Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Euhmmm...
Vergeef me deze mening, maar...
Als je hier info vraagt over een 105 mm Macro en vervolgens informeert of de 150 mm NIET-Macro ook voor Olympus beschikbaar is... Dan weet je mijns inziens gewoon überhaupt niet wat je eigenlijk wil en zou je misschien voorlopig gewoon überhaupt geen lens moeten kopen, maar eerst maar eens voor jezelf op een rijtje moeten zetten wat je eigenlijk nodig hebt.
lifaya schreef:Zoals al vermeld is, wij zijn niet helemaal wakker hier. Ik heb momenteel 2 olympus Zuiko objectieven (14-45 en 45-150) en een sigma objectief (55-200mm) en ben dus op zoek naar een lichtsterke lens. Dus dat ik geen lens moet kopen, begrijp ik niet helemaal..
Nouks schreef:lifaya schreef:Zoals al vermeld is, wij zijn niet helemaal wakker hier. Ik heb momenteel 2 olympus Zuiko objectieven (14-45 en 45-150) en een sigma objectief (55-200mm) en ben dus op zoek naar een lichtsterke lens. Dus dat ik geen lens moet kopen, begrijp ik niet helemaal..
Ik zeg niet dat je geen lens moet kopen, ik zeg alleen dat je geen lens moet kopen voor je weet waar je eigenlijk naar zoekt.
lifaya schreef:Dáárom vraag ik juist ook hier naar de ervaringen en nodige informatie
Nouks schreef:lifaya schreef:Dáárom vraag ik juist ook hier naar de ervaringen en nodige informatie
Maar uit het feit dat je zo van het een op het andere moment begint te vragen over de 150 blijkt wel dat je er zelfs over het bereik nog niet uit bent. 105 of 150 scheelt nogal wat in bereik he... Om precies te zijn, net zo veel als 25 van 70 mm verschilt. Das een behoorlijk verschil.
Nouks schreef:Maar 150 heb je ook al...
Laat ik de vraag anders stellen...
Waarvoor wil je de lichtsterke lens gaan gebruiken? Wat wil je ermee fotograferen? Wat voor bereik gebruik je veel?
Nouks schreef:Jullie zijn beiden nogal wazig aan het doen eigenlijk
Even voor jullie allebei op een rijtje:
- Zowel de 150 als 105 zijn beschikbaar voor Olympus
- De ene kost ca. 600 euro, de ander ca. 400
- Als ik het goed heb is de ene een Macro-lens, de andere niet
- Met geen van beide lenzen kun je zoomen (nogal wiedes)
- Het zijn allebei F2.8-lenzen