[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:39

Ik heb een photoshoot met ongeveer 9 man, welk diafragma kan ik dan het best gebruiken (ik heb 1.8, 2.8 en de standaard)? Een photoshoot met een grote groep heb ik nog nooit gedaan

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:54

magriet schreef:
Je mag ze ook in het toppic zetten. Kan ik er ook nog wat van leren

Flux als je naar Oostermeer gaat kunnen we wel even samen langs de hindernissen fietsen. Vaak mag je ook in de hindernis staan om foto's te maken. Ze kennen mij ook dus dat geeft ook wat voordelen

Hé, wat een leuk aanbod! Ik fiets graag met je mee :D Tzt even een pbtje doen? :D

Ben ook benieuwd naar de foto's en instellingen van fetisje :P

Ik heb twee weken geleden ook op CH buitenpost gefotografeerd, daarna zo druk geweest dat ik de foto's nog niet eens bekeken heb :oo Ga ik meteen maar even doen :P

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:22

Ik ben vandaag weer gaan oefenen dus ik zet wat van de oude en hopelijk betere nieuwe vanavond online! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:35

Neverland schreef:
Ik heb een photoshoot met ongeveer 9 man, welk diafragma kan ik dan het best gebruiken (ik heb 1.8, 2.8 en de standaard)? Een photoshoot met een grote groep heb ik nog nooit gedaan

Als ze allemaal naast elkaar staan, en dus even ver van je lens af, dan maakt t niet zoveel uit.

Staat sommige mensen dichtbij dan anderen, dan moet je je diafragma inderdaad verder dicht zetten.

Hoe ver is totaal afhankelijk van je camera, lens en de afstanden.
Online kun je verschillende DOF calculators vinden , waarmee je makkelijk de scherptediepte kunt uitrekenen.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:30

Ik mag een camera lenen!! Een Canon Eos 550 D :)
Ik wil vooral paarden (bewegend) enz te fotograferen.
Iemand tips?

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:33

De foto's komen rechtstreeks uit de camera. Er is nog niets nabewerkt.

1- f5,6, sluitertijd 1/640s, ISO 400

https://drive.google.com/file/d/0B1VvW1 ... NoUzA/view

2- f5, sluitertijd 1/1000s, ISO 400

https://drive.google.com/file/d/0B1VvW1 ... FvdGM/view

3- f5, sluitertijd 1/1000s, ISO 400

https://drive.google.com/file/d/0B1VvW1 ... x2U1E/view

4- f5, sluitertijd 1/1000s, ISO 400

https://drive.google.com/file/d/0B1VvW1 ... RwMTA/view

Zowel over de scherpte als over de kleuren ben ik niet tevreden. Ik heb nog maar enkele keren onze hond gefotografeerd dus ik ben nog zeker zoekende! Ik wil graag leren dus ik sta open voor tips. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:34

Sluitertijden zou ik nog wat sneller houden.

En heel vaak is het met snelle, kleine onderwerpen zo, dat de scherpstelling zelf vaak niet perfect is.
Dat je daardoor nog wat onscherpte krijgt.

Verder presteert een lens als hij heel ver open is qua diafragma niet optimaal.
1 of 2 stops verder dicht, doet ie 't al een stuk beter.

Een f2.8 lens is op f4 of f5 al héél veel mooier dan op f2.8. Rond f8 is de scherpte en beeldkwaliteit er van optimaal, maar je verliest daarmee natuurlijk wel veel van je mooie wazige achtergrond.

En een f5.6 objectief zou je dus al snel richting f8 moeten gaan om ook nog wat betere kwaliteit te krijgen. En richting f11 voor optimale kwaliteit.

Met welke lens werk je?

Honden in actie fotograferen is voor zowel fotograaf als camera één van de moeilijkste onderwerpen die je maar kunt bedenken. Er is weinig anders wat zo snel en klein en onvoorspelbaar is.
Zelfs vogels vliegen over 't algemeen "rustiger" waardoor ze makkelijker te volgen zijn.
Onderschat het dus niet; hondenfotografie in actie is niet eenvoudig. Zelfs met jaren ervaring.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:58

Ook van mijn kant een vraagje :)
Ik ben aan het kijken voor een polarisatiefilter. Niet een hele dure want ik zal m waarschijnlijk weinig gebruiken, het is vooral voor op vakantie voor wat experimenteren met landschapsfoto's etc.
Ik heb een filter gevonden wat me wel wat lijkt en met goeie reviews, maar nu zit ik te twijfelen over de maat.
In eerste instantie was ik van plan geweest er een voor mijn kitlens te bestellen (52mm filtermaat), maar nu las ik dat ik ook een grotere kan bestellen (heb ook een lens met 58mm en een met 62mm nl) en dan adapterringen kan gebruiken om hem op kleinere lenzen te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit nuttig?

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:19

Femke schreef:
Sluitertijden zou ik nog wat sneller houden.

En heel vaak is het met snelle, kleine onderwerpen zo, dat de scherpstelling zelf vaak niet perfect is.
Dat je daardoor nog wat onscherpte krijgt.

Verder presteert een lens als hij heel ver open is qua diafragma niet optimaal.
1 of 2 stops verder dicht, doet ie 't al een stuk beter.

Een f2.8 lens is op f4 of f5 al héél veel mooier dan op f2.8. Rond f8 is de scherpte en beeldkwaliteit er van optimaal, maar je verliest daarmee natuurlijk wel veel van je mooie wazige achtergrond.

En een f5.6 objectief zou je dus al snel richting f8 moeten gaan om ook nog wat betere kwaliteit te krijgen. En richting f11 voor optimale kwaliteit.

Met welke lens werk je?

Honden in actie fotograferen is voor zowel fotograaf als camera één van de moeilijkste onderwerpen die je maar kunt bedenken. Er is weinig anders wat zo snel en klein en onvoorspelbaar is.
Zelfs vogels vliegen over 't algemeen "rustiger" waardoor ze makkelijker te volgen zijn.
Onderschat het dus niet; hondenfotografie in actie is niet eenvoudig. Zelfs met jaren ervaring.

Dankjewel voor de tips! Hier ben ik heel wat mee. Het codewoord blijft dus oefenen oefenen oefenen! Gelukkig heb ik een heel fijn model en vooral tijd om mezelf te ontwikkelen. :)

Ik fotografeer met een 70-300mm van Canon. Dus ik ga het f-getal bij mijn volgende sessie omhoog schroeven!

Ook met de kleuren mooi te houden heb ik soms echt moeite!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:50

TeSzZz schreef:
Ook van mijn kant een vraagje :)
Ik ben aan het kijken voor een polarisatiefilter. Niet een hele dure want ik zal m waarschijnlijk weinig gebruiken, het is vooral voor op vakantie voor wat experimenteren met landschapsfoto's etc.
Ik heb een filter gevonden wat me wel wat lijkt en met goeie reviews, maar nu zit ik te twijfelen over de maat.
In eerste instantie was ik van plan geweest er een voor mijn kitlens te bestellen (52mm filtermaat), maar nu las ik dat ik ook een grotere kan bestellen (heb ook een lens met 58mm en een met 62mm nl) en dan adapterringen kan gebruiken om hem op kleinere lenzen te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit nuttig?

Ik zou zo min mogelijk aanpassingen op je originele lens aanraden.
Dus liefst zo min mogelijk filters en zo min mogelijk aan tussenringen, extenders, etc.

Let er ook op dat het minst goede element dat je gebruikt, de uiteindelijke kwaliteit van je foto zal bepalen.
Als je een dure lens hebt, en je zet daar een filtertje voor van een paar tientjes, dan heb je een grote kans dat al die luxe, dure coatings die de fabriek op jouw objectief heeft gezet om fouten uit te sluiten, teniet gedaan worden door een goedkope filter.

Nou heb je 't over een kitlens, dus dat zijn nog geen lenzen van duizenden euro's.
Maar vergelijk het met een bril die je over je eigen ogen zet. Als je daar een goedkoop brilletje voor gebruikt, is het nooit net zo goed als je eigen ogen.
Minder goede filters kunnen voor verschillende problemen zorgen, waaronder zelfs onscherpte.

Denk er bij na waar je het voor wil gebruiken.
Een extra blauwe lucht is tegenwoordig heeeeeeel eenvoudig achteraf toe te voegen.
Een reflectie weghalen op een auto of in een meer, is niet zo makkelijk.

Dus ga je auto's fotograferen of glazen gebouwen of mooie meren... Dan is zo'n polarisatie filter wel handig en de moeite waard.

Maar je kunt beter investeren in een góede kwaliteit filter. En dan inderdaad eentje voor ieder objectief waar je 'm voor zou willen gebruiken. Of gewoon nu al de keuze maken, met welk objectief je er mee aan de slag gaat. Vaak ga je met bijvoorbeeld landschappen toch altijd met een groothoek objectief aan het werk. En niet bijvoorbeeld met een telelens.
Dus dan weet je vooraf al dat je 'm gewoon op de maat van je groothoek objectief kunt bestellen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:13

Thanks voor je uitgebreide antwoord :) Ik heb inderdaad niet het allergoedkoopste filter op het oog, maar aangezien ik niet weet hoeveel ik hem ga gebruiken wil ik eerst graag uitproberen wat het precies doet op foto's voor ik heel veel geld uit ga geven.
Het overgrote deel van de foto's die ik maak is van mijn honden dus daarbij gebruik ik sowieso geen filter. Maar op vakantie zou het inderdaad gaan om landschapsfoto's met meren en daarvoor leek het me wel een nuttige toevoeging. Ik ga even nadenken op welk objectief ik denk er het meest aan te hebben en die maat bestellen, mocht het me goed bevallen en ik het missen op mijn andere lenzen, dan zal ik later idd voor de andere objectieven eigen filters bestellen, en dan misschien ook een stap duurder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:21

Groot gelijk.
Met relatief goedkopere lenzen, is het ook weer niet nodig om filters van honderden euro's erop te zetten :)

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:03

Is er een bepaald topic waar er foto's mogen geplaatst worden om te kijken wat er telkens aan gesleuteld kan worden. Of om te zien of er vooruitgang is of mag dat hier gewoon? :)

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:04

Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen maar ondertussen is er nog een vraag opgeborreld. Soms twijfel ik of een foto scherp is of niet na nazicht op de computer. Ik heb eerder wel eens gelezen over het bekijken van een 100% crop. Maar verder heb ik daar geen ervaring mee. Heeft iemand voorbeelden van zowel onscherpe als scherpe foto's bij 100% crop? Zo leer ik op welke manier ik ernaar moet kijken! :)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:41

fetisje schreef:
Is er een bepaald topic waar er foto's mogen geplaatst worden om te kijken wat er telkens aan gesleuteld kan worden. Of om te zien of er vooruitgang is of mag dat hier gewoon? :)

Ik had ooit zo'n soort topic geopend maar die werd meteen gesloten omdat dat nou juist het hele doel was van FotoKunst. Je moet dan een eigen topic maken met jouw foto's... ;)

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:00

Dankjewel voor je antwoord! :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:48

Maakt het een groot verschil om via de livevieuw of via de zoeker te fotograferen> Voordelen van de live vind ik dat je gelijk kan zien (meer of mindere mate\) hoe de belichting is. Maar zijn er oo nadelen of andere voordelen aan?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:24

Live-view is veel trager dan via de zoeker. Gewoon wennen en oefenen, dan wil je niet anders meer dan een zoeker!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:58

Landschapsfotografie vanaf statief vind ik Live View wel fijn. Ook met lange sluitertijden of gebruik met ND filters. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:13

fetisje schreef:
Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen maar ondertussen is er nog een vraag opgeborreld. Soms twijfel ik of een foto scherp is of niet na nazicht op de computer. Ik heb eerder wel eens gelezen over het bekijken van een 100% crop. Maar verder heb ik daar geen ervaring mee. Heeft iemand voorbeelden van zowel onscherpe als scherpe foto's bij 100% crop? Zo leer ik op welke manier ik ernaar moet kijken! :)

Op de computer in windows kun je eenvoudig klikken op het knopje waarmee de foto tot ware grootte gemaakt wordt. Je kunt dan gelijk op 100% kijken met 1 klik op de knop.

Als je anderen wilt laten beoordelen hoe de foto er op 100% uit ziet, dan moet je meestal een wat kleinere foto uploaden dan de hele foto, omdat forums vaak maar tot een bepaalde resolutie ondersteunen.
Daarom pak je dan in een bewerkingsprogramma een uitsnede van je foto op 100%. Zodat alleen dat stukje in je foto zichtbaar is.

Van bijvoorbeeld een paardenportret is dat dan alleen het oog. Daar maak je dan een uitsnede rondom en die sla je op zonder het formaat aan te passen (dus niet meer verkleinen).
Zorg dan dus dat die uitsnede klein genoeg is om zichtbaar te worden op een forum. Bijvoorbeeld 900x600 pixels.

In de meeste gevallen stel je scherp op het oog van het paard. Want dat is waar ons oog ook het eerste naar kijkt. Daar moet dus de scherpte liggen en als je een crop moet maken van een foto om de scherpte te beoordelen, dan doe je dat dus inderdaad ook op het oog (of bij andere onderwerpen, op de plek waar de scherpte zou liggen).

Het is wel altijd handig om ook de totale foto er bij te zetten, zodat problemen met focus sneller zichtbaar zijn. Die totale foto verklein je dan wel.

De 100% crop stuur je dan onbewerkt en onverscherpt in op het forum. Zodat de mensen de originele, onverscherpte versie kunnen zien.

Ik heb zo snel even geen 100% crop vergelijking bij de hand, maar deze had ik toevallig nog op de server staan... Dit zijn wel verkleinde versies en dus geen 100% crops. Maar 't geeft wel een voorbeeld van scherpte vs onscherpte (in dit geval door beweging van het paard / oorzaak: te trage sluitertijd):

Onscherp:
Afbeelding

Scherp:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:16

magriet schreef:
Maakt het een groot verschil om via de livevieuw of via de zoeker te fotograferen> Voordelen van de live vind ik dat je gelijk kan zien (meer of mindere mate\) hoe de belichting is. Maar zijn er oo nadelen of andere voordelen aan?

Let er in Live View in ieder geval op dat de monitor van je camera dan niet te fel staat.
Veel mensen stellen die heel helder in, zodat je ook bij zonlicht goed op de monitor kunt kijken. Maar door het felle licht, lijkt de foto ook lichter dan dat hij in werkelijkheid is.
Je kunt beter de monitor vrij neutraal houden en iets in de schaduw draaien om het eindresultaat te bekijken. Je maakt dan bij iedere nieuwe situatie even een testfoto en dan heb je in principe hetzelfde voordeel als bij live view.

Nadeel van live view is dat je de camera niet goed vast hebt en veel meer zelf beweegt (bij paardenfotografie... is natuurlijk niet zo als je landschappen ofzo vanaf statief doet).

Scherpstelling kan bij een stilleven extra nauwkeurig via live view bij bepaalde modellen.
Maar bij bewegende beelden gaat 't juist veeeeeel minder snel en goed. Dus dat werkt ook weer alleen als je gebouwen, landschappen, een schaal met fruit, etc. op de foto wilt zetten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:56

Ok Femke, dank je voor de informatie dan toch maar met testfoto's werken denk ik aangezien ik rijdende tanks en later deze maand vliegende vliegtuigen ga fotograferen. Blijf het lastig vinden om de juiste sluitertijd bij de het juiste diafragma te vinden. Blijven oefenen is het advies aan mezelf

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 17:45

Ik heb een vraagje, ik kan voor 1 week een camera lenen en wil graag mijn rennende paardjes fotograferen. Nu staat mijn sluitertijd op 1/1000, mijn diafragma op 5.6 (kan niet lager) en mijn iso op 800. En op mijn foto's is het bijna helemaal donker. Wat doe ik fout? hij staat op m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:29

Zet m op A /Av
Dan gaat t minder snel mis als je er eigenlijk niet helemaal uit komt.
Je hoeft dan alleen diafragma en iso te doen, de camera kiest er automatisch de bijpassende sluitertijd bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:32

Dat vind ik bij bewegende dieren dan weer niet handig, dan zou ik eerder voor sluitertijd voorkeur kiezen. Okee, met dit weer moet je makkelijk een goede sluitertijd kunnen halen op de A /AV stand.