[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:52

Geen probleem hoor met bewegende dieren. Ik doe al ruim 12 jaar niet anders.
Enige wat je in de gaten moet houden is of de sluitertijd met je gekozen iso snel genoeg is.
Dat krijg je heel snel in de vingers.

Nadeel van Sluitertijd voorkeuze is dat je hele serie er een variabele diafragma en dus ook wisselende scherpte diepte krijgt. Dat zie je echt in de foto's.
En als je een te snelle sluitertijd kiest, kan je diafragma niet ver genoeg open en worden je foto's te donker.

Die nadelen heb je allebei niet in de diafragma voorkeuze stand.
Even 1 testfoto maken en je ziet gelijk of je gekozen iso goed is voor de benodigde sluitertijd.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:46

Een beetje onhandig, maar ik kan het echt nergens meer vinden, weet iemand welk topic het was waar je foto's kon plaatsen die je op een paardenevenement had gemaakt? (zoals wedstrijden, foto's met een copyright..)

Ik heb echt geen idee meer waar het stond :')

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:16

Ik probeer dan nu te oefenen met sportstand en wil dan graag langsrijdende wielrenners fotograferen, mag dit zomaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:24

Ja, je mag op de openbare weg gewoon fotograferen.

Zeker zo lang het puur voor eigen oefening is, is dat geen enkel probleem.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:40

Femke schreef:
Ja, je mag op de openbare weg gewoon fotograferen.

Zeker zo lang het puur voor eigen oefening is, is dat geen enkel probleem.

Dankje! Dan ga ik maar eens oefenen!

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:21

Hoi Bokkers!

Volgend jaar ga ik als het goed is HBO fotografie studeren aan het HKU in Utrecht. Omdat ik ruim van te voren al wil weten welke materialen verstandig zijn om hiervoor aan te schaffen, wil ik graag jullie hulp inschakelen. :)

Zelf heb ik al een tijdje ervaring in de fotografie. Op dit moment in het bezit van een simpele Canon EOS 1200d Body met een Canon 18-55mm, Canon 75-300mm en een Tamron 16-300mm lens (Waarvan ik niet 100% tevreden ben over de kwaliteit).

Voor de komende opleiding heb ik natuurlijk heel wat beters nodig. Maar omdat ik qua type body's en lenzen niet al te veel ervaring heb, wil ik dat graag aan jullie vragen.

Ik wil graag weten welke body aan te raden is, welke lenzen ik nodig heb als ik op elk gebied foto's zou willen schieten, of ik meerdere materialen (statief ed) nodig heb, en of er meerdere personen zijn die deze opleiding hebben gevolgd.

Brand los :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:22

Waarom heb je de Tamron lens nu nog?
Je hebt 2 Canon lenzen die het bereik van de Tamron vrijwel geheel overlappen.
En een superzoom lens heeft altijd mindere kwaliteit dan een zoomlens met iets minder bereik.

Je opleiding zal je exact kunnen vertellen welke spullen je nodig hebt.

Wil je naar een betere telelens, dan zou ik een 70-200mm f4 of f2.8 aanraden.
Met de groothoek lenzen heb ik zelf erg weinig ervaring. Maar ieder professioneel type lens is daarvoor waarschijnlijk ook prima.

Zitten natuurlijk wel bijbehorende prijskaartjes aan.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:04

Femke schreef:
Waarom heb je de Tamron lens nu nog?
Je hebt 2 Canon lenzen die het bereik van de Tamron vrijwel geheel overlappen.
En een superzoom lens heeft altijd mindere kwaliteit dan een zoomlens met iets minder bereik.

Je opleiding zal je exact kunnen vertellen welke spullen je nodig hebt.

Wil je naar een betere telelens, dan zou ik een 70-200mm f4 of f2.8 aanraden.
Met de groothoek lenzen heb ik zelf erg weinig ervaring. Maar ieder professioneel type lens is daarvoor waarschijnlijk ook prima.

Zitten natuurlijk wel bijbehorende prijskaartjes aan.

De Tamron lens heb ik aangeschaft zodat ik niet steeds van lens hoefde te wisselen. Maar ik merk toch wel dat de kwaliteit er door achteruit gaat, waardoor ik nu alsnog met de kit en zoomlens fotografeer :+

In november heb ik de Open Dag. Dus dan gaan die vragen zeker gesteld worden :)

Bedankt voor je reactie iniedergeval! Naar die lens ga ik sws even kijken.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:22

Lieve medebokkers... Ik heb een vraagje... Is het normaal dat als ik een foto helemaal naar tevredenheid bewerkt heb en ik deze vervolgens exporteer, dat de schepte van de foto achteruit gaat bij het geexporteerde bestand? Alsof er een soort waas overheen gelegd word...
En hoe valt dat op te lossen?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:05

Zo ik begin de belichting door te krijgen. Heb gebruik gemaakt van de volgens mij witbelichtingsmeter(heet dat zo)daar kun je 2 stops naar links en 2 stops naar rechts. Die zoveel mogelijk in het midden gehouden en een goed resultaat gister bij de foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:56

De lichtmeter of belichtingsmeter ja.

Witbalans is weer totaal wat anders en heeft niet met de hoeveelheid licht te maken maar met de kleur van het licht :-)

Heel goed bezig! Inderdaad netjes in het midden gouden voor een correct belichte foto

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:26

KylaLover schreef:
Lieve medebokkers... Ik heb een vraagje... Is het normaal dat als ik een foto helemaal naar tevredenheid bewerkt heb en ik deze vervolgens exporteer, dat de schepte van de foto achteruit gaat bij het geexporteerde bestand? Alsof er een soort waas overheen gelegd word...
En hoe valt dat op te lossen?

Niemand?

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:31

Dat heb ik ook als ik in RAW fotografeer en dan exporteer.. weet ook nog geen oplossing helaas, dus ik ben ook wel benieuwd!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:00

@ Kylalover, als je gaat exporteren dan krijg je zo'n venster ket allemaal keuzes. Heb je goed opgelet naar de instellingen kwaliteit, grootte en formaat? De eerste keer stond bij mij het programma op gemiddelde grootte en dan zou het me niet verbazen als je in kwaliteit achteruit gaat.

@Michrocky, exporteer je direct? Zonder aanpassingen?

Als je in raw fotografeert dan moet je zelf nog keuzes maken die je camera anders zou doen. Dit betreft contrast, scherpte etc. Doen julliendit wel? Lightroom heeft m standaard op 25 staan geloof ik, maar het kan zijn dat je foto net wat anders nodig heeft.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:42

Hij staat op 100% voor t exporteren. Formaat als origineel. Exporteer uiteraard na wat aanpassingen omdat ik ook in RAW schiet.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:55

Hallo allemaal.

Hier meld zich een net beginnende hobbyist. Ik wil het fotograferen puur gaan oppakken om de groei, veranderingen enzovoorts van mijn paard te gaan bijhouden. Nu vind ik het ook wel eens leuk om een leuk plaatje te schieten. Ik heb Lightroom, geïnstalleerd.

Ik heb een aantal vragen, die ook met pb beantwoord mogen worden.
Wat is een RAW Bestand.
Hoe zet ik een foto in RAW.
Is er een mogelijkheid om een donkere foto lichter te maken, en meer te laten poppen in kleur. ( youtube? )
Waar moet je opletten als je een foto gaat schieten.
welke sluitertijd aanhouden met een bewegend paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:08

Een RAW bestand is een onbewerkte foto file in de hoogste kwaliteit.
Net zoals dat je een .jpg of .gif of .png bestand voor een plaatje kunt hebben, is een .RAW bestand dus ook een type foto. Per merk kan dat anders heten. Bij Nikon bijvoorbeeld .NEF (zo heten de raw bestanden bij Nikon).

Foto's in RAW schiet je zo in de camera. Je moet de camera dan dus instellen dat hij RAW schiet of RAW + JPG.

Daarna kun je met een speciaal fotobewerkingprogramma de RAW bestanden nog goed aanpassen. Meer dan bij de gewone .jpg foto's. Maar dat vereist dus wel al flink wat kennis en ervaring.

Ja, het is mogelijk om een donkere foto lichter te maken.
Vooral als de foto in RAW genomen is, heb je daar meer mogelijkheden voor. Maar beter is het, om direct goed te belichten zodat je achteraf weinig hoeft aan te passen.

Dit doe je ook weer in een fotobewerkingsprogramma en daar zijn verschillende methodes voor.

Waar je op moet letten om een foto te maken, dat is niet in 1 A4tje te beschrijven ;)
Sluitertijd voor een bewegend paard rond de 1/500e of sneller indien nodig. Want niet ieder paard heeft hetzelfde tempo.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:50

Heel erg bedankt Femke,

Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen, en jou uitleg is heel fijn en duidelijk!
Ik ga eens een beetje kijken hoe of wat. Heel erg bedankt alvast.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:35

Ik vind het zo nu en dan leuk om iets anders te fotograferen, nu heb ik laatst een motor gefotografeerd, het valt me alleen op dat niet de hele motor scherp is, ik fotografeer wel met zo een diafragma dat de achtergrond onscherp is,maarik wil wel graag dat de achterkant van de motor nog scherp in beeld is. Wat doe ik fout? Ik heb een zoomlens trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:24

Balans vinden tussen scherpte en onscherpte. Diafragma een heeeeel klein beetje verder dicht zetten tot je t gewenste resultaat hebt.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:32

Even snel een vraagje tussendoor is een 55-250 Lens goed voor paardenfotografie of kan ik beter een andere nemen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:16

Die is goed voor paardenfotografie hoor. :j Een 70-200mm is ook wel erg fijn. :)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:47

Bagheera_206 schreef:
Die is goed voor paardenfotografie hoor. :j Een 70-200mm is ook wel erg fijn. :)

Dankjewel!

Ik vind de 70-200mm nog wel erg duur!

Ga nu voor de 55-250mm en als die goed bevalt sparen voor een 70-200mm.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:00

Ik heb al aardig wat bladzijdes doorgelezen, maar ben het nog niet tegenkomen :o.

Wil graag boeken aanschaffen.
Zelf mis ik de basis dingen al van het fotograferen en wil het graag leren. Zat te denken aan een studie van 4 jaar, maar zie dit toch niet echt zitten. Of een cursus van de NTI Beroepsfotograaf. Alleen weet niet of iemand daar ervaringen mee heeft? Wat voor boeken zouden jullie aanraden? Er zijn er zoveel.
Is er tegenwoordig nog een andere optie dan het maandelijkse abonnement van Photoshop? Nergens meer te koop eenmalig? Of een ander vergelijkbaar programma?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:06

Ik vind de boeken van Femke heel fijn. Niet alleen droge theorie, maar ook toegepast op honden/paarden. Ik heb stukken overgeslagen met lezen, omdat dat voor mij bekend was, maar ik vind ze erg prettig om te hebben.