Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:25

EskeGirl schreef:
Fiffill schreef:
Sowieso leef je in een fantasiewereld als je denkt dat het gros van de fotografen niet nabewerkt. Het hoort nu eenmaal bij fotograferen, het is een deel van het proces.

Klopt, gebeurde in de analoge tijd toch ook al?

Ja, hoort gewoon bij het fotograferen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:26

Ivonka schreef:
EskeGirl schreef:

@EskeGirl, leuke foto! ik wil ook nog eens een goede meeuw foto! :')
had alleen wel die andere wazige meeuw weggewerkt en zn (op de foto) linker vleugel, dat rechtopstaande veertje weggewerkt...

@xLoki, mooie foto!
Alleen staat is de foto een beetje scheef? miss kan je die rechttrekken? :)

Dankje, heb alleen geen idee hoe dat moet :=.

Uitsnijden en kantelen in de hoekjes of rechttrektool gebruiken :) [/quote]
Bedoel je nou het wegwerken of rechttrekken?

Ivonka

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:26

Rechttrekken ja

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:27

Marjoow schreef:
Femke schreef:
@Marjoow:

Ik hoef aa jou geen verantwoording af te leggen. Ik sta hier niet terecht en dit is geen kruisverhoor.

Ik heb je antwoord gegeven. Ik ben open en eerlijk over het materiaal dat ik gebruik.
En de fotos die ik maak krijgen altijd "een" vorm van afwerking. De ene bijna niets, de ander iets meer.

En de fotos ter promotie van mn workshop zijn allerlei fotos, niet speciaal geselecteerd op wat ik er wel of niet mee gedaan heb.
Maar meestal gebruik ik dezelfde paar fotos, zoals die van de cursisten bij steigerende Taco, die geen beeldmanipulatie heeft ondergaan.
Of die foto van het leuke vosje, die ik tijdens 1 vd workshops geschoten heb en inderdaad ook geen bewerking heeft ondergaan...

Bovendien pretendeer ik nergens dat een afgebeelde foto ook tijdens de workshop gemaakt gaat worden ofzo, maar kunnen ze eventueel wel geplaatst worden, gewoon om mensen met mij en mn werk kennis te laten maken. Ik zeg nergens dat mensen na een workshop precies dezelfde fotos gaan of kunnen maken. Sterker nog; ik ben er bij advertenties en omschrijvingen zelfs duidelijk over dat fotografie een leerproces is.

Ik leer mensen liever ECHT fotograferen, dan een eenmalig trucje waarmee ze alleen bij de workshop iets leuks kunnen maken en thuis weer met lege handen staan. Zoals ik van cursisten vaak hoor hoe dat op hun voorgaande fotografiecursussen elders gaat.

Je hoeft geen verantwoording af te leggen, daar vraag ik ook niet om. Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Een simpel Ja of Nee voldoet ;)
Ik interpreteer het enkel zoals hoe ik denk dat Ojajoh het heeft bedoeld.

Op het moment dat jij gaat adverteren voor een workshop, met foto's die jij hebt gemaakt, moeten de cursisten achteraf eigenlijk in staat zijn om zo'n foto af te leveren. En dat is wat Ojajoh bedoelt. Je geeft een workshop in fotografie, niet in photoshop.
Eventuele geinteresseerden in een workshop, die gaan daar naar kijken: Oh, zulke fotos wil ik ook kunnen maken, dus ga ik naar die en die voor deze workshop. Enkel, word er in de workshop dus eigenlijk maar een deel van de fotografie toegelicht, want zoals hier in dit topic al wel te merken is, is photoshop een groot deel van je fotografie ;)
Misschien wel meer dan de helft :)

Daarbij ook gelijk even rechtzetten dat ik niet tegen Femke ben, maar dit enkel als voorbeeld gebruik. Ik kan Arnd ook kiezen, maar die kan hier niet de andere kant laten zien.

Dit ben ik niet met je eens. Je zegt dus eigenlijk dat iemand die nog nooit een spiegelreflex camera in handen heeft gehad na een workshop op hetzelfde niveau als Femke zou moeten zijn. Zou lekker zijn als het kon. Maar dat kan natuurlijk niet.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:28

Marjoow schreef:
Femke schreef:
@Marjoow:

Ik hoef aa jou geen verantwoording af te leggen. Ik sta hier niet terecht en dit is geen kruisverhoor.

Ik heb je antwoord gegeven. Ik ben open en eerlijk over het materiaal dat ik gebruik.
En de fotos die ik maak krijgen altijd "een" vorm van afwerking. De ene bijna niets, de ander iets meer.

En de fotos ter promotie van mn workshop zijn allerlei fotos, niet speciaal geselecteerd op wat ik er wel of niet mee gedaan heb.
Maar meestal gebruik ik dezelfde paar fotos, zoals die van de cursisten bij steigerende Taco, die geen beeldmanipulatie heeft ondergaan.
Of die foto van het leuke vosje, die ik tijdens 1 vd workshops geschoten heb en inderdaad ook geen bewerking heeft ondergaan...

Bovendien pretendeer ik nergens dat een afgebeelde foto ook tijdens de workshop gemaakt gaat worden ofzo, maar kunnen ze eventueel wel geplaatst worden, gewoon om mensen met mij en mn werk kennis te laten maken. Ik zeg nergens dat mensen na een workshop precies dezelfde fotos gaan of kunnen maken. Sterker nog; ik ben er bij advertenties en omschrijvingen zelfs duidelijk over dat fotografie een leerproces is.

Ik leer mensen liever ECHT fotograferen, dan een eenmalig trucje waarmee ze alleen bij de workshop iets leuks kunnen maken en thuis weer met lege handen staan. Zoals ik van cursisten vaak hoor hoe dat op hun voorgaande fotografiecursussen elders gaat.

Je hoeft geen verantwoording af te leggen, daar vraag ik ook niet om. Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Een simpel Ja of Nee voldoet ;)

Op het moment dat jij gaat adverteren voor een workshop, met foto's die jij hebt gemaakt, moeten de cursisten achteraf eigenlijk in staat zijn om zo'n foto af te leveren. En dat is wat Ojajoh bedoelt. Je geeft een workshop in fotografie, niet in photoshop.
Eventuele geinteresseerden in een workshop, die gaan daar naar kijken: Oh, zulke fotos wil ik ook kunnen maken, dus ga ik naar die en die voor deze workshop. Enkel, word er in de workshop dus eigenlijk maar een deel van de fotografie toegelicht, want zoals hier in dit topic al wel te merken is, is photoshop een groot deel van je fotografie ;)

Daarbij ook gelijk even rechtzetten dat ik niet tegen Femke ben, maar dit enkel als voorbeeld gebruik. Ik kan Arnd ook kiezen, maar die kan hier niet de andere kant laten zien.

Dit vind ik een rare uitspraak. Jij vind dat mensen na het volgens van een workshop gelijk even goede foto's moeten kunnen maken als Femke?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:30

Ymor schreef:
Marjoow schreef:

Dit ben ik niet met je eens. Je zegt dus eigenlijk dat iemand die nog nooit een spiegelreflex camera in handen heeft gehad na een workshop op hetzelfde niveau als Femke zou moeten zijn. Zou lekker zijn als het kon. Maar dat kan natuurlijk niet.

Nee dat zeg ik niet ;) Ik zeg dat er een verwachting wordt schetst bij klanten, en dat klanten verwachten na een workshop op dat niveau te kunnen fotograferen ;)
Dat is een heel gewone verwachting.

Als jij in de winkel een mix koopt om een bijzondere taart te maken, en je bekijkt daarbij de filmpjes die gemaakt zijn, verwacht je toch ook dat jouw uiteindelijke product er precies zo uit ziet?

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:32

Nee eerlijk gezegd verwacht ik dat niet...oefening baart kunst :)

Op een workshop leer je meestal gewoon instellingen/basis, daarna kun je zelf dat verder uitbreiden en gaan oefenen! :)
Laatst bijgewerkt door XiiaaooNaa op 11-09-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Dat zeg je wel. Dit is de zin die je zegt:

moeten de cursisten achteraf eigenlijk in staat zijn om zo'n foto af te leveren.

Geeft verder niet hoor, maar dat is dus niet realistisch.

Lipydo

Dat ligt er dus aan hoe er geadverteerd wordt :P Als er staat: "Wil jij ook zulke mooie foto's kunnen maken? Kom dan een workshop doen!" Dan kan je het interpreteren als dat je dan aan het eind van de workshop in staat bent om net zulke mooie plaatjes te schieten als diegene.

Mensen die logisch nadenken zullen ook wel begrijpen dat het enkel een opstapje is.

Marjo

Ymor schreef:
Dat zeg je wel. Dit is de zin die je zegt:

moeten de cursisten achteraf eigenlijk in staat zijn om zo'n foto af te leveren.

Geeft verder niet hoor, maar dat is dus niet realistisch.

Nee ik weet ook wel dat het niet realistisch is. Maar dan heb ik mijn zin anders geformuleerd dan bedoeld ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 19:34

Je kunt niet na een cursusje ineens fantastische foto's maken. Mag hopen dat de gemiddelde beginnende fotograaf dat ook wel begrijpt :)
Sterker nog, sommige mensen maken gewoon nooit mooie foto's. Ook na 10 cursussen niet.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-09-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:34

Lipydo schreef:
Dat ligt er dus aan hoe er geadverteerd wordt :P Als er staat: "Wil jij ook zulke mooie foto's kunnen maken? Kom dan een workshop doen!" Dan kan je het interpreteren als dat je dan aan het eind van de workshop in staat bent om net zulke mooie plaatjes te schieten als diegene.

Mensen die logisch nadenken zullen ook wel begrijpen dat het enkel een opstapje is.

Maar dat is dus wél wat Ojajoh dus bedoelt. Je adverteert met foto's die jij gemaakt hebt, maar daar is dus overduidelijk photoshop aan te pas gekomen. Enkel, als jij net begint wil je ook zulke foto's gaan maken. Als je dan dus in de advertentie niet iets leest over dat er ook photoshop gebruikt word etc. dan is dat nogal een verassing als je dat op de workshop of pas achteraf hoort. Dan kan ik mij goed voorstellen dat mensen dat als oplichting zien.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:35

Fiffill schreef:
Je kunt niet na een cursusje ineens fantastische foto's maken. Mag hopen dat de gemiddelde beginnende fotograaf dat ook wel begrijpt :)
Sterker nog, sommige mensen maken gewoon nooit mooie foto's. Ook na 10 cursussen niet.

Je moet inderdaad ook het inzicht hebben, als je dat niet hebt, dan krijg je ook geen 'mooie' foto's ...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:36

Als beginnende fotograven gewoon even nadenken over hun eigen kunnen... Lijkt me niet al te moeilijk om je eigen kunnen in te schatten.

En Marjoow als je niet snapt dat er geen photoshop voor wordt gebruikt dan heb je gewoon een bord voor je kop. Dat snap je toch zelf ook wel.

Rianne_

Ik ben vanaf het begin van dit topic aan het meelezen en het was echt ontzettend leuk om te zien hoe sommige foto's met weinig en andere juist met meer bewerking kunnen veranderen..

Ontzettend jammer vind ik het dan ook dat er nu zo doorgezeurd wordt over hoe Femke haar foto's maakt/wat ze daarmee doet. Als ik het zo lees, ben jij degene die niet goed leest Marjoow. Femke heeft antwoord op jouw vragen gegeven en jij blijft suggereren dat zij grotendeels - misschien wel meer dan de helft - photoshop gebruikt om tot zulke mooie foto's te komen. Zelf geeft zij al aan dat ze überhaupt geen photoshop gebruikt en dat het over het algemeen om kleine bijwerkingen gaat. Geen hele manipulaties.. Als je denkt dat je na een workshop van haar denkt dat je net zulke foto's kunt maken, ben je in mijn ogen naïef. Mooi zou het natuurlijk wel zijn.. :D Fotograferen is een kwestie van ervaring opdoen. Je leert de basis in een workshop en kunt daar dan mooi mee verder gaan.

Het is misschien niet persoonlijk, maar zaag er dan niet zo over door. Laten we dit topic gewoon leuk houden, en als je iets te bespreken hebt kan dat ook via PB :)

Marjo

Ymor schreef:
Als beginnende fotograven gewoon even nadenken over hun eigen kunnen... Lijkt me niet al te moeilijk om je eigen kunnen in te schatten.

En Marjoow als je niet snapt dat er geen photoshop voor wordt gebruikt dan heb je gewoon een bord voor je kop. Dat snap je toch zelf ook wel.

Nouja, lees hier even een aantal posts door en zo logisch is het niet voor velen dat er photoshop aan te pas komt ;)

jenne

Nicole schreef:
Nee jullie schrikken niet hoe de foto er uit ziet maar jullie schrikken van het RAW bestand en dat is gewoon VEEEEL anders dan een iets wanneer het klaar is, RAW valt gewoon niet te vergelijken met een foto zoals je hem op het scherpje ziet van je camera. Maar dat is wat veel mensen niet snappen.

Ik denk dat Nicole dit mooi verwoord.

Zoals ik de workshop van Femke zie is het leren van je camera instellen en over de compostities.
En niet dus het complete eindprodukt. Dat zie ik haar ook niet adverteren.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:37

Thanks voor het openen van dit topic Bente, heb me vermaakt in de trein vandaag :+ Had niet verwacht dat het optimaliseer-werk zo gevoelig ligt bij mensen := Ben daar niet de enige in denk ik, aan de hand van de vele voorbeelden in het topic.

nenahdm

XiiaaooNaa schreef:
Fiffill schreef:

Je moet inderdaad ook het inzicht hebben, als je dat niet hebt, dan krijg je ook geen 'mooie' foto's ...

De verhoudingen spelen ook een rol :j daarin heb ik wel geluk dat ik toch wel een paard deftig op papier kan zetten.
Ben op mezelf paarden beginnen fotograferen :P

(sorry dat ik er tussen kom :') )

Marjo

Rianne_ schreef:
Ik ben vanaf het begin van dit topic aan het meelezen en het was echt ontzettend leuk om te zien hoe sommige foto's met weinig en andere juist met meer bewerking kunnen veranderen..

Ontzettend jammer vind ik het dan ook dat er nu zo doorgezeurd wordt over hoe Femke haar foto's maakt/wat ze daarmee doet. Als ik het zo lees, ben jij degene die niet goed leest Marjoow. Femke heeft antwoord op jouw vragen gegeven en jij blijft suggereren dat zij grotendeels - misschien wel meer dan de helft - photoshop gebruikt om tot zulke mooie foto's te komen. Zelf geeft zij al aan dat ze überhaupt geen photoshop gebruikt en dat het over het algemeen om kleine bijwerkingen gaat. Geen hele manipulaties.. Als je denkt dat je na een workshop van haar denkt dat je net zulke foto's kunt maken, ben je in mijn ogen naïef. Mooi zou het natuurlijk wel zijn.. :D Fotograferen is een kwestie van ervaring opdoen. Je leert de basis in een workshop en kunt daar dan mooi mee verder gaan.

Het is misschien niet persoonlijk, maar zaag er dan niet zo over door. Laten we dit topic gewoon leuk houden, en als je iets te bespreken hebt kan dat ook via PB :)

Ik suggereer NERGENS dat Femke Photoshop gebruikt om tot zulke mooie foto's te komen. Ik stel enkel dat photoshop NODIG is bij fotografie, en dat het al jaren gedaan word ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:38

Citaat:

Iemand die denkt dat hij na een workshop van een paar uur op hetzelfde niveau zal kunnen werken als de meester, leeft in een fantasy wereld.
Dat is natuurlijk onmogelijk en behoorlijk vanzelfsprekend.

Anders zou de hele wereld inmiddels vollopen met absolute topfotografen, want het is immers volgens jou binnen een paar uur net zo goed te leren als iemand die al 18 jaar ervaring heeft. Lol.
Sorry, je verliest mn aandacht nu hoor, als je het zo graag wil opstoken dat je zelfs de realiteit compleet uit t oog verliest.

Ik reageer er niet meer op als het zo flauw moet. En je een compleet gebrek aan respect toont. Discussie, prima. Maar wel op een wereld die ook echt bestaat.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:38

Zonder photoshop, geen optimaal beeld van je foto.
(nu moet je natuurlijk niet gaan manipuleren)

laten we het topic inderdaad gewoon leuk houden...iedereen doet zoals hij/zij het wil.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:39

Femke schreef:
Citaat:

Iemand die denkt dat hij na een workshop van een paar uur op hetzelfde niveau zal kunnen werken als de meester, leeft in een fantasy wereld.
Dat is natuurlijk onmogelijk en behoorlijk vanzelfsprekend.

Anders zou de hele wereld inmiddels vollopen met absolute topfotografen, want het is immers volgens jou binnen een paar uur net zo goed te leren als iemand die al 18 jaar ervaring heeft. Lol.
Sorry, je verliest mn aandacht nu hoor, als je het zo graag wil opstoken dat je zelfs de realiteit compleet uit t oog verliest.

Ik reageer er niet meer op als het zo flauw moet. En je een compleet gebrek aan respect toont. Discussie, prima. Maar wel op een wereld die ook echt bestaat.

Lees dan eens. Please:
Marjoow schreef:
Nee dat zeg ik niet ;) Ik zeg dat er een verwachting wordt schetst bij klanten, en dat klanten verwachten na een workshop op dat niveau te kunnen fotograferen ;)
Dat is een heel gewone verwachting.

Als jij in de winkel een mix koopt om een bijzondere taart te maken, en je bekijkt daarbij de filmpjes die gemaakt zijn, verwacht je toch ook dat jouw uiteindelijke product er precies zo uit ziet?

En ik geloof dat ik netjes discussieer en nergens onrespectvol ben? Maar als jij dat wel zo opvat, excuses zo is het zeker niet bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 11-09-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:39

Marjoow schreef:

Hier zeg je toch "is photoshop een groot deel van je fotografie" ? Dan suggereer je het dus wel..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:40

Rianne_ schreef:
Marjoow schreef:

Hier zeg je toch "is photoshop een groot deel van je fotografie" ?

En jij denkt dat "JE" gelijk is gericht op Femke?