Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kakanox schreef:shanine schreef:Wie kan mij helpen:D
Ik heb nu een Cannon eos 1000 D met een Tammaron lens van 18 bij 200 mm...
In een binnenbak fotograferen is echt een drama...:-O Wie weet toevallig op welke instellingen je het best met deze lens in een binnenbak kan fotograferen??
En Nu mijn vraag over dit onderwerp natuurlijk Ik heb dus een Cannon eos 1000D en met andere lensen kun je wel in een binnenbak fotograferen wie weet welke lens het bste daarvoor is??
(ik fotografeer nog neit zo heel lang)
Je hebt daarvoor simpelweg een andere lens nodig. Schiet ook weleens in een binnenbak met een 70-200 mm 2.8 (zo'n grote teletoeter), betekent vaak dat ik op ISO 3200 sta te schieten.
In de praktijk geldt: Hoe groter en langer de lens, hoe dichterbij hij kan komen of hoe meer licht hij kan vangen met korte sluitertijden. Die grote lenzen heten ook wel "lichtsterke lenzen". Hoe minder lichtsterk je lens, hoe meer je camera dit moet compenseren. De Tamron 18-200 heeft een diafragma van 3.5-6.3 (dat diafragma geeft de lichtsterkte weer, je Tamron is dus 3.5 of 18mm en 6.3 op 200mm). Hoe kleiner dat getal, hoe meer licht je vangt (2.8 is 4x zoveel licht als 5.6)
Als ik je een tip kan geven om eens iets te proberen: Koop (of leen?) eens een Canon EF 50mm f/1.8. Met dat objectiefje kan je niet meer zoomen en je bent dus beperkt tot een bereik van ongeveer 12 meter tot ~30 meter, maar je kan wél heel veel licht pakken en daarmee maak je het je 1000D wat makkelijker
LaukeB schreef:kakanox schreef:Ik vind 18-50 idd ook niet een heel handig bereik + vind 'm eigenlijk niet lichtsterk genoeg.
hoezo niet lichtsterk genoeg?
LaukeB schreef:ik kwam trouwens dit topic tegen:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=193&t=1233029
en deze foto's zijn gemaatk met een 50mm f1.8 lens van canon.
ik zit er toch nog over te twijfelen.
want dit meisje had voor het eerst een spiegelreflex in handen en heeft zich er nog best wel goed vanaf gebracht.
ik denk met de juiste instellingen dat de foto's heel mooi worden..
wat vinden jullie?
LaukeB schreef:_Denise schreef:Meestal zit er wel een standaard kit lens bij en dit zijn altijd wel kwalitatief goeie lenzen. Waar je sowieso eerst goed mee kan oefenen.
maar ik ben bang dat ik die heel weinig ga gebruiken en dat vind ik zonde van m'n geld..
_Lott schreef:ik denk dat je ook teveel wilt in een keer. want ik vind die foto's van 50mm f1.8 totaal niet scherp op 1 na.
als je nog nooit met instellingen hebt gewerkt, misschien eerst gewoon oefenen met een 18-55 kitlens? of verwacht je direct dat je met een 70-200 f2.8 uit de voeten kunt?