[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:31

Photobucket.com

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:16

Manon_ schreef:
Photobucket.com

Hier kan je ook je eigen albums maken en naar eigen wens instellen (bijvoorbeeld een privé album). Ik ben er erg tevreden over.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:10

Jep, ik ook :)

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:09

ik doe altijd met photobucket

hyves vreet niet zoveel kwaliteit hoor ? toch?
of ben ik nou gek, ik uplaod ook weleens met hyves namelijk

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:02

Bokkers, ik heb een vraag aan jullie..

Ik heb sinds maart mijn eerste SLR, ik heb veel boeken gelezen en stukje bij beetje snap ik nu al best veel...
Ik kan handmatig scherpstellen, weet hoe het met de iso en diafragma en sluitertijd werkt.. Maar toch heb ik in al die tijd.. (ik fotografeer ongeveer 3x in de week, neem hem mee naar stal) pas 1 échte scherpe foto gehad en die was nog niet super (blackfoto).. Om maar te zwijgen over draf of galop foto's. Ik heb de Canon EOS 450D en een kitlens.
Als ik andere meiden zie met precies dezelfde appratuur en die hem pas 2 dagen hebben ofzo, zélfs die krijgen betere foto's.

Weten jullie wat ik verkeerd doe? Blijven oefenen, ik weet het.. maat hoe kan ik nou dooroefenen als ik 300 foto's maak en er gewoon niet 1 scherpe foto tussenzit terwijl ik ook andere standen (diafragma, iso) heb uitgeprobeert? Ik fotografeer trouwens op deze standen: M, P, Av.

Goede site's met veel info zijn ook meer dan welkom!

Groetjes, Minjon.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:16

Dan moet je dus waarschijnlijk je sluitertijd hoger zetten. Heb je voorbeeldfoto's van wat je bedoelt?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:16

Misschien een foto plaatsen met de exif gegevens erbij. Kunnen we kijken hoe en wat en of het aan de instellingen ligt en niet aan je objectief

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:21

Mijn computer is laatst gecrashed maar ik hem nog wel oude-oude foto's, maar daar waren de instellingen sowieso niet goed, maar zou het dan wel fijn vinden als jullie jullie mening zouden geven over welke instellingen jullie zouden gebruiken! :)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:32

Afbeelding

f/20
1/640 sec
ISO-800

Afbeelding

f/5,6
1/4000 sec
ISO-1600

Ik weet dat dit ook geen mooie foto's zijn afgezien van de kwaliteit, dit zijn meer kiekjes maar daar gaat het even niet om. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:35

Minjon, probeer eerst eens alleen met P of Av te werken en laat die M even helemaal links liggen. Met P kan je handmatig je diafragma instellen en wordt de sluitertijd automatisch bepaalt en vice verse met Av.

Pas wanneer je in de gaten hebt wat voor een invloed de ISO, sluitertijd en diafragma op elkaar hebben, dan pas kan je aan de M stand denken.

Over je foto's, het eerste wat mij opvalt is de belachelijk hoge ISO waarden, mijn ISO staat 9 van de 10 keer op 100, die van jou mag dus gerust een stuk lager. Dit heeft direct weer invloed op je sluitertijd.

Verder is mijn tip: kilometers maken. Zet je camera bijvoorbeeld alleen op Av, laat de witbalans en ISO op dezelfde waarden staan en ga eens spelen met de sluitertijd, bekijk eens goed wat voor invloed dit heeft op je foto's en trek zo je conclusies daaruit. Dito met de P stand.

Zo heb ik (en vast menigeen anderen) het ook geleerd. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:38

hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een spiegelreflex camera en zag dit topic. Lijkt me leuk om mee te lezen voor tips.

Minjon, ik ben nu begonnen met de Av stand en ga hier eerst flink mee aan de slag. Vind de informatie die in mijn scherm verschijnt en waar ik aan kan sleutelen op deze stand wel even genoeg ;) De M laat ik nog voor wat het is, wie weet tijdens de fotocursus of erna.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:53

magda_90 schreef:
Over je foto's, het eerste wat mij opvalt is de belachelijk hoge ISO waarden, mijn ISO staat 9 van de 10 keer op 100, die van jou mag dus gerust een stuk lager. Dit heeft direct weer invloed op je sluitertijd.

Ze geeft aan dat ze problemen heeft met onscherpte. Dan lijkt dit mij juist weer niet handig, want zo creeër je sneller onscherpte door te lange sluitertijd.

Verder moet je goed letten op hoe je scherpstelt (scherpstelpunten en waar je op richt), en let ook op bewegingsonscherpte. Ik vind het van deze foto's moeilijk beoordelen omdat ze sowieso erg donker zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:04

Dan moet je je sluitertijd weer wat hoger zetten. Imo is het niet slim om je ISO te gaan gebruiken om je foto scherper te krijgen, gebruik dan liever een kortere sluiterijd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:13

Nee okee, bedoel meer in het geval van een donkere foto, dan je iso omhoog doen omdat je toch een bepaalde sluitertijd moet houden soms.

Bij die eerste foto had het diafragmagetal trouwens wel een stuk lager gekund om zo de foto lichter te hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:15

Op die manier dus. :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:15

Hoi FK bokkers,

Ik zie hier op FK regelmatig van die prachtige zelfportretten voorbij komen,
Nou, mij lukken ze dus echt niet, er is altijd wel iets mee..
Of ze zijn niet scherp, overbelicht, te donker, niet mooi uitgesneden, ik kijk stom, verkeers scherp, te donker enz.
Hoe doen jullie dat toch, zo'n zelfportret maken?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:59

Hallo!

Ik heb gisteren een fujifilm S5600 gehaald
Afbeelding

een erg fijn dingetje waar ik bijv. deze foto mee gemaakt heb:
http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... klein1.jpg

Maar ik heb het knopje nog niet gevonden voor het donker/licht? Dat je de camera een beetje kan instellen op veel licht of juist wat donkerker? Wie weet dat bij deze camera?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:19

Roane, der zit geen knopje op voor donker en licht. Dat bepaald de fotograaf dus of als je hem op automatisch hebt staan de camera zelf. Ik zie een iso van 800 en een sluitertijd van 1/50. Dat laatste is erg laag voor als je uit de hand schiet en levert snel bewegings onscherpte op.

In dit geval....Of iso hoger of sluiter lager maar dan op statief en als je lens wijder open kan (diafragma)is dat ook nog een mogelijkheid.

Leer die 3 dingen goed over hoe ze samen werken. Dat is de basis van fotograferen.
Sluitertijd - iso - diafragma

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:26

Hallo allemaal,
Graag wil ik wat tips over deze foto's. En jullie mening
Afbeelding
Beetje over belicht deze. Wat kan ik hier aan doen?
Afbeelding
Detail foto
Afbeelding

Heb een canon 1000D camera met een 18-200 lens (tamron)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:40

Daarvoor kun je een gewoon topic op FK openen. Dit topic is alleen voor specifieke vragen met een of twee foto's in links. Lees de openingspost even :)

Roane, heb je die nieuw gekocht?
Ivonka, heeft die geen belichtingscorrectie-optie? 't Is een tijdje geleden dat ik een soortgelijke had, dus dat weet ik niet meer :P

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:15

imd; redelijk nieuw, dit was de 'tweede' camera, hij had er twee die hij omstebeurt gebruikte met elk een verschillende extra lens erop, maar deed dat zo weinig dat deze overbodig was.

Bedankt voor de uitleg, maar ik ben bang dat het mijn pet nog even te boven gaat wat er voor mij neergetikt is :))

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:01

imd schreef:
Ivonka, heeft die geen belichtingscorrectie-optie? 't Is een tijdje geleden dat ik een soortgelijke had, dus dat weet ik niet meer :P

Imre, belichtingscorrectie is voor over en onderbelichting. Ja je zou kunnen overbelichten maar geloof niet dat je foto daar nou mooier van wordt.
Ash, daar zijn andere topic's voor om advies over je foto's te krijgen.
Wat de 2e foto betreft de overbelichting is sowieso enkele stops onderbelichten -0.3 of -0.7 en probeer felle luchten en achtergronden te vermijden.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:50

even een vraagje heh,
ik ben nog een beginner, en ik wil wat shoots gaan doen
maar ik wil er wel wat geld voor gaan vragen eigenlijk,
wat zou ik nou kunnen vragen voor zo'n shoot,
en hoe doen jullie dat met aantal fotos enzo?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:09

Heb je wat voorbeeldfoto's? Je foto's moeten natuurlijk wel wat kwaliteit hebben wil je shoots gaan doen. Als je voorbeeldfoto's hebt kunnen we misschien een idee krijgen wat mensen ervoor zouden willen geven..

Aantal foto's verschilt vaak behoorlijk per fotograaf, kijk eens op de websites van een aantal fotografen.. Daar kun je een beeld uit vormen..

Trouwens, bedenk me net dat hier een speciaal topic voor is: [HK] Je prijzen bepalen als paardenfotograaf: gezonde discussie

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:18

Ik zag laatst foto's die helemaal zwart wit waren met alleen het onderwerp bijv een bloem in kleur.
kan iemand mij vertellen hoe zo'n foto tot stand komt. heeft dit met instellingen in de camera te maken of word dit achteraf via een bewerkings programma zo gemaakt