[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:49

Heb al een aantal crops voor bij zien komen! Zien er goed uit, maar ik zie liever nog 100% crops van de Sigma versie aangezien ik niet echt blij word van het resultaat met een 1.4 / 1.7 converter als ik kijk op the-digital-picture.com O:

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:57

Ja... na 3 mensen de 70-200 f/2.8 L USM weg te hebben zien doen ivm onnauwkeurige focus en 4 exemplaren getest te hebben die allevier niet naar behoren functioneerden + klachten van een stapel andere mensen (ook prof fotografen die de moeite waard zijn ;) ) durf ik dat objectief niet meer echt aan te raden.
Er zijn mensen die er op DSLRs met hoge resolutie (zoals de 50D van Lifaya) hele bijzondere resultaten uit halen, maar dat zijn er niet zo heel veel, en ik vind de opvallend veel hogere hitrate van bijvoorbeeld Nouks' 70-200 f/2.8 L IS USM (wat ook niet echt bekend staat als een fantastisch objectief) op mijn bodies (50D en 5D Mk2) nogal tekenend. Zelfde resultaat zie ik bij 1 v/d exemplaren die ik geprobeerd heb (is eigendom van een bedrijf waar ik regelmatig mee samenwerk en waar ook een 70-200 f/2.8 L IS USM ligt, die het beter doet dan de non-IS).

Voorzichtige conclusie die ik erover getrokken heb is: focus is razendsnel, maar niet zo zuiver, zit er soms net naast. De nieuwe objectieven met IS (zowel f/2.8 als f/4.0) hebben dat probleem niet.

That said; de 70-200 f/2.8 L USM blijft een objectief dat optisch mooi is, als je niet verwacht huge prints te gaan maken zou ik er niet al te bang van zijn. Als je verwacht dat wél te doen en je wil het tot op de laatste pixel scherp hebben kom je met een 7D body vrijwel direct uit bij de laatste series objectieven en dat zijn de nieuwe 70-200 f/2.8 L IS USM Mk2 (al heb ik ook daar het vermoeden dat er mogelijk wat focus issues zijn, in ieder geval bij 2 exemplaren in m'n nabije omgeving), en mijn favoriete telezoom of all times: de 70-200 f/4.0 L IS USM.

Die laatste is altijd spot-on m.b.t. scherpstelling, retesnel, en haarscherp.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:17

Ik heb de 70-200 2.8 IS USM gehad en heb hem de deur uitgedaan om dezelfde reden als Kevin net aangeeft...misfocus waardoor ik redelijk wat foto's er tussen had zitten die niet scherp waren, heb hem weer verkocht en de 70-200 F4 IS USM gekocht, héél blij met deze keuze en eerlijk is eerlijk, het is een ernstig mooi objectief met ragscherpe platen en hij is idd retesnel!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:18

wat dat betreft zijn we het dan wel eens :+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:20

:j Dat objectief gaat echt de deur niet meer uit!
Binnenkort de 24-105 L IS USM kopen en dan heb ik mijn hele set naar volle tevredenheid :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:26

heb de laatste 15 pagina's doorgelezen, en ben daar niet echt tot een antwoord gekomen. En om nou 167 pagina's te gaan doorlezen := vandaar dat ik het zelf gewoon even vraag.
Ik wil er een goede lens bij. Ik heb een canon 1000D met 18-55 lens (kitlens)
ik wil vooral rijfoto's en losgooifoto's maken. Wat voor lens raden jullie me aan ? mijn budget is niet enorm dus niet al te duur :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:28

55-250IS.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:06

HLPhoto schreef:
en mijn favoriete telezoom of all times: de 70-200 f/4.0 L IS USM.

Die laatste is altijd spot-on m.b.t. scherpstelling, retesnel, en haarscherp.

Ben je weer van gedachten veranderd? Als ik het mij goed herinner gaf je een poosje geleden aan dat dit je favoriet was tót je met de nieuwste versie van de 70-200 IS USM f/2.8 had mogen werken? Ben je daarop teruggekomen? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:30

Alwiene schreef:
Ben je weer van gedachten veranderd? Als ik het mij goed herinner gaf je een poosje geleden aan dat dit je favoriet was tót je met de nieuwste versie van de 70-200 IS USM f/2.8 had mogen werken? Ben je daarop teruggekomen? :)
Voorlopig wel even idd. Ben bij 1 exemplaar een backfocusprobleempje tegengekomen wanneer je niet met vol open diafragma fotografeert, maar zo rond de f/5.6 (zowel op mijn 5D Mark II als op de 1D Mark IV van de eigenaar). Het verschil was in mijn geval minimaal, als in iemand staat recht voor je, je focust op het rechteroog, maar het linkeroog is het middelpunt van de focus. Een vriend van me constateerde hetzelfde bij zijn exemplaar (op een 5D Mark II).
Ben er nog niet helemaal achter of dit exemplarisch is of niet, dus wil het objectief niet afbranden (met name wide open heb ik namelijk nog geen scherpere telezooms gezien, gezellig op plek 1 naast de Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 VR II :D), maar ben wel even voorzichtig met roepen dat ie het allerbeste is.

Het verschijnsel dat ik beschrijf komt bij meer objectieven voor; de Canon EF 50mm f/1.2 L USM is een objectief dat er zelfs bekend om staat. Vol open is ie vrij scherp, tot f/2 ook nog, vanaf f/2.8 zakt ie qua detail ineens weg onder de 50mm f/1.4 USM en zelfs "plastic fantastic" 50mm f/1.8 en komt pas na f/8 weer bovendrijven.
Bij bepaalde resolutietests bleek dit probleem echter niet voor te komen, vervolgens bleken juist die testers het objectief op liveview scherp te stellen voor ze de testfoto's maakten. Als je liveview met de juiste instellingen gebruikt om een foto scherp te stellen... is het diafragma daadwerkelijk teruggestopt. Maak je normaal gesproken een foto, dan focust de camera vol open. Druk je vervolgens af, dan wordt het objectief teruggestopt, de sluiter geopend, de sluiter gesloten en dan het objectief weer vol open gezet.

Het feit dat dit zo gebeurt zorgt ervoor dat verschillen in scherpstelpunt tussen vol open en teruggestopt ineens zichtbaar worden. Wat wel grappig is: Je komt vaak ook in de problemen als je objectieven hebt die heftig vignetteren en je gebruikt bepaalde instellingen op de lichtmeter. De vignettering wordt dan namelijk meegerekend, het gemiddelde is donkerder dan wide open en de flitser gaat te hard af. De Canon EF 35mm f/1.4 L USM is hier een goed voorbeeld van, om correct belichte portretten te schieten in clubs moest ik altijd -1 1/3e vermogen instellen op de flitser :)

Canon heeft in principe zelf een workaround... de meeste wat duurdere bodies hebben namelijk een miniscuul "DOF preview" knopje, onder je linker middelvinger direct naast de vatting. Als je dit knopje indrukt wordt het objectief duidelijk hoorbaar teruggestopt en wordt je zoeker ineens een stuk donkerder (tenzij je 'm wide open hebt staan natuurlijk.. doh :P), met een super precision matglas (voor manuele objectieven) zoals in m'n 5D Mark II zat zie je dan letterlijk de focus verspringen.
Zou je nu dit knopje indrukken en dan automatisch scherpstellen, dan ben je er in principe, toch?!

Niet dus, want;
a) bij de meeste consumer/prosumerbodies wordt AF alleen gegarandeerd tot f/5.6, f/6.3 werkt soms wel maar veel meer eigenlijk niet, en;
b) ik heb nog geen body kunnen vinden waarbij de AF werkt terwijl het DOF-preview knopje is ingedrukt. Bummer :D

Een bekende van me is nogal begaan met het repareren en calibreren van objectieven en kan me een hele hoop vertellen over hoe je zo'n ding ontwerpt... Heb dit probleem eens met 'm besproken en hij had een theorie over dat het idd in het ontwerp zou kunnen zitten, ook gezien de manco die in het design van de Nikon-concurrent gebakken zit en het feit dat de Canon dit niet heeft, maar adviseerde me ondanks dat toch gewoon eens body en objectief te laten calibreren via de professional service, omdat het ook nog weleens in software zou kunnen zitten en/of exemplarisch zou kunnen zijn.

Maar goed, dit wordt een lang banketstaaf.
Conclusie: Ik heb dus nog geen idee of dit probleem exemplarisch is, dus ga er voor het gemak maar vanuit dat het probleem exemplarisch is of dat het user error is.

Degene die ik zelf in handen gehad heb gaat ergens deze maand mee naar TechRepair voor calibratie op de camera in kwestie (een EOS 1D Mk4), totdat ik daar meer van hoor ga ik ook van het bovenstaande uit. Ik ben inderdaad dus wél even voorzichtig met het adviseren van de 70-200 mk2, word regelmatig door meerdere mensen gevraagd wat de beste aankoop is omdat ik het toevallig leuk vind om het bij te houden... zou me wat banketstaaf voelen als die personen dankzij mij 2000,- uitgeven om vervolgens niet tevreden te zijn met hun aankoop.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:37

Leverage schreef:
Ik hoop dat iemand mji kan helpen, in augustus ga ik een 70-200 van Sigma bestellen en met de tijd wil ik hier een 2x converter voor kopen maar nu ben ik op zoek naar mensen die mij kunnen vertellen aan de hand van 100% cropjes bijvoorbeeld hoe dat het dan gesteld is met de kwaliteit van de foto's (:

Ik heb idd een extender (2x) op mijn Canon 70-200 f2.8 L USM, maar ik moet wel zeggen dat ik volgens mij wel een geluksvogel ben qua apparatuur, ik heb natuurlijk wel eens missertjes, en dat het op 100% niet zuiver is, maar over het algemeen ben ik echt meer dan tevreden :j Mocht ik ooit het geld hebben ga ik natuurlijk voor de nieuwste versie van de 70-200 F2.8 IS lens, maar dat heb ik helaas niet :P Ik wil eigenlijk ook graag een Canon EOS 7D aanschaffen, en dat staat eigenlijk boven aan mijn lijstje.

Maar ik heb geen ervaring met Sigma icm een extender'/converter :n maar als je voorbeeldfoto's en crops wilt zien, dan mag dat :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:43

Ik heb wel ervaring met de 70-200mm f/2.8 HSM II op Nikon met converter, had zowel de 1.4x als de 2.0x.

Met de 1.4x heb ik weleens een vette publicatie geschoten, op 200mm :D scheelde iets in detail, maar niet heel veel, vooral teruggestopt merkte je er weinig aan.
Met de 2.0x converter vond ik 'm ronduit bagger. Maarja, dat was dus maar 1 exemplaar...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:57

@Leverage: Ik zal eens kijken of ik nog wat duidelijke 100% crops kan vinden die ik voor mijn Canon had. Ik weet namelijk niet of ik daar uberhaupt wel een Extender op wil. Ik weet niet of de Canon Extenders daar ook op kunnen, want ik dacht dat daar alleen de Sigma Extenders op kunnen... Correct me if i'm wrong.

@Kevin: Ik moet zeggen dat het probleem van de backfocus mij nog niet echt onwijs is opgevallen, maar ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik bij concerten vooral fotografeer met diafragma (bijna) wijd open. En op hoge ISO's valt de backfocus waarschijnlijk ook veel minder op. Ik zal er eens op letten als ik hem iets afstop op klaarlichte dag.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:14

Bagheera_206 schreef:
@Kevin: Ik moet zeggen dat het probleem van de backfocus mij nog niet echt onwijs is :brr: opgevallen, maar ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik bij concerten vooral fotografeer met diafragma (bijna) wijd open. En op hoge ISO's valt de backfocus waarschijnlijk ook veel minder op. Ik zal er eens op letten als ik hem iets afstop op klaarlichte dag.

Thanks Rich!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:12

@Kevin/Richard: Grappig dat die backfocus zich juist manifesteert als je niet full open fotografeert. Doorgaans komt juist op groot diafragma de focus erg nauw. Ik heb zelf focusproblemen altijd het eerst opgespoord tijdens concerten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:36

@Anouk: Met mijn AF is niets mis tijdens concerten. Dat ding is echt supersnel en bijna altijd op de juiste plek gefocussed. Behalve als het echt heel donker is, maar dat ligt meer aan mijn camera dan aan mijn lens. Heb zelfs het idee dat mijn telezoom zelfs nog tikje sneller is met scherpstellen dan mijn standaardzoom, maar dat zal vast nauwelijk meetbaar zijn.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:57

Nouks schreef:
@Kevin/Richard: Grappig dat die backfocus zich juist manifesteert als je niet full open fotografeert. Doorgaans komt juist op groot diafragma de focus erg nauw. Ik heb zelf focusproblemen altijd het eerst opgespoord tijdens concerten.
Niet als het residuele sferische aberratie betreft, dat komt alleen tevoorschijn op het moment dat je fotografeert op een diafragma dat niet gelijk is aan het diafragma waarop gefocust wordt.

Let wel: Als het al tevoorschijn komt. Er hebben meer objectieven last van dan dat het bij objectieven ook zichtbaar wordt. Dit verschijnsel is het vaakst zichtbaar bij hele lichtsterke (tele-)primes.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:42

Ik fotografeer momenteel met een Sigma 70-200 F2.8II EX DG APO FT.
Nu moet deze lens wederom weg voor reparatie.
Vorig jaar kreeg ik een Canon 70-200 2.8 IS USM mee als leenlens. Prima vervanging dus.

Ditmaal kan ik een Sigma 70-300 lens meekrijgen. Is er iemand die mij kan vertellen wat voor verschil ik hiermee kan/moet verwachten? Ten overstaan van wat ik nu gewend ben met mijn Sigma 70-200? Ik heb iig een belangrijk evenement om te fotograferen en dan moet de lens wel naar wens zijn.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:13

ik heb een vraagje, heeft iemand wel is van een Komuranon telelens gehoord?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:07

Yep! Komt meer voor onder de namen Takumar en Kenlock. Wel volledig manueel en moet met converter op je Canon/Nikon.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:08

@Honeybee: Ik weet niet wat/waar/wanneer jij gaat fotograferen, maar volgens mij is die 70-300mm niet lichtsterk en gaat niet tot f/2.8 terwijl die Sigma en Canon die jij noemt dat wel tot f/2.8 gaan. Je zou ook voor dat ene event wellicht een lens van familie/vrienden/kennissen kunnen lenen of er gewoon zelf een huren als het echt heel belangrijk is.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:35

Ik heb een pentax camera, en ooit een oude lens van mn vaders oude toetsel gebruikt, een 200 mm lens. Deze werkte prima in de M stand, maar sinds kort doet ie niks meer. Ligt dit aan de camera of aan de lens?
De kitlens werkt namelijk prima in de M stand

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:03

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:12

Nou, mijn lens heb ik gisteren weggebracht voor reparatie. Voor de 2e keer alweer.
De 70-300 heb ik laten liggen overigens als leenlens. Vorige keer duurde het 3 maanden voor ik mijn eigen lens weer terug had.

Belangrijke evenementen om te fotograferen heb ik wel, namelijk de friese kampioenschappen en tevens nog een arabierenkeuring (indoor, waarvoor ik zeker die 2.8 nodig heb).

Heb om die reden maar gewoon een nieuwe lens (via internet) gekocht. Exact dezelfde (sigma 70-200 2.8). Gisteren foto's meegemaakt en het was gewoon een verademing. 100 punten zeker ben ik ervan dat mijn andere lens echt iets mankeert.
Nu alleen maar hopen dat deze nog kosteloos gerepareert gaat worden. We zullen zien....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:20

Sigma geregistreerd = 4 jaar garantie, toch? + vorige reparatie is niet goed gegaan. Als ie na reparatie niet verbeterd is -> direct terugsturen.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:07

Sigma geregistreerd is tegenwoordig 3 jaar garantie.
Toen ik 'm kocht in 2009 was het 1 jaar garantie.
Officieel val ik buiten de garantie nu, ook die van de reparatie, maar ze zouden proberen of het er nog kosteloos doorheen kon, maar die 'garantie' konden ze me niet geven.
We gaan het meemaken.