[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:06

vraagje voor een vriendin van mij! Die wilt graag een goede camera, voor op reis enz. Maar ze wilt hem niet zelf gaan instellen, heb een spiegelreflex dus al afgeraden want dat is zonde.

Maar ik ben totaal niet thuis in de wereld van systeemcamera's enzo. Het zou een 500 euro mogen kosten, iemand die dan wat leuke opties heeft? :) (ik weet dat er een apart topic is maar die is heel dood, en deze is levendig haha )

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:37

Nou, ik heb de 550D/Rebel t2i gekocht, en ben dr blij mee! (:. Nu ga k sparen voor n leuke lens dr bij (Zit nu kitlens bij), voor max 300/350euro. Iemand suggesties? Haha ^^

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:53

xEliine schreef:
Hallo,

Sorry dat ik even kom binnenvallen maar ik had een dringend vraagje. Ik en mijn vriend vertrekken 28 augustus richting Canada en we hadden daarvoor graag een nieuwe camera aangeschaft. Ik dacht zelf aan de Nikon d3200 met 18-105mm lens (goedkoopste prijs 444 euro). Ik wil graag mooie landschapsfoto's maken maar ook mooie close ups.. Als alternatief dachten we aan Nikon Coolpix 610 (geen spiegelreflex). Kan iemand ons wat uitleg geven? Waarvoor zouden we gaan?

Wil je meer dan point en shoot en dus leren de camera zelf in te stellen, en wil je er net wat meer mee kunnen kun je inderdaad voor DSLR gaan. Maar je hebt ook nog de optie van een systeem camera. Dit zijn compactere camera's met wisselende lenzen waar je eigenlijk alles mee kunt wat een DSLR ook kan. Echter doordat er geen spiegel in zit is de camera dus een stuk draagzamer en lichter. Ze zijn over het algemeen wel wat duurder, met name in de lenzen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 06:58

k_m schreef:
vraagje voor een vriendin van mij! Die wilt graag een goede camera, voor op reis enz. Maar ze wilt hem niet zelf gaan instellen, heb een spiegelreflex dus al afgeraden want dat is zonde.

Maar ik ben totaal niet thuis in de wereld van systeemcamera's enzo. Het zou een 500 euro mogen kosten, iemand die dan wat leuke opties heeft? :) (ik weet dat er een apart topic is maar die is heel dood, en deze is levendig haha )

Een systeem camera is praktisch hetzelfde als een DSLR alleen dan zonder spiegel, maar net zoveel instel mogelijkheden en wisselende lenzen en gemiddeld duurder dan DSLR. Als ze niks zelf wilt gaan instellen is dat dus gewoon zonde van haar geld. Ik zou gewoon voor een goede bridgecamera/super zoom camera, met een vaste lens. Dat is net een stapje meer dan de echte compact camera's, zonder dat je gelijk moet investeren in allerlei lenzen. En dat moet voor 500 euro goed lukken!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:01

Bedankt Shiloh! Dat lijkt me idd de beste optie. Als mensen goeie modelletjes hiervoor hebben :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:28

Mijn moeder zit nogal in de fotografie en volgt reviews en dergelijken ook voor dit soort bridge cameras, zij raadt de panasonic FZ200, of zijn opvolger de FZ300 aan.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:16

Hoi dames!

Ik ben opzoek naar een fijne spiegelreflex camera. Ik wil 'm gebruiken voor mooie kiekjes op vakantie, kiekjes van de paarden en van mijn vriend die langs zoeft op de motor. Verder totaal niet professioneel en heb daar ook geen intenties voor.
Maximaal €400,-, maar als het goedkoper kan is dat altijd fijn. Ik wil het graag bij 1 lens houden als dat mogelijk is en ik wil het zo compact mogelijk. Ik wil niet met een enorm ding zeulen op vakantie.
Wat raden jullie mij aan? :D
Heb zelf al wat rond gekeken en wat camera's gezien die volgens mij wel prima zijn, maar dan zit er weer verschil tussen ISO enzo.. Ik weet niet zo goed wat dat inhoudt en snap er ook niet veel van als ik het opzoek op internet. :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:24

Eerlijk. LoesVDB, raad ik je aan om gewoon geen DSLR te nemen maar een superzoom/bridge camera te kopen. Daar kun je net wat meer mee dan met een gewone compact camera, ze zijn niet zo zwaar, hebben 1 vaste lens met een zeer groot bereik en je maakt er gewoon hartstikke leuke foto's mee. Als je niet meerdere lenzen gaat kopen en niet meer wil dan simpele kiekjes dan is een DSLR gewoon doodzonde. Ze zijn zwaar en log en zolang je geen tijd investeerd en te leren hoe je een camera zelf moet bedienen maak je er echt geen mooiere foto's mee dan met een superzoom camera.

De Panasonic lumix FZ200 gaan nu voor zon 360 euro en lijkt me een super optie. De opvolger is letterlijk deze week uitgekomen en is een stukkie duurder, maar de fz200 heb je echt een goede camera aan.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:29

Kan ik daar ook haarscherpe foto's mee maken van mijn vriend die hard op de motor voorbij zoeft? Scherpe foto's van bewegende paarden in de binnenbak... Kan ik daar ook de achtergrond onscherp mee maken zoals bij een spiegelreflex?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:35

Ik weet hoe ik een spiegelreflex moet hanteren, we hebben er zelf een gehad tot een jaar geleden, maar die ligt wat boven mijn budget nu. Ik kwam zelf de Canon 1200D en de 100D tegen. Iemand die weet of dit goede keuzes zijn?
Daarnaast vind ik het ook leuk om (huis, tuin en keuken) foto's te maken en ben ik zeker van plan om er tijd in te steken om precies te weten hoe alles van de camera werkt. :)

Ik gooi je tip zeker niet direct over boord hoor, hoor graag nog wat suggesties van anderen. :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:43

Of dat gaat lukken weet ik niet. Heb zelf geen hands on ervaring met een camera. Bij goed weer en licht moet dat van de motor zeker wel kunnen. Scherpe lichte foto's in een binnenbak is gewoon voor elke camera super moeilijk en het is helemaal geen gegeven dat een DSLR met een lens voor dat budget wel haarscherpe binnenbak foto's geeft. Ik denk dat je daarin nog wel eens teleurgesteld zou kunnen uitkomen.

Alles wat je in je eerste post verteld druist gewoon in tegen DSLR als je het mij vraagt. Licht en compact dat is een DSLR gewoon niet en die ga je niet met plezier een hele vakantie mee zeulen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:45

Ik kijk nu naar de Sony SLT-A58K + 18 - 55mm. Deze is kleiner en lichter dan de Panasonic Lumix FZ200. Evenals de Canon EOS 1200D + EF-S 18-55 DC III. Alleen de hoogte is een cm meer.
Ik snap uiteraard dat een spiegelreflex niet klein kan, maar ik heb het dan over spiegelreflexse begrippen. Ik heb een fijn heel klein digitaalcameraatje.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:47

Haarscherpe foto's heeft echt te maken met je instellingen, een DSLR kopen geeft absoluut geen garantie voor scherpe foto's :+ (Daarnaast heeft scherpe ook nog eens een groot deel te maken met je glaswerk). Onscherpe achtergrond heeft met je diafragma te maken. Een bridge kan je ook manueel instellen dus dat is geen enkele issue.

Ik ga met Shiloh mee wat dat betreft, zou lekker naar een bridge camera kijken, zeker als je nu eigenlijk al 'op ziet' tegen het gewicht van een DSLR. Ik moet zeggen dat ik vanuit je post meer 't idee krijg alsof je echt geen idee hebt hoe de instellingen werken dus denk dat je voor jezelf eens moet na gaan of het voor jezelf de investering waard is met je doeleindes en je cons die je nu eigenlijk al hebt t.o.v een DSLR :)

Verder kan ik alleen maar zeggen dat de instapmodellen die je noemt prima modellen zijn, alle instapbodies die nu op de markt zijn zijn prima modellen dus wat dat betreft is er niet echt een 'beter' of 'geschikter'.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:47

Hoi allemaal,

Ik ben een leek op gebied van camera´s :+
Maar was is jullie mening over de Nikon D3200 voor een beginnner?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:48

Prima aankoop

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:17

Oke dank je wel.

Even wat meer info.
Mijn zoon is op zoek naar een spiegelreflex camera om gewoon hobby matig wat foto's te maken. Bv met vissen (en van de vissen ;-) ) als ik bv aan het rijden bent, dagje weg noem maar op.
Hij wilt wel graag een camera waarbij je de lenzen kan verwisselen.
Maar waar je ook een leuk filmpje mee kan maken.

Dus mochten er nog andere tips wezen dan horen we dat graag. Maar geen mega dure camera's hij is bijna 15

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:59

zit er veel verschil tussen de canon 1000d, 1100d en 1200d

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:01

Ilse_loveU_x schreef:
zit er veel verschil tussen de canon 1000d, 1100d en 1200d

Oud, iets jonger, laatste model. In die volgorde, dus ja, er zit enig verschil in want er is best wat ontwikkeling geweest in die tijd.

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:21

Maar je zou toch zeggen dat een nieuwer model duurder is dan ouder model. Zo wordt de 1200d namelijk veel goedkoper aangeboden dan de 1100d hoe kan dat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:28

Ilse_loveU_x schreef:
Maar je zou toch zeggen dat een nieuwer model duurder is dan ouder model. Zo wordt de 1200d namelijk veel goedkoper aangeboden dan de 1100d hoe kan dat?

Dat zal er ook aan liggen wat erbij zit.

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:32

bij beide zit er een 18-55 mm lens bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:48

Ilse_loveU_x schreef:
bij beide zit er een 18-55 mm lens bij.

Ja, en hoeveel klicks staan erop. Als die 1200D 50.000klicks erop heeft staan en die 1100D maar 5.000, dan snap ik dat die 1100D duurder is.

Een afgetrapte 1200D is nu eenmaal minder waard dan een keurig nette 1100D. Let daar ook even op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:53

Volgens mij heeft ze het niet over een 2dehandse camera?

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:01

Klopt, gaat om nieuw uit de winkel.
Want dan vraag ik mij af heeft de 1100d dan meer opties en mogelijkheden dan de 1200d.
Ik twijfel namelijk tussen de 2 camera's. Op het eerste gevoel zou ik zeggen 1200d want die is en net wat nieuwer dus lijkt mij beter ontwikkeld en hij is dan goedkoper, maar wat heeft de 1100d dan voor nieuwwaarde omdat die duurder is.

Welke kan ik dan beter nemen

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:52