[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:02

Carlijn schreef:
Heb ik weinig last van eerlijk gezegd. :P
En in RAW maakt het geen donder uit welke witbalans je schiet, al doe je TL. _O- Wel chill.

Ja precies, heerlijk..
Ik zweer bij RAW maarja je moet wel de tijd voor nemen..

Deboooraaah

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:20

ik moet voor school een analoog fototoestel kopen.
Nu heb ik een man gevonden die er 3 heeft, alle drie voor 50 euro, een Nikon f50, Nikon f601 en Nikon f401
nu is de vraag, welke is de beste
(ik vind er bijna niets van op het internet)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:55

vind 50,- vrij veel voor een F50 ;) heb er ooit een gekocht met 3 objectieven erbij voor 35,-
de F601 en F401 ken ik niet.

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:47

is de F50 een goed toestel?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:06

Werkte wel okee vond ik. Een F4 of F5 is beter, eigenlijk vrijwel een digitale camera alleen zonder sensor, maar daar betaal je ook voor.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:16

Hallo,
Sorry dat ik hier zo kom binnenstormen. Ik hoop op kennis van jullie uit.
Ik heb een nikon D90, lens AF-S nikkor 18/200 mm 1:3.5-5.6GII ED.
Ik heb hiermee zéér mooie foto's buiten. Maar binnen zijn deze een ramp. Familiekiekjes, allemaal goed en wel. Maar een paard in actie in de binnepiste dat kan ik wel helemaal vergeten.
Moet dit met deze lens mogelijk zijn? Ben ik helemaal verkeerd en welke instellingen zet ik er het beste op?
Nu het winterseizoen eraan komt, wil ik liever niet stoppen met foto's nemen!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:45

Ben vorige week eindelijk geslaagd voor een toestel.
Na eerst een hele tijd op internet rondgespeurd te hebben ben ik toch maar naar een fotozaak gegaan.
De eerste zaak waar ik naartoe ben gegaan heb ik duidelijk gezegd dat ik voor info kwam en niets zou kopen.
Hier ben ik erg goed geholpen, ik had gemeld wat ik wilde.
Foto's veraf en dichtbij mochten geen probleem zijn, in een hal wilde ik een mooi plaatje kunnen schieten, en natuurlijk bewegende beelden.
Ik wilde geen spiegelreflex want dat is veel te ingewikkeld, en te duur.
Heb nu de CANON powwershot SX20 IS eventueel uit te breiden met flitser.
Ben er tot nu toe super tevreden mee, heb nog nooit zo'n mooie plaatjes geknipt.
moet nog veel leren maar dat komt wel (hoop ik)
Mag hier geloof ik geen plaatjes plaatsen he?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:20

daegonna schreef:
Hallo,
Ik heb hiermee zéér mooie foto's buiten. Maar binnen zijn deze een ramp. Familiekiekjes, allemaal goed en wel. Maar een paard in actie in de binnepiste dat kan ik wel helemaal vergeten.
Moet dit met deze lens mogelijk zijn? Ben ik helemaal verkeerd en welke instellingen zet ik er het beste op?

Met die lens is dat niet echt heel goed mogelijk nee, lang niet lichtsterk genoeg. Echter kan je door je instellingen wat aan te passen heel wat verbetering krijgen.
Wat lichtsterker (f/2.8 of nog beter) zou prettig zijn, maar ISO omhoog doet ook een hoop. Met een beetje nabewerking en schieten in RAW is 3200 ISO voor een D90 geen probleem.

Heb 'm zelf ook :)

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:39

HLPhoto schreef:
daegonna schreef:
Hallo,

Met die lens is dat niet echt heel goed mogelijk nee, lang niet lichtsterk genoeg. Echter kan je door je instellingen wat aan te passen heel wat verbetering krijgen.
Wat lichtsterker (f/2.8 of nog beter) zou prettig zijn, maar ISO omhoog doet ook een hoop. Met een beetje nabewerking en schieten in RAW is 3200 ISO voor een D90 geen probleem.

Heb 'm zelf ook :)

Oké, dank je
Welke lens raad je aan? Voor een binnenpiste van 20m op 40 m. Ik zou graag op wedstrijden ook moie foto's bekrijgen als het binnen is. Is inderdaad beetje lastig met deze lens, ook omdat ik zoveel mogelijk zonder fllits wil werken. Om de paarden niet te storen.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:42

Ik wil de Canon 450D kopen met standaard lens en zoom lens, maar ik denk dat als ik het geld heb dat hij al uit de winkels is :P
Is er nog een vervanger die aan te raden is? Rond dezelfde prijsklasse (ong. €750,-)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:46

daegonna schreef:
Welke lens raad je aan? Voor een binnenpiste van 20m op 40 m. Ik zou graag op wedstrijden ook moie foto's bekrijgen als het binnen is. Is inderdaad beetje lastig met deze lens, ook omdat ik zoveel mogelijk zonder fllits wil werken. Om de paarden niet te storen.

Een 70-200 mm f/2.8 van Nikon of Sigma biedt meer mogelijkheden. Maar er zijn donkere binnenbakken waar je zelf met die spullen nog geen fatsoenlijke foto's kunt maken.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:49

bengelpiet schreef:
Ik wil de Canon 450D kopen met standaard lens en zoom lens, maar ik denk dat als ik het geld heb dat hij al uit de winkels is :P
Is er nog een vervanger die aan te raden is? Rond dezelfde prijsklasse (ong. €750,-)

De 450D is al niet meer nieuw te koop.....

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:51

JolandaS schreef:
bengelpiet schreef:

De 450D is al niet meer nieuw te koop.....

Ooh...
Hier was hij wel in de winkel.
Is er nog een vergelijkbare?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:12

450D was destijds het instapmodel. De opvolgers zijn de 500D en de 550D, maar die hebben meer mogelijkheden en zijn duurder. En als instapcamera is er nu de 1000D. Misschien is dat wat voor je.

Of toch snel die 450D in de winkel gaan kopen..... en de lens later.
Bij de 'grote internetwinkels' zit hij niet meer in het assortiment, maar het kan natuurlijk best dat er nog winkels zijn waar ze er eentje hebben.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:42

JolandaS schreef:
daegonna schreef:

Een 70-200 mm f/2.8 van Nikon of Sigma biedt meer mogelijkheden. Maar er zijn donkere binnenbakken waar je zelf met die spullen nog geen fatsoenlijke foto's kunt maken.

Ik schrik me te pletter van de prijs... Haha, kga maar nog even doorsparen denk ik...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:00

daegonna schreef:
Ik schrik me te pletter van de prijs... Haha, kga maar nog even doorsparen denk ik...

Voor moeilijke omstandigheden, zoals binnenbakken, heb je een lichtsterkte lens (met groot diafragma) nodig, en een camera die op hoge ISO nog fatsoenlijke beelden oplevert, zodat je snelle sluitertijden kunt gebruiken. En daar hangt een prijskaartje aan....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:02

Je kunt eventueel ook kijken voor een lichtsterke prime. Hier kun je niet mee zoomen, maar met een hoog aantal MP is dat geen probleem, dan kun je wel een crop maken. Deze zijn vaak een heel stuk betaalbaarder dan een professionele zoomlens.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:02

JolandaS schreef:
daegonna schreef:

Voor moeilijke omstandigheden, zoals binnenbakken, heb je een lichtsterkte lens (met groot diafragma) nodig, en een camera die op hoge ISO nog fatsoenlijke beelden oplevert, zodat je snelle sluitertijden kunt gebruiken. En daar hangt een prijskaartje aan....

versta ik absoluut hoor, heb het er ook voor over. Maar alleen is dat nu niet echt, het moment om zo een lens te kopen. Aangezien ik ook nog nieuwe auto enzo koop. Een mens wil veel, heel veel, maar soms moet je effe wachten op hetgeen je wil.
Maar als die lens zo fantastisch is, als ik overal lees, dan komt ie er zeker.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:13

JolandaS schreef:
450D was destijds het instapmodel. De opvolgers zijn de 500D en de 550D, maar die hebben meer mogelijkheden en zijn duurder. En als instapcamera is er nu de 1000D. Misschien is dat wat voor je.

Of toch snel die 450D in de winkel gaan kopen..... en de lens later.
Bij de 'grote internetwinkels' zit hij niet meer in het assortiment, maar het kan natuurlijk best dat er nog winkels zijn waar ze er eentje hebben.

:n 1000D vind ik niets,
Ik heb nu al een wat proffesionelere camera, maar niet goed genoeg, en dan ga ik niet terug op een instapmodel, en ik vond zelf de 450D geen instapmodel..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:16

De 450D is een hele fijne camera. Hij is op enkele plekken nog wel verkrijgbaar, maar dat is wél even goed zoeken.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:20

Ik denk dat als ik het geld heb ongeveer weer even ga rondzoeken, want misschien is er dan een andere betere camera..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:20

Welke camera heb je nu dan?

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:23

Nouks schreef:
Welke camera heb je nu dan?

Fuji Finepix S100FS (uitgebreide compact, een semi-spiegelreflex) , maar die is kapot gegaan.
Dus ik gebruik nu die van me zus de Canon 300D met 35-105 mm lens.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:00

@ Bengelpiet
Dan kom je dus uit bij een 500D of een 550D.
Bij Kamera-Express zie ik de 500D met een 18-55 en een 55-250 voor € 757,= in de aanbieding. Een 550D met diezelfde lenzen is daar 916,=.
Ik weet niet hoe lang je nog denkt te moeten sparen, maar de camera's volgen elkaar snel op. Als er een opvolger voor de 550D verschijnt, dan zal de 500D snel van de markt verdwijnen.
Hou de sites van diverse webshops goed in de gaten, zodat je misschien ergens een 'oud' model op de kop kunt tikken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:19

daegonna: ik ga vanavond even reageren, nu onderweg met een mogelijk alternatief ;)