[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:26

Nicole21 schreef:
Ja dat had ik inderdaad gezien! Maar je hebt ze bij bijvoorbeeld cameranu ook van 200 euro!

Als je contactpunten erop hebt zitten wat voor verschil zit er verder dan nog in? Ik had ergens wel gelezen dat bijvoorbeeld design dus metaal/plastic ook in prijs kan verschillen, maar verder.. Niks?

Maatvoering, Precisie, toleranties, degelijkheid......

Dat zijn dingen die je als eindgebruiker bijna niet ziet, maar die wel allesbepalend kunnen zijn voor het eindresultaat.

Daarnaast betaal je ook voor de merknaam, maar daar hoort een stukje kwaliteit bij.
Je weet wel: Quality remains, long after the price is forgotten....... (Henry Royce, ja, van die auto's)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:46

ikke schreef:
Nicole21 schreef:
Ja dat had ik inderdaad gezien! Maar je hebt ze bij bijvoorbeeld cameranu ook van 200 euro!

Als je contactpunten erop hebt zitten wat voor verschil zit er verder dan nog in? Ik had ergens wel gelezen dat bijvoorbeeld design dus metaal/plastic ook in prijs kan verschillen, maar verder.. Niks?

Maatvoering, Precisie, toleranties, degelijkheid......

Dat zijn dingen die je als eindgebruiker bijna niet ziet, maar die wel allesbepalend kunnen zijn voor het eindresultaat.

Daarnaast betaal je ook voor de merknaam, maar daar hoort een stukje kwaliteit bij.
Je weet wel: Quality remains, long after the price is forgotten....... (Henry Royce, ja, van die auto's)

Dat is zeker waar! Maar soms vraag ik mij echt af waarom het zó erg verschilt, er zit verder geen glas o.i.d. in. En als je eentje van 200 euro koopt kun je net zo goed 4 van 50 euro kopen. Maar goed ik zal denk ik ook niet de goedkoopste nemen i.v.m. wat jij zegt!

Wat ik trouwens ook op internet las :+ :
Citaat:
Die van Canon zijn van Canon en daardoor beter. De loze ruimte die erin zit is namelijk van een hoogwaardite kwaliteit. Canon gebruikt speciale lucht om zijn tussenringen op te vullen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:07

Nicole21 schreef:
Citaat:
Die van Canon zijn van Canon en daardoor beter. De loze ruimte die erin zit is namelijk van een hoogwaardite kwaliteit. Canon gebruikt speciale lucht om zijn tussenringen op te vullen.

_O- _O-

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:14

Nicole21 schreef:
Citaat:

_/-\o_ _O- ik ga stuk.

Ik heb tussenringen van Caruba. http://www.kamera-express.nl/product/12200805/caruba-tussenringenset-voor-canon-eos-spiegelreflex-ef-ef-s-met-metalen-vatting/#DescTabsAnchor

Werken prima, blijf ook de functies behouden. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere, duurdere sets.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:34

Nicole21 schreef:
Citaat:

Gebakken lucht ja _O-

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:30

Haha ja die vond ik ook wel echt goed bedacht! :') En als je een goedkopere set koopt kun je ook nog altijd een busje kwaliteitslucht van Canon kopen _O-

Ah thanks Sicayes! Heb nu genoeg leuke tussenringen op het oog. Zal na mijn tentamens even verder zoeken ik heb namelijk nogal last van studieontwijkend gedrag..

Cocodox

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:06

Ik kom even binnenvallen... maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de volgende twee objectieven?

Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di II

Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di II VC

Het prijsverschil is aanzienlijk, namelijk voor de bovenste 165 euro en de onderste, de VC versie, 239.
Sorry als het echt een logische verklaring heeft, ik heb niet zo veel verstand van objectieven en kan geen verschil ontdekken behalve in de naam en de prijs.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:14

VC = Vibration Control = beeldstabilisatie

Waarom is jouw keuze op een superallroundzoomlens gevallen en niet op losse standaard- en telezoom?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:26

Bagheera_206 schreef:
VC = Vibration Control = beeldstabilisatie

Waarom is jouw keuze op een superallroundzoomlens gevallen en niet op losse standaard- en telezoom?

Ik heb geen idee, ik zag deze twee voorbij komen en vond het prijsverschil zo raar.
Ik heb momenteel een kitlens 18-55mm bij mijn Nikon D3100 waarvan de autofocus kapot is.
Ben dus op zoek naar een nieuwe lens (en toevallig zag ik de BTW acties bij de Mediamarkt hmm), maar weet niet echt wat voor objectief ik het beste kan aanschaffen.
Ik wil het liefst een lens waar ik het meest mee kan als beginner zijnde en die niet al te duur is.
Maar het zou fijn zijn als ik dus een lens aanschaf waar ik meer mee kan dan mijn huidige kitlens.

Edit: ik dacht al dat het iets met beeldstabilisatie was, maar dacht dat dit VR was :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:36

Canon = IS = Image Stabilization
Nikon = VR = Vibration Reduction
Sigma = OS = Object Stabilization
Tamron = VC = Vibration Control

En er zijn vast nog meer merken met eigen benaming.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:37

Wat wil je graag fotograferen en wat is jouw budget?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:42

Oh vandaar joh... Stom :+

Ik vind actiefoto's vooral gaaf, maar ook macro bijvoorbeeld (en totaal tegenovergesteld).
Omdat ik eigenlijk een heel klein budget heb (250 ongeveer), maar heel graag een andere lens wil en omdat mijn kitlens het zo ongeveer aan het begeven is, wil ik een lens waar ik dus van alles een beetje mee zou kunnen zo ongeveer.
Ik zou het gaaf vinden om paardenfoto's te kunnen maken, maar ook productfoto's (ik weet dat ik hier eigenlijk aparte lenzen voor nodig heb, maar dat komt later wel als ik groot ben toch? :+).
Of zou je het me dan toch echt afraden om een lens te kopen en met mijn kitlens te blijven oefenen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:13

Jammer dat op mijn vraag geen antwoord gegeven is. (Wat niet de eerste keer is BTW) :\

Dus maar even opnieuw:

Is de 50-200mm 1:2.8-3.5 Telezoom met glazen ED-elementen geschikt voor goede paardenfotografie? Ik weet dat de meeste met een canon of nikon werken en een 70-200 f2.8 (vast brandpuntafstand) gebruiken.
Maar bij Olympus heb ik die mogelijkheid niet wil ik binnen mijn budget blijven.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:23

Art_Ificious schreef:
Jammer dat op mijn vraag geen antwoord gegeven is. (Wat niet de eerste keer is BTW) :\

Dus maar even opnieuw:

Is de 50-200mm 1:2.8-3.5 Telezoom met glazen ED-elementen geschikt voor goede paardenfotografie? Ik weet dat de meeste met een canon of nikon werken en een 70-200 f2.8 (vast brandpuntafstand) gebruiken.
Maar bij Olympus heb ik die mogelijkheid niet wil ik binnen mijn budget blijven.

Je zet zelf al dat de meeste met canon of nikon werken, je kan dan toch niet verwachten dat er binnen een dag antwoord komt? Wil je echt advies moet je naar een winkel waar ze deze verkopen of vragen aan iemand die ook met Olympus werkt, en voor zover ik weet zijn de actieve posters dat niet iig.

Ik heb zelf dus geen verstand van de Olympus, maar opzich ziet deze lens er wel goed uit. Maar kan dus ook niks zeggen over kwaliteit oid.
Al zou ik zelf niet via ebay een lens aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door karlli op 27-01-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:23

Er zijn hier niet veel/geen mensen die Olympus gebruiken. De meeste hier hebben een Canon of een Nikon. Het is dus vrij logisch dat het misschien iets langer dan een dag duurt voor iemand die ervaring/verstand heeft met de genoemde Olympus lens om jou een juist advies te geven hier in dit topic langskomt. :)

Ik weet het helaas niet, ik ben niet bekend met die lens. Hij lijkt qua diafragmagebruik op de 70-200 van 'ons' (al is hij dan variabel ipv vast) maar qua kwaliteit kan ik er niks over zeggen.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 27-01-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:24

Cocodox schreef:
Oh vandaar joh... Stom :+

Ik vind actiefoto's vooral gaaf, maar ook macro bijvoorbeeld (en totaal tegenovergesteld).
Omdat ik eigenlijk een heel klein budget heb (250 ongeveer), maar heel graag een andere lens wil en omdat mijn kitlens het zo ongeveer aan het begeven is, wil ik een lens waar ik dus van alles een beetje mee zou kunnen zo ongeveer.
Ik zou het gaaf vinden om paardenfoto's te kunnen maken, maar ook productfoto's (ik weet dat ik hier eigenlijk aparte lenzen voor nodig heb, maar dat komt later wel als ik groot ben toch? :+).
Of zou je het me dan toch echt afraden om een lens te kopen en met mijn kitlens te blijven oefenen?

Deze lens niet kopen, is echt zonde van je geld. De 18-200 is een lens met nadelen die alleen opwegen wanneer het wisselen van lenzen nog grotere nadelen heeft (op reis vind ik hem fijn, want in de tropen of woestijn je lens wisselen is een tricky bezigheid).

Maar.....

Dan alleen de 18-200 van Nikkor zelf kopen. De tamron en sigma presteren duidelijk slechter en hebben daarmee teveel nadelen. De tamron heeft een beroerde beeldkwaliteit en de sigma is ontzettend langzaam.

Met jouw budget zou ik kijken naar de 55-200 van Nikkor. De VRII is iets boven je budget, zijn voorganger zonder VRII in de titel is onder de 200 euro te krijgen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:27

karlli schreef:
Art_Ificious schreef:

Dus maar even opnieuw:

Je zet zelf al dat de meeste met canon of nikon werken, je kan dan toch niet verwachten dat er binnen een dag antwoord komt? Wil je echt advies moet je naar een winkel waar ze deze verkopen of vragen aan iemand die ook met Olympus werkt, en voor zover ik weet zijn de actieve posters dat niet iig.

Ik heb zelf dus geen verstand van de Olympus, maar opzich ziet deze lens er wel goed uit.
Al zou ik zelf niet via ebay een lens aanschaffen.

Ik ben ooit begonnen met Olympus, maar ben uiteindelijk overgestapt op Nikon juist vanwege de problemen met het zoeken van lenzen. Kwalitatief levert Olympus best mooi glaswerk in de regel, het is alleen vreselijk duur en er zijn geen tot weinig third party sellers.

Ik kan je geen advies geven aangaande deze lens, maar misschien wel een tip om over na te denken. Ga je verder met het Olympus systeem of ga je sparen voor Nikon of Canon.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:31

Ik snap zeer goed dat ik het enige "buitenbeentje" ben wat cameramerk betreft. Het ging me eigg meer om de info 50-200mm en of een vast brandpuntsafstand zoveel beter is dan een variabele?

Ik ben verder tevreden met mijn Olympus E-520 body.
Als ik zou overstappen op canon of Nikon moet ik eerst alles verkopen wat ik van Olympus heb, en dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten.

Third party seller? Wat zijn dat haha

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:38

Ik heb het uiteindelijk wel gedaan (had de 510). Het is een onevenredig duur systeem uiteindelijk temeer omdat sigma en tamron niet tot nauwelijks voor Olympus maken.

Bij mij werd het te gortig toen ik een groothoeklens wilde aanschaffen. Voor het geld van die lens en mijn verkochte set had ik een nieuwe Nikon.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:43

Ja ok maar de Nikon en canon lenzen zijn wel groter en zwaarder dan die van Olympus. (Had ik gelezen) Voor mijn zwakke polsen is Olympus dus wel een verlichting.

Ik weet zelfs niet wat mijn hele set waard is. (Body + 2 lenzen uit de standaard serie en 1 lens uit de PRO serie die ik voor 170€ heb via eBay gewonnen als hoogste bieder maar nieuwprijs 600€ kost) Zou kunnen dat ik er een goede set van Nikon of canon van kan kopen.

En waar ligt de voorkeur dan? Canon of Nikon en welk model?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:50

Dat is denk erg lens afhankelijk, even random gegoogeld en de 300mm f4 van Olympus is blijkbaar 300gr zwaarder dan de Canon versie.

Voorkeur Canon/Nikon is ook heel persoonlijk. Je zou even in de winkel beide in de handen moeten nemen en kijken wat je fijner vind vasthouden. Technisch is er nagenoeg geen verschil.

Een third party seller is de persoon die via een platform (marktplaats, eBay, Amazon, Bol.com) zijn/haar waar verkoopt aan jou.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:54

Thnx sicayes, weer een lastig woord opgehelderd :D.
Ik ga eens de media markt binnen en eens bekijken wat het leukste is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:56

De camera zelf is lichter vanwege het kleine sensor. De lenzen niet per definitie.

Wat bij de lens die jij op het oog hebt het punt is is dat je op 200 mm minder lichtopbrengst hebt en dus langzamere sluitertijden of hoger iso hebt bij donkere ruimten.

Of deze lens geschikt is voor je gebruiksdoel, is afhankelijk van wat je ermee wilt doen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:56

^ mediamarkt binnengaan is deze aankomende dagen wel een tricky business want ze hebben de 21% btw dagen en is het er dus stervensdruk :') Tenzij je per direct een nieuwe set wil kopen zou ik even wachten hahaha.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:26

Dat wist ik niet, heb ook niks zien voorbijkomen op televisie in reclamespots.

Heb wel gezien op hun site een canon met 2 kitlenzen voor nog geen €700. Niet de lenzen die ik eigg zoek wat F waarde betreft.
Maar misschien wel een leuk beginners setje?

Vraag me dan wel af of ik mijn Olympus met lenzen verkocht ga krijgen voor een deftige prijs?