Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

KoudbloedKim schreef:De reden dat mijn vriend en ik een camera aangeschaft hebben, was gewoon om foto's van onze paarden te kunnen maken, niet in het vooruitzicht deze terug te verdienen en dat moet je, tenzij je echt heel goed bent, zoals bijv. Hypofocus, ook niet willen, denk ik.
Ik heb het ook zeker niet nodig om rond te komen, vandaar dat we er ook geen hoog bedrag voor hoeven.
Over bijrijders; ik heb nooit geld gevraagd, terwijl ik het in de meeste gevallen echt geen bijrijder nodig had.
Ik wil graag mensen de kans geven die bijv. zelf geen paard kunnen betalen om ook te genieten van mijn paard.
Dat heb ik eigenlijk al met mijn eerste pony gedaan en als ik zie hoeveel kindertjes op haar hebben leren rijden en plezier met haar hebben gehad.
Dat is voor mij het belangrijkste.
Heel veel ruis, te verscherpt, geen geweldige uitsnede, te weinig contrast, te verzadigde kleuren. Je hebt het ook over HDR, maar dat is iets heel anders dan wat jij in je bewerking laat zien. En is dit ook een foto van die fotomeeting of niet? Zoveel ruis is echt zonde, als je daar regelmatig last van hebt zou ik toch eens kijken hoe je dat kan verminderen.Jaime_ schreef:Weetje wat ik eigenlijk altijd denk met al die 1000en uit de grond schietende paardenfotografen die shoots aanbieden.. "Een ander hoeft toch niet jouw hobby te betalen?!"
Klinkt hard, maar waarom wil iedereen toch graag geld verdienen aan z'n fotografie hobby? Een hobby kost nou eenmaal geld, een fotografiehobby ook.
KoudbloedKim schreef:Jaime_, dat vind ik een beetje kort door de bocht.
Dat zou dan hetzelfde zijn als mensen die bijrijders laten betalen of mensen die in opdracht tekenen/schilderen.
Je betaald voor de moeite en het resultaat en aan het eind is het het allerbelangrijkste dat de eigenaar er tevreden mee is.
Konstantine schreef:Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar ik heb het in het verleden echt meer dan eens langs zien komen.
"Ik doe weer gratis portfolioshoots! Heb jij een paard dat *vul hier een paar bizarre eisen in* is, pb me dan en voeg de volgende dingen bij *vul nog wat meer eisen in*
Ik pb alleen terug als je paard voldoet, geen antwoord betekent dus geen interesse."
Brrrr, de rillingen lopen nog over mijn rug
Dan betaal ik liever een gepassioneerde hobbyfotograaf dan dat ik zo'n arrogante semiprofessional gratis laat langskomen.
Maar aan de andere kant wou ze wel weer een pittig paardje dat er kwiek op zou staan. Keuzes, keuzes..
Richt je aandacht op de ontwikkeling in je foto's en niet op het binnenhalen van (betalende) klanten. 

antje_vip schreef:Ik vind deze foto's erg mooi, maar weet tegelijkertijd ook dat als ik bijv. die van dat paard in de woestijn(?) zou hebben geplaatst, ook daar commentaar op was gekomen.Vergelijk jouw foto's eens met de foto's van deze bokker:
[FK] [FOTO] Het jaar van Duizend en een foto's
Citaat:Ik fotografeer inderdaad in JPG, maar sla op in png, omdat de kwaliteit dan beter blijft, mocht je hem nog eens aan willen passen.
Over het scherm twijfel ik!
Ik bewerk op een Laptopje omdat die volgens mij de kleuren beter weergeeft dan mijn iMac, waarvan ze zeggen dat die de kleuren juist laat zien zoals ze werkelijk zijn.
KoudbloedKim schreef:NAIWHL, het is zeker geen probleem dat we weinig betalende klanten hebben.
Het zou gewoon leuk zijn om de moeite en tijd die je erin steekt af en toe vergoed te krijgen.
Wat je zegt over bijrijders geldt voor mij ook voor fotograferen; ik maak liever iemand blij zonder er geld voor te krijgen met mijn foto's, dan dat ik betaald word en de eigenaar er niks aan vindt.
Maar waar ik naar toe wil is een combinatie van de twee, al is dat geen pre!
Citaat:Maar nu... zowel Kailey als ik krijgen geen enkele reactie!
We hebben 4 advertenties op diverse druk bezochte, paardgerelateerde Facebookpagina's uit het Noorden.
Als we al een reactie krijgen, is het van iemand ver weg, zodat de reiskosten duurder uitvallen dan de fotoshoot zelf.
Wie o wie heeft tips hoe we mensen aan kunnen trekken?
Doen wij iets fout? Zijn we te duur?
KoudbloedKim schreef:antje_vip schreef:Ik vind deze foto's erg mooi, maar weet tegelijkertijd ook dat als ik bijv. die van dat paard in de woestijn(?) zou hebben geplaatst, ook daar commentaar op was gekomen.Vergelijk jouw foto's eens met de foto's van deze bokker:
KoudbloedKim schreef:NAIWHL, het was mijn vraag hoe we dat konden doen, niet dat het een probleem was.
Je kunt toch iets graag willen zonder dat het een probleem is als dat niet lukt?
Het doel was om tips te krijgen hoe we dit kunnen realiseren en die hebben we gekregen!
KoudbloedKim schreef:Ik fotografeer inderdaad in JPG, maar sla op in png, omdat de kwaliteit dan beter blijft, mocht je hem nog eens aan willen passen.
Over het scherm twijfel ik!
Ik bewerk op een Laptopje omdat die volgens mij de kleuren beter weergeeft dan mijn iMac, waarvan ze zeggen dat die de kleuren juist laat zien zoals ze werkelijk zijn.
Lipydo, ik denk dat je gelijk hebt!
In een andere reactie zei ik ook al dat ik erg benieuwd ben naar wat ik over een jaar van dit topic vind.
Je zult ontdekken dat je meer diepte/ meer bewerkinsruimte zult hebben in je foto's, vooral bij ruisgevoeligere bodies (ruis is een stuk beter te onderdrukken). De kwaliteit is gewoon beter! Zonde als je het niet gebruik.
antje_vip schreef:Vergelijk jouw foto's eens met de foto's van deze bokker: