Carlijn schreef:Heb ik weinig last van eerlijk gezegd.![]()
En in RAW maakt het geen donder uit welke witbalans je schiet, al doe je TL.Wel chill.
Ja precies, heerlijk..
Ik zweer bij RAW maarja je moet wel de tijd voor nemen..
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
daegonna schreef:Hallo,
Sorry dat ik hier zo kom binnenstormen. Ik hoop op kennis van jullie uit.
Ik heb een nikon D90, lens AF-S nikkor 18/200 mm 1:3.5-5.6GII ED.
Ik heb hiermee zéér mooie foto's buiten. Maar binnen zijn deze een ramp. Familiekiekjes, allemaal goed en wel. Maar een paard in actie in de binnepiste dat kan ik wel helemaal vergeten.
Moet dit met deze lens mogelijk zijn? Ben ik helemaal verkeerd en welke instellingen zet ik er het beste op?
Nu het winterseizoen eraan komt, wil ik liever niet stoppen met foto's nemen!
HLPhoto schreef:daegonna schreef:Hallo,
Sorry dat ik hier zo kom binnenstormen. Ik hoop op kennis van jullie uit.
Ik heb een nikon D90, lens AF-S nikkor 18/200 mm 1:3.5-5.6GII ED.
Ik heb hiermee zéér mooie foto's buiten. Maar binnen zijn deze een ramp. Familiekiekjes, allemaal goed en wel. Maar een paard in actie in de binnepiste dat kan ik wel helemaal vergeten.
Moet dit met deze lens mogelijk zijn? Ben ik helemaal verkeerd en welke instellingen zet ik er het beste op?
Nu het winterseizoen eraan komt, wil ik liever niet stoppen met foto's nemen!
Met die lens is dat niet echt heel goed mogelijk nee, lang niet lichtsterk genoeg. Echter kan je door je instellingen wat aan te passen heel wat verbetering krijgen.
Wat lichtsterker (f/2.8 of nog beter) zou prettig zijn, maar ISO omhoog doet ook een hoop. Met een beetje nabewerking en schieten in RAW is 3200 ISO voor een D90 geen probleem.
Heb 'm zelf ook
daegonna schreef:Welke lens raad je aan? Voor een binnenpiste van 20m op 40 m. Ik zou graag op wedstrijden ook moie foto's bekrijgen als het binnen is. Is inderdaad beetje lastig met deze lens, ook omdat ik zoveel mogelijk zonder fllits wil werken. Om de paarden niet te storen.
JolandaS schreef:bengelpiet schreef:Ik wil de Canon 450D kopen met standaard lens en zoom lens, maar ik denk dat als ik het geld heb dat hij al uit de winkels is![]()
Is er nog een vervanger die aan te raden is? Rond dezelfde prijsklasse (ong. €750,-)
De 450D is al niet meer nieuw te koop.....
JolandaS schreef:daegonna schreef:Welke lens raad je aan? Voor een binnenpiste van 20m op 40 m. Ik zou graag op wedstrijden ook moie foto's bekrijgen als het binnen is. Is inderdaad beetje lastig met deze lens, ook omdat ik zoveel mogelijk zonder fllits wil werken. Om de paarden niet te storen.
Een 70-200 mm f/2.8 van Nikon of Sigma biedt meer mogelijkheden. Maar er zijn donkere binnenbakken waar je zelf met die spullen nog geen fatsoenlijke foto's kunt maken.
daegonna schreef:Ik schrik me te pletter van de prijs... Haha, kga maar nog even doorsparen denk ik...
JolandaS schreef:daegonna schreef:Ik schrik me te pletter van de prijs... Haha, kga maar nog even doorsparen denk ik...
Voor moeilijke omstandigheden, zoals binnenbakken, heb je een lichtsterkte lens (met groot diafragma) nodig, en een camera die op hoge ISO nog fatsoenlijke beelden oplevert, zodat je snelle sluitertijden kunt gebruiken. En daar hangt een prijskaartje aan....
JolandaS schreef:450D was destijds het instapmodel. De opvolgers zijn de 500D en de 550D, maar die hebben meer mogelijkheden en zijn duurder. En als instapcamera is er nu de 1000D. Misschien is dat wat voor je.
Of toch snel die 450D in de winkel gaan kopen..... en de lens later.
Bij de 'grote internetwinkels' zit hij niet meer in het assortiment, maar het kan natuurlijk best dat er nog winkels zijn waar ze er eentje hebben.