[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:57

Als ik het zo bekijk en je eerste voorbeelden er nog eens bij pak, dan neig ik inderdaad toch vooral naar een scherpte probleem als front/back focus.

Je kunt eens testen om een lineaal te fotograferen (let wel op de minimale scherpstelafstand van je lens). Om te controleren of de scherpte wel precies goed op het scherpgestelde punt valt.
Wel een statief gebruiken ;-)

Op sommige body's kun je scherpte compensatie in stellen als je lens last heeft van front- of backfocus.
Maar houd er wel rekening mee dat die kan veranderen in het hele zoombereik van je lens.
Het kan zo zijn dat je op 70mm amper wat merkt, maar op 200mm bijna altijd er last van hebt.
Als je 'm bijna alleen op 70mm gebruikt is dat niet erg, maar als je 'm juist veel op 200mm gebruikt is het handig om voor die afstand te optimaliseren.

Dit is overigens ook wat ze doen bij kalibratie services, via het menu van je camera.
Alleen de fabrikant van je objectief kan het objectief zelf aanpassen. En alleen de fabrikant van de body kan een probleem met de ophanging van de sensor aanpassen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:11

Femke schreef:
@k_m:
Hoe is je scherm in vergelijking met een foto afdruk er naast?

Goed, ik bewerk op mijn laptop met standaard instellingen, zet hem dan over op een vaste met een eizo scherm en dan print, bijna nooit problemen met afwijkingen. Ook zelden of nooit nog veel aanpassingen doen van mijn mac naar het eizo scherm.

Terwijl de gekalibreerde wel te blauw bewerkte beelden gaf omdat ik het oranje ging compenseren..

NadiaM

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:45

Hi, even een vraagje over blackfoto's.
Heb van het weekend even geoefend met de hond.
Had zwart laken over de deur gehangen omdat achtergrond niet echt donker was.
Alleen nu zie je dus nog heel duidelijk het zwarte doek.

Wat doe ik fout, zit de hond de dichtbij van het doek?
Of verder inzoomen?

Tips zijn welkom.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:48

hagelkruis schreef:
Hi, even een vraagje over blackfoto's.
Heb van het weekend even geoefend met de hond.
Had zwart laken over de deur gehangen omdat achtergrond niet echt donker was.
Alleen nu zie je dus nog heel duidelijk het zwarte doek.

Wat doe ik fout, zit de hond de dichtbij van het doek?
Of verder inzoomen?

Tips zijn welkom.

Blackfoto's moeten altijd gemaakt worden in combinatie met een donkere ruimte, een zwart laken zal niet donker genoeg zijn. Bij paarden wordt bijvoorbeeld meestal het paard in de deuropening van een donkere stal gezet. De gedeelten die je wel zichtbaar wilt hebben, moeten in het licht staan.

Daarnaast is het bijna altijd wel nodig om erna het zwarte gedeelte te bewerken. Je zult hoe dan ook altijd nog wel stukjes zien op de achtergrond. Deze moet je dan zwart maken, bijvoorbeeld met de stempel tool in photoshop.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:52

Hoi hoi, ik ben nieuw in dit topic en heb een vraag. Ik zou graag professioneel paarden willen gaan fotograferen volgend jaar, en ben nu gratis aan het oefenen. Ik heb moeite met mijn camera instellen en ben erg slecht in techniek. Kortom, ik doe maar wat. Wel heb ik al een instagram pagina want daar zijn de foto's klein genoeg om technische foutjes te verbergen ;).

Weet iemand een betaalbare / goede fotografie en photoshop cursus zodat ik over een jaar goed genoeg ben om er een beetje geld mee te verdienen? Check mijn insta als je mijn stijl wilt zien: www.instagram.com/cabbylphotography

Vast bedankt!

PS: ik woon op eiland Man (engeland) dus moet wel online cursus zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:10

Binnen een jaar zal je zeker kunnen groeien in fotografie. :j
Maar ik denk dat je beter je verwachting iets kunt bijstellen als het gaat om professioneel fotograferen.
Als je nu de basis nog niet volledig in de vingers hebt, heb je absoluut meer tijd nodig dan een jaar om op professioneel niveau te komen.

Reken dan toch echt al snel op zo'n 3 jaar intensief oefenen.

Wat versta je precies onder "een beetje geld verdienen"?
Voor de één is dat een paar tientjes, voor de ander een paar duizend euro per jaar.
Wil je er echt je werk van maken (je hebt 't immers over professoineel) en dus tienduizenden euro's/ponden per jaar omzetten en hopelijk ook minimaal een degelijk salaris er aan overhouden?
Of wil je gewoon wat bij klussen en af en toe wat tientjes in je zak steken?
Dat is een groot verschil in aanpak.

Isle of Man is een relatief klein eiland. Als je daar aan gebonden bent, zal het waarschijnlijk ook niet mee vallen om voor langere tijd wat te verdienen. Op een gegeven moment ben je door de mensen heen die in jouw doelgroep als klant passen.

Wil je er echt serieus mee aan de slag, dan is het vóóral belangrijk om je te scholen in het opzetten van een bedrijf. Van toch echt wel 75% van je inkomsten komt voort uit hoe goed je bent als ondernemer. Slechts een heeeeeeel klein deel is afhankelijk van hoe goed je bent als fotograaf.

Er lopen genoeg ontzettend goede fotografen rond, die er geen droog brood mee kunnen verdienen, omdat ze niet zo best zijn in ondernemen.
En er lopen enorm veel fotografen rond met vreselijk slechte foto's, die er bakken met geld mee verdienen.

Maar als je echt serieus aan de slag wil, zou ik een online cursus afraden en echt op zoek gaan naar een mentor die jou kan begeleiden en iemand die je 1 op 1 een goede zet in de juiste richting kan geven. Zowel voor fotografie als voor het ondernemerschap. En dan is niet besparen maar juist investeren het keyword. Ga dus niet op zoek naar iets betaalbaars, maar naar iets goeds.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:31

Femke schreef:
Binnen een jaar zal je zeker kunnen groeien in fotografie. :j
Maar ik denk dat je beter je verwachting iets kunt bijstellen als het gaat om professioneel fotograferen.
Als je nu de basis nog niet volledig in de vingers hebt, heb je absoluut meer tijd nodig dan een jaar om op professioneel niveau te komen.

Reken dan toch echt al snel op zo'n 3 jaar intensief oefenen.

Wat versta je precies onder "een beetje geld verdienen"?
Voor de één is dat een paar tientjes, voor de ander een paar duizend euro per jaar.
Wil je er echt je werk van maken (je hebt 't immers over professoineel) en dus tienduizenden euro's/ponden per jaar omzetten en hopelijk ook minimaal een degelijk salaris er aan overhouden?
Of wil je gewoon wat bij klussen en af en toe wat tientjes in je zak steken?
Dat is een groot verschil in aanpak.

Isle of Man is een relatief klein eiland. Als je daar aan gebonden bent, zal het waarschijnlijk ook niet mee vallen om voor langere tijd wat te verdienen. Op een gegeven moment ben je door de mensen heen die in jouw doelgroep als klant passen.

Wil je er echt serieus mee aan de slag, dan is het vóóral belangrijk om je te scholen in het opzetten van een bedrijf. Van toch echt wel 75% van je inkomsten komt voort uit hoe goed je bent als ondernemer. Slechts een heeeeeeel klein deel is afhankelijk van hoe goed je bent als fotograaf.

Er lopen genoeg ontzettend goede fotografen rond, die er geen droog brood mee kunnen verdienen, omdat ze niet zo best zijn in ondernemen.
En er lopen enorm veel fotografen rond met vreselijk slechte foto's, die er bakken met geld mee verdienen.

Maar als je echt serieus aan de slag wil, zou ik een online cursus afraden en echt op zoek gaan naar een mentor die jou kan begeleiden en iemand die je 1 op 1 een goede zet in de juiste richting kan geven. Zowel voor fotografie als voor het ondernemerschap. En dan is niet besparen maar juist investeren het keyword. Ga dus niet op zoek naar iets betaalbaars, maar naar iets goeds.

Hoi Femke, bedankt voor je antwoord! Ik wil geen carriere of salaris, ik ga voor de tientjes hooguit honderd pond per maand :). Mijn man is veel weg vanwege werk en we hebben een dochter. Nu vind ik het belangrijk om er voor haar en mijn gezin te zijn, gezien onze recente emigratie. In Nederland had ik mijn eigen succesvolle bedrijf maar ook gratis oppas (opa en oma <3). Volgend jaar september gaat ze naar primary school en dan heb ik eindelijk weer wat tijd om wat te werken. Huismama zijn is niet echt iets voor mij :o. Dus vandaar dat ik een jaar zei maar langer kan ook!

Daarnaast is dit een echt paardeneiland. Alles is hier paard, dat zeggen de inwoners zelf, dit zijn niet mijn eigen woorden ;) en ik heb onderzoek gedaan: nog geen paardenfotograaf te bekennen! Afgezien van de fotografen die de evenementen afgaan en dus alleen sportfoto's maken. Deze kan je dan per stuk op hun site kopen.

Naar mijn idee ben ik dus "anders" dan wat er nu aangeboden wordt :) en al is het dat niet, er worden veel paarden gekocht en verkocht hier, ik heb vorige maand zelf een paard gekocht en heb vele handelsites en pagina's in de gaten gehouden en merk dat er behoorlijke omloop is. Ook vanuit Ierland en Engeland komen veel paarden hier. Dus de klantenkring zal na een tijdje geheid afnemen maar helemaal stoppen denk ik niet.

Ik heb nu trouwens een Canon eos 600D, is dat een beetje een goeie om te starten? Heb er ook een zoomlens bij.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:40

Bedankt voor de uitleg.
Onderstaand wist ik wel, maar hoorde pas iemand die met zwart doek werkte.
Dus was benieuwd hoe dit dan werkte.

[/quote]

Blackfoto's moeten altijd gemaakt worden in combinatie met een donkere ruimte, een zwart laken zal niet donker genoeg zijn. Bij paarden wordt bijvoorbeeld meestal het paard in de deuropening van een donkere stal gezet. De gedeelten die je wel zichtbaar wilt hebben, moeten in het licht staan.

Daarnaast is het bijna altijd wel nodig om erna het zwarte gedeelte te bewerken. Je zult hoe dan ook altijd nog wel stukjes zien op de achtergrond. Deze moet je dan zwart maken, bijvoorbeeld met de stempel tool in photoshop.[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:07

@Hagelkruis: Je kunt ook met zwart doek werken, maar je hebt dan wel kunstlicht nodig.
Zodat je het model kunt belichten en het doek juist niet, waardoor het zwart wegvalt in de foto.
De afstand tussen model en doek is dan inderdaad ook belangrijk. Niet te dicht er op ;-)

@Woepsie90:
Het is inderdaad een voordeel als er nog niet echt een andere fotograaf werkzaam is in het maken van portretten in opdracht :)
In principe kun je met iedere digitale SLR + zoomlens aan de slag. Maar als je in opdracht werkt, zou ik snel doorgroeien naar een 70-200mm f4 of f2.8
Puur omdat je daarmee ook bij minder goed weer wat meer mogelijkheden hebt, en het kwaliteit van het glaswerk echt veel mooiere beelden oplevert :)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:02

Onwijs leerzaam topic dit! Als het mag zou ik ook graag tips willen :)

Ik ben een hobbyfotograaf en heb recent de evenementfotografie ontdekt. De sport en actie vastleggen vind ik erg leuk om te doen! Nu ben ik vrijdag op de paardendagen in Friesland geweest waar ik stond te fotograferen bij een marathonhindernis met water. Normaal fotografeerde ik meestal met sluitertijdvoorkeur instellingen, maar hier heb ik geheel op manual gefotografeerd en geoefend. Onderstaande foto's zijn hier het resultaat van: (pardon de copyright, is nu alleen voor beeldvorming).

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik zelf wel heel tevreden met het resultaat, maar ik mis toch nog wat scherpte en helderheid in de foto's. Heeft iemand tips voor de helderheid / scherpte? Ik werk met een vrij oude body, de Nikon D3000 (een tweedehandsje, wel in goede conditie). De instellingen waren: foto 1: F/5 , 1/1600, ISO 400 en foto 2: F/4,5 , 1/1000 en ISO 400. Weer was bewolkt met af en toe zon.

Morgen ga ik ook fotograferen bij CH Buitenpost, wellicht kan ik dan al wat tips meenemen. Het fotografieboek van Femke staat ook in bestelling :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:10

Heel netjes gedaan!
De sluitertijden waren vlot genoeg.

Je kunt ze in de nabewerking nog wat frisser maken door met de curven of de niveaus te spelen.
Maar ik vind het al heel knap van je!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 14:09

Ik had pas foto's gemaakt van dressuur.
Was best tevreden maar bij sommige van de foto's was de onderkant/ benen net niet helemaal scherp.
Iso was rond de 100/200, sluitertijd de 400 en 1000 en diafragma had ik op 4.5,

Iemand tips om de benen ook scherper te krijgen?
Moet diagragma misschien kleiner?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:58

Wat voor onscherp was het? Bewegingsonscherpte? Dan moet de sluitertijd namelijk sneller. Het diafragma kleiner zal ik zelf niet zo snel doen geloof ik, eerder groter zodat je een snellere sluitertijd kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:37

Als het hele paard verder goed scherp was, alleen de benen niet, dan geeft dat aan dat het bewegingsonscherpte was.
Want de benen zijn het snelst bewegende deel van het paard.

Oplossing: sluitertijd sneller maken.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:47

stel mijn vraag maar hier gezien het voornamelijk om fotobewerking gaat

ik ben toe aan een nieuwe laptop waar uiteraard lightroom op moet als hij er is. Wat raden jullie aan voor laptop een mac kan ik gewoonweg niet betalen en ben wel afhankelijk van een laptop gezien de plaats in huis..

dus wat raden jullie aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:43

Een goed beeldscherm is vooral enorm belangrijk.
En natuurlijk voldoende werkgeheugen en een vlotte processor.

Hoe snel, dat hangt 100% van je budget af.

Via Google is er ook weer veel info te vinden, bijvoorbeeld met deze zoekopdracht:
https://www.google.nl/search?q=laptop+v ... -wbGur_4CQ

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:44

Flux mooie foto's. Ga jij 10 september ook naar Oostermeer? Daar is zowel onder het zadel als aangespannen. Daar ga ik weer even oefenen denk ik.

Vaak heb ik de eerste foto's te donker. Ik denk dat ik maar een tijdje met livevieuw bezig ga.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 03:07

Femke schreef:
Een goed beeldscherm is vooral enorm belangrijk.
En natuurlijk voldoende werkgeheugen en een vlotte processor.

Hoe snel, dat hangt 100% van je budget af.

Via Google is er ook weer veel info te vinden, bijvoorbeeld met deze zoekopdracht:
https://www.google.nl/search?q=laptop+v ... -wbGur_4CQ

Ik had daar natuurlijk al op gezocht maar er komen 1001 laptops voorbij in prijsklassen 500/2500 ik zie door de bomen het bos niet meer vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

met mijn laptop nu ben ik dus complet verkeerd geadviseerd in de mediamarkt en ik als leek geloof dat als ik zeg wat ik wil doen met de laptop dat het ook mogelijk is als iemand me in een winkel dus een product verkoopt. Achteraf blijkt het dus niet zo te zijn en moet ik nu een nieuwe kopen na 2 jaar.

nu wil ik het anders aanpakken en vragen wat de mensen die het daadwerkelijk gebruiken adviseren. Wat zijn de eisen waar een laptop minimaal aan moet voldoen ik kom alleen uit op dat er minimaal 8 gb intern werkgeheugen in moet zitten, de rest ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:37

Bedankt!!

Femke schreef:
Als het hele paard verder goed scherp was, alleen de benen niet, dan geeft dat aan dat het bewegingsonscherpte was.
Want de benen zijn het snelst bewegende deel van het paard.

Oplossing: sluitertijd sneller maken.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:11

magriet schreef:
Flux mooie foto's. Ga jij 10 september ook naar Oostermeer? Daar is zowel onder het zadel als aangespannen. Daar ga ik weer even oefenen denk ik.

Vaak heb ik de eerste foto's te donker. Ik denk dat ik maar een tijdje met livevieuw bezig ga.

Bedankt voor je compliment! Ik was zelf niet op de hoogte van Oostermeer nog, maar het is op een zaterdag dus ik zet het in de agenda, bedankt voor de tip! :D

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:14

Ik ben aan het oefenen gegaan met het fotograferen van onze hond. Helaas lukt het mij niet haarscherpe foto's te maken. Ik ben bekend met de termen: ISO, diafragma en sluitertijd en probeer deze nu vooral goed in te stellen. Zou ik iemand eens een pb'tje mogen doen met enkele foto's zodat deze even samen met mij kan kijken wat er beter kan? :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:50

fetisje schreef:
Ik ben aan het oefenen gegaan met het fotograferen van onze hond. Helaas lukt het mij niet haarscherpe foto's te maken. Ik ben bekend met de termen: ISO, diafragma en sluitertijd en probeer deze nu vooral goed in te stellen. Zou ik iemand eens een pb'tje mogen doen met enkele foto's zodat deze even samen met mij kan kijken wat er beter kan? :)

je mag ze aan mij sturen. Misschien kan ik helpen :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:56

Mij mag je ook pb sturen :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:56

Je mag ze ook in het toppic zetten. Kan ik er ook nog wat van leren

Flux als je naar Oostermeer gaat kunnen we wel even samen langs de hindernissen fietsen. Vaak mag je ook in de hindernis staan om foto's te maken. Ze kennen mij ook dus dat geeft ook wat voordelen

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:55

Ik stuur in de loop van de dag iedereen een PB en als het lukt zet ik ook een foto in het topic! Bedankt alvast :)