[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunnybellami

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:57

hoi hoi allemaal.
Ik heb een vraagje.

heeft er iemand ervaring met de datacolor spyder 5 pro ?
Ik ben van plan deze te bestellen voor het kalibreren van mijn monitor.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:21

Helaas geen ervaring. Ik heb zelf de i1 Display Pro van X-Rite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:00

Ik heb versie 3 gehad en nu 4 in gebruik.
Top product :) Versie 5 zal ook wel weer super zijn.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:42

ik heb hem besteld, ben heel benieuwd!
Hij komt morgen binnen, dan kan ik eindelijk normaal mn foto's bewerken :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:22

OK! Briljant... :wow:

Met een OTG koppelstukje kun je gewoon je spiegelreflex aan sluiten op je Sammie via USB en zelfs met Live View bedienen!!! :D

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:53

Ik heb gelijk even vraagje over kalibratie.
Als je nieuwe laptop hebt, is kalibratie dan ook nodig?
En om de hoeveel tijd is kalibratie nodig?

Ik zit namelijk ook beetje te 'worstelen' met de kleuren af en toe.
Zijn de foto's mooi op laptop, maar dan op ipad weer heel anders.. :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:57

Jups kalibreren is nodig voor juiste kleurweergave. Dit duurt vaak maar een paar minuten en advies is om dit regelmatig te doen.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:58

hagelkruis schreef:
Ik heb gelijk even vraagje over kalibratie.
Als je nieuwe laptop hebt, is kalibratie dan ook nodig?
En om de hoeveel tijd is kalibratie nodig?

Ik zit namelijk ook beetje te 'worstelen' met de kleuren af en toe.
Zijn de foto's mooi op laptop, maar dan op ipad weer heel anders.. :o

Ja ook bij een nieuwe laptop is het nodig, vaak wordt aangeraden het zo'n 1x per maand te doen, natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoeveel je met foto's werkt en hoe veel je afdrukt. Andere schermen die niet gekalibreerd zijn zijn verder helemaal niet betrouwbaar dus daar moet je echt niet naar kijken, aangezien je nooit een foto goed krijgt op alle schermen ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:01

Kun je met die Spyder eigenlijk ook je mobiel en tablet kalibreren? Met die van X-Rite kan het wel. Als je binnen speciale app je foto's bekijkt zie je ze in de goede kleuren. :)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:13

Heb werkelijk geen idee. Gister mijn spyder 5 pro uitgeprobeerd en ik gok dat de kleuren nu goed zijn.
Ga zo mn andere macbook ook eventjes doen en die schermen dan vergelijken..

Was een hoop gedoe voordat ik alles begreep want minn engels is echt 0 en alles stond er in het engels haha oeps. Maar ik gok dat het gelukt is!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:34

Ik heb mijne op school laten kalibreren, maar ik kon er echt niet aan gewend geraken. Alles was echt gewoon oranje, sloeg nergens op. Mijn bewerkingen kwamen totaal niet meer mooi uit. Ik heb met mijn macbook hem gewoon terug op het originele profiel gezet.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:01

En 2ehands is dat ook optie?
Of beter niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:11

Een nieuw scherm moet inderdaad ook gekalibreerd worden.
Bij het kalibreren kijkt een oogje naar de kleuren die de software één voor één voorbij laat komen op het scherm. En stemt daar precies het kleurprofiel goed op af.

Vanuit de fabriek worden schermen vaak heel fel en fris blauwig ingesteld.
Dat is niet de goede instelling om foto's mee te bewerken. Voor ons is het belangrijk dat zoveel mogelijk tinten zichtbaar zijn (tonen tussen zwart en wit in) en dat er geen kleurzweem in het beeldscherm zit met bijvoorbeeld een warme witbalans toon of juist een fris koude toon. Dat moet neutraal zijn.

Naar mate je een scherm gebruikt, zal het scherm slijten.
Na een paar jaar gebruik zal de felheid van het scherm niet meer zo goed zijn als het ooit was.
Daarom moet de monitor steeds opnieuw gekalibreerd worden, zodat die kleine verschillen gelijk opgevangen worden en je kleuren goed ingesteld blijven.

Toen ik een tijdje terug overstapte van mijn oude naar een nieuwe monitor, zag ik pas het enorme verschil in hoe ver de helderheid van mijn oude scherm achteruit was gegaan. Als je er dagelijks achter zit merk je dat niet. Maar mijn ogen moesten echt weer wennen aan de felheid van de nieuwe monitor.
Die oude had ik dus veel eerder al moeten vervangen.

@k_m:
Het is niet handig om je monitor op een andere plek te kalibreren.
Want ook de ruimte waarin het scherm staat is van groot belang.
Op scholen branden vaak TL-balken die groenig licht afgeven in de omgeving. Het is heel logisch als de kalibratie daarop reageert met een compensatie die wat meer oranje is.
Het gevolg is dat je het scherm vervolgens op een andere plek niet fijn kunt gebruiken, omdat hij is gekalibreerd voor de omgeving waar hij toen is ingesteld.

Kies tijdens het kalibreren dus altijd voor de ruimte waar je het meeste in zit en ook op het tijdstip die je het meeste gebruikt.
Want het licht in een kamer is 's ochtends bij bewolking heel anders dan 's middags op een zonnige dag.

Zorg ook dat er geen direct (zon)licht op de monitor valt. Want dat geeft spiegelingen waardoor je de kleuren niet meer goed kunt zien (ook als je een mat scherm hebt).

Of een 2e hands apparaat werkt, hangt per apparaat af denk ik.
Want de meeste moet je met een serienummer registreren.
Ze zullen het niet allemaal doen, als je met het zelfde serie nummer 2 accounts (de oude van de verkoper en een nieuwe van jou) wil maken.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:54

ik heb mijn scherm in een donkere kamer gekalibreerd ( had van iemand gehoord dat dat het beste was ofzo). Maar ik zit meestal op verschillende plekken. Ik werk het liefste in het donker alleen niet altijd, is dat ook erg?
Ik zit nu naast het raam in een best lichte ruimte omdat mijn laptop hier nog stond ( kan niet o goed lopen wegens een verzwikte enkel dus ik kan nu niet snel naar boven op mn kamer zegmaar )

Ik heb nu geen zonlicht of lampen dus gewoon neutraal licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:04

"Erg" is het niet, maar het kan wel invloed hebben op hoe jij de foto's op je scherm ziet op dat moment.
Ben je er niet zeker van, controleer ze dan weer een keertje in die donkere kamer. Heb je de foto's te donker of te licht gemaakt, dan weet je dat je beter weer in die donkere kamer aan het werk kan.

Ik zit hier met kantoor zelf in een kamer waar pas laat op de dag zon komt (in de zomer pas later op de avond, in de winter rond sluitingstijd). En ik heb verduisterende gordijnen er naast hangen, die ik altijd een beetje dicht kan doen als er toch wat licht schuin naar binnen komt.

Het is lang niet voor alle fotoshoots nodig, maar als je bijvoorbeeld een foto met zwarte achtergrond aan het bewerken bent, is het fijn als je al die tinten tussen donkergrijs en zwart goed van elkaar kunt onderscheiden. Dat gaat met fel zonlicht gewoon echt niet.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:56

Kan iemand mij helpen?
Ik maak zoveel onscherpe foto's tegenwoordig.. Hierdoor let ik er zó goed op waar ik mijn scherpstelpunt leg. En nóg.. Ik ben radeloos. Ik hoop niet dat mijn camera/lens 'stuk' is o.i.d.
Het vreemde is, de ene keer is hij wel scherp en de andere keer niet. En bij foto's waarbij ik het onderwerp verderweg heb genomen is het erger dan bij 'ingezoomde' foto's.
Ik kan me niet herinneren dat ik er 'vroegah' zoveel last van had, maar wellicht was ik toen niet echt kritisch nog. Maar hier hoef je gewoon niet kritisch voor te zijn dit is gewoon regelrecht de prullebak in bij veel foto's. |( Ik weet gewoon niet wat ik verkeerd doe, of dat het aan de camera ligt.
Voorbeeld van afgelopen shoot:
FOTO 1
Afbeelding
Afbeelding

FOTO2
Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn direct achter elkaar genomen, zelfde scherpstelpunt alles.
Scherpstelpunt dus op het oog wanneer ik de foto maak. Bij de eerste foto is de kont bijna scherp? Dat is nogal een verschil gezien het paard schuin naar voren staat.
Tweede foto is het oog wat minder onscherp en de kont wat meer onscherp.
Mocht ik er íets naast zitten met het scherpstelpunt, moet hij ten minste op het hoofd liggen maar die is ook mega onscherp. Verder ernaast zou ik echt niet kunnen zitten want ik let er echt enorm op.

Ik wil in ieder geval mijn camera laten reinigen. Maar of dat de oplossing is?
Verder heb ik nog wel eens iets gelezen over front/back-focus. Maar dit lijkt me ook stug gezien hij de ene keer wel goed scherp stelt en de andere keer niet? Zou die het dan niet altijd moeten doen?

Hoop dat iemand iets weet voor mij.

Nog een voorbeeld, ook direct achter elkaar genomen met zelfde scherpstelpunt en alles.

AfbeeldingAfbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:15

@femke, het is gekalibreerd in onze print en bewerk ruimte, alle lampen gordijnen, verf enz zijn hiervoor afgestemd. Hier is hij gekalibreerd dus normaal ideale omstandigheden. Het is een laptop en echt welke plek ook vind ik het totaal niet kloppen..

Volgens de docent is het wel goed zo, hij heeft een proffesioneel print labo dus ik geloof hem wel maar voor mij werkt het echt absoluut niet fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:10

@k_m:
Hoe is je scherm in vergelijking met een foto afdruk er naast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:12

@Aurelia: met welke lens en op welke diafragma waarde is er geschoten?
Dit lijkt op de wazigheid die je kunt krijgen bij een vrij ver open diafragma.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:41

Ik heb deze wazigheid ook een tijd lang gehad, en bij mij bleek er wat kapot aan mijn body. Ik heb hem weg gestuurd naar Canon en daarna was alles in orde!

Je kan testen door je camera op statief te zetten, en een tekst te fotograferen, zoals een etiket op een fles oid. Stel handmatig scherp via liveview. Dan kun je bekijken of de foto er dan alsnog niet scherp uit komt.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:52

Dus dat kan door het diafragma komen? Hij stond idd helemaal open 2.8 (70-200) Betekent dat dat ik niet op 2.8 kan schieten of hoe werkt dat? Of ligt het aan de lens?
Maar dat verklaart niet waarom de kont scherper is dan het hoofd, terwijl het scherpstelpunt op het hoofd lag?
En op het tweede voorbeeld (op f4) dat de bomen scherper zijn dan de arm bij de ene foto, terwijl bij beide foto's het scherpstelpunt ook op het meisje lag.
Overigens heb ik een aantal foto's geloof ik ook op f5.6 geschoten en daar was het ook wel bij.

Ga ik eens proberen Marit. Als je handmatig scherpstelde kwam hij er dan wel of niet scherp bij jou uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:02

Test m op f8, dat is de scherpste waarde voor jouw lens. Heeft ie t dan ook nog, dan ligt t aan je Body.

Lenzen werken op de meest wijd open en verder gesloten diafragma waarden nooit maximaal in scherpte/kwaliteit.

Dus inderdaad iets terugstoppen dan wijd open is dan de oplossing. Je zal merken dat t op f4 al veel minder gebeurt dan op f2.8
En ook het midden van je foto is dan meestal beter dan de randjes

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:08

Even een vraagje: is het bij spiegelreflexcamera's altijd zo dat hij als je niet via de live view fotografeert dat hij sloom is? Zo nee, ligt dat aan mijn body, aan mijn lens (18-55) of aan de instellingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:55

Een spiegelreflex camera hoort niet sloom te zijn.
En er zou ook geen enorm verschil moeten zitten tussen live view en gewoon fotograferen via de zoeker.

Waar het precies aan ligt, is met deze informatie lastig te achterhalen.
Wanneer heb je er precies last van, wat waren je instellingen precies, etc. etc.

Dit soort technische dingen zijn 't beste face-to-face op te lossen, als je de camera/lens kunt zien en kunt ervaren wat er eventueel mis gaat.

Soms is de autofocus wat traag, omdat de lens de focus niet kan vinden. Als je in je menu dan hebt ingesteld dat hij pas kan afdrukken als de focus goed is, dan duurt het lang voordat hij de foto maakt.
Maar ook bij een heeeeele trage sluitertijd, duurt het lang voordat de foto "klaar" is.

Kan aan verschillende dingen liggen dus.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:30

Bedankt!
Bij de actiefoto's waarbij in een diafragma van 7,1 had is het inderdaad beduidend minder.
Echter is dit niet extreem dan? Want f5.6 vind ik niet echt een heel groot diafragma, en zou die gewoon scherp moeten kunnen zijn lijkt me. Bij dit diafragma zaten ook een hoop onscherpe foto's tussen.
Ik vind dit niet 'iets inleveren op kwaliteit', dit is gewoon een foto voor de prullebak. En dat hij soms wel scherpe foto's maakt met dezelfde instellingen.. Het is ook niet in het midden minder erg maar overal gelijk volgensmij.
Hier nog een foto op groot formaat waarbij het nog erger is. Links net onder het midden zie je dat het plantje wel weer wat scherper lijkt maar de rest van de foto onscherp.
https://www.mupload.nl/img/lhkm13ayp6r0b.jpg
En als het een probleem is met scherpstellen, dat hij er nét achter zit of zo, heb ik wel een onscherpe foto bij een groot diafragma, maar als ik een kleiner diafragma gebruik wordt dat verschil al kleiner omdat je een groter gebied scherp hebt. Is maar een redenatie haha:=
Ik kan vandaag helaas niet langs een fotozaak, moet thuis blijven ivm oproepdienst werk. Maar wil er binnenkort even langs.
Ik wilde ook mijn lens proberen op de camera van mijn stiefmoeder. Als daar wel alles goed gaat ligt het in ieder geval niet aan de lens. Ze heeft wel een betere camera dus denk dat ik sowieso wel verschil zie :+ Als ze maar niet onscherp zijn.