Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
magriet schreef:Je mag ze ook in het toppic zetten. Kan ik er ook nog wat van leren
Flux als je naar Oostermeer gaat kunnen we wel even samen langs de hindernissen fietsen. Vaak mag je ook in de hindernis staan om foto's te maken. Ze kennen mij ook dus dat geeft ook wat voordelen
Neverland schreef:Ik heb een photoshoot met ongeveer 9 man, welk diafragma kan ik dan het best gebruiken (ik heb 1.8, 2.8 en de standaard)? Een photoshoot met een grote groep heb ik nog nooit gedaan
Femke schreef:Sluitertijden zou ik nog wat sneller houden.
En heel vaak is het met snelle, kleine onderwerpen zo, dat de scherpstelling zelf vaak niet perfect is.
Dat je daardoor nog wat onscherpte krijgt.
Verder presteert een lens als hij heel ver open is qua diafragma niet optimaal.
1 of 2 stops verder dicht, doet ie 't al een stuk beter.
Een f2.8 lens is op f4 of f5 al héél veel mooier dan op f2.8. Rond f8 is de scherpte en beeldkwaliteit er van optimaal, maar je verliest daarmee natuurlijk wel veel van je mooie wazige achtergrond.
En een f5.6 objectief zou je dus al snel richting f8 moeten gaan om ook nog wat betere kwaliteit te krijgen. En richting f11 voor optimale kwaliteit.
Met welke lens werk je?
Honden in actie fotograferen is voor zowel fotograaf als camera één van de moeilijkste onderwerpen die je maar kunt bedenken. Er is weinig anders wat zo snel en klein en onvoorspelbaar is.
Zelfs vogels vliegen over 't algemeen "rustiger" waardoor ze makkelijker te volgen zijn.
Onderschat het dus niet; hondenfotografie in actie is niet eenvoudig. Zelfs met jaren ervaring.
TeSzZz schreef:Ook van mijn kant een vraagje
Ik ben aan het kijken voor een polarisatiefilter. Niet een hele dure want ik zal m waarschijnlijk weinig gebruiken, het is vooral voor op vakantie voor wat experimenteren met landschapsfoto's etc.
Ik heb een filter gevonden wat me wel wat lijkt en met goeie reviews, maar nu zit ik te twijfelen over de maat.
In eerste instantie was ik van plan geweest er een voor mijn kitlens te bestellen (52mm filtermaat), maar nu las ik dat ik ook een grotere kan bestellen (heb ook een lens met 58mm en een met 62mm nl) en dan adapterringen kan gebruiken om hem op kleinere lenzen te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit nuttig?
fetisje schreef:Is er een bepaald topic waar er foto's mogen geplaatst worden om te kijken wat er telkens aan gesleuteld kan worden. Of om te zien of er vooruitgang is of mag dat hier gewoon?
fetisje schreef:Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen maar ondertussen is er nog een vraag opgeborreld. Soms twijfel ik of een foto scherp is of niet na nazicht op de computer. Ik heb eerder wel eens gelezen over het bekijken van een 100% crop. Maar verder heb ik daar geen ervaring mee. Heeft iemand voorbeelden van zowel onscherpe als scherpe foto's bij 100% crop? Zo leer ik op welke manier ik ernaar moet kijken!
magriet schreef:Maakt het een groot verschil om via de livevieuw of via de zoeker te fotograferen> Voordelen van de live vind ik dat je gelijk kan zien (meer of mindere mate\) hoe de belichting is. Maar zijn er oo nadelen of andere voordelen aan?