Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HLPhoto schreef:en mijn favoriete telezoom of all times: de 70-200 f/4.0 L IS USM.
Die laatste is altijd spot-on m.b.t. scherpstelling, retesnel, en haarscherp.
Alwiene schreef:Voorlopig wel even idd. Ben bij 1 exemplaar een backfocusprobleempje tegengekomen wanneer je niet met vol open diafragma fotografeert, maar zo rond de f/5.6 (zowel op mijn 5D Mark II als op de 1D Mark IV van de eigenaar). Het verschil was in mijn geval minimaal, als in iemand staat recht voor je, je focust op het rechteroog, maar het linkeroog is het middelpunt van de focus. Een vriend van me constateerde hetzelfde bij zijn exemplaar (op een 5D Mark II).Ben je weer van gedachten veranderd? Als ik het mij goed herinner gaf je een poosje geleden aan dat dit je favoriet was tót je met de nieuwste versie van de 70-200 IS USM f/2.8 had mogen werken? Ben je daarop teruggekomen?
Leverage schreef:Ik hoop dat iemand mji kan helpen, in augustus ga ik een 70-200 van Sigma bestellen en met de tijd wil ik hier een 2x converter voor kopen maar nu ben ik op zoek naar mensen die mij kunnen vertellen aan de hand van 100% cropjes bijvoorbeeld hoe dat het dan gesteld is met de kwaliteit van de foto's (:
Bagheera_206 schreef:@Kevin: Ik moet zeggen dat het probleem van de backfocus mij nog niet echt onwijs isopgevallen, maar ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik bij concerten vooral fotografeer met diafragma (bijna) wijd open. En op hoge ISO's valt de backfocus waarschijnlijk ook veel minder op. Ik zal er eens op letten als ik hem iets afstop op klaarlichte dag.
Nouks schreef:Niet als het residuele sferische aberratie betreft, dat komt alleen tevoorschijn op het moment dat je fotografeert op een diafragma dat niet gelijk is aan het diafragma waarop gefocust wordt.@Kevin/Richard: Grappig dat die backfocus zich juist manifesteert als je niet full open fotografeert. Doorgaans komt juist op groot diafragma de focus erg nauw. Ik heb zelf focusproblemen altijd het eerst opgespoord tijdens concerten.