[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:59

Ik kom even binnen vallen voor advies...

Ik heb een Canon 40D die ik een poos terug naar veel concerten meesleepte. Daar gebruikte ik een 50/1.4 lensje op die prima voldeed voor kleine concertzalen (en ook wel grote stadions als ik erg vooraan stond) :D

Helaas ben ik al een tijdlang niet meer bij concerten geweest en is mijn 40D nogal verwaarloosd (zonde!)

Nu ik zelf steeds enthousiaster wordt over eventing zou ik het leuk vinden om hier foto's te gaan maken. Deze evenementen zijn bijna altijd buiten, maar gaan wel op redelijk hoge snelheid. Daarbuiten vind ik het sowieso wel fijn om een lens te hebben met wat meer bereik.

Ik heb dus zelf nu de 70-200/4.0 (zonder IS) op het oog, simpelweg omdat deze nu mooi geprijsd is (hij kost mij dan pakweg EUR425 nieuw). De vraag is of deze geschikt gaat zijn voor wat ik er mee wil gaan doen. Mischien iemand tips.

Ik ben me ook bewust van de 70-200/4.0 MET IS. Die zou mij pakweg EUR795 kosten, maar dat vind ik eigenlijk wel een beetje boven mijn budget.

Wat zouden jullie mij adviseren? Ook qua waardevastheid en dergelijke, mocht ik hem tzt toch willen verkopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:05

Prima keuze :j
Ik zou zeker niet die met IS kopen, het prijsverschil is inderdaad groot en met dergelijke sluitertijden ga je de IS niet nodig hebben. Met concerten kan de IS eventueel wel nuttig zijn, ik weet niet of je plannen hebt ook die hobby weer op te pakken?

Qua waardevast zijn: dat zijn ze an sich wel, echter liggen de nieuwprijzen nu wel erg hoog en wordt voor prijzen tweedehands altijd gekeken naar actuele nieuwprijzen. Het kan dus zijn dat het objectief dat je op het oog hebt over een jaartje nieuw 100 euro minder kost en dat daardoor de tweedehands prijzen ook automatisch lager te komen liggen.

Qua bereik: Tenzij je echt beschikt over een goede plek kán 200mm wat karig zijn. Probeer iig niet op 100m afstand te blijven staan :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:10

de 70-200 f/4 L IS USM is verder weathersealed en optisch wat beter. de non-IS kan ook best tegen een beetje spetters en lichte regen en denk niet dat je voor een 40D de optische verbeteringen echt gaat zien, dus zou idd ook al snel voor een non-IS kiezen in jouw situatie.

mogelijk alternatief als 200mm toch te weinig bereik is (heb zelf weinig ervaring met eventing) is de Sigma 100-300 f/4 EX HSM. Kan optisch/technisch zeker meekomen, zijn helaas ook niet goedkoop, maar soms vind je een aanbieding.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:17

Die plannen heb ik mischien wel, maar met zo een grote witte lens kom ik geen concert zaal meer in tegenwoordig :D Die 40D+50mm lens kan ik nog wel mee naar binnen smokkelen soms, maar ik heb niet zo veel zin in gezeur tegenwoordig. Het is bijna vloeken in de kerk, maar tegenwoordig neem ik een hele simpele IXUS mee naar stadion concerten en daar krijg ik hele behoorlijke foto's uit. Iets meer hit & miss, maar het scheelt een hoop gezeik.

Ik zat net trouwens ook verlekkerd naar de 5D mark II te kijken... Als ik mijn 40D redelijk weet te verkopen hoef ik nog niet eens zo heel veel bij te leggen, ha ha... Maar lichtelijk overdreven alleen voor de hobby ;)

@HLPhoto Ook dank voor je feedback. Sigma is niet echt een optie, tenminste, die is prijstechnisch minder interessant voor mij.

Maar non IS moet dus kunnen... Is het nog handig daar een (goedkoop) mono statief bij te gebruiken?

Naar mijn idee heb ik een redelijk stille hand...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:19

@manic: Ik sluit mij bij Kevin en Anouk aan. :) Wat voor concerten fotografeer jij? := Welke zalen? Als jij in Noord-Holland met uitzondering van Amsterdam vooral lokaal talent wilt fotograferen heb ik nog wel een oplossing om gewoon met je 70-200mm naar binnen te komen. #gmiffel

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:20

5D Mk2? Als je eventing wil fotograferen, koop alsjeblieft een 7D ;)

de 5DII is een prachtbody, heb er heel veel plezier van gehad, maar als het me alleen om de foto's ging had ik een Nikon D700 gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:24

5D2 is idd niet echt een body voor sportfotografie :D Dan kun je binnen dezelfde prijsklasse idd beter een 7D of een (zou mijn voorkeur hebben) 1D3 kopen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:27

Ha ha, destijds voornamelijk bij Paradiso... Melkweg heb je altijd gezeik, maar bij Paradiso kan het ze echt geen ruk schelen. Ik heb het alleen nogal gehad met alle indie bler bandjes waarbij ik tussen de 15 jarigen sta en vind de muziek ook niet zo interessant meer. Dat gecombineerd met gewoon lekker veel met mijn paard bezig zijn betekent dat ik simpelweg niet meer zo vaak ga.

7D zat ik ook al naar te kijken :)

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:29

Hoi allemaal,

Ik heb de kans om onderstaand objectief goedkoop te krijgen. Ik ben alleen niet bekend met
het merk en kan op internet ook weinig vinden.

Is er hier misschien iemand die ervaring heeft met dit objectief of merk?

Digital PRO HD Series .45X Angle VLA4558

Ik ben op zoek naar een macro lens voor mijn Nikon D3000, ervaringen met objectieven van een ander merk die geschikt (aan te bevelen) zijn, zijn ook welkom!

Alvast bedankt!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:04

wat vinden jullie van deze lens van canon
55-250 IS dat is toch ook een tele?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:08

@Nathalietje, die lens heb ik.
Is inderdaad een tele/zoomlens..
Ik ben er heel tevreden mee! Maar ben verder ook niks gewend behalve mn 18-55 :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:10

Nathalie dat is inderdaad een tele-objectief, nette prijs-kwaliteitsverhouding!

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:21

Hoi, ik kom hier ook even binnenvallen voor advies :)
Wij hebben een canon eos 1000D met gewoon de inbegrepen lens van 18-55 mm.
We willen nu een nieuwe lens aanschaffen waarmee je;
- Ver kan inzoomen, in verband met schapen fotograferen voor het bedrijf;
- Dichtbij mooie foto's kan maken, in verband met producten fotograferen voor webwinkel;
- Actiefoto's kan maken, in verband met leuke foto's van de paarden :)
Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:44

Eigenlijk ben je dan volgens mij op zoek naar twee objectieven (nl. een macro-objectief en een telezoom), maar hoe dichtbij wil je precies komen voor die producten? (oftewel hoe groot zijn ze).

Een macro-objectief is nl. een objectief dat een vergrotingsfactor kan halen van 1:1. Zegt je zo misschien weinig, maar het werkt als volgt: Je sensor is 22.2 x 14.8mm groot. Een vergrotingsfactor van 1:1 betekent dus dat objecten van 22.2 x 14.8mm groot zo gefotografeerd kunnen worden dat ze de hele foto beslaan.

Wat ook nog even belangrijk is: Hoeveel wil je eraan uitgeven? In principe is er een ideale combinatie van 2 objectieven, maar die kost ook over de 2000 euro... weet niet of je dat wil :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:47

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:38

manic schreef:
Die plannen heb ik mischien wel, maar met zo een grote witte lens kom ik geen concert zaal meer in tegenwoordig :D Die 40D+50mm lens kan ik nog wel mee naar binnen smokkelen soms, maar ik heb niet zo veel zin in gezeur tegenwoordig. Het is bijna vloeken in de kerk, maar tegenwoordig neem ik een hele simpele IXUS mee naar stadion concerten en daar krijg ik hele behoorlijke foto's uit. Iets meer hit & miss, maar het scheelt een hoop gezeik.

Ik zat net trouwens ook verlekkerd naar de 5D mark II te kijken... Als ik mijn 40D redelijk weet te verkopen hoef ik nog niet eens zo heel veel bij te leggen, ha ha... Maar lichtelijk overdreven alleen voor de hobby ;)

@HLPhoto Ook dank voor je feedback. Sigma is niet echt een optie, tenminste, die is prijstechnisch minder interessant voor mij.

Maar non IS moet dus kunnen... Is het nog handig daar een (goedkoop) mono statief bij te gebruiken?

Oh, heel vet! Ik wil daar ook zo graag nog een keer fotograferen :D Lijkt me zo ontzettend vet.
We matchen trouwens qua body haha :Y) Heb jij er toevallig een grip onderhangen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:39

Courses schreef:
manic schreef:

Oh, heel vet! Ik wil daar ook zo graag nog een keer fotograferen :D Lijkt me zo ontzettend vet.
We matchen trouwens qua body haha :Y) Heb jij er toevallig een grip onderhangen?

NathalietjeB schreef:
wat vinden jullie van deze lens van canon
55-250 IS dat is toch ook een tele?

Yep, ik heb 'm zelf op m'n 40D zitten. Leuke lens, maar ik ben er een beetje uitgegroeit. Merk toch dat veel foto's net even een tikkeltje scherpte missen en daar baal ik zwaar van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:38

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:39

Nog een verschil: De 11-16 f/2.8 is redelijk leverbaar. De 8-15 niet bepaald :=

Als je overigens fish wil voor op crop (en tegen een normale prijs) --> Tokina 10-17mm f/4 AT-X. Doet 't zelfs op full wel redelijk vanaf 13mm :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:07

Hallo,

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een lens om nog verder weg mee te kunnen fotograferen.
Ik heb een nikon d60 met een 18-55 & 55-200 lens.
Ik wil meer vogel fotografie gaan doen.

Wie o wie heeft een leuke lens. (ik wil er niet meer dan 300,- kwijt aan zijn)

evt een degelijke macro lens is ook prima. Heb nu van die voorzet ringen (net zo iets als de uv filter) maar daar krijg ik het niet altijd mee gemaakt (ligt meer aan mij als aan die dingen) maar als iemand een andere oplossing ervoor kan vinden :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:13

Wat betreft vogelfotografie: Niet meer dan 300,- budget, dan heb je eigenlijk niet echt opties. Misschien dat je een tweedehands Sigma 170-500mm f/5-6.3 EX HSM kan vinden oid, maar dan heb je het denk ik wel gehad. Een Tamron 200-500 viel mij niet tegen maar heeft denk ik geen AF op een D60.

Macro kan je goedkoop oplossen met tussenringen, anders is de Nikkor 85mm f/3.5 DX VR een aanrader.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:20

Welke raad je me dan aan boven de 300,-? dat word even sparen of geluk hebben met ebay..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:48

Geluk hebben met ebay -> forget it. Lange tele-objectieven zijn heel populair, vooral met autofocus. Laat je de autofocus-eis vallen dan zijn er hier en daar nog wel scherpe primes op te pikken voor een leuk prijsje, maar om zuiver te kunnen scherpstellen wil je dan minimaal liveview of liever eigenlijk een ander matglas, en daarvoor heb je weer een andere body nodig.
Kwam laatst op ebay nog een AI-P 600mm f/5.6 Nikkor tegen, dat zijn echt serieuze millimeters voor vogeltjes :+

Vind het overigens wel een leuke vraag, ben ik hier geloof ik nog niet tegengekomen, dus doe even een uitgebreid antwoord!

Een opsomming van objectieven
400,- - 1000,-
Neem je met iets minder genoegen, kijk dan eens naar de Sigma 50-500mm f/4.5-6.3 EX OS HSM (of de voorloper zonder OS, de f/4-6.3), de Sigma 150-500mm f/5-6.3 EX OS HSM (of voorloper Sigma 170-500mm f/5-6.3 HSM). Alledrie die objectieven zijn voor tussen de 500 en 850,- tweedehands wel te vinden met een beetje geluk. Ze hebben volgens mij wel allemaal het manco dat ze tegen de 500mm duidelijk minder scherp worden, helemaal als je met wijd open diafragma schiet. Op f/8 wordt zo'n lange zoom meestal wat scherper.
Zoals ik al zei maakt Tamron nog een 200-500mm f/5-6.3 die betaalbaar te kopen is en redelijk scherp, maar die heeft waarschijnlijk geen autofocus op jouw body.
Tokina, toch wel een beetje m'n favoriete "kloonmerk", maakt verder nog een 80-400mm f/4-5.6 die voor hele leuke prijzen op te halen is, fijn in de hand ligt en heerlijk stevig is... maar wat ik ervan gezien heb vond ik mooiere beelden komen uit de Nikkor 70-300VR. Als je het verschil in millimeters uit een foto van zo'n 70-300VR cropt heb je nog steeds meer detail.

1000,- - 2000,-
Eén tree hoger (1000+) en iets korter vind je de Nikkor 80-400mm f/4-5.6 VR, maar die is flink aan vervanging toe. Ben er nooit zo kapot van geweest: Duur, geen snelle autofocus en niet schrikbarend scherp. Ik vind het al snel problematisch als een objectief niet significant beter is dan z'n concurrentie (bovenstaande Sigma's), maar wel significant duurder.
De Nikkor 300mm f/4 schijnt het met een 1.4x converter wel vrij goed te doen.

Nog een tree hoger krijg je hele exotische objectieven. Zowel Sigma als Nikon zelf hebben daar een aanbieding die echt waar biedt voor z'n geld:
Sigma heeft de 120-300mm f/2.8 EX HSM (tegenwoordig met OS!). De oude variant is behoorlijk scherp en vind je voor ca. 1500,- tweedehands. De nieuwe variant is ca. 2500,- nieuw, verwacht dat ie begin 2012 rond de 2000,- wel te vinden zal zijn. Dan is er nog de Sigma 300mm f/2.8 EX HSM, ook een prima prime die voor ergens tussen 1000,- en 2000,- nog weleens op marktplaats staat. De oude 120-300 en de 300 prime hebben allebei een beetje last van Tamron-geel, maar dat is in post natuurlijk goed weg te werken en ze zijn SCHERP. Laatste belangrijke eigenschap = dat ze het allebei vrij goed doen met converters (ook met de 2x converter), dan heb je dus een vrij scherpe 600mm f/5.6.

2000,- - 3000,-
Eén tree scherper en een stapje duurder is de Sigma 500mm f/4.5 EX HSM. Enorm bakbeest, zie 'm vaak te koop voor ± 3500,- maar een bekende heeft de zijne (in Canon-mount) voor 2250,- gekocht, dus ze zijn "betaalbaar" te noemen. Vond dat objectief op het gemis van IS na echt niet onder doen voor beelden die ik van de Canon 500 f/4.0 gezien heb, hij is 1/3e stop minder lichtsterk maar de prijs is er ook naar. Met een 1.4x converter wordt ie 700mm en f/6.3, ook dan is ie nog behoorlijk scherp.

3000,- +
Dan heeft Nikon zelf nog de 200-400mm f/4.0 VR (Mk1 en Mk2), ook prima te gebruiken met converters dus 560mm f/5.6 heb je al snel. Dit zijn wel objectieven die zeg maar 5000,- kosten en 3500,- tweedehands.

5000,- +
Verder zijn er natuurlijk de merkeigen primes (Nikkor 300 2.8, 300 4.0, 400 2.8, 500 4.0, 600 4.0 en 800 5.6) en maakt Sigma zowel een 300-800mm f/5.6 zoom waarvan ik mooie foto's voorbij heb zien komen als een 800mm f/5.6 prime. Al die laatst genoemden zijn tweedehands NIET te vinden en kosten ongeveer evenveel als een mooie jonge tweedehands BMW :=

Voor wat betreft de goedkope spiegellenzen (500 6.3, 500 8.0, 600 8.0) en "supertelezooms" van 800-1600mm f/8-16 die je overal op marktplaats en ebay tegenkomt: Ik zou er geen geld in investeren, je kan het echt nog beter aan een zwerver in Amsterdam Zuidoost doneren.

Stabiliteit
Veel millimeters en niet al te hoog in ISO? Dat betekent dat je sluitertijden veel langer zijn dan je op basis van de brandpuntsafstand zou "mogen". 1/60 om een vogeltje dat op een tak zit of op het water te bevriezen is soms al genoeg, maar gebruik je een 600mm objectief op een D60 dan zou je uit de hand eigenlijk toch minimaal 1/1000 sec. willen gebruiken, buiten dat een 600mm prime uit de hand meestal niet echt comfortabel te noemen is...

De oplossing om bovenstaande problemen tegen te gaan is een goed statief met een even goede statiefkop. De meeste mensen beginnen met een licht setje en gaan dan stap voor stap upgraden... in 1x doorsparen voor iets wat past bij wat je wil fotograferen is meestal echt beter, bespaart je een hoop frustratie en op de lange termijn ook een hoop geld. Koning Nikon (Thom Hogan) heeft er ooit een interessant artikel over geschreven. Nu denk ik dat een gemiddelde hobbyist met iets goedkoper dan wat hij beschrijft tevreden kan zijn, maar vooral ook bij statieven en statiefkoppen: goedkoop = duurkoop.

Voor diepgaande informatie over "vogelen" kan ik je overigens http://www.birdpix.nl echt aanraden.

Succes!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:14

heel erg bedankt.. ik heb het in een word document gezet en uitgeprint.
Moet vanavond werken (lees op de zorgboerderij oppassen als iedereen op bed ligt) dus kan mooi gaan lezen :)

De site staat bij mijn favorieten toegedeeld en word een dezer dagen ook bezocht.
Vriendelijk bedankt voor je tijd én moeite :j

SusanneZiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:30

Hopelijk kunnen jullie mij ook helpen.. Ik wil gaan beginnen met fotografie en heb de canon eos 1100d op het oog (of toch een 1000d). Ik wil voornamelijk sgw foto's maken op wedstrijden..
Nu vond ik vandaag een oude canon t70 van mijn vader gevonden inclusief 2 lenzen..
Een 50mm 1:1,8 van canon en een 1:4,5 80-205mm van panagor. Nu mijn vraag.. Kunnen deze lenzen op een canon eos 1100d? En waarvoor zijn deze lenzen voornamelijk geschikt?

Heel erg bedankt! Jullie hebben vast door dat ik 0 verstand van foto's heb. Haha