezegd: een half jaar fotograferen is écht niets. Wedden dat je volgend jaar met een scheve wenkbrauw naar je foto's van nu kijkt? Been there, done that! Ik fotografeer nu alweer meer dan 10 jaar. Mensen blij maken met de foto's van zijzelf of dierbaren en daarnaast verhalen vertellen (dus meer richting kunst) is hetgeen waar ik het voor doe. De afgelopen twee jaren heb ik meer opdrachten gekregen waarvoor ik toch echt eens de stap moest maken om het op zakelijk gebied naar een niveau hoger (durfde) te tillen. Mensen verklaarde me voor gek dat ik niets, of zo weinig vroeg. (@ Jaimy_: ben nog nooit iemand tegengekomen die mij niets inruil gaf voor mijn foto's. Het is dan wel een (inmiddels uit de hand gelopen) hobby, maar je krijgt een product van iemand. Waarom geen vergoeding? Is heel normaal gebleken binnen mijn ervaring, ookal hoefde het echt niet altijd).

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen met dit bericht is dat jullie het vooral leuk moeten houden. Pin jezelf niet vast op klanten en het bedrijf. Stilstaan is natuurlijk ook niet leuk :D Richt je aandacht op de ontwikkeling in je foto's en niet op het binnenhalen van (betalende) klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:39

Ik fotografeer inderdaad in JPG, maar sla op in png, omdat de kwaliteit dan beter blijft, mocht je hem nog eens aan willen passen. :j

Over het scherm twijfel ik!
Ik bewerk op een Laptopje omdat die volgens mij de kleuren beter weergeeft dan mijn iMac, waarvan ze zeggen dat die de kleuren juist laat zien zoals ze werkelijk zijn.

Wel grappig dat jullie het over teveel bewerking hebben, want foto 2 is minimaal aangepast!

NAIWHL, het is zeker geen probleem dat we weinig betalende klanten hebben. :)
Het zou gewoon leuk zijn om de moeite en tijd die je erin steekt af en toe vergoed te krijgen.
Wat je zegt over bijrijders geldt voor mij ook voor fotograferen; ik maak liever iemand blij zonder er geld voor te krijgen met mijn foto's, dan dat ik betaald word en de eigenaar er niks aan vindt.
Maar waar ik naar toe wil is een combinatie van de twee, al is dat geen pre!

Lipydo, ik denk dat je gelijk hebt! :D
In een andere reactie zei ik ook al dat ik erg benieuwd ben naar wat ik over een jaar van dit topic vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:40

antje_vip schreef:
Vergelijk jouw foto's eens met de foto's van deze bokker:
[FK] [FOTO] Het jaar van Duizend en een foto's
Ik vind deze foto's erg mooi, maar weet tegelijkertijd ook dat als ik bijv. die van dat paard in de woestijn(?) zou hebben geplaatst, ook daar commentaar op was gekomen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:49

Over de discussie an sich van het klanten/fototechnisch commentaar is genoeg gezegd, maar dit vind ik wel een interessant punt wat je net zegt;

Citaat:
Ik fotografeer inderdaad in JPG, maar sla op in png, omdat de kwaliteit dan beter blijft, mocht je hem nog eens aan willen passen. :j

Ik bewerk op een Laptopje omdat die volgens mij de kleuren beter weergeeft dan mijn iMac, waarvan ze zeggen dat die de kleuren juist laat zien zoals ze werkelijk zijn.

Hoe je het ook went of keert, óók .PNG is niet zaligmakend; als je de meeste opties wil m.b.t. bewerken van foto's of in ieder geval het nabewerken van je eigen foto's kun je met RAW/NEF véél meer uit je foto's halen. Daarna kun je ze altijd nog met .png / .jpg opslaan natuurlijk, maar met RAW kun je véél meer eruit halen :j

Verder zou ik ook inderdaad óf investeren in een (andere) laptop met een fijner scherm, of eens kijken of je toch niet over kan/wil overstappen op het nabewerken op de iMac; het is wel even wennen maar als je laptopscherm niet gekalibreerd is kan het inderdaad wel héél erg vertekenen qua kleuren en intensiteit.

Het zijn kleine dingen om rekening mee te houden, maar hierdoor kun je dus wel echt een stuk meer uit je foto's halen.

Zie het als opbouwende kritiek/positieve feedback om jezelf door te ontwikkelen, soms is het goed om even in alle rust en heel kritisch nog een keer goed de commentaren in je op te nemen :j

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:02

KoudbloedKim schreef:
NAIWHL, het is zeker geen probleem dat we weinig betalende klanten hebben. :)
Het zou gewoon leuk zijn om de moeite en tijd die je erin steekt af en toe vergoed te krijgen.
Wat je zegt over bijrijders geldt voor mij ook voor fotograferen; ik maak liever iemand blij zonder er geld voor te krijgen met mijn foto's, dan dat ik betaald word en de eigenaar er niks aan vindt.
Maar waar ik naar toe wil is een combinatie van de twee, al is dat geen pre!

in je openingspost zeg je dit:

Citaat:
Maar nu... zowel Kailey als ik krijgen geen enkele reactie! ;(
We hebben 4 advertenties op diverse druk bezochte, paardgerelateerde Facebookpagina's uit het Noorden.
Als we al een reactie krijgen, is het van iemand ver weg, zodat de reiskosten duurder uitvallen dan de fotoshoot zelf.

Wie o wie heeft tips hoe we mensen aan kunnen trekken?
Doen wij iets fout? Zijn we te duur?

Begrijp mij niet verkeerd, maar ik vraag mij af wat nu dan je daadwerkelijke vraag was met het openen van dit topic. Als je aangeeft dat het geen probleem is dat je weinig betalende klanten hebt, waarom wil je dan graag meer betalende klanten hebben en vraag je om tips om dit voor elkaar te krijgen?

Als je probleem is dat je de kosten er niet uit krijgt die je maakt, dan is de oplossing heel simpel. Je prijs omhoog gooien of de klant weigeren.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:08

KoudbloedKim schreef:
antje_vip schreef:
Vergelijk jouw foto's eens met de foto's van deze bokker:
[FK] [FOTO] Het jaar van Duizend en een foto's
Ik vind deze foto's erg mooi, maar weet tegelijkertijd ook dat als ik bijv. die van dat paard in de woestijn(?) zou hebben geplaatst, ook daar commentaar op was gekomen. :)

Als het een goede foto is dan zou ik in ieder geval geen slecht commentaar geven.
Maar als mensen dat wel doen, dan heeft het vast ook te maken met de houding die je hier uitstraalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:09

NAIWHL, het was mijn vraag hoe we dat konden doen, niet dat het een probleem was. :)
Je kunt toch iets graag willen zonder dat het een probleem is als dat niet lukt?
Het doel was om tips te krijgen hoe we dit kunnen realiseren en die hebben we gekregen!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:15

KoudbloedKim schreef:
NAIWHL, het was mijn vraag hoe we dat konden doen, niet dat het een probleem was. :)
Je kunt toch iets graag willen zonder dat het een probleem is als dat niet lukt?
Het doel was om tips te krijgen hoe we dit kunnen realiseren en die hebben we gekregen!

Maar is je mening inmiddels veranderd dan?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:20

KoudbloedKim schreef:

Lipydo, ik denk dat je gelijk hebt! :D
In een andere reactie zei ik ook al dat ik erg benieuwd ben naar wat ik over een jaar van dit topic vind.

Ga op je iMac (wel even voor zekerheid kalibreren) werken met RAW foto's :j Je zult ontdekken dat je meer diepte/ meer bewerkinsruimte zult hebben in je foto's, vooral bij ruisgevoeligere bodies (ruis is een stuk beter te onderdrukken). De kwaliteit is gewoon beter! Zonde als je het niet gebruik.

Volgend jaar dan een-jaar-lang-fotokunst-topic van Double Shoot? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:22

Lipydo, ik heb net mijn eerste foto's in Raw gemaakt en dezelfde in niet-Raw, ze zijn grooooot! _O-
Kan niet wachten om die stand uit te proberen met betere omstandigheden dan binnenshuis!

Ja, die komt er zeker! :))

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:27

Top! Het zal even wennen zijn (zelfde bewerking op JPG gedraagt zich anders op een RAW) maar komt goed. Enig nadeel is inderdaad dat je ineens de helft mist op je geheugenkaartje aan ruimte :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:29

Zeg maar gerust 3/4de aan ruimte, haha, maar ik ga er vanuit dat het dat waard is!

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:09