[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:47

Het is idd de 18-55 IS..ben wel super blij met deze camera...vanmiddag een beetje zitten prutsen en op onderzoek uitgeweest hoe alles werkt..ook wat foto's gemaakt met de 55-250, vind dat ook erg scherpe foto's, hoewel een meer ervaren fotograaf absoluut dingen zal zien, maar ik met mijn amateurs oog vind ze voor nu erg mooi :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:35

Mijn Canon mag naar Canon, met een orginele grip houd het probleem aan.

[Net tijdens het journalistiek foto's maken ging het alweer mis.]

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:35

Ik had hier laatst geinformeerd naar een eventuele opvolger voor mijn 350d. Toen werd ik gewaarschuwd voor het feit dat een 1D heel zwaar is. Dat ben ik gisteren even gaan uitproberen in de fotozaak en idd, wat een enorm en zwaar apparaat, dat gaan mijn polsen helemaal niet trekken :n

Aangezien ik er toch was meteen even naar een 7D geinformeerd en tot mijn schrik ontdekt dat de handgreep van deze camera dusdanig groter is dat hij absoluut níet prettig in mijn kleine handen ligt, ik kan er niet fijn vat op krijgen :n
Dit bleek te gelden voor alles van de xxD serie helaas..

Toen maar even een 550D vastgepakt en hoewel íets groter dan mijn 350D is dat na gewennig wél te doen. Vanaf heden is mijn keuze dus teruggebracht tot de xxxD modellen.

Klopt het dat van de xxxD modellen de 550D dan het beste is?
Ik moet zeggen dat ik toch wel even heb staan kwijlen bij het enorme LCD scherm zeg, wat een verschil met mijn 350D en ja het idee er mee te kunnen filmen is stiekem toch ook wel leuk :=
Alleen wordt ik een beetje tegen gehouden door A. de prijs uiteraard, het is toch wel weer een investering om ff snel te beslissen en B. het feit dat ik weer vanalles moet vervangen, mijn geheugenkaarten en extra batterijen zijn dan waardeloos en om die te vervangen cq. aan te vullen kost toch ook weer aardig wat centen :=

Als iemand ervaring heeft, specifiek met het verschil tussen de 350D en de 550D en of het los van het filmen de moeite en het geld waard is om over te stappen dan hoor ik dat weer heel graag :)

In ieder geval iedereen alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen tot nu toe!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:59

Dat je steeds ook bijbehorende zaken moet vervangen, daar ontkom je helaas niet aan.
De fabrikanten zorgen er wel voor dat je nooit klaar bent met kopen. :D

In de analoge tijd kon je jaaaaaren doen met je spullen. Digitaal gaan de ontwikkelingen zo hard, dat je vanzelf wel om de paar jaar nieuwe spullen wil.
Meer pixels betekent grotere bestanden en die wil je net zo snel verwerken, dus heb je snellere kaartjes nodig.
De grootste winst is in de afgelopen jaren geboekt in de ISO mogelijkheden.
Bovendien zijn de sluiters gemaakt voor een x aantal clicks en als je sluiter kapot gaat is het 9 van de 10 x interessanter om meteen een nieuwe camera te kopen.

Voordeel van alle ontwikkelingen is wel dat de prijzen de afgelopen jaren behoorlijk gedaald zijn.
Ik heb gisteren mijn 20D verkocht. Daar heb ik begin 2005 € 1.469,= voor betaald! Alleen voor de body, zonder lens.....

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:06

Tsja.. ik vind de 550D een camera die professioneel ook nog wel bruikbaar was, heb er een aardige stapel shoots mee gedaan. De 350D vond ik aardig minder "trefzeker".
Nadeel aan die 550D vond ik inderdaad het formaat van de bestanden. Van belangrijke shoots en goeie foto's bewaar ik alle RAWs, een 1TB schijf is vlot genoeg vol als je met 18.2 mp gaat werken.

Wat betreft hoge ISO.. vind ik het verschil tussen de 350D (oftewel de 30D die ik hiervoor meer gebruikt heb, en zelfs inschaal boven de 40D en 50D) en de 550D niet gigantisch groot. De 550D wint dat "wedstrijdje" wel, vooral op en boven ISO 3200.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:13

Ik word een beetje gestoord van een ander forum. Had daar ook vertelt over het hele grip verhaal en nu is het opeens dat ze nooit gezegd hebben dat het aan m'n grip kon liggen [mijn namaak dan] gezien hij met een orginele Canon precies hetzelfde doet.

De man bij de fotoshop zei trouwens dat ik, voordat ie hem naar Canon wil sturen, mijn contacten moet schoonmaken van m'n lens [als het probleem met een grip gekomen is?] en er nieuwe firmware op moet zetten. Maar ik ga toch niet met alchohol zo dicht bij m'n spiegel zitten o.o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:21

Contacten schoonmaken kan je volgens mij beter niet met alcohol doen? Maarja, ik heb zelf altijd zoiets van.. als 't werkt blijf ik er vanaf :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:22

Ik heb ook eindelijk mijn 'nep'grip besteld. Krijg 'm denk ik zaterdag (hoewel ik hoop op morgen :=).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:25

Maar het lijkt me zooooo onwaarschijnlijk. Heb die error nog nooit gehad, alleen sinds er een grip opzit. De man die ik vandaag sprak was trouwens niet degene die ik normaal heb, die is veeeeel vriendelijker. Dus ik baal wel, had hem eigenlijk vandaag nog naar Canon willen sturen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:27

Dan haal je de grip eraf en schiet je voorlopig even zonder...?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:28

Tja, is opzich wel de oplossing maar ik ben erg koppig [haha] en ik heb echt zoiets van 'Die camera heeft me 1500€ gekost, meer zelfs en dan kan ik er niet fatsoenlijk een grip onder hangen zonder dat ie errors gaat geven?' Ik bedoel, met alle respect, maar dat vind ik echt te achterlijk voor woorden.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:30

Het blijft fijnelectronica met beperkte QC. Een bekende kocht een Leica S2 van 19000 euri (negentienduizend inderdaad) om tot de ontdekking te komen dat er een defect in de sensor zat - 1:3 foto's gewoon zwart.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:34

Neem aan dat ie daar gewoon mee terug gegaan is?

Ik snap wel had het fijne electronica is, maar ik baal er echt heel erg van. Als het nou een 50mm 1.8 [ik noem zomaar iets doms] dat ie niet pakte ofzo, zou ik er nog niet zo'n probleem van maken. Maar een batterijgrip is toch wel erg fijn en handig, dus ik vind het raar dat mijn camera hem spaced als die eronder komt. Dan ligt het probleem toch echt bij mijn software denk ik want de grip die ik er nu onder heb [en hij de fout ook mee aangaf] werkt op de 20D van mijn klasgenoot perfect.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:48

Of zit ie ergens in de contacten voor die grip in je camera?

>> Je kan ook afdrukken vanaf de grip, maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:36

Wat was ook alweer die site waarop je kon zien wat er in een tas past?

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:04

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:13

Hai..
ik was van plan om een canon eos 1000d met een 18-55mm objectief te kopen.
en later als ik het leuk vind dan mischien nog een lens van 75-300mm erbij te nemen.?
mijn vraag is is dit een leuke camera voor beginners.
en zitten er een beetje uitgebreide opties op zodat je alle kanten opkunt?

alvast bedankt. Mvg tryntsje loonstra

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:32

Hallo! Ik moet nog even sparen maar ik wil toch een spiegel reflex gaan kopen!
Is De Panasonic Lumix DMC-G10 een goed camera? Waar ik naar zoek: is een camera waarmee ik goed beweging en landschappen kan fotograferen. Bedankt :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:54

Dat kan met iedere spiegelreflexcamera.. maar maakt Panasonic spiegelreflexen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 21:03

Panasonic heeft naar mijn idee geen SLR.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:42

JAZZ4ff schreef:
Kiwipitje schreef:
Wat was ook alweer die site waarop je kon zien wat er in een tas past?
http://www.cambags.com/

Op de website van Lowepro staat uitgebreide info over de maximum camera-lens combi's die in de diverse tassen passen.
http://www.lowepro.com

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:57

JolandaS schreef:
Op de website van Lowepro staat uitgebreide info over de maximum camera-lens combi's die in de diverse tassen passen.
http://www.lowepro.com
Klopt, maar dat zocht ik niet :P. Toch bedankt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:06

/me begint een beetje te balen van Canon en Nikon.

Nikon maakt goeie SLRs met een onbruikbare filmfunctie. In de D7000 stoppen ze 1080p... met 24 fps. Europa = 25 fps en ik geloof zelfs dat er continenten zijn die 30 fps gebruiken. Maw deels useless... Dan hebben ze een fullframe die waanzinnig goed geschikt is voor de dingen die ik ermee wil doen (nl. nightlife, bruiloften, portretfotografie) nl. de D700: Fantastisch detail en waanzinnige hoge ISO prestaties.. maar het ding wordt oud. Geen filmfunctie, laat staan Full HD.

Canon maakt goeie SLRs die niet zo van hoge ISO's houden, tenzij je een fullframe pakt. Die fullframe (de 5DII om precies te zijn) heeft dan weer scherpstelissues en een resolutie die je lang niet altijd nodig hebt. De 7D heeft een waanzinnige AF en goede belichtingsmeter (beter dan de 5DII), maar een sensor die enerzijds teveel pixeltjes heeft en anderzijds eigenlijk gewoon wat beter had moeten presteren @ hoge ISO. Beide kunnen wel goed filmen, maar vooral dan krijg je last van de ruisprestaties van die 7D. Wil je goeie autofocus én een sensor die lekker meekan op hoge gevoeligheden, dan kies je een 1D MkIV... zou je denken. Buiten dat ie onbetaalbaar is en een imho toch wel enigszins onhandige cropfactor herbergt is de AF LANG niet zo goed als iedereen gehoopt had. Een bezitter van zowel de 1D MkIIn als 2x 1D MkIII overwoog z'n 1D MkII in te ruilen voor een IV, maar opteert voor de 7D omdat de AF betrouwbaarder en prettiger in te stellen is :+

Ben ik de enige die hier een beetje moe van wordt?

Lieve Canon & Nikon: het maakt me niet uit WIE van jullie het ding bouwt, voor mijn part staat er Pentax of Sony op, bouw nu eens een tool die echt bruikbaar is ipv toch telkens weer tegen minpunten aan te moeten blijven lopen. Een consument heeft geen 18 megapixels nodig en vraagt zich hooguit af waarom de bestanden zo groot worden of baalt van hoe snel er ruis in de foto's zit. Hetzelfde geldt voor bruidsfotografen: Die rennen inmiddels volop naar de D700 en D3s - véél foto's maken met een niet al te idiote resolutie, in ruil voor bergen detail (zelfs bij ISO 8000!). Een studiofotograaf heeft wat aan veel megapixels en weinig scherptediepte, zorg voor die personen voor een HUGE sensor en weinig of geen AF (eigenlijk voldoet de 5DII hieraan, een allrounder is het zeker niet).

Ik zou zeggen: cropcamera's max. 12 mp, da's ruim voldoende. Concentreer je op detail en hoge ISO prestaties, een goede betrouwbare en snelle autofocus voor alles dat voor consumenten is. Maak prosumermodellen wat "luxer" door minder automatische modussen en meer instelmogelijkheden te bieden. Fullframes? Twee kanten op, hoge resolutie voor in de studio en noisekillers met waanzinnige AF voor alles daarbuiten. Als Canon naast de 5DII een body had gemaakt als de D700 had ik geen Nikon gehad.

Of ben ik nu de enige die hiervan baalt?

PS: Sorry trouwens, moest het even van me af schrijven :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:31

Ik zou zeggen, HLP, verdiep je eens in het bouwen van een camera en bouw 'm zelf :D D'r zijn ook mensen die computers zelf bouwen, dus dan ga jij toch gewoon camera's bouwen? :')

:(:)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:36

Er zijn helaas maar weinig mensen die zelf moederborden ontwikkelen... een 5D uit elkaar schroeven en weer monteren is al eens gelukt, met nieuwe sluiter erin en al. Een 5D ontwikkelen.. daar heb je iets meer van een design team voor nodig vrees ik ;)

Vraag me wel af of ik net zo afgestompt zou raken als ik zelf voor zo'n camerafabrikant als designer zou werken :+