[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:04

Tamron heeft geen AF-S, wel AF maar die past er als het goed is ook op.. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:04

De Tamron Nikon moet er op passen dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:12

Daarmee zeg je in feite "alle Tamrons zouden moeten werken op een D40", dat lijkt me sterk eigenlijk.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:19

Nou, als je bij Kamera-Express 'Nikon D60' intypt, komen er ook lenzen van Tamron bij. Dan moeten die toch passen, of niet?

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:00

Waarom wil je per se een Tamron lens Rianne? Is een Nikkor niet sowieso beter?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:12

Rianne_ schreef:
De Tamron Nikon moet er op passen dus..

Het zal er ook wel op passen, maar je hebt dan geen auto focus, dus je moet alles handmatig scherpstellen. Niet echt ideaal.

Als ik jou was zou ik investeren in bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 70-300 VR ofzo :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:26

@ Elessar, dat was ik ook van plan.. Maar toen ik de Tamron van een vriendin zag, merkte ik dat ook die hele mooie scherpe foto's kan maken. En dan vind ik het zonde om zoveel meer geld uit te geven aan een duurdere lens van Nikon.. Ik doe geen shoots ofzo, de foto's zijn meer voor mezelf of vrienden. Zij heeft trouwens de Nikon D40, mét een Tamron lens die wel zelf scherpstelt.. Niks handmatig. :n

Roos, ik wil niet percee een Tamron. :) Maar ik heb dus gezien dat die kwaliteit eigenlijk ook hartstikke goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:16

Waarom vraag je die vriendin niet welke lens dat precies was? Weet je zeker dat je een lens koopt waar je tevreden over zult zijn, mét autofocus ;)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:06

Hee mensen :) Ik loop me al een tijdje te irriteren, dus ik denk, ik probeer het hier eens.

Ik ben in het bezit van een Canon EOS 350D en kan inmiddels aardig overweg met het toestel. Bij de body heb ik de 18-55mm kitlens, een 50mm F1.8 portretlens van canon en een 70-300mm F4-5.6 van Tamron. De portretlens heb ik net en ik merk dat ik het moeilijk vind om daar een scherpe foto mee te maken, maar ik weet dat het wel mogelijk is met die lens. Het vervelende is dat deze lens niet kan zoomen en ik dat vaak toch wel nodig heb. Mijn irritatie wordt veroorzaakt door de zoomlens; al is er perfect scherpgesteld op het onderwerp en zowel het onderwerp als de fotograaf bewegen niks, dan nog is de foto niet háárscherp. Ik zelf denk dat dit ligt aan de kwaliteit van de lens, het is namelijk nogal een apparaat en koste nog niet eens 170 euro. Ook de autofocus is erg traag.

Nu is mijn vraag aan jullie: Welke lens (het liefst een telelens, maar dit hoeft niet per se) maakt, mits het juist gebruiken van de lens, nu haarscherpe foto's? Deze lens moet geschikt zijn voor een canon body en mag wat duurder zijn. Ik zal eens zoeken naar een foto van wat ik bedoel met haarscherp. :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:19

Welke lenzen passen er op een D80 en zijn geschikt voor detail/ potret fotografie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:33

Als ik dat zo hoor (je vraag hier en het uitgebreidere verhaal in het cameratopic), moet je gewoon eens kijken naar een macrolens met vast brandpunt :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:39

Ik hoop dat ik hier met mn vraag een beetje goed zit....

Het kriebelt al lange tijd om een SLR camera aan te schaffen, nu heb ik een mooie aanbieding gezien om een canon eos 1000d aan te schaffen. Is dit een goede body? Of geven jullie massaal de tip om door te sparen? Ik hoef nu nog niet hét topapparatuur, maar het zou wel leuk zijn als ik niet gelijk een verouderde body aanschaf.
Daarnaast zit er een 18-55 lens bij, ik begrijp dat dit voor de meeste vormen van fotografie iets te weinig is en dat je zeker bij paardenfotografie een lens met een groter bereik nodig hebt.
Nou zal ik waarschijnlijk niet gelijk het geld hebben om snel een betere lens er bij te kopen, zal ik dan wel deze body+bij horende lens kopen?
Of kan ik er echt weinig mee zonder een betere lens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:10

Verouderd is de 1000D absoluut niet hoor! Als je niet de topapparatuur hoeft, kun je daar járen mee verder. Er bestaat natuurlijk de kans dat je op den duur een "professionelere" body zou willen, maar verouderd raken zal de 1000D voorlopig niet doen.

De 18-55 is voor heel veel soorten fotografie uitstekend te gebruiken, maar voor paarden (actie) is een telezoomlens inderdaad wel aan te raden. Je kunt natuurlijk de 1000D + 18-55 kopen en ondertussen direct gaan sparen voor een telelens, maar je zou er misschien ook voor kunnen kiezen de 1000D zónder 18-55 te kopen en dan misschien direct een telelens erbij te kopen. Als je nu al zeker weet de camera bijna altijd voor paarden te gaan gebruiken, zou ik dat zeker overwegen. Mocht je ook veel andere soorten fotografie willen proberen, zou je het bereik van de 18-55-lens denk ik wel missen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:24

Dank je wel voor je antwoord :) Heb ik zeker wat aan!
Ik wil inderdaad de camera vooral bij de paarden gebruiken. (Ook af en toe natuur, honden, mensen, andere interessante objecten) Op dit moment heb ik een luxe compactcamera, maar ik merk gewoon dat die een stuk kwaliteit laat liggen, vandaar dat het toch wel heel erg kriebelt om een SLR aan te schaffen.

Welke type lens past op de 1000D, voor een leuke prijs-kwaliteit verhouding en waar ik voorlopig mee uit de voeten kan wat betreft de paardenfotografie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:14

Je zou kunnen kijken naar een lens met het bereik 55-200 of 75-300. Eventueel een iets duurdere 55-250. Ik zou het puur van budget af laten hangen welke ik zou kiezen. In een dergelijk bereik zijn in ieder geval bij zowel Canon, Sigma als Tamron zeer betaalbare lenzen te vinden. Daarbij is het wel zo dat duurdere lenzen vanzelfsprekend meestal ook beter zijn, dus als je budget het toelaat is duurder meestal ook beter.

Bij het gebrek aan kitlens (mocht je die inderdaad niet direct kopen) zou ik waarschijnlijk eerder naar een 55-200 of 55-250 kijken dan naar een 75-300.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:06

Ik heb sinds kort een Nikon D60 met een Nikon 18-55 lens. Nu wilde ik het eerst hiermee proberen, maar heb afgelopen zondag m'n vriendin op wedstrijd gefotografeerd en ik merk gelijk dat ik met deze lens dus te kort schiet. Ik wil nu dus gaan kijken voor een meer zoom lens. Wat raden jullie voor lens aan.

Nog een vraag, ik las iets over zonnekap en uv-filters. Waarvoor dienen deze precies en waarom zou je ze aanschaffen. Uitleg mag ook per PB hoor.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:00

Een Nikkor 55-200VR of 70-300VR Vooral de VR is handig bij wedstrijden wanneer je sluitertijd erg belangrijk is voor scherpe foto's. Met de eerste red je het altijd, de 70-300mm heeft net wat meer bereik, maar kost ook gelijk wat meer ;)

Zonnekap en Uv filters zijn voornamelijk bedoelt om de lens te beschermen. Een zonnekap zit al vaak bij de lens inbegrepen en worden veel gebruikt. Deze houdt direct licht tegen zodat deze niet recht op je lens valt. Ook wordt hij vaak gebruikt om de lens te beschermen. Ook daarom worden UVfilters gebruikt, deze houden schadelijk UV licht tegen maar beschermen vooral je kostbare lens. Liever een kras in je filter dan in je dure lens :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:32

Romytjuuh schreef:
Welke lenzen passen er op een D80 en zijn geschikt voor detail/ potret fotografie?

Op de D80 passen alle lenzen. Wat is je budget?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:36

Ik heb een Canon eos 1000D, en het portret foto's maken gaat enorm goed, maar het wil niet lukken om een goede bewegings foto te schieten. Wel aardig, met het goede moment, en zeker met het juiste licht komt er ooit een mooie foto uitrollen.
Maar ik krijg de scherpte diepte niet goed, en wat ik net in een ander topic las, was dat dit komt doordat ik nog met een kitlens fotografeer.

Nu heb ik een laag budget (geen exact getal, maar ik kan er gewoon niet al te veel geld aan uit geven) maar ik wel wel een nieuwe lens kopen, een mooie zoomlens dus, die fijn fotografeert bij actie foto's.

Iemand tips?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:18

De 55-200? :)
Heb ik ook, net in de wei plaatjes mee geschoten, en hij is er echt heerlijk voor. En ook zeker niet duur.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:42

55-250 is ook een erg fijne lens, met net een beetje meer bereik :)

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:38

hee! als ik slaag voor mijn examen (en daar ga ik wel vanuit! :D) betalen mijn ouders ongeveer de helft mee voor de Sony A350 + toebehoren :) nu wil ik er dan ook direct een zoomlens bij, en ik kom er niet helemaal uit.

1. Sony 75-300mm F4.5-5.6 €189,00
    2. Sigma 70-300mm f4.0-5.6 APO DG Macro Sony €189,00
    3. Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO Sony €149,00
    4. Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 Sony €139,00

Ik ben er wel uit dat ik dit bereik wil hebben, sluit namelijk mooi aan op de kitlens en ik zoom altijd heel veel.

Bij lens 2,3,4 staat macro, betekent dit dat je er alleen macrofoto's mee kunt maken of kun je ook gewone foto's maken? (als macro extra is dan is dat leuk, maar als het alleen macro is kan ik er niks mee)
En APO, dat is toch beter glas of heb ik dat fout?
En lens 2,3,4 zijn net iets lichtsterker, scheelt dat veel of maakt dat praktisch niks uit?

Verder snap ik niet echt wat de afkortingen AF, DG, Di LD inhouden, wie kan mij dat kort uitleggen? :o
En welke lens zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt! :D

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:16

@ Absque_dubio & imd: van welk merk bijvoorbeeld, en welke prijs moet ik erbij verwachten?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:11

imd schreef:
55-250 is ook een erg fijne lens, met net een beetje meer bereik :)

En met stabilisatie. :)

Jaimyliefje: Ik zou zeker voor een Canon gaan. Misschien iets prijziger ('t scheelt niet heel veel), maar kwalitatief en qua scherpte beter dan dezelfde lens van Sigma of Tamron.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:53

Jaimyliefje schreef:
@ Absque_dubio & imd: van welk merk bijvoorbeeld, en welke prijs moet ik erbij verwachten?

Van Canon, en de prijs zou ik niet weten. Ik heb hem 2ehands voor 100,- gekocht. :)