[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:12

Met advies over de camera zelf kan ik je niet helpen, weet totaal niet hoe het zit met Nikon.
Maar, wel kan ik je vertellen dat ik eens een body gekocht heb bij de fotograaf in Bergschenhoek (occasion) en heb daar goede ervaringen.

Daarnaast kom ik heel veel (eigenlijk bijna altijd) bij Kamera Express. Hele goede ervaringen mee, eigenlijk kom ik voor foto en video apparatuur hoofdzakelijk daar.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:39

Of ik loop achter maar zit er tegenwoordig al een HDR functie in bodies? Oh, goeie oude tijd :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:48

Zeeuwsemeid schreef:
Ik heb nu een Nikon D3200, maar wil graag een model camera die een ingebouwde HDR functie heeft. Dus een soort knop voor HDR, als je het bij de D3200 wil moet je 3 foto's maken met verschillende waardes maar ik zoek een camera die dit automatisch doet.. Verder ook het liefst een model dat kan filmen omdat ik mijn SLR ook gebruik om mee te filmen. Verder is het fijn als mijn huidige lenzen er ook gewoon weer op kunnen.

Weet iemand trouwens een betrouwbare site/winkel die 2ehands camera's verkoopt?

Als je op mijn naam terug zoekt, vindt je wel ergens in dit topic een lijst met fotozaken die ook occasions hebben. Als je googled op tweedehands camera of occasion camera dan komt er ook vanalles boven drijven.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:02

Courses schreef:
Of ik loop achter maar zit er tegenwoordig al een HDR functie in bodies? Oh, goeie oude tijd :+

Wacht maar... :P De techniek gaat met de dag harder vooruit. :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:14

Anyhow, buiten dat HDR gedoe om mis ik een beetje een reden van upgraden als ik heel eerlijk ben. De 3200 is best een nieuw model ook.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:21

HDR zit tegenwoordig ook al standaard in Lr. Ik doe het liever buiten de camera om. :=

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:01

Courses schreef:
Anyhow, buiten dat HDR gedoe om mis ik een beetje een reden van upgraden als ik heel eerlijk ben. De 3200 is best een nieuw model ook.

Klopt, maar ik wil eigenlijk ook een model wat een beetje proffesioneler is. Heb ik niet echt vermeld. D3200 is natuurlijk eigenlijk maar een instapmodel. En kan nu eigenlijk vrijwel alles op Manual schieten dus wil upgraden

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:19

Okee maar wat voor beperkingen merk je dan momenteel aan je body? :+ Alles op manueel schieten is leuk maar geen directe reden om te upgraden.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:31

Ik lees even mee. Ook ik wil mijn d3200 upgraden. Wil alleen (nog) geen FF.

Ik heb deze nu ruim 3,5 jaar. En veel gebruikt. Film functie gebruik ik zelden. Ik zit te twijfelen voor de 7200. Ook mij interesseerd die hdr functie. Zou een meerwaarde voor mij hebben maar en betere laat ik er niet voor staan . volgende week heb ik fotocursus en zal ik daar ook voor advies vragen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:03

Dag allen.

Ik heb vanmiddag een canon 550d gekocht met een 18-55 is f 35-56 lens ( als ik het goed heb )

Ik ben er vanmiddag even mee aan het spelen geweest.
Nu al een super gave foto gemaakt van mijn vader met mijn dochter
Afbeelding

Maargoed ik weet er iets van maar weinig. Op de auto stand vind ik niks aan dus probeer wel zelf wat te spelen. Nu merkte ik dat als ik de zoom knop van de body gebruik en ik schiet een foto de foto gewoon weer ver af is?

Ook vroeg ik me af op welke helderheid jullie het beeldscherm hebben staan. Wat komt het meest overeen met de echte foto? Helderheid op het meeste heldere of halverwege?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:08

Je kan met een DSLR enkel inzoomen door middel van de lens, niet met de knop op de body.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:04

Ah dat verklaard een hoop haha.
Me lens zoomt een eind dat scheelt

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:29

Ondertussen ben ik dagelijks aan het zoeken en vergelijken wat er nu het beste bij me past, maar ondertussen kom er niet meer uit. Dit zou mijn 1e spiegelreflex worden, heb altijd een compactcamera gehad.
Mijn hoofddoel met de camera:
- Dierenfotografie (honden/paarden)
- Mijn reis naar Zuid-Afrika goed vastleggen, zowel natuur als de dieren

Ik kom zojuist van de winkel Cameraland in Alkmaar en daar werd mij aangeraden om naar systeemcamera's te gaan kijken in plaats van spiegelreflex camera's. Dit werd me eerder bij de Mediamarkt ook al aangeraden. Hoe denken jullie hierover?

Ik was er tot vanmorgen over uit dat ik de canon 700D zou gaan aanschaffen, maar dit werd dan weer afgeraden omdat deze niet stof/spatwater dicht is. Heb je daar alleen last van als je de objectieven wisselt? Of constant?
De meneer daar raadde me aan om anders te kijken naar een 2ehands 60D, maar mijn gevoel zegt me dat ik de body beter nieuw kan kopen. Objectieven mogen van mij ook best 2e hands.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me, die zou ik goed kunnen gebruiken :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:35

De enige tip die ik heb is dat je je niets aan moet laten smeren bij Cameraland. De keren dat ik er kwam ging ik er altijd met een ontevreden gevoel weg...

De systeemcamera's zijn tegenwoordig al een heel stuk beter dan voorheen en zou idd een prima alternatief kunnen zijn ivp gewone DSLR. Volgens mij zijn niet alle systeemcamera's weathersealed. Ik dacht wel een aantal bodies van Olympus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:47

hanneke1 schreef:
Ondertussen ben ik dagelijks aan het zoeken en vergelijken wat er nu het beste bij me past, maar ondertussen kom er niet meer uit. Dit zou mijn 1e spiegelreflex worden, heb altijd een compactcamera gehad.
Mijn hoofddoel met de camera:
- Dierenfotografie (honden/paarden)
- Mijn reis naar Zuid-Afrika goed vastleggen, zowel natuur als de dieren

Ik kom zojuist van de winkel Cameraland in Alkmaar en daar werd mij aangeraden om naar systeemcamera's te gaan kijken in plaats van spiegelreflex camera's. Dit werd me eerder bij de Mediamarkt ook al aangeraden. Hoe denken jullie hierover?

Ik was er tot vanmorgen over uit dat ik de canon 700D zou gaan aanschaffen, maar dit werd dan weer afgeraden omdat deze niet stof/spatwater dicht is. Heb je daar alleen last van als je de objectieven wisselt? Of constant?
De meneer daar raadde me aan om anders te kijken naar een 2ehands 60D, maar mijn gevoel zegt me dat ik de body beter nieuw kan kopen. Objectieven mogen van mij ook best 2e hands.

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me, die zou ik goed kunnen gebruiken :)

Gooi er dan iets meer tegenaan en koop een occasion 7D, ben je meteen van alle nadelen af.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:57

Ik ken in mijn omgeving wel verschillende mensen die heel tevreden zijn met een Olympus pen of OM-D camera, voor een verre reis lijkt het me opzich ook wel fijn om zo'n camera te hebben, toch een stuk minder gesleep en de kwaliteit van een system camera doet imo niet echt onder voor een instap SLR (+instaplens). Maar als je echt wat wilt met fotografie loop je denk ik wel op een gegeven moment tegen het problem dat het aanbod in de lenzen ed wat minder is (helemaal tweedehands) en als je naar de goede telelenzen gaat kijken het voordeel dat ie klein was heel snel verdwijnt.
Over stof en water icm met die modellen weet ik trouwens weinig, alleen dat system camera's natuurlijk minder bewegende onderdelen hebben en dat zou wel voordelig moeten zijn ivm duurzaamheid en stof volgens mij.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:04

Dan ga ik me eens verdiepen in de systeemcamera's van Olympus. Al heb ik toch het idee dat ik ter zijner tijd toch wat meer kan met een spiegelreflex.

Ikke: Helaas gaat dat echt te duur worden voor me, een body tot 600 is eigenlijk wel de max. Dan heb ik nog ruimte om objectieven 2ehands aan te schaffen (heb geluk dat ik een 70-300 voorlopig kan lenen van iemand)

Maar het niet stofdicht zijn van een camera, heb je daar ook echt last van als je geen objectieven verwisselt? Want die tip had ik al gekregen van iemand om tijdens de safari tochten niet te verwisselen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:10

In een stoffige of natte omgeving moet je het eigenlijk altijd vermijden om je lens te wisselen, ook als je camera niet gesealed is komt er toch een stuk minder stof, vuil en water in als je hem gewoon in elkaar laat :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:34

Een systeemcamera is denk vooral fijn voor landschappen en de 'gewone' kiekjes op vakantie. Maar ga je op safari, dan is een telelens echt een must en dan kom je te kort bij een systeem denk ik.

Ik had zelf een 500mm mee op vakantie naar Zuid-Afrika en was daar heel blij mee. Maar dat is dan weer een iets ander budget dan jij ziet zitten denk ik.. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:37

hanneke1 schreef:
Dan ga ik me eens verdiepen in de systeemcamera's van Olympus. Al heb ik toch het idee dat ik ter zijner tijd toch wat meer kan met een spiegelreflex.

Ikke: Helaas gaat dat echt te duur worden voor me, een body tot 600 is eigenlijk wel de max. Dan heb ik nog ruimte om objectieven 2ehands aan te schaffen (heb geluk dat ik een 70-300 voorlopig kan lenen van iemand)

Maar het niet stofdicht zijn van een camera, heb je daar ook echt last van als je geen objectieven verwisselt? Want die tip had ik al gekregen van iemand om tijdens de safari tochten niet te verwisselen.

Voor iets meer heb je tegenwoordig een 7D. Nieuwe 7D's zijn er niet meer, dus ga je voor een occasion:
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... occasion6/
http://www.mijncityfoto.nl/producten/oc ... asion.html
http://www.foka.nl/canon-eos-7d-body-occasion-2
http://www.camera-advies.nl/occasion-va ... on-eos-7d/
http://www.fotodevakman.nl/canon-eos-7d-body-21040
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-08-15 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:38

Mijn zus heft met haar Olympus pen wel de aapjes uit de boom geschoten in de jungle, maar het kan natuurlijk altijd beter en mooier als je meer geld en pakezels meeneemt :$ . Mijn zus ging trouwens ook wel dagen lopend door de jungle dus dan is een zware camera meenemen wel echt een hele belasting, als je net als een vriendin van mij op safari gaat in een grote truck is het natuurlijk al een stuk makkelijker om wel een SLR met mega lens mee te nemen.
Maarja als je kwa budget toch bij de instappers blijft zou ik de systeemcamera's er wel ook gewoon even naast leggen, ik ken toch wel mensen een een SLR gekocht hebben en hem niet gebruiken ivm formaat en gebruiksgemak (bijv niet fatsoenlijk in liveview kunnen scherpstellen ed)

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:35

Ik had gekeken op de site van mediamarkt, daar stond de7d mark II voor 1500 euro. Ik dacht dat dat hetzelfde zou zijn, ben nog niet zo bekend met de verschillende versies.
De 2e hands camera's die in het lijstje staan zouden haalbaar zijn, zijn er dan nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Al twijfel ik of ik als beginner alle functies van de camera zal gebruiken/snappen. Wel erg bedankt voor het meedenken/kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:25

Hallo!
Ik ben inmiddels wel klaar met mijn Olympus bridge en wil graag overstappen naar een spiegelreflex, zodat ik verder kan leren. Nu ben ik bij een tweedehands winkel een Nikon D3100 + 18-55mm lens voor 240,- tegengekomen (met 1555 clicks. Zijn dit er veel?). Is dit een goede camera om mee te beginnen en maakt hij mooie foto's? Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken voor dierenfoto's en sportfotografie.

Ik weet zelf nog niet zoveel over DSLR's, maar het klopt toch dat een 18-55mm lens niet zo goed is? Een soort beginnerslensje? Is een 70-300mm lens goed voor sportfotografie? Want mijn plan is om die er dan iets later bij aan te schaffen.

Sorry voor mijn vele vragen! Ik weet dat ik er nog niet zoveel over weet, maar ik wil wel heel graag leren.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:52

Een 18-55 kan goed zijn maar is lang niet altijd zo. Net 18-55 zit je wel altijd dichtbij te fotograferen. Als je meer in wilt zoomen en dus verder weg wilt fotograferen is een 70-300 een mooie lens.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:24

Ik heb de Olympus omd em10. Een systeem camera van Olympus. Deze is inderdaad niet wheather sealed, maar volgens mij kun je voor een budget van 600 in body een stapje hoger naar het model dat wel weather sealed is. Er zijn alleen nog erg weinig lenzen die dat ook zijn.

Verder vind ik hem heerlijk. Ik schiet er prachtige foto's mee. Ook op flinke afstand. Ik heb er zelf de 40-150 lens van Olympus bij. En die heeft een mooi bereik. Olympus systeem camera's zijn micro four thirds. Hiermee moet je het aantal mm verdubbelen als je vergelijkt met een full frame. Met een 40-150 zoom bereik heb je dus eigenlijk een 80-300 in handen. Deze lens kostte 250. Voor 500 heb je een prachtige 75-300 in handen.

Het grootste voordeel van de systeem camera is het gewicht. Zowel de lenzen als de camera wegen echt heel erg weinig en heb je gerust zo der problemen de hele dag lopend mee in je tas. Ik heb zelf vrij kleine handen. Dus dat de body lekker compact is bevalt mij heel erg goed.

Wat betreft functies mis je eigenlijk niks op een systeem camera. Ze kunnen hetzelfde. In feite is en kan een systeem camera hetzelfde als een DSLR, alleen ontbreekt de spiegel en valt het beeld direct op de sensor.

Het mooie van een Olympus of Panasonic systeem camera is dat ze beide micro four thirds zijn en je hun lenzen dus door elkaar kunt gebruiken. De andere merken hebben alleen hun eigen lenzen.

Er zijn wel omzetters beschikbaar waardoor je fullframe lenzen kunt gebruiken op je systeem camera. Maar je loopt dan wel heel snel het risico top zwaar te worden.

De systeem lenzen zijn in gewicht ook echt een heel stuk lichter. Dus topzwaar wordt je niet gauw. Ja, met een telelens misschien wel, maar ik kan me niet voorstellen dat je met een fullframe telelens met een DSLR niet ook topzwaar wordt. Bovendien moet je met een dergelijke lens toh al heel gauw een statief gaan gebruiken en dan is het topzwaar probleem mijne inziens gelijk weg omdat je de camera dan niet meer zelf moet dragen.

Ik ben heeeeel erg blij dat ik verder gekeken heb dan een DSLR en dan ik nu mijn systeem camera heb. Ik neem de camera heel snel mee omdat hij compact en licht is. Even 1,5 uur het bos in met de hond? Hup, camera mee. Ik zou bij een DSLR toch al snel thuis katen vanwege het gewicht. Maar ik ben dan ook wel echt een "on the go" fotograaf.